کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می دهد:

بی استفاده ماندن املاک بیت المال در دست مدیران تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد

21 فروردين 1400 ساعت 17:46

معاون فنی و بازرگانی سازمان تعاون روستایی کشور از برخی از املاک تعاون روستایی استان در شهر یاسوج بازدید کرد. برخی از این املاک در متراژ 34 هکتار در بهترین مناطق شهر یاسوج در منطقه «گلستان» واقع شده اما تاکنون بی استفاده و راکد مانده اند. در برخی از این املاک سوله ها و غرفه هایی ایجاد شده ولی بدون هیچ استفاده ای در حال مستهلک شدن هستند.


گاها املاک، کالا یا دستگاه‌هایی در دست سازمان‌ها و دستگاه‌های خدمات رسان بی استفاده می‌ماند و در واقع هدر می‌رود. سالهای زیادی است که هر مدیر کشوری که به کهگیلویه و بویراحمد سفر می‌کند از ظرفیت‌های بالای استان و نعمات خدادادی آن تعریف می‌کند. با این حال گاها سوء مدیریت‌ها، نداشتن تخصص و علم کافی مدیران و اگر بخواهیم منصف باشیم، گاها نبودن زیرساخت‌ها و یا نداشتن بودجه باعث می‌شود ظرفیت‌ها اعم از کالا و املاک و دستگاه و غیره به هدر بروند. در واقع بیت المال، و آنچه که امانت مردم در دست مسئولان است به هدر می‌رود. اما پرسیدن این سؤال نیز تأمل برانگیز است که در صورت نبودن بودجه و زیرساخت‌ها، مدیران برای ایجاد و بدست آوردن این موارد چقدر تلاش کرده‌اند؟
به گزارش کبنانیوز، معاون فنی و بازرگانی سازمان تعاون روستایی کشور از برخی از املاک تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد در شهر یاسوج بازدید کرد. برخی از این املاک در متراژ 34 هکتار در بهترین مناطق شهر یاسوج در مناطق «گلستان» و شرف آباد واقع شده اما تاکنون بی استفاده و راکد مانده‌اند. در برخی از این املاک سوله‌ها و غرفه‌هایی ایجاد شده ولی بدون هیچ استفاده‌ای در حال مستهلک شدن هستند.
سؤال اینجاست که آیا نمی‌توان از این میزان زمین در بهترین نقاط شهر استفاده‌هایی برای بهبود وضعیت تولیدی یا توزیع در استان انجام داد؟ حتی اجاره دادن این زمین‌ها می‌توانست زمینه‌های درامد زایی برای افراد ایجاد کند ولی متاسفانه این‌ها تاکنون بلااستفاده مانده‌اند.
تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد، تاکنون نتوانسته است از این ظرفیت استفاده کند، چیزی که از دیده‌ها پنهان است و در بازدید یک مسئول کشوری به چشم می‌آید، مرتضی معتمد معاون فنی و بازرگانی سازمان تعاون روستایی کشور در سفر خود به کهگیلویه و بویراحمد در خصوص ظرفیت‌های استان و ضعف مدیران تعاون روستایی در استان می‌گوید: «از نظر تولیدات و از نظر اقلیم، هر چه را که خدا به خوبان عالم داده، به شما یک جا داده است، تنوعات گرمسیری و سردسیری و اقلیم وسیعی در زمینه کشاورزی بسیاری در این استان وجود دارد، تعاون روستایی‌اش باید خیلی بیشتر از اینها رشد داشته باشد».
معاون فنی و بازرگانی سازمان تعاون روستایی کشور در بازدید که از املاک سازمان تعاون روستایی داشت ضمن تأسف بخاطر سوء مدیریت مجموعه‌های تعاونی که نیمه تعطیل شده‌اند، راهکاری را به عنوان پیشنهاد به مسئولان استانی داد.
مرتضی معتمد در این خصوص گفته است: بر اساس سیاست کلی وزارت جهادکشاورزی تعاون روستایی در سرتاسر کشور به ویژه در کلان شهرها اقدام به ایجاد روستابازارها با استفاده از سامانه جامع مبادلات درون شبکه‌ای سازمان تعاون روستایی صورت می‌گیرد.
-

گفته‌های معاون فنی و بازرگانی سازمان تعاون روستایی کشور در خصوص روستابازارها

روستابازارها فرصتی برای عرضه صنایع دستی و محصولات روستاییان است. «هر اتحادیه‌ای می‌تواند در هر جای کشور از این سامانه خرید و فروش را انجام دهد، بانک کشاورزی نیز بانک عامل در این زمینه است».
معتمد در این خصوص خراسان را که از استان‌های پیشرو در زمینه روستابازار است مثال زده و در این خصوص گفت: «132 مجموعه فروشگاهی تحت عنوان روستابازار در کشور راه اندازی کرده‌ایم، این روستابازارها حداقل 5 غرفه دارد. در خراسان که یکی از استان‌های پیشرو در این زمینه است فعالیت خوبی داشته‌اند و استاندار جدید انقدر اعلام رضایت کرده که توزیع تمام کالاهای اساسی ماه رمضان را به روستابازارها داده‌اند».
طی سالیان زیادی همیشه کشاورزان استان پس از رنج و زحمت بسیار کشت محصولات خود، در زمینه‌های توزیع با مشکلات فراوانی روبرو بوده‌اند. عدم وجود خریدار یکی از معضلات کشاورزان این استان بوده است و با ضرر و زیان کشاورزان همراه بوده است، ولی باید دید «روستابازارها» می‌توانند گره از مشکلات کشاورزان و روستائیان باز کند.


کد مطلب: 432896

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/432896/بی-استفاده-ماندن-املاک-بیت-المال-دست-مدیران-تعاون-روستایی-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1