کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با ارسال جوابیه‌ی مطرح شد

شفاف سازی دفتر «مهدی‌ روشنفکر» پیرو اظهارات تاجگردون؛ مردم کهگیلویه و بویراحمد منتظر یک رکورد تاریخی در مصوبات بودجه‌ی طرح‌های عمرانی باشند / آقای تاجگردون دوران بزن در رو و سیاه‌نمایی علیه فرزندان استان به سر آمده

20 فروردين 1400 ساعت 14:52

در آستانه انتخابات میان دوره مجلس گچساران و باشت با فرافکنی و اظهارات غیرمسئولانه و غیر کارشناسی در جهت کاهش فشارهای رسانه‌ای و دستیابی به مقاصد سیاسی صورت گرفته، غافل از آنکه چنین فضاسازی‌هایی دیگر جایی در بین مردم استان کهگیلویه و بویراحمد ندارند و دوران بزن در رو و سیاه نمایی علیه فرزندان این استان، به سر آمده است. از شما برادر محترم خواهشمندیم این روند تاسف‌بار ترور شخصیت فرزندان استان کهگیلویه و بویراحمد جهت یکه تاز نشان دادن خود در عرصه‌ی استان را پایان دهید، چرا که در غیر اینصورت هر روز باید شاهد قربانی شدن یکی از فرزندان استان کهگیلویه و بویراحمد در جهت مقاصد سیاسی شما باشیم.


دفتر مهدی روشنفکر نماینده‌ی شهرستان‌های بویراحمد- دنا و مارگون پیرو اظهارات ریاست سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در باب بودجه عمرانی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1400، شفاف سازی کرد.
به گزارش کبنا، متن ارسالی برای پایگاه خبری کبنانیوز به شرح زیر است؛
صحبت‌های جناب تاجگردون احتمالاً به دلیل شتاب زدگی و اشتباهات سهوی یا ناشی از عدم آگاهی و تسلط بر آمار و ارقام بودجه طرح‌های عمرانی در سالهای اخیر و امسال بوده است.
در روزهای اخیر جناب آقای تاجگردون نماینده‌ی سابق مجلس شورای اسلامی و رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در رابطه با اعداد و ارقام بودجه‌ی طرح‌های عمرانی استان اظهاراتی در مصاحبه با پایگاه‌های خبری، بیان کردند که شنیدن آن از زبان فردی با سوابق ایشان که سالیان متمادی در حوزه بودجه ریزی کلان کشور فعالیت داشته‌اند جای بسی تأمل دارد. لذا به دلیل تناقضات و اشتباهات آشکار در این مصاحبه انتظار این بود که ایشان نسبت به تکذیب و بازنگری این مطلب اقدام کنند. اما بعد از گذشت چند روز و عدم تکذیب یا تصحیح مطلب توسط ایشان در راستای اجرای اصل شفافیت و احترام به افکار عمومی در جهت تنویر افکار عمومی و شفاف سازی، و بر اساس مصوبات اولیه‌ی بودجه‌ی عمرانی مجلس مواردی را به شرح ذیل به محضر شریف مردم استان ارائه می‌کنیم:
1- جناب تاجگردون در بخشی از این مصاحبه اذعان داشته‌اند که در طی چند سال اخیر، امسال تنها سالی بوده که جداول بودجه همراه با ماده واحده بودجه به دولت ابلاغ نشده و به نظر می‌رسد شورای نگهبان و مجلس از جداول بودجه اطلاعاتی در دست ندارند.
سؤال اینجاست که اگر شورای نگهبان و نمایندگان مجلس به عنوان ارکان اصلی قانون‌گذاری در کشور از جداول و آمار و ارقام بودجه بی‌خبرند، ایشان بر اساس کدام آمار و ارقام اظهار نظر کرده‌اند؟ پس ایشان یا بر اساس حدس و گمان صحبت کرده‌اند که دور از شأن شخصیتی همچون ایشان می‌باشد و یا خود را جلوتر از اعضای شورای محترم نگهبان و نمایندگان مجلس دانسته‌اند که در ادامه با ادله کافی عدم آگاهی ایشان حتی از جداول اولیه و ارقام بودجه اثبات می‌شود. ضمناً وجود وقفه زمانی بین ابلاغ ماده واحده بودجه به دولت و ارائه جداول کلان از جانب ریاست مجلس امری معمول است که سابقاً هم به کرات اتفاق افتاده و اظهار بی اطلاعی از جانب ایشان نسبت به این موضوع خود جای تعجب بسیار دارد. به راستی راز این اظهار نظر شتاب‌زده بدون اطلاع از ارقام و اعداد بودجه در چیست؟
 2- در بخش دیگری از اظهارات خویش ادعا کرده‌اند که بجز طرح آبرسانی خان احمد، باشت، لیشتر، (که البته در مورد نحوه اختصاص 15 میلیارد و چگونگی نقش آقای روشنفکر در این اختصاص و مسائلی حول این پروژه شفاف سازی خواهد شد و تلاش و همکاری ایشان برای در نظر گرفتن یک ردیف جدید بودجه برای پروژه‌ی مسیر پل‌برین_ باشتدهدشت باغملکدیشموک و پروژه‌های مختلف دیگر شهرستان‌ها) در بقیه طرح‌های عمرانی استان تغییرات نسبت به لایحه تقدیمی دولت صفر بوده است که این اظهار نظر کاملاً به دور از واقعیت می‌باشد. که می‌توان در رد آن به پروژه‌ها و اعتباراتی همچون، 22.5 میلیارد تومان افزایش در طرح جاده سپیدان اقلید- یاسوج که از 20 میلیارد تومان به 42.5 میلیارد تومان رسیده، 20 میلیارد تومان در احداث دانشکده پیراپزشکی کهگیلویه و بویراحمد و سد کشاورزی سقاوه، مبلغ 495 میلیارد تومان در اجرای بند (ط) تبصره 2 ماده واحده بودجه سال 1400 که حدود 2% کل اعتبار پیش بینی شده ذیل این بند در کشور را شامل می‌شود (علی رغم جمعیت و مساحت استان که تنها 1% درصد از جمعیت و مساحت کشور را شامل می‌شود) تحت عنوان بودجه‌ی اعتبارات محرومیت زدایی که برای تمامی استانها و اولین بار در بودجه دیده شده است، مبلغ 57 میلیارد تومان اعتبارات آب روستایی، مبلغ 61 میلیارد تومان اعتبارات راه روستایی (که تا به امروز مجلس بنا را بر این گذاشته که این سه مورد یعنی محرومیت زدایی، راه روستایی و آب روستایی در ذیل جدول ۱۰_۱ طرح‌های عمرانی مجلس قرار گیرند) و مبلغ 300 میلیارد تومان به عنوان بازسازی خسارات ناشی از زلزله سی سخت در ذیل اعتبارات عمرانی متفرقه و اعتباری بالغ بر ۳۳۵ میلیارد تومان در قالب طرحهای ملی ذیل ماده ۵۶ که در طرحهایی همچون سد تنگ سرخ و ...ظرف مدت کوتاهی تأمین اعتبار و هزینه خواهد شد (جهت اطلاع مردم عزیز: اعتبارات ماده ۵۶ نسبت به اعتبارات تصویبی در مجلس در زمان بسیار کمتری تأمین و تخصیص می‌گردند) و سهم اعتبارات استانی از پروژه‌های ملی در مصوبه بودجه و جذب اعتبارات در طول سال پیش رو که همگی این موارد حاصل تلاشهای استاندار محترم و مردمی استان و جناب روشنفکر عضو کمیسیون تلفیق و حاج آقای موحد به عنوان نمایندگان مردم استان در مجلس در راستای انجام وظایف نمایندگی مردم می‌باشد. با توجه به اینکه ارقام ذکر شده به طور قطع مصوب گشته‌اند، این میزان افزایش بودجه مصوب طرح‌های عمرانی نسبت به لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس حداقل بالغ بر 650 میلیارد تومان (محرومیت زدایی بند ط تبصره‌ی ۲، راه روستایی، آب روستایی) تا بدینجا و قبل از انتشار جداول کلان نهایی بوده است که نشانگر افزایش 57% درصدی نسبت به لایحه تقدیمی دولت به مجلس در سال 1400 و افزایش 153% درصدی نسبت به بودجه‌ی مصوب 1399 بودجه طرح‌های عمرانی استان دارد که بی سابقه‌ترین میزان رشد اعتبارات عمرانی را در تاریخ استان رقم زده است. به یقین مردم شریف و حق طلب استان در رابطه با این رکورد تاریخی و همچنین اظهارنظرهای شتاب زده، متناقض و خلاف واقع برادر عزیزمان جناب آقای تاجگردون قضاوتی عادلانه ماندگار و تاریخی خواهند داشت.
3- ایشان در قسمت دیگری از مصاحبه خود در اظهارنظری سطحی، در مورد تصویب بودجه‌ی 250 میلیاردی در راستای بازسازی آسیب‌های ناشی از زلزله‌ی سی‌سخت اظهار داشته‌اند که این بودجه اعمال نشده یا حداقل من آن را ندیده‌ام. در پاسخ به ایشان باید گفت که احتمال دوم شما که ناشی از شتاب زدگی یا عدم آگاهی از نحوه اختصاص این بودجه بوده واقعیت دارد و همین عامل باعث شده تا متوجه نشوید که حتی این ردیف بودجه‌ی با افزایش 50 میلیاردی به مبلغ 300 میلیارد تومان رسیده که در ذیل بخش اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (طرح‌های عمرانی) و بر اساس برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه در جدول 9 پیوست ماده واحده بودجه (اعتبارات موردی- موقت) آورده شده است.
4- جالب‌ترین و غیر واقعی‌ترین قسمت اظهارات جناب تاجگردون که در طی چند سال اخیر خود را یکی از بزرگان کشور در امر بودجه نویسی می‌دانند، آنجاست که فرموده‌اند در طی دوران تصدی نمایندگی مجلس توسط ایشان همه ساله میزان بودجه‌ی عمرانی مصوب مجلس نسبت به لایحه‌ی تقدیمی دولت به مجلس، حداقل 20 درصد به واسطه‌ی ایشان رشد داشته است و بر اساس این گفته در نقش یک دلسوز مدبر و با تجربه‌ی استان از نمایندگان استان گلایه کرده و به نوعی 2 نماینده محترم استان را در بحث تنظیم لایحه و تصویب بودجه منفعل معرفی کرده است. این در حالی است که با یک بررسی ابتدایی و حساب و کتاب سر انگشتی و مقایسه میزان بودجه لوایح چند سال گذشته با بودجه‌ی مصوب مجلس مندرج در جدول ۱_۱۰ (تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یا بودجه عمرانی) به نتایج شگفت انگیز در ۱۴۰۰ و تأسف باری در گذشته دست پیدا می‌کنیم که در زیر به بررسی آنها از سال 97 تا به الان می‌پردازیم یعنی سه سال آخر تصدی ایشان! اگرچه نقش استاندار جهادگر استان، جناب روشنفکر عضو کمیسیون تلفیق بودجه و جناب موحد نماینده مردم شریف کهگیلویه بزرگ که در طول سال گذشته تلاشهای خستگی ناپذیری در جهت افزایش و تنظیم لایحه‌ی بودجه‌ی عمرانی پیشنهادی استان و سپس تصویب و افزایش این لایحه در مجلس داشتند را نمی‌توان نادیده انگاشت.
 اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد بر اساس جدول 10-1 قانون و لایحه بودجه سالهای اخیر و امسال (اعتبارات طرح‌های عمرانی) (اعداد به میلیارد تومان)
 
 
 
  توضیحات جدول:
 درصد رشد اعتبارات استان در مجلس در سال 98 نسبت به سال 97 حدود 10% درصد افزایش داشته است.
 درصد رشد اعتبارات استان در مجلس در سال 99 نسبت سال 1398 حدود 4% کاهش داشته است.
 درصد رشد اعتبارات عمرانی استان در لایحه سال 1400، نسبت به لایحه سال 1399 حدود 61% درصد افزایش داشته است که پس از انتشار جداول نهایی و کلان بودجه میزان افزایش مصوب آن در مجلس نیز به سمع و نظر آحاد مردم خواهد رسید. آنچه مشخص است اینکه بر خلاف ادعای جناب آقای تاجگردون این تغییرات به هیچ وجه صفر نمی‌باشد و بر اساس اظهارات اعضای کمیسیون تلفیق، حداقل اضافه شدن ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار به اعتبارات عمرانی استان در ذیل جدول ۱۰_۱ قرار خواهد گرفت که علاوه بر لایحه بودجه دولت تا بدینجا مسجل است (محرومیت زدایی بند ط تبصره ۲، راه روستایی، آب روستایی) و بر این اساس تا این لحظه رشد مصوب عمرانی ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ در مجلس به صورت بی سابقه‌ای ۱۵۲ درصد افزایش داشته است.
  طبق داده‌های آماری جدول فوق که بر اساس لوایح و قوانین مصوب بودجه از سال 97 تا 1400 تنظیم گردید مشخص می‌شود که بر خلاف ادعای جناب تاجگردون رشد مصوب بودجه‌ی عمرانی نسبت به لوایح تقدیمی دولت در سالهای تصدی ایشان نه تنها کمتر از 20 درصد بوده بلکه در سال 97 و 99 همانطور که در ردیف 3 جدول فوق نشان داده شده برابر صفر درصد و در سال 98 تنها 3 درصد بوده است. با این اوصاف مشخص نیست ادعای افزایش حداقل 20% درصدی از جانب جناب آقای تاجگردون با کدام مستندات و چگونه مطرح شده است؟
این در حالیست که با وجود عدم انتشار جداول نهایی و بر اساس جداول اولیه بودجه مصوب تا بدین لحظه، حدود ۵۷ درصد افزایش در بودجه مصوب عمرانی استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به لایحه‌ی تقدیمی توسط دولت به واسطه ۳ قسمت از بودجه (بند ط تبصره ۲ با موضوع محرومیت زدایی ۴۹۵ میلیارد، راه روستایی ۶۱ میلیارد، آب روستایی ۵۷ میلیارد) تا کنون مسجل شده است.
 ۵_ توضیح تکمیلی اینکه بخش قابل توجهی از تغییرات امسال مجلس در لایحه بودجه دولت بر خلاف سالهای قبل در قالب 3 بخش راه روستایی، آب روستایی و محرومیت زدایی طبق بند (ط) تبصره 2 ماده واحده اعمال شده که احتمالاً جناب آقای تاجگردون نسبت به این مساله بی اطلاع بوده است و متأسفانه دچار اشتباه محاسباتی و یا استراتژیک شده‌اند. استراتژیک از آن جهت که اولاً قصد داشته‌اند که با دستاویز قرار دادن واژه‌های به ظاهر محترمانه، عالمانه و دلسوزانه خود را تنها قَیّم و منجی سیاسی و اقتصادی استان معرفی نمایند و دومین قسمت از این اشتباه استراتژیک، تلاش ایشان برای انداختن توپ در زمین سایر حوزه‌های انتخابیه در آستانه انتخابات میان دوره مجلس گچساران و باشت با فرافکنی و اظهارات غیرمسئولانه و غیر کارشناسی در جهت کاهش فشارهای رسانه‌ای و دستیابی به مقاصد سیاسی صورت گرفته، غافل از آنکه چنین فضاسازی‌هایی دیگر جایی در بین مردم استان کهگیلویه و بویراحمد ندارند و دوران بزن در رو و سیاه نمایی علیه فرزندان این استان، به سر آمده است. از شما برادر محترم خواهشمندیم این روند تاسف‌بار ترور شخصیت فرزندان استان کهگیلویه و بویراحمد جهت یکه تاز نشان دادن خود در عرصه‌ی استان را پایان دهید، چرا که در غیر اینصورت هر روز باید شاهد قربانی شدن یکی از فرزندان استان کهگیلویه و بویراحمد در جهت مقاصد سیاسی شما باشیم.
 ۶_ امروز مردم بیش از هر چیز خواهان شفافیت می‌باشند و به دلیل رشد و توسعه تکنولوژی ارتباطات و سطح آگاهی عمومی، نمی‌توان همانند گذشته با واژه‌ها و اعداد و ارقام بازی کرد و به مردم آدرس اشتباه داد. در ایام آتی و در بخش بعدی این شفاف سازی، میزان مصوبات برخی پروژه‌های عمرانی در سال‌های گذشته همچون موارد ذکر شده در اظهارات برادر محترم جناب تاجگردون، میزان تخصیص و تأمین اعتبار که مهمترین قسمت بعد از تصویب اعتبارات است و مبلغ عملکردی این پروژه‌ها از سال ۹۵ تا به امروز به اطلاع مردم عزیز هم استانی خواهد رسید. در نهایت آنکه بر خلاف صحبت‌های برادر بزرگوار جناب تاجگردون که از نمایندگان محترم تقاضا کرده به ایشان پاسخی داده نشود ما خواهان پاسخ ایشان می‌باشیم تا از تجارب ایشان جهت اصلاح اشتباهات احتمالی خویش بهره مند شویم.
 ۷_طنز تلخ روزگار وارونه‌ی ما در جابجا شدن جای قاضی و متهم به برکت شارلاتانیزم رسانه‌ای و قلب حقیقت و به بازی گرفتن افکار عمومی برای مقاصد سیاسی غیر قابل کتمان است. اما برادر عزیز شرایط اقتصادی موجود که توده‌های مردم و خصوصاً دهک‌های پایین حقیقت آن را با گوشت و پوست و استخوان و با همه وجود لمس می‌کنند و نیازی به هیچ نظرسنجی ندارد، محصول تصمیم‌سازی‌هایی است که نقش حضرتعالی به عنوان رئیس کمیسیون تلفیق بودجه و محاسبات مجلس در آن فرآیندهای تصمیم‌سازی محوری و اساسی بوده است. پس جناب تاجگردون عزیز، شما امروز باید پاسخگوی وضع موجود باشید.
من الله التوفیق


عکس شماره 1


عکس شماره 2


عکس شماره 3

عکس شماره 4

عکس شماره 5


کد مطلب: 432853

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/432853/شفاف-سازی-دفتر-مهدی-روشنفکر-پیرو-اظهارات-تاجگردون-مردم-کهگیلویه-بویراحمد-منتظر-یک-رکورد-تاریخی-مصوبات-بودجه-ی-طرح-های-عمرانی-باشند-آقای-دوران-بزن-رو-سیاه-نمایی-علیه-فرزندان-استان-سر-آمده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1