تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب : ۴۳۲۸۰۰
کبنا از وضعیت معلولان جسمی و کودکان اوتیسم استان کهگیلویه و بویراحمد گزارش می‌دهد

فضای شهری و اداری کهگیلویه و بویراحمد مناسب معلولین نیست / بویراحمد مرکز اوتیسم ندارد / ترک تحصیل دانش‌آموزان اوتیسمی / ساخت مرکز اوتیسم معطل زمین است

۰
فضای شهری و اداری کهگیلویه و بویراحمد مناسب معلولین نیست / بویراحمد مرکز اوتیسم ندارد / ترک تحصیل دانش‌آموزان اوتیسمی /  ساخت مرکز اوتیسم معطل زمین است
کبنا ؛فضای شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد، مناسب حال معلولان جسمی و حرکتی نیست. در شهر یاسوج، میادین، معابر و فضای سبز به گونه‌ای احداث شده‌اند که معلولین به راحتی نمی‌توانند در این مکان‌ها حضور داشته باشند. بارها این مسائل در جلسات مختلف استانداری کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان‌ها مورد بحث قرار گرفته است، اما متأسفانه ادارات، چندان تمایلی برای آماده سازی محیط اداری خود، جهت استفاده این قشر عزیز ندارند.
به گزارش کبنا از یاسوج، صبح روز (چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۰) جلسه شورای اداری شهرستان بویراحمد برگزار شد.  در این جلسه رهام ولایتی مدیر بهزیستی شهرستان بویراحمد و شهربانو بختیاری رئیس آموزش و پرورش استثنایی به بیان مشکلات معلولین جسمی حرکتی و کودکان اوتیسم پرداختند.



 رهام ولایتی مدیر بهزیستی شهرستان بویراحمد گفت: ۶ هزار پرونده معلول جسمی حرکتی در شهرستان بویراحمد داریم. به این فکر کنید اگر یک معلول جسمی حرکتی، بخواهد وارد ادارات شود، با چه مشکلاتی روبه رو می‌شود؟ به این فکر کنید در بازار، در سرویس‌های عمومی، در عبور از جدول‌های غیر استاندارد موجود در سطح شهر یک معلول جسمی حرکتی چه مشکلاتی برایش پبش می‌آید؟
وی افزود:در بحث شهرسازی، باید مناسب سازی برای همه‌ی اقشار صورت بگیرد و معلولین جسمی و حرکتی از جامعه جدا نیستند. شهرسازی ما به گونه‌ای است که حضور نابینایان، ناشنوایان و معلولین جسمی به پارک‌ها محدود شده است و این باعث انزوای این عزیزان شده و از جامعه و مردم دور شده‌اند و گاهاً دچار افسرگی ناشی از دوری از اجتماع می‌شوند. و درخواستی که از شما داریم در ادارات خود فضا را برای حضور معلولین جسمی و حرکتی مناسب سازی کنید. فضای شهری باید برای همه افراد آماده شود و نابینایان، ناشنوایان، معلولین جسمی و .... از مردم جدا نیستند.



شهربانو بختیاری رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کهگیلویه و بویراحمد به مشکلات کودکان اوتیسم پرداخت و گفت: ما تنها مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در کشور هستیم که مرکز اوتیسم نداریم و یکی از شعارهایی که همیشه داده می‌شود عدالت آموزشی برای تمامی افراد است، ولی متاسفانه شهرستان بویراحمد با دارا بودن ۴۲ درصد جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد، مرکز اوتیسم ندارد و درصد بسیار بالایی از کودکان اوتیسم به این دلیل از تحصیل محروم می‌شوند و درصد کمی از خانواده‌ها که بضاعت مالی مناسب‌تری دارند، فرزندان خود را به استان‌های اطراف برای تحصیل می‌فرستند که البته گاهی شرایطی پیش می‌آید که همین خانواده‌ها هم از عهده‌ی پرداخت هزینه‌های تحصیل در استان‌های دیگر بر نمی‌آیند و تحصیل کودکان اوتیسمی متوقف می‌شود و با این شرایط شعار عدالت آموزشی محقق نمی‌شود.
وی اضافه کرد: ما با پیگیری‌هایی که انجام دادیم توانستیم برای ساخت مرکز اوتیسم شهرستان بویراحمد، حمایت ۲ خیر کشوری را بدست آوریم و بحث خیرین حل شده است و تنها مشکلی که وجود دارد زمین برای مرکز است و اگر زمینی در یاسوج در اختیار ما قرار گیرد، آمادگی شروع ساخت مرکز را با کمک خیرین داریم.
به گزارش کبنا، مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد باید بدانند که معلولین جسمی حرکتی از مردم جدا نیستند، آنها هم به اندازه سایرین حق استفاده از امکانات عمومی دارند و هنگام احداث پروژه‌ای باید رفاه حال این عزیران را هم مدنظر قرار بدهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

اعمال محدودیت ۱۰ روزه در همه شهرهای قرمز

اعمال محدودیت ۱۰ روزه در همه شهرهای قرمز

براساس پیشنهاد دیگری همچنین مقرر شد وزارت راه و شهرسازی با همکاری هلال احمر و با افزایش ...
حرف‌هاي امروزي يك چپ خط امامي

حرف‌هاي امروزي يك چپ خط امامي

سيدهادي خامنه‌اي با اصلاح‌طلبان حشر و نشر داشته و دم‌خور بوده و يك مجلس‌ششمي به شمار ...
(عکس) شباهت خاصِ دختر خداداد عزیزی به پدرش

(عکس) شباهت خاصِ دختر خداداد عزیزی به پدرش

عکسی از فرزند خداداد عزیزی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران، در کنار پدرش نشان می‌دهد ...
1