کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیلی بر انتخابات میان دوره گچساران و باشت؛

افتراق در آراء قشقایی؛ چرا هومان تنها شد!

15 فروردين 1400 ساعت 12:21

در میان دوره 1400 ، 21 نفر در انتخابات میان دوره حوزه انتخابیه گچساران و باشت ثبت نام کرد. در این دوره قشقایی کاندیدا نداشت و هومان عسکری و پریوش نقدی دو کاندیدای مستقل قشقایی بود. قشقایی در این دوره به گونه ای از هم منفک شده اند که کمتر کسی فکرش را می کرد. خورشیدی و فولادی وندا که هر دو در دور گذشته از کاندیدای قوم قشقایی حمایت کرده بودند، در این دوره، هومان عسکری را تنها گذاشته اند.


در میان دوره 1400، 21 نفر در انتخابات میان دوره حوزه انتخابیه گچساران و باشت ثبت نام کرد. در این دوره قشقایی کاندیدا نداشت و هومان عسکری و پریوش نقدی دو کاندیدای مستقل قشقایی بود. قشقایی در این دوره به گونه‌ای از هم منفک شده‌اند که کمتر کسی فکرش را می‌کرد. خورشیدی و فولادی وندا که هر دو در دور گذشته از کاندیدای قوم قشقایی حمایت کرده بودند، در این دوره، هومان عسکری را تنها گذاشته‌اند.
به گزارش کبنانیوز، علی فولادی وندا که در انتخابات دوره دهم از طرف اصولگرایان تنها گذاشته شد، در این دوره قصد حمایت از سیدقدرت  حسینی را پیدا کرده است. در دوره دهم، دوره‌ای که سیدقدرت حسینی ترجیح داد به جای اینکه از جناح خود حمایت کند رأی قومیتی خود را به نفع تاجگردون داد و از تاجگردون حمایت کرد و شرایط تلخی را برای فولادی وندا رقم زد. فولادی وندا با وجود گمانه زنی‌ها از احتمال حضور وی در انتخابات، روز گذشته به همراه برخی از اقوام قشقایی و لیدرهای این قوم در همایشی حمایت خود را از سیدقدرت اعلام کرد و رسانه سید قدرت حسینی از این اتفاق به عنوان اتحاد تاریخی یاد کرد.
خورشیدی نیز که به گفته خود هر دوره‌ای از فردی حمایت می‌کند، در این دوره به سمت ریحان محمدپور رفته و این انتخاب و حمایت را اینگونه توجیه کرده که محمدپور می‌تواند منافع مردم را تأمین کند. با این حال افکار عمومی به گونه دیگری فکر می‌کنند و معتقدند احتمالاً منافع خورشیدی اینگونه تأمین می‌شود.
یوسف باقری دیگر فردی که احتمال کاندیداتوری او می‌رفت در بیانیه‌ای ورود خود به انتخابات را صلاح ندانست. بیانیه باقری از این حیث مورد توجه است که وی انتظار حمایت هم طایفه‌ای‌هایش را داشته است. موضوعی مهم که هر بار قشقایی از آن ضربه خورده است. با وجود اینکه افرادی که از آنها نام برده شد عمدتاً اصولگرا هستند ولی حمایت جناحی از طوایف باوی و لر را پیدا نکردند. باقری در این بیانیه نوشته است:
مردم شریف شهرستانهای گچساران و باشت
با عرض سلام و احترام
همانگونه که مستحضرید، انتخابات و اصل انتخاب توسط مردم، یادگار بی‌بدیل امام (ره) و رمز پاسداری از خون شهداست و امروزحضور در انتخابات به معنای تبعیت از مقام معظم رهبری و تجدید میثاق با آرمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عزیزمان است که ضامن بقا و تداوم حیات طیبه انقلاب اسلامی است. همانگونه که در گذشته و به کرات به شیوه‌های مختلف علاقه خود را برای
حضور در انتخابات به عنوان کاندیدای میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی برای خدمت گذاری به شما شهروندان گرانقدر اعلام نموده و آماده بودم تابتوانم در صورت انتخاب توسط شما عزیزان با نهایت توان و انگیزه برای رفع مشکلات و اعتلای این شهرستان زرخیز و پرافتخار انجام وظیفه نمایم. با این حال اتفاقات و وقایع اخیر و. مشکلاتی از جمله پراکندگی و تفرق در اردوگاه ایل قشقایی و هم کیشان ترک زبان دیروز و امروز و عدم شفافیت دربرخوردها و تعاملات با بنده و در نهایت عدم حس اطمینان به قول و قرارهای داده شده و مشورت با بزرگان اقوام لر، ترک، بختیاری وسایر شهروندان عزیزبویژه همکاران گرانقدر نفت وگاز گچساران وهمچنین حضور مناسب واستقبال خوب دوستان بعنوان کاندیداتوری موجب شده تا ضمن عذرخواهی از محضر شریف شما مردم عزیز، فعلاً از حضور در انتخابات منصرف شوم.
امیدوارم روزی فرارسد که این چند دستگی‌ها و تأمین منافع سیاسی و فردی با همدلی‌ها و حرکت جمعی در راستای تحقق منافع یکپارچه مردم که همانا در توسعه متوازن فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، تحقق عدالت، با بکارگیری تمامی ظرفیت‌های اقوام وهمچنین دفاع از حرمت خون شهداء است، جایگزین گردد
لذا شایسته است ازمحبت وحسن نیت تمامی اقشار مردم که در این مدت به انحاء مختلف خواستار کاندیداتوری بنده بودند، ضمن پوزش، کمال تشکر داشته باشم واز خداوند منان سالی خوب و سرشار ازتندرستی و سلامتی برای همگی ارزومندم.
در پایان تمنا دارم باحضور حداکثری درپای صندوق‌های رأی وخلق حماسه تاریخی دیگری با انتخاب فردی اصلح که بتواند نماینده‌ای شایسته برای همه اقشارباشدو بیش از پیش در رفع محرومیت، توسعه و آبادانی این خطه از ایران عزیز قدم‌های بلندی بردارد.

یوسف باقری
والعاقبه للمتقین
۱۴۰۰/۱/۱۴


کد مطلب: 432662

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/432662/افتراق-آراء-قشقایی-چرا-هومان-تنها

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1