تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۴۳۲۶۶۰

گاندو گاف داد ناتمام ماند / دولت درخواستی برای قطع سریال گاندو نداشته

۸
۳
گاندو گاف داد ناتمام ماند / دولت درخواستی برای قطع سریال گاندو نداشته
کبنا ؛امکان ندارد دولت چنین قدرتی داشته باشد که بتواند گاندو را از آنتن به زیر بکشد
به گزارش کبنا نیوز آفتاب یزد نوشت: یک فعال سیاسی و روزنامه نگار اصولگرا در گفتگو با آفتاب یزد، ضمن تاکید بر مبرا بودن مجموعه‌ی عوامل سازنده‌ی گاندو و نیز صدا و سیما تاکید کرد: «این که بی‌هیچ مقدمه‌ای ناگهان سریال گاندو۲ از روی آنتن حذف می‌شود هیچ ارتباطی به دولت ندارد و نه تنها به دولت که به صدا و سیما و تهیه‌کننده نیز ارتباطی نمی‌تواند داشته باشد!»
محمد مهاجری با ذکر این مسئله که جواد افشاری، کارگردان گاندو یک و دو علاقه‌مند به سفارشی‌سازی است به آفتاب یزد گفت: «هیچ بعید نیست که بسیاری از بازیگران و عوامل این سریال اساساً با رویکردهای این سریال ارتباط برقرار نکنند و حتی مخالف آن نیز باشند.»
تخریب ظریف نه؛ حذف یک جریان فکری!
فریدون مجلسی، دیپلمات اسبق نیز پیرامون اهداف جریان تخریب علیه دستگاه سیاست خارجی و محمد جواد ظریف در سریال گاندو بر این باور است که: «اصل، تخریب شخصیت ظریف نیست، بلکه حذف کامل جریان فکری اوست. یعنی هدف غایی تخریب وزارت امور خارجه، ذیل ساخت سریال گاندو و دیگر برنامه‌ها و تحرکات علاوه بر حذف تفکر و نگاه ظریف، دامن زدن به همین فضای دو قطبی در کشور است تا جریان تخریب به دو مهم دست پیدا کند؛ اول اینکه رقبا به حاشیه کشیده شوند و به تبع آن انگیزه‌ای برای افزایش مشارکت مردم ایجاد کنند.»
محمدمهاجری نیز به نکته‌ی مهمی اشاره می‌کند و آن این که: «گاندو سازان حتی اگر به میزان یک درصد اطمینان داشتند محمدجواد ظریف در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حضور پیدا خواهد کرد هرگز گاندو۲ را از آنتن حذف نمی‌کردند.»
به نظر مجلسی «نمی‌توان محمدجواد ظریف را با سیاسیون حزبی اصولگرا و اصلاح‌طلب مقایسه کرد.» زیرا: «تفاوت اصلی و نقطه تمایز ظریف با سیاسیون حزبی به سال‌ها تجربه وی در عرصه روابط بین‌الملل و دیپلماسی بازمی‌گردد. به هر حال حضور چند دهه‌ای ظریف در عرصه دیپلماسی و روابط بین‌الملل سبب شده که وزیر امور خارجه اشراف و بینش دقیق‌تری نسبت به مسائل داخلی و خارجی داشته باشد. چون دیپلماسی و سیاست خارجی در امتداد ریل‌گذاری سیاست داخلی قرار دارد. پس محمدجواد ظریف با اشراف به اقتضائات سیاست داخلی، سال هاست در دیپلماسی و سیاست خارجی نقش‌آفرین بوده، به خصوص که ۸ سال اخیر در راس دیپلماسی ایران و وزارت امور خارجه قرار داشته است. یعنی ظریف، هم به اقتضائات سیاست داخلی و هم به روند دیپلماسی و روابط بین‌الملل کشور کاملا اشراف دارد. لذا ارزیابی وی از تحولات کشور به مراتب عمیق‌تر از سیاسیون داخلی کشور است که فقط در بازی سطحی حزبی نقش آفرین بوده اند. با همین اشراف، ظریف به هیچ عنوان خود را درگیر رقابت‌های سطحی حزبی اصولگرا و اصلاح‌طلب در جریان انتخابات ۱۴۰۰ نمی‌کند.»
گاندو۲ چرا ساخته شد، چرا نیمه کاره رها شد؟!
از بسیاری ابعاد، گاندو۲ نسبت به گاندو۱ ضعیف تر، پریشان‌تر و سردرگم‌تر بود. گاندو ۲ با صحنه‌هایی بازسازی شده از بازگرداندن روح‌الله زم آغاز شد اما خیلی زود همه‌ی عوامل راهی مشهد شدند تا رد و نشانی از فردی را دنبال کنند که به دنبال تفرقه‌افکنی است و همین مسئله، سرنخ‌هایی از ماجراهای پیچیده را پیش روی مخاطب قرار داد.
سرتیم امنیتی در یک صحنه در قاب دوربین رابط‌ها قرار می‌گیرد تا توسط «مایکل هاشمیان»ِ گاندوی یک شناسایی شود و ادامه ماجرا به دو بخش تقسیم شد:
= بخش نخست که روی یک دو تابعیتی نفوذی کار می‌کردند به نام موسی‌پور
= بخش دوم کسانی که به دنبال شناسایی محل کار و زندگی «محمد» بودند
آن گونه که سریال نشان می‌دهد، یک نفر در قلب ام. آی. ۶ برای نیروهای امنیتی ایران اطلاعاتی را از طریق پروازهای لندن می‌فرستد که آن‌ها را همواره یک گام از طرف مقابل جلوتر می‌اندازد به گونه‌ای که تیم امنیتی به دقت ساعت ورود «شارلوت» افسر رده بالای
ام. آی. ۶ را که در قالب یکی از کارمندان سفارت انگلستان در ایران وارد می‌شود را می‌دانند اما در سوی مقابل این گونه احساس می‌شود که کسانی که روی پروژه‌ی شناسایی و احتمالا حذف محمد کار می‌کردند نیز به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده اند. داستان نه به قدرت که با ضعف‌هایی آشکار به قسمت سیزدهم رسید و ناگهان مخاطبان با زیرنویس «قسمت آخر» مواجه شدند مسئله‌ای که دو دیدگاه را به میدان آورد.
  
ناتمام ماندن گاندو ارتباطی به دولت ندارد!
آن طور که محمد مهاجری به آفتاب یزد می‌گوید؛ اساساً ساخت، پخش و روال داستان هیچ ارتباطی به صدا و سیما و حتی عوامل ندارد. این فعال سیاسی اصولگرا معتقد است: «من ضمن تبرئه‌ی کامل عوامل این سریال و نیز صدا و سیما می‌خواهم بگویم روی آنتن رفتن این سریال هیچ ارتباطی به صدا و سیما نداشت و حذف آن نیز نمی‌تواند ربطی به سازندگان و صدا و سیما داشته باشد.»
این مسئله در حالی از سوی محمدمهاجری در گفتگو با آفتاب یزد مطرح می‌شود که برخی جریانات سیاسی در تلاش هستند تا چنین به افکار عمومی القاء کنند که حذف گاندو بر اثر فشار و در قالب توقیف بوده است مسئله‌ای که مهاجری می‌گوید: «امکان ندارد دولت چنین قدرتی داشته باشد که بتواند گاندو را از آنتن به زیر بکشد.»
در نقطه‌ی مقابل «فارس من» در یک بازی رسانه‌ای و با تیتر: «نه به توقیف گاندو» می‌نویسد: امسال نیز مثل سال‌های گذشته تلویزیون با سریال‌های نوروزی میهمان خانه‌های مردم بود اما در این بین سریال امنیتی - اجتماعی «گاندو ۲» که مبتنی بر یک پرونده واقعی مرتبط با برجام و مذاکرات ۱+۵ بود شروع به تبیین وقایع پشت‌پرده تیم هسته‌ای ایران و نفوذ به آن کرد که البته به مذاق غربیان و عوامل نفوذی‌شان خوش نیامد و همین مسئله موجب شد تا در تاریخ ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ این سریال انقلابی که در جهت روشنگری قدم برمی‌داشت را توقیف کنند. این موضوع در حالی است که همین عوامل و برخی مسئولین غرب‌گرا و غربزده با آدرس غلط اشاره به تحریم‌ها و با بی‌مسئولیتی در مدیریت میدان اجرایی و تنگ ساختن زندگی بر ملت عزیزمان و هم قدم با جریان تحریف در خارج از کشور انگشت اتهامات را به محوریت نظام مقدس جمهوری اسلامی نشانه رفته‌اند. امید است که مسئولین انقلابی جمهوری اسلامی ایران در این برهه حساس نزدیک انتخابات و با بالا گرفتن حملات روانی دشمن و در پی بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر بصیرت‌افزایی و مقابله با جریان تحریف، مسیر گفتمان را برای جوانان، هنرمندان، تریبون‌های آزاداندیشی و... باز و مهیا بسازند و هر چه زودتر تا قبل انتخابات ریاست جمهوری و قبل از اینکه دیر شود سریال گاندو ۲ را بدون سانسور به قاب تلویزیون بازگردانند. »
واکنش فارس به ناتمام ماندن سریال گاندو در حالی رسانه‌ای می‌شود که «حسام الدین آشنا» در توئیتی می‌نویسد: «صریح باشید و بازی نکنید؛ بگویید چه کسی؛ از کجا و چه زمانی؛ در باره سانسور یا ممانعت از پخش کدام بخش از کدام سریال بر چه قسمتی از صدا و سیما فشار آورده‌است. آیا صدا و سیما اساسا نقشی در تولید یا پخش این سریال داشته‌است؟»
مشاور حسن روحانی البته در توئیتی دیگر به کنایه می‌گوید: «همان کسی که می‌تواند بدون سر و صدا یک سریال را خارج از روال، وارد کنداکتور نوروزی کند می‌تواند با سر و صدا پخش بقیه آن‌را به وقت دیگری موکول کند.»
معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور نیز در خلال دو توئیت یادآور می‌شود:
= نه رئیس‌جمهور ونه هیچ یک از اعضای دولت، نه در جلسه چهارشنبه کابینه و نه در هیچ جلسه یا تماسی، نه قبل از پخش و نه در زمان پخش گاندو نه با رئیس نه با سایر مسئولان صداوسیما و نه حتی با متنفذین نظام، گفت‌وگویی درباره‌ی پخش یاعدم پخش این سریال نداشته‌اند، چه رسد به مباحثه ومجادله!
= آقایان لطف کنند به جای شایعه‌سازی و انحراف افکار عمومی به یک سوال مهم پاسخ دهند: پخش گاندو ناتمام ماند یا سریال نیمه‌کاره در کنداکتور قرار گرفت؟ اگر سریال نیمه‌کاره بود چه انگیزه‌ای سبب شد که گاندو اینچنین با سراسیمگی و عجله بر آنتن برود؟
 
شاید عوامل سازنده با محتوای گاندو موافق نباشند!
محمد مهاجری در واکنش به این پرسش آفتاب یزد که چرا برخی از بازیگران این مجموعه، فقط در این مجموعه حضور دارند و آیا در انتخاب بازیگران نیز گزینشی عمل شده است یا نه، می‌گوید: «بعید می‌دانم یا به تعبیری پاسخ من منفی است زیرا بازیگرانی از جمله داریوش فرهنگ از بازیگران و کارگردانان شناخته شده‌ی سینما و تلویزیون هستند و همین مسئله حدس و گمان شما را با پاسخ منفی رو در رو خواهد کرد.»
> آن فرد عاقلی که دستور توقف داد...!
یکی از گمانه‌ها و گزینه‌هایی که می‌تواند محل تامل باشد وجود گاف امنیتی یا مسائلی اینچنینی باشد. مهاجری ضمن پذیرش این مسئله که این گمانه می‌تواند نزدیک به ذهن باشد خاطرنشان می‌کند: «هر امکانی را باید بررسی کرد اما اگر فردی با عقلانیت به این نتیجه رسیده باشد که پخش سریال گاندو به نفع نظام و مملکت نیست و برای توقف آن پادرمیانی کرده باشد و پادرمیانی او موثر واقع شده باشد باید خوشحال و امیدوار بود که هنوز عقلایی هستند که برای این مملکت دل می‌سوزانند و خواهان جلوگیری از تفرقه‌افکنی و ایجاد هزینه و سوء ظن می‌شوند.»
به هر تقدیر سریال گاندو۲ نیمه کاره رها شد تا یا به گفته‌ی تهیه‌کننده، پس از انتخابات روی آنتن برود یا برای همیشه به بایگانی سپرده شود، در هر دو صورت باید مطمئن بود که دولت هیچ نقشی در نیمه کاره ماندن پخش سریال گاندو۲ نداشته که اگر داشت از همان ابتدا اجازه نمی‌داد گاندو۱ ساخته و پخش شود نه حالا که قصه به نیمه رسیده!
آرمان ملی نیز در مطلبی به ناتمام ماندن سریال گاندو پرداخت.
عاقبت رسوايی گاندو

همانطور که پیش بینی می‌شد گاندوی 2 با حاشیه به پایان رسید؛ البته به ادعای خودشان نیمه‌کاره متوقف شد! مظلوم‌نمایی نخستین واکنش دلواپسان بود و دولت مقصر اصلی معرفی شد. مشخص نبود در پشت پرده گاندوی 2 چه می‌گذرد و چه هدفی در دستور کار است که ضربه به دولت و وزارت خارجه را در صدر اهداف ساخت این سریال قرار داده‌اند. سریالی که محمد‌جواد ظریف یک روز قبل از توقف پخش آن گفته بود: «این سریال تلویزیونی از اول تا آخر دروغ بوده و موجب بی‌اعتمادی در کشور شده است.» و پس از اعلام توقف پخش گاندو، مجتبی امینی تهیه‌کننده سریال نیز در توئیتی اعلام کرد که «سریال گاندو «دروغ» نبوده و نیست. گاندو صدای در گلو مانده مردم است. نمایش خیانت و فریبکاری آمریکا و انگلیس است. دروغ، تضمین امضای جان کری بود. دروغ، وعده‌های آمریکا و انگلیس برای برداشته شدن همه تحریم‌ها بود. دروغ، وعده‌های رونق اقتصادی است که نتیجه آن کوچک شدن سفره مردم بوده است. گاندو بر اساس اسناد واقعی ساخته شده است. اسناد و مدارکی که پشتوانه پژوهشی نگارش فیلمنامه بوده را در فیلم مستندی در اختیار مردم قرار خواهیم داد.»
 پروژه ناکام انتخاباتی؟
پس از اعلام توقف پخش گاندو پروژه تضعیف دولت در رسانه‌های دلواپس قوت گرفت؛ چنانکه فارس نوشت:«‌سازندگان «گاندو» فصل دوم را برای نوروز 1400 تدارک دیدند. پرونده‌ای که این بار قرار بود پرونده چند جاسوس دیگر را هم به تصویر بکشد و نقش آنها را در برجام روایت کند. اما هنوز چندی از پخش سریال نگذشته بود که واکنش‌ها به فصل دوم گاندو آغاز شد و اظهارات مقام‌های رسمی دولت در این باره به اوج خود رسید. البته در کنار اینها تاخیر در پخش سریال یا برخی تغییرات اعمال شده در چند سکانس شائبه فشار بیرونی به سازندگان سریال و سانسور را تقویت کرد و حتی یکی از قسمت‌ها با تاخیر 45 دقیقه‌ای روانه آنتن شد. در نهایت و درست در جایی که سریال به اوج خود رسیده بود، مهدی آذرپندار، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه اعلام کرد که سریال در همین جا به پایان می‌رسد. او در این باره گفت: با ورود کاراکتر شارلوت که از ابتدای سریال مخاطب با شخصیت او آشنا شده به ایران برای جاسوسی انگلیس، فصل دوم گاندو ویژه نوروز در شب پایانی تعطیلات موقتا به پایان می‌رسد. ان‌شاءا... ادامه سریال بعد از انتخابات روی آنتن خواهد رفت و امیدواریم که مورد‌پسند مردم قرار گیرد.» یک نکته در اظهارات مدیر سریال شبکه 3 قابل تامل است و آن هم چرایی تاکید بر پخش ادامه گاندو پس از انتخابات ریاست‌جمهوری است. باید به این سوال پاسخ داده شود که آیا ادعاها درباره انتخاباتی بودن گاندوی 2 صحیح بوده که حالا به صراحت از ادامه پخش آن در بعد انتخابات خبر داده می‌شود .
  دولت فشار آورد؛ گاندو متوقف شد!شامگاه جمعه قسمت سیزدهم این مجموعه در میانه پخش، برای مدتی بیشتر از زمان معمول پخش تبلیغات بازرگانی متوقف شد. برخی رسانه‌ها مدعی شدند که علت این توقف در پخش، فشارهای گسترده به صداوسیما بوده است. بخش عمده حواشی گاندوی 2 به تلاش برای تضعیف دولت بازمی‌گردد. در برخی از قسمت‌های این سریال سعی شده اینگونه وانمود شود که وزارت خارجه در انتخاب تیم مذاکره‌کننده دقت نداشته و افراد جاسوس در میان آنها بوده است، اما هیچ‌گاه دولت درخواست توقف پخش گاندو را نداشته و برخی برای فرافکنی این ادعا را مطرح کرده‌اند مانند کوروش کمره‌ای مشاور شبکه سه که در توئیتی آورده: «‌استقبال از گاندو همه را غافلگیر کرد. انصافا مردم سنگ‌تمام گذاشتند. حقا باید از رئیس سازمان صداوسیما که در برابر فشارهای عجیب و کم‌نظیر برخی ایستادگی کرد تا مردم سریال مورد علاقه‌شان را ببینند و با واقعیت‌ها آشنا شوند، تشکر کرد. منتظر مستندات جذاب از شعبانی باشید. سخن بسیار است.» یا وطن امروز نوشت: «‌به نظر می‌رسد فشارهای عمده‌ای که در روزهای اخیر نسبت به پخش این سریال از سوی مسئولان علنی شده بود، موجب تعطیلی پخش این سریال شده است. محمدجواد ظریف در گفت‌وگویی اینترنتی به صراحت به پخش این مجموعه تلویزیونی اعتراض کرده بود. علاوه بر ظریف، سید‌عباس صالحی، وزیر ارشاد، علی جنتی، وزیر اسبق ارشاد،حسام‌الدین آشنا و برخی دیگر از اعضای کابینه نسبت به پخش سریال گاندو اعتراض کرده بودند.» 4 فروردین هم سایت‌های دلواپس مانند فارس مدعی شدند: «‌قرار است در این قسمت سریال به بحث جاسوسی در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای پرداخته شود. طبق شنیده‌ها، یکی از اعضای رده‌بالای دولت در تماس با صداوسیما، مانع پخش آن شده و درخواست داشته اسم «تیم مذاکره‌کننده» در سریال نیاید. درنهایت این سریال روی آنتن رفت و احتمال می‌رود بخش‌های زیادی از آن حذف شده باشد.» اما زمان زیادی طول نکشید که فارس مجددا نوشت: «‌خبرنگار فارس مطلع شده حذف بخشی از دیالوگ قسمت ۵ سریال گاندو ربطی به فشار دولت نداشته و این حذفیات جمع‌بندی عوامل سریال بوده که بدین‌وسیله خبر قبلی اصلاح می‌شود.» البته این ادعاها درباره دولت محدود به سازندگان گاندو نبوده، چنانکه محسن رضایی در 8 فروردین در  حساب کاربری  خود در توییتر با هشتگ «گاندو» نوشت: «متخصص فیلم و سینما نیستم، اما وقتی فریادهای توام با تمسخر و توهین مقامات دولتی درباره دو فصل یک سریال تلویزیونی را می‌بینم، حس می‌کنم عصبانیت‌شان ناشی از ضعف سریال نیست؛ بلکه نگران ساخت فصل سوم‌اند، در زمانی که ایشان قدرت فشار برای سانسور ندارند.» به نظر می‌رسد ادعای رضایی با هدف تبلیغات انتخاباتی بوده است.
توصیه آشنا به مخالفان دولت
روز جمعه و پس از ادعای دوباره فشار دولت برای توقف پخش گاندوی 2 بود که حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور در واکنش به طرح ادعایی از سوی برخی رسانه‌ها درباره فشارهای گسترده بر ‎صداوسیما جهت جلوگیری از پخش مجموعه تلویزیونی گاندو در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏صریح باشید و بازی نکنید؛ بگویید چه کسی؛ از کجا و چه زمانی؛ در‌باره سانسور یا ممانعت از پخش کدام بخش از کدام سریال بر چه قسمتی از صدا و سیما فشار آورده‌ است. آیا صدا و سیما اساسا نقشی در تولید یا پخش این سریال داشته‌است؟»
واکنش دفتر رئیس‌جمهور 
پخش ناقص سریال گاندو ۲ و توقف ناگهانی آن واکنش‌های زیادی را در پی داشته است. در حالی که سازندگان سریال تلاش می‌کنند، پشت‌پرده پخش سریال را به فشارهای مقامات دولتی ربط دهند، دولت روایت دیگری از ماجرا دارد. مسئول ارتباطات دفتر ریاست‌جمهوری در واکنش به این موضوع در توئیتی نوشت،  دولت اصلا درخواستی برای قطع سریال گاندو نداشته و تلویحا صداوسیما را متهم کرده این سریال را که نیمه‌کاره بوده، با هدف خاصی شتاب‌زده، تا جایی‌که ساخته‌شده ‌بوده، پخش کرده‌اند. علی‌رضا معزی در ادامه آورده است: نه رئیس‌جمهور و نه هیچ یک از اعضای دولت‌، نه در جلسه چهارم کابینه و نه در هیچ جلسه یا تماسی، نه قبل از پخش و نه در زمان پخش گاندو، نه با رئیس، نه با سایر مسئولان صدا‌و‌سیما و نه حتی با منتفذین نظام، گفت‌و‌گویی در‌باره پخش یا عدم پخش این سریال نداشته‌اند؛ چه رسد به مباحثه و مجادله! وی در پایان آورده: آقایان لطف کنند به جای شایعه‌سازی و انحراف افکار عمومی به یک سوال مهم پاسخ دهند: پخش گاندو نا‌تمام ماند یا سریال نیمه‌کاره در کنداکتور قرار گرفت؟ اگر سریال نیمه‌کاره بود چه ‌چیز سبب شده گاندو این‌چنین با سراسیمگی و عجله بر آنتن برود؟
نام شما

آدرس ايميل شما

نیما
Iran, Islamic Republic of
عجب طوماری! با تشکر از ظریف نیوز!!! واقعا دکتر ظریف یه چیز دیگه ست.....برجام هم کلا تقصیر روحانی و مردمه!!! اصن پرزیدنت ظریف نیاد دلار میشه ۵۰ تومن! فققققط داکتور ظریو!
دم تمام عوامل گاندو گررررم
Iran, Islamic Republic of
ظریف کاملا اشراف به مسائل داخلی و خارجه داره (!) که حتی نفهمید در صورت نقض بند های برجام از طرف مقابل نمیتونه به هیچ جا شکایتی داشته باشه؟!!! خیلی عجیبه واقعا ...
M
Iran, Islamic Republic of
سایت برای یکی // شما و هرکسی مثل شما
Iran, Islamic Republic of
آره جون .دولت قدرت نداره یه سریالو متوقف کنه!!!!!!!!!!
دولتی که بودجه سیما رو کم و زیاد کنه !!!!!!!!عرضه ثابت نگه داشتن قیمت دلار که هیچ قیمت پوشک بچه رو نداشت.
...
Iran, Islamic Republic of
ببینیم بعد انتخابات پخش میشه یا اینم دروغ
روحانی و ظریف
Iran, Islamic Republic of
۱۰۰ درصد روحانی و آشنا ، فشارآوردن که این سریال پخش نشه
ولی خیال این جریان فکری هاشمی رو راحت کنم، که مردم اگر گاندو هم ساخته نمیشد ، می‌دانستند که این دولت و جریان فکری اش ....
علی
Iran, Islamic Republic of
جلوی سریال رو گرفتید تا دست کثیفتون رو نشه
شما که این اخبار چرت رو نشر میدید /
روزا
Iran, Islamic Republic of
روحانی و سرکرده هاش تمومی نداره. خدا ورتون داره
زمین از وجودتون پاک بشه
ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

تورم مخرب‌ترین آثار را بر پیکره اقتصاد برجا می‌گذارد و اگر به این مسئله توجه نشود بدون ...
بزرگداشت بیهقی زمانه

بزرگداشت بیهقی زمانه

محمود دولت‌آبادی یکی از بنام‌ترین نویسندگان ایرانی است که با سبک منحصر به فردش، آثار ...
گوسفند یک میلیارد و سیصد هزار تومانی

گوسفند یک میلیارد و سیصد هزار تومانی

یک قوچ طلایی رنگ در حراجی گوسفندان در ایرلند رکورد گران‌ترین گوسفند را شکست و ۵۲ هزار ...
1