سید رضا عسکری فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتوگو با کبنا:
دولت روحانی محصول تندوریها بود / روحانی گزینه اجباری برای اصلاح طلبان بود / افرادی که سابقه دو زیستی داشتند در دولت روحانی جایگاه پیدا کردند / عملکرد استاندار کهگیلویه و بویراحمد را نباید به نام اصلاح طلبان نوشت / هیئتهای اجرائی تحت تأثیر دفاتر نمایندگان تنظیم شده است / خادمی با فاصله بهترین استاندار کهگیلویه و بویراحمد بود
28 اسفند 1399 ساعت 11:15
اصلاح طلبان برای حفظ جایگاه کشور و نظام با برگزیدن رویکرد اصلاح طلبی سعیشان در ایجاد فضایی برای همه نیروها و سلایق است. اخلاق مداری و قانون مداری دو رکن اصلاح طلبی است. اصلاحات از منظر اصلاح طلبان رویکرد نجات بخش، کم هزینه و سودمند است.
او معتقد است که «عملکرد دولت را نباید به پای اصلاح طلبان نوشت، چرا که دولت روحانی حاصل تندروی رئیس جمهور سابق ایران است که اصلاح طلبان برای نجات کشور از تنش، تحریمهای سنگین و... به گزینه تحمیلی روحانی تن دادند.»
به گزارش کبنا، سید رضا عسکری از چهرههای شاخص سیاسی اصلاح طلب، دبیر حزب اتحاد ملت استان کهگیلویه و بویراحمد، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان، رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در شهرستان بویراحمد و... است که با او پیرامون مسائل کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد گفتوگویی انجام دادهایم و از نظر خوانندگان میگذرد؛
چرا اصلاح طلبان از حسن روحانی حمایت کردند؟
تشکر از پایگاه خبری کبنانیوز، ایام پیش رو، اعیاد شعبانیه، به ویژه عید نوروز را تبریک و تهنیت میگویم.
امیدوارم سال 1400 همراه با گشایش و پیشرفت کشور باشد و ملت ایران و استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1400 به سمت توسعه، رفاه و سلامتی حرکت کنند. و مشکلات اقتصادی معیشتی مردم کاهش پیدا کند.
ابتدا؛ استراتژی اصلاح طلبان در دو دهه گذشته را، اشارهی مختصری داشته باشم.
یرای اینکه تحول مطلوب در یک کشور اتفاق بیفتد، راهکارهایی وجود دارد، اول؛ انقلاب، مردم ایران در سال 57، انقلاب اسلامی ایران را تجربه کردند که این دستاورد بزرگ تجربهای گرانسنگ برای مردم و نسلهای آینده است.
دوم، اصلاح گام به گام (از طریق صندوق رای)، به منظور اینکه جامعه به نقطه مطلوب و ایده آل برسد، اصلاح و تغییر گام به گام در بخشهای مختلف حاکمیت و اداره جامعه باید صورت بگیرد تا به نقطه مطلوب نزدیک شویم، و نقاط معیوب کشور را اصلاح و نقاط قوت را تقویت کنیم تا به آن جایگاه مناسب برسیم.
سومین راه، رفراندوم است، رفراندوم و تحول از طریق رأی گیری هم یکی از راههای حل مشکلات جامعه است. که بعداز انقلاب دو رفراندوم داشتیم البته تحلیلگران و اندیشمندان نظر مناسبی در خصوص رفراندوم دوم که بعداز رحلت امام خمینی صورت گرفت ندارند، و می گویند که بعد از رفراندوم ۶۸ ساختار دموکراتیک و مردمیتر نشد. تمرکز در قدرت بیشتر شد و نقش مردم در تعیین و انتقال قدرت کاهش پیدا کرد، و بخش زیادی از نارضایتی های جامعه و مردم ناشی از همین تمرکز و غیره پاسخگو بودن بعضی قدرتها در ساختار ایران است. بخش زیادی از مشکلات کشور نیز به این موضوع بر میگردد.
از نگاه ما راه حل برتر اصلاح است؛ سیستمی که برای استقرار آنها هزینههای زیادی پرداخت شده است. اگر بتوانیم معایب آن را با پرهیز از خشونت، با کار کارشناسی و با اصلاح گام به گام و با صندوقهای رای برطرف نمائیم، شیوه مناسبتری خواهد بود، این نیاز به صبوری و سعه صدر دارد. واین فرایند گام به گام است.ضمن اینکه اصلاحات هزینه دارد. بعضی طرفدار حفظ وضع موجود هستند و به راحتی اجازه نخواهند داد، اصلاح صورت بگیرد. پس باید هزینه داد و وقت گذاشت تا بتوان سیستم را کارآمدتر کرد. از این طریق میتوانیم مسیر کشور را بر مدار توسعه قرار دهیم.
سال 76 این رویکرد در کشور مطرح شد و به یک گفتمان و راهبرد تبدیل شد، راهبرد اصلاح طلبی بدنبال این است که ازطریق اصلاح ، پرهیز از خشونت و به صورت آرام، گام به گام و همراه با استفاده از نظر کارشناسان و تجربهِ روز دنیا زمینه اصلاح امور کشور با کمترین هزینه امکان پذیر است.
بعد از دولت آقای هاشمی، دولت آقای خاتمی را داشتیم به دلیل جوانی، رویکرد اصلاح طلبی به نتیجه نرسید چون رویکرد اصلاح طلبی جوان و اصلاح طلبان کم تجربه بودند، بعد از دولت آقای خاتمی، دولت دست مجموعه سردرگم و تندروی افتاد و شخص رئیس جمهور تندرویهای زیادی داشت که سیستم و برنامهها را به هم ریخت. رئیس جمهور وقت فضایی فکر میکرد و اینگونه فکر میکرد که کشور را باید در آسمان مدیریت کرد. که در سطح بین الملل و خاورمیانه دچار مشکلات زیادی شدیم.
نتیجه این تندروی تحریمهای سنگین بود. در پایان دولت احمدی نژاد، همه احساس خطر میکردند. اصلاح طلبان به منظور خدمت به مردم و تغییر رویکرد دولت احمدی نژاد، مجبور به ائتلاف بر روی فردی شدند که کمک کنند تا کشور را به اعتدال، وضع پایدار ببرند و از شرایط بحران وخطرجنگ دور کنند. دولت روحانی محصول این تندوریها بود.
آقای روحانی یکی از گزینههای اجباری برای اصلاح طلبان بود.
البته یکی از مشکلات نظام و کشور این است که بعضی از اصولگرایان متأسفانه با نفوذ در دستگاههای نظارتی و ارکان قدرت و به دست گرفتن این نهادها، اقدام به حذف نیروهای کارآمد، متخصص و شایسته خصوصاً اصلاح طلبان میکنند؟ در انتخاباتهای گذشته، اصلاح طلبان زیادی از دور رقابت حذف و خارج شدند، رد صلاحیت شدند، حتی با بداخلاقی آنها را سرکوب میکردند.
اصلاح طلبان برای حفظ جایگاه کشور و نظام با برگزیدن رویکرد اصلاح طلبی سعیشان در ایجاد فضایی برای همه نیروها و سلایق است. اخلاق مداری و قانون مداری دو رکن اصلاح طلبی است. اصلاحات از منظر اصلاح طلبان رویکرد نجات بخش، کم هزینه و سودمند است.
*آیا عملکرد دولت را نباید به پای اصلاح طلبان نوشت؟
انتقادات زیادی به مجموعه اصلاح طلبان میشود، انگشتهای به سمت اصلاح طلبان کشیده میشود.
سال 92 وضع کشور به سمت قهقهرا میرقت، اجماع جهانی علیه ایران بود. نفت به فروش نمیرفت. اصلاح طلبان برای بیرون آوردن کشور از این وضعیت، و قرار دادن کشور روی ریل درست خودش به دنبال یک راه حل بودند، لذا در آن شرایط گزینهای که میتوانست پیروز شود، آقای روحانی بود. اصلاح طلبان از دولت روحانی حمایت کردند، این حمایت درست بود.
اما دولت روحانی، دولت اصلاح طلبان نیست، کابینه آقای روحانی اصلاح طلب نیست. اصلاً خود شخص آقای روحانی سابقه اصلاح طلبی ندارد، بنابراین؛ معتقد هستیم، نباید عملکرد دولت به پای اصلاح طلبان گذاشته شود.
اگر دولت آقای روحانی سر کار نمیآمد، واقعا در سال های ۹۳ و ۹۴ به جایی میرسیدیم که دولت توان پرداخت حقوق کارکناش را هم نداشت. احتمال جنگ هم بود. فروش نفت متوقف شده بود. حمایت از روحانی درست بود.
در دولت روحانی بخشهای مدیریتی سطح 2 و 3 به اصلاح طلبان حداقلی، ضعیف یا فرصت طلب و چند زیست داده شد. اصلاح طلبان واقعی به دولت روحانی راه داده نشدند. غالباً افرادی که سابقه دو زیستی داشتند در دولت روحانی جایگاه پیدا کردند. و نگذاشتند که اصلاح طلبان واقعی در دولت روحانی جایگاهی داشته باشند. البته مجلس هم دست طیف مخالف اصلاح طلبان بودند، هم مجلس دهم و هم مجلس فعلی. پس عملکرد دولت را به هیچ وجه نباید به پای اصلاح طلبان نوشت.
*در استان کهگیلویه و بویراحمد، چطور؟
عملکرد استانداران کهگیلویه و بویراحمد همین طور استاندار فعلی را نباید به نام اصلاح طلبان نوشت، مدیریت استان، حاصل تعامل بین دولت و نمایندگان بوده است، نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد، در دوره اول، دولت تدبیر و امید، هیچ کدام شان طرفدار دولت روحانی نبودند. نمایندگان فعلی هم حامی دولت روحانی نبودند.
رویکرد دولت روحانی از اول، بر تعامل و توافق با نمایندگان گذاشته شد و در بعضی جاها با نمایندگان وارد معامله شدند. و ستاد آقای روحانی را در امورات مختلف از جمله عزل و نصبها نادیده گرفته و کنار گذاشتند و به اصلاح طلبان و اعضای ستاد روحانی ظلم کردند.
پس مدیریت استان و عملکرد موجود، حاصل تعامل دولت و نمایندگان بوده است.
انتقاد زیادی اصلاح طلبان بر عملکرد مدیریت استان کهگیلویه و بویراحمد دارند، مخصوصاً در عزل و نصبها.
در یک سال و نیم گذشته، دوره استاندار جدید، [جناب آقای کلانتری] 65 عزل و نصب داشتیم که اکثر قاطع آنها با هماهنگی نمایندگان بوده است.
(بعد از انتخابات 98، 56 تغییر مدیریتی صورت گرفت که با هماهنگی نمایندگان مجلس بوده و بقیه هم با هماهنگی اصلاح طلبان نبوده است). این نوع عملکرد مجموعه اصلاح طلبان و اعضای ستاد آقای روحانی را ناامید کرد.
اکثر اصلاح طلبان واقعی دلسرد و از این عملکرد دل زده شدهاند.
پس مدیران و استانداران حاصل دستپخت تعامل نمایندگان و دولت بوده و هیچ ارتباط معناداری با اعضای ستاد و اصلاح طلبان نداشته و ندارد.
من الان رسما از طرف ستاد آقای روحانی صحبت نمیکنم، ولی اطلاع کامل و دقیق دارم که این عزل و نصب با هماهنگی و با نظر ستاد انتخاباتی آقای روحانی و اصلاح طلبان نبوده و غالباً مجموعه مخالف این جریان هستند.
مردم هم در نظر داشته باشند و بدانند عزل و نصب یک سال و نیم گذشته، به ویژه در دولت دوم آقای روحانی به اصلاح طلبان و ستاد روحانی هیچ ربطی نداشته و اصلاح طلبان پاسخگوی عملکرد آنها و این عزل و نصبها نیست.
البته برای مدیریت استان هم این حق را قائل هستیم که تیم مدیریتی خودش را مستقر کنند.
*هیئت اجرائی انتخابات را چگونه ارزیابی میکنید؟
هیئتهای اجرایی هم این مشکل را دارند. اقتدار مجریان انتخابات تا حدی زیر سئوال رفته است. هیئتهای اجرائی تحت تأثیر دفاتر نمایندگان تنظیم شده است. قوه مجریه را زیر سئوال میبرد و این هم مورد انتقاد اصلاح طلبان است و مسیر درستی طی نشده و به شدت مورد انتقاد است. امیدوارم در ادامه کار و اجرای خود انتخابات این معایب برطرف شود.
متاسفانه این شبهه وجود دارد که مجموعه وزارت کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد اقتدار کافی را برای رفع این موضوع ندارد. ضمن گلایه مندی به عملکرد حوزه وزارت کشور در انتخاب هیئتهای اجرایی، امیدوارم در سال 1400 شاهد یک انتخاب پرشور و کم نظیر باشیم. و امیدوارم زمینه حضور همه سلایق به ویژه اصلاح طلبان فراهم شود. و دل سردی موجود به گرمی گراید.
سید رضا عسکری در بخشهای پایانی صحبتهایش تاکید کرد: بارها تذکر داد ه ایم به استاندار و مسئولان طراز اول وبرخی مدیران. رفتارهای سیاسی و عملکرد موجود، هیچ گونه سازگاری با مجموعه ستاد روحانی و حامیان اصلی آقای روحانی ندارند. متاسفانه در این ماههای اخیر، مدیریت استان کهگیلویه و بویراحمد و بخش زیادی از مدیران اجرائی شیفت (shift) دادهاند، به سمت نمایندگان مجلس. و خاستگاه و پایگاه دولت را نادیده گرفتهاند. بخش از عزلها ضرورت نداشت و بخشی از نصبها هم عجیب و غریب و غیره قایل دفاع بود. اکثریت اصلاح طلبان ناامید و مأیوس هستند. مردم نگران هستند. و به همین دلیل فضای انتخابات سرد و یخبندان است. امیدوارم این یخ ذوب شود.
*رویکرد اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری چیست؟
نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان در سطح کشور تشکیل شده و در سطح استانها نیز تشکیل خواهد شد. اصلاح طلبان آمادهاند که در سال 1400 حضور پرشوری داشته باشند.
اگر حرکت به سمتی باشد که انتخابات، شاخصها و معنا ومفهوم یک انتخابات واقعی و عادلانه را نداشته باشند، احتمال دارد که اصلاح طلبان فکر دیگری کنند.( و به انتخابات ورود نکنند که این برای کشور عزیزمان زیانبار است).
به استاندار کهگیلویه و بویراحمد در دولت تدبیر و امید چه نمرهای میدهید؟
آقای سید موسی خادمی با فاصله بهترین استاندار کهگیلویه و بویراحمد بود، در حوزه عمرانی او نمره 18 میدهم، در حوزههای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نمره 14، به آقای احمدی در حوزه عمرانی 14 و در حوزههای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نمره 9 میدهم. همچنین به آقای کلانتری در هر دو حوزه نمره 11 میدهم.
سپاس.
کد مطلب: 432162