تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۳:۱۲
کد مطلب : ۴۳۱۸۵۳
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مطرح کرد

احتمال ورود گچساران به خیز جدید کرونا / مشارکت مردم، اصلی‌ترین عامل در کاهش و کنترل کووید ۱۹ است

۰
احتمال ورود گچساران به خیز جدید کرونا
کبنا ؛رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اذعان داشت: مشارکت مردم، اصلی‌ترین عامل در کاهش و کنترل کووید ۱۹ است.
 به گزارش کبنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ دکتر پرویز یزدان پناه در برنامه زنده بی تعارف که سه شنبه شب از شبکه استانی دنا پخش شد، گفت: چنانچه میزان پروتکل‌های بهداشتی در بین مردم، نهادها، ادارات و اصناف کاهش یابد میزان مبتلایان بیشتر و به تبع آن میزان بستری و مرگ و میر بیمار افزایش خواهد یافت.
 وی ادامه داد: متاسفانه طی دو ماه گذشته عادی انگاری در سطح جامعه مشاهده می‌شود و با درصد پایین پروتکل‌ها مواجه شده‌ایم که البته این به صورت سراسری در کشور نیز دیده می‌شود.
 وی یادآور شد: انتظار داریم مردم توجه ویژه‌ای به پروتکل‌های بهداشتی داشته و به صورت کامل آن‌ها را اجرا نمایند. در غیر این صورت وارد خیز جدیدی از بیماری خواهیم شد که تا ماه‌ها درگیری ایجاد می‌کند.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح کرد: متاسفانه وقتی به پایداری شرایط کرونا نزدیک می‌شویم عادی انگاری صورت می‌گیرد و شاهد افزایش تردد و تجمع به خصوص در اصناف هستیم.
 یزدانپناه گفت: همیشه قانون و اجبار پاسخگو نیست، بخش مهمی از این کار فرهنگی بوده و مردم باید شرایط ویژه و حساس را پذیرفته و برای جلوگیری از هرگونه اتفاق ناخوشایند تابع دستورالعمل‌های بهداشتی باشند.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سایر استان‌ها بهتر بوده اما مطلوب نیست، عنوان کرد: زمانی رعایت پروتکل‌های بهداشتی پاسخگوی این شرایط خواهد بود که میزان آن به بیش از ۹۵ درصد رسیده و مشارکت همگانی مردم را داشته باشیم.
وی با اشاره به این که همیشه مردم مقصر نیستند و مجموعه نهادها، ادارات و اصناف باید با همدیگر تلاش کنند، عنوان کرد: استان ما تاکنون تنها یک خیز را تجربه کرده اما سایر استان‌ها تا چهار خیز را نیز داشته‌اند. ولی خوشبختانه در استان میزان مرگ و میر 1.5 و در کشور 3.7 می‌باشد.
 یزدانپناه عنوان کرد: متاسفانه در دی ماه ۹۱ مرگ و در بهمن ماه ۱۱ مورد مرگ ناشی از کرونا داشتیم، میزان مرگ و میر به میزان مبتلایان استان بستگی دارد.
 وی با اشاره به اینکه احتمال ورود شهرستان گچساران به خیز جدید وجود دارد، اظهار داشت: سایر شهرستان‌های گرمسیری نیز به علت مجاورت با استان خوزستان احتمال ورود کرونا انگلیسی در آن‌ها بسیار زیاد است که باید مراقبت‌های لازم را داشته باشند.

  

 وی تأکید کرد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی اماکن، مراکز مالی، دفاتر پیشخوان، مطب‌ها و پایانه‌های مسافربری از سایر مکان‌ها کمتر بوده که هرگونه تخلف منجر به پلمپ می‌گردد و تاکنون نیز بسیاری از متخلفان مورد برخورد جدی واقع شده‌اند.
 وی یادآور شد: مقرر شد چنانچه اداره‌ای بیش از دو مرتبه تذکر دریافت کند با بالاترین مقام مسئول برخورد جدی شده و اگر صنفی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکند با نظام آن صنف برخورد خواهد شد.
 یزدانپناه اضافه کرد: ما خواهان تعطیلی اصناف و کساد شدن اقتصاد مردم نیستیم بلکه تنها توصیه ما استفاده صحیح از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و تهویه مناسب در مکان‌های پرتردد است.
 وی با اشاره به اینکه تاکنون ۳۲ درصد از پرسنل دانشگاه علوم پزشکی یاسوج درگیر کرونا شده‌اند، عنوان کرد: از این درصد، ۶۰ درصد کادر درمان، ۳۰ درصد کادر بهداشت و ۱۰ درصد پرسنل ستادی و هیئت علمی بودند که متاسفانه فشارهای روحی و جسمی بسیاری نیز به حوزه بهداشت و درمان استان وارد شده است.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن قدردانی از همکاری مردم و حضور همه جانبه و همیشگی پرسنل بهداشتی و درمانی در بحران کرونا، خاطر نشان کرد: تزریق واکسن در همه کشورها شروع شده و در کشور ما نیز این روند آغاز شده اما سرعت کمی دارد که این با این سرعت ممکن است تا مدتهای طولانی درگیر باشیم.
 وی با اشاره به اینکه در مرحله اول 100 دوز واکسن کرونا جهت پرسنل آی سی یو بیمارستان‌های کرونایی تزریق شده است، افزود: در مرحله دوم نیز 650 دوز برای کادر درگیر مستقیم با بیمار و حوزه بهداشت، جانبازان بالای ۵۰ درصد و سالمندانی که دچار بیماری خاص زمینه بودند تزریق شد.
 یزدانپناه خاطر نشان کرد: باید حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد جامعه واکسیناسیون شوند تا حاشیه امنی جهت کنترل بیماری ایجاد گردد.
 وی با اشاره به تعداد بیماران مبتلا به کرونای انگلیسی در استان، گفت: تاکنون دو مورد مبتلا به کرونا انگلیسی در استان شناسایی شد که متاسفانه این دو مورد فوت شده‌اند اما با تست‌های صورت گرفته از اطرافیان بیماران خوشبختانه تاکنون مورد مثبتی از ابتلا به کرونای انگلیسی گزارش نصب نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

بدترین دشنام بین‌المللی کدام کلمه است؟

بدترین دشنام بین‌المللی کدام کلمه است؟

همه مردمان عالم، اجماع دارند بر این نکته که فرهنگ اهمیتی حیثیتی و حیاتی برای نوع بشر ...
رییسی، رقیب احمدی‌نژاد؟

رییسی، رقیب احمدی‌نژاد؟

زیباکلام با اشاره به اینکه اصول‌گرایان به دنبال این هستند، که بتوانند نامزد خود را با ...
(تصاویر) ابرخودروهای خیره کننده پلیس دبی

(تصاویر) ابرخودروهای خیره کننده پلیس دبی

مدیر کل بخش حمل و نقل و نجات پلیس دبی گفته که افزایش سوپراسپرت‌های پرقدرت این بخش به ...
1