یادداشت ارسالی؛
ردپای کم رنگ عدالت آموزشی در زیلایی
تقی ستاریفر
24 بهمن 1399 ساعت 20:32
با توجه به ویژگیهای خاص نوجوانی این دوران، ورود به فضای مجازی کنترل نشده، متفاوت بودن شرایط تربیتی خانوادهها، عدم آشنائی اولیا و مربیان با نیازها و ویژگیهای نوجوان، انتخاب مدیران و دبیران مرد در مدارس دخترانه (بدلیل کمبود معلم خانم در منطقه)؛ مشکلات و آسیبهای خاصی را بوجود میآورد، جهت مقابله با این آسیبها و سلامت روان و جسمانی دانش آموزان، آموزش و پرورش وظیفه دارد به همهی ابعاد آموزشی و تربیتی توجه داشته باشد.
تقی ستاریفر؛ حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجلاس سالیانه روسا و مدیران آموزش و پرورش در تاریخ 1399/6/11 میفرمایند؛ بنده مکرّر در مورد عدالت آموزشی صحبت کردهام. اینکه باید دانشآموز ما در فلان نقطهی دوردست با دانشآموز ما در فلان محلّهی تهران از لحاظ نصیب آموزشی تفاوتی نداشته باشد، یک اصل است؛ حالا یک وقت، یک کسی استعداد بیشتری دارد که اتّفاقاً در این مراکز دوردست استعدادهای برجسته، استعدادهای درخشان گاهی مشاهده میشود [این اشکال ندارد]. بایستی ما کاری کنیم که همه بتوانند از سهم مناسب خودشان در آموزش پرورش کشور استفاده کنند.
قانون اساسی در جهت تحقق بخشیدن به عدالت آموزشی در اصل سیام میگوید دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد؛ و افزون بر این اصل اساسی در جهت احقاق عدالت آموزشی، بند ۳ از فصل پنجم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به گسترش و تأمین همه جانبه عدالت آموزشی اشاره و تأکید دارد.
با وجود همه این موارد در بخش محروم و مظلوم زیلایی از توابع شهرستان مارگون استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان دهستان (بخش) شاخص ایثارگری (۷۲ شهید و بیش از ۱۵۰ جانباز)، عدالت آموزشی به درستی اجرا نشده و تمامی مدارس دخترانه (متوسطه اول و دوم) از ابتدای تأسیس، تاکنون فاقد مشاور، مربی پروشی و مربی تربیت بدنیاند.
با توجه به ویژگیهای خاص نوجوانی این دوران، ورود به فضای مجازی کنترل نشده، متفاوت بودن شرایط تربیتی خانوادهها، عدم آشنائی اولیا و مربیان با نیازها و ویژگیهای نوجوان، انتخاب مدیران و دبیران مرد در مدارس دخترانه (بدلیل کمبود معلم خانم در منطقه)؛ مشکلات و آسیبهای خاصی را بوجود میآورد، جهت مقابله با این آسیبها و سلامت روان و جسمانی دانش آموزان، آموزش و پرورش وظیفه دارد به همهی ابعاد آموزشی و تربیتی توجه داشته باشد.
دور بودن بخش زیلایی از مرکز استان، شهرستان و شهرهای اطراف، باعث محرومیت، کمبود امکانات خدماتی و رفاهی در این منطقه شده تا جایی که معلمان غیر بومی خصوصاً خانم توان ماندن و تدریس در این منطقه را ندارد و تاکنون چنین بوده است.
لذا از استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد و مسولان آموزش و پرورش استان انتظار میرود در راستای اجرای عدالت در هنگام تقسیم و اعلام نیاز دانشگاه فرهنگیان (پذیرش کنکور سراسری) نگاه ویژهای به بخش محروم و شهید پرور زیلایی جهت جذب و تکمیل نیروهای بومی (خصوصاً خانم) داشته باشد.
متأسفانه در سالهای گذشته با وجود رتبهها بسیار خوب و دانش آموزان مستعد به خاطر عدم اعلام نیاز آموزش و پرورش استان در دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری با وجود نیاز مبرم این بخش زیلایی به معلمان و دبیران خانم، هیچ گونه پذیرشی در دانشگاه فرهنگیان در این منطقه نبوده است.
کد مطلب: 430699