کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت|

تخصص و تعهد لازمه‌های اصلی دولت جوان انقلابی

مهرشاد غفاری‌زاده

18 بهمن 1399 ساعت 22:36

‏دربین افراد مطرح برای ‎انتخابات ۱۴۰۰ هیچ‌کدام به اندازه ‎دکتر «محمد» از ابتدای خدمت تاکنون درگیر طراحی و اجرای زیرساخت‌های حیاتی کشور در میدان عمل نبودند.


تخصص‌گرایی گرایشی جهانی است و در سایر کشورها نیز وجود دارد. دلیل توجه، این است که تخصص‌ از نظر اجتماعی به عنوان تعهد به جدیت، صداقت و با ارزش تلقی می‌شود. از این رو متخصصین افرادی هستند آموزش دیده و ماهر که در مناصب خود مشکلات اجتماعی و اقتصادی مهم را «قابل حل» می‌دانند و اغلب برای این مشکلات راه‌حل‌هایی ارایه می‌دهند که بر محور علم و خرد جمعی استوار است. از نظر آن‌ها تدبیر و خرد، محور حل مشکلات است و بیشتر در جاهایی حاضر می‌شوند کار کنند که که مجموعه‌ای که به آنها مربوط است بر همین محور کار کند و منطق علمی آن‌ها را بپذیرد.
مساله «تعهد و تخصص» یکی از مسائل مهمی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح شد و دیدگاه‌های مختلفی در باره آن ارائه شد، بر این اساس همواره يکــي از مباحــث جدال‌برانگيز پس از پيروزی انقلاب اسلامی اين بوده که از ميان تخصص و تعهد کدام يک بر ديگري مقدم است؟
باید اشاره کرد تقدم و تأخر تعهد يا تخصص، بحثي ا‎ست که ريشه در سال‌‎های نخست انقلاب دارد.  امروزه این مسأله دیگر مهم نیست، در این رابطه مقام معظم رهبری می‌فرمایند:
«امروز بعد از ۴۲ سال که از انقلاب می‎گذرد، ديگر آن دعوای تعهد و تخصصی که اول انقلاب بود، وجود ندارد. معني ندارد که ما بگوييم تعهد يا تخصص؟ هم تعهد، هم تخصص. زيرا در طي اين سال‎ها مديران خوبي تربيت شده‎اند و شخصيت‎های برجسته‎ای پرورش يافته‎اند، که هم تخصص لازم را دارند و هم متعهد».
بنا به‌فرموده و مُلْهِم از سخنان مقام معظم رهبری، یکی از این مدیران متخصص و متعهد دکتر سعید محمد«فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا» است. او دارای مدرک دکتری عمران از دانشگاه تربیت مدرس است. تخصص او «سازندگی» و تعهدش«ایرانی آباد» است.
‏دربین افراد مطرح برای ‎انتخابات ۱۴۰۰ هیچ‌کدام به اندازه ‎دکتر «محمد» از ابتدای خدمت تاکنون درگیر طراحی و اجرای زیرساخت‌های حیاتی کشور در میدان عمل نبودند. اوبه خوبی تحریم و روش بی‌اثرسازی آن‌را درک و به ضعف‌ها آگاه است. آینده روشن ایران در گرو  ‎انتخاب آگاهانه ماست.

==========
مهرشاد غفاری‌زاده
پژوهشگر  و دانشجوی دوره دکتری روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان


کد مطلب: 430481

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/430481/تخصص-تعهد-لازمه-های-اصلی-دولت-جوان-انقلابی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1