تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۳۶
کد مطلب : ۴۳۰۳۸۱
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد:

تالاب برم الوان شهرستان بهمئی ثبت ملی می‌شود

۱
۰
تالاب برم الوان شهرستان بهمئی ثبت ملی می‌شود
کبنا ؛مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: تالاب مورزرد زیلایی در شهرستان مارگون و برم الوان در شهرستان بهمئی برای نخستین بار به عنوان دو اکوسیستم با ارزش ثبت ملی شد.
به گزارش کبنا، سید اسدالله هاشمی اظهار داشت: ۲ تالاب استان از وزارت امور خارجه تأییدیه گرفته و مدارک آنها برای ثبت بین المللی به دبیرخانه کنوانسیون رامسر ارسال شده است.
وی افزود: تالاب مورزرد زیلایی و برم الوان پس از تلاش‌های فراوان برای نخستین بار به عنوان دو اثر ارزشمند، ثبت ملی شدند.
هاشمی تاکید کرد: از دلایل اصلی ثبت این ۲ اثر وجود مناظر زیبا، بکر، دسترسی آسان وجود زیستگاه آبزیان و پرندگان در سطح این تالاب بود و این مزیت‌ها باعث می‌شد تا گردشگران استقبال قالب توجهی از این دو تالاب داشته باشند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: تیم مدیریتی استان بدنبال ثبت بین المللی این ۲ اثر هستند به همین دلیل با پیگیری‌های صورت گرفته مجوزهای لازم از وزارت امور خارجه اخذ شده و مدارک و مستندات برای ثبت بین المللی به دبیرخانه کنوانسیون رامسر ارسال شده است.
وی تصریح کرد: با ثبت این ۲ اثر روند حفاظت و معرفی هر چه بیشتر آن تسریع خواهد شد از این رو از این پس، حفاظت از این آثار نیز به صورت مردم نهاد و با همکاری دهیاری و شورای اسلامی روستا انجام خواهند گرفت.
هاشمی گفت: ریختن زباله، ایجاد آتش، شکار پرندگان و هر گونه تخریب ساخت و ساز و برداشت غیر مجاز آب در گستره تالاب‌ها ممنوع است. بهمن سال ۹۷، برم الوان بهمئی و دریاچه مورزرد زیلایی شهرستان بویراحمد به منظور ثبت در زمره تالاب‌های ملی و بین المللی به سازمان مرکزی معرفی شده‌اند. دریاچه برم الوان در ۴۵ کیلومتری لیکک مرکز شهرستان بهمئی قرار دارد. شهرستان بهمئی با ۴۵ هزار نفر جمعیت در ۳۰۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
 دریاچه اصلی مورزرد در ۱۳۵ کیلومتری شمال غرب یاسوج و در ارتفاعات ۲۱۸۰ متری از سطح دریا قرار دارد. مساحت این دریاچه ۱۴ هکتار است. حداقل عمق آن هفت متر و حداکثر آن ۱۴ متر است. این دریاچه در تنگی واقع شده که اطراف آن را کوه‌هایی با سنگ آهکی پوشانده است. تعدادی آبزیان در این دریاچه به حیات خود ادامه می‌دهند که ماهی کپور معمولی از مهم‌ترین آن‌هاست. تالاب‌ها نقش بسیار موثری در کاهش تغییر اقلیم دارند اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که از ۲۴ عنوان تالاب ایران که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است، ۳۷ درصد سطح آسیب پذیری زیاد، ۴۲ درصد متوسط و ۲۱ درصد سطح آسیب پذیری اندک دارند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
واقعا عالیه دیگه با این کار مشکل روغن و نوشابه در دهدشت حل میشه و دلار میاد پایین و ..‌‌
تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

ورود ارز ناشی از صادرات نفت و گاز و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، نزدیکترین و کوتاه‌ترین ...
بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

نماینده اسبق شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده گفت: «کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد ...
رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

سید ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه، در آیین تجدید میثاق با آرمان های بنیانگذار کبیر جمهوری ...
1