کبنا گزارش می دهد؛
«خودروخواران فشل» فرمان بانک مرکزی را هم چرخاندند!
12 بهمن 1399 ساعت 10:49
از زمانی که در روزهای اخیر رئیسجمهور بحث دلار ١٥ هزار تومانی را مطرح کرده، تقاضا برای مسکن و خودرو کاهش یافتهاست، از اینرو مخالف سر سخت صنعت خودرو روز گذشته برای بازدید به ایران خودرو رفت تا این اعتماد را به خودروسازان بدهد که تحت حمایت و تأمین مالی دولت و نظام مالی ایران هستند. خبرهای رسیده حاکی از آن است که در پی رشد نرخ سهام خودروسازان در دوره رونق بازار سهام، سودی برای تولید نداشت و اشخاصی که سهامدار این بنگاهها بودند، سود کردند. از اینرو دولت باید با تزریق پول و تسهیلات مانع از زمین خوردن این صنعت پر طمطراق شود.
سال گذشته در پی گلهگذاری خودروسازان و صنعت قطعهسازی اختلافاتی میان بانک مرکزی و صنعتگران بهوجود آمد.
به گزارش کبنانیوز جوان آنلاین نوشت: عبدالناصر همتی در جلسهای در جمع فعالان اقتصادی حاضر شد و علیه صنعت خودرو سخن گفت: «در مورد خودروسازیها، به شخصه در ابتدا قبول نداشتم که نقدینگی را در اختیار خودروسازان قرار بدهیم. بهدلیل اینکه مطمئن بودم مانند سالهای گذشته نقدینگیها را هدر میدهند، اما آنها به ما قول دادند شش ماه بعد همه چیز درست میشود. آنها ۱۰ بار گفتهاند، شش ماه دیگر درست میشود، اما نهتنها درستنشده، بلکه بدتر هم شدهاست، ولی پارسال (۹۷) برای اینکه حسننیت خودم را نشان دهم، ۴ هزار میلیارد تومان ریالی و ۸۴۰ میلیون یورو به صورت ارزی به آنها اختصاص دادیم. بعضی بیانصافی میکنند و ما را مورد نقد قرار میدهند. من آن زمان به خودروسازان گفتم ۸۴۰ میلیون یورو را به شما مانند السی خارجی میدهم و شما سال دیگر این مبلغ را یا ریالی یا ارزی برگردانید، اما آنها گفتند چرا ما ریسک نرخ ارز یکسال آینده را بپذیریم، شاید ارز گران شود. به آنها گفتم شما که هر روز قیمت خودرو را بالا میبرید، چرا ریسک نرخ ارز را نمیپذیرید! آن ریسک را هم بانک مرکزی باید بپذیرد! یکسال معطل کردند و این ارز را نگرفتند. ارز را ما بهعنوان بانک مرکزی نمیفروشیم. ارز را به بانک عامل میدهیم و آنها میفروشند. بانک عامل هم میخواهد ریال را به نرخ روز به بانک مرکزی بدهد. در نتیجه ارز را فروخت، بنابراین، این خودروسازان بودند که ریسک را نپذیرفتند، مقصر بانک مرکزی نبود. آنها خودشان میخواهند همه چیز به نفعشان باشد و هر چه گفتند بانک مرکزی بگوید چشم. تا صحبتی هم میکنیم میگویند این همه کارگر داریم و اگر آسیب ببینیم، بحران ایجاد میشود. تا کی میخواهیم این خودروسازی فشل را ادامه دهیم و بانک مرکزی چرا باید تاوانش را بدهد؟ به ما میگویند شرایط حساس است. ۴۰ سال است که همین حرف را میزنند و میگویند به خودروسازان کمک کنید. چه زمانی میخواهد این شرایط درست شود، چه زمانی این رویه باید اصلاح شود.»
البته برخلاف میل همتی شش ماه بعد در اسفند ماه، ۳۰ درصد از وام ۵هزار میلیارد تومانی خودروسازان پرداخت شد و آنها هم پرداخت مطالبات قطعهسازان را آغاز کردهاند. در سال جاری نیز خودروسازان مدام از آزادسازی قیمتها، حذف شورای رقابت و پرداخت تسهیلات سخن گفتند و زیانهای میلیاردیشان را رسانهای کردند. این اتفاقات در حالی است که فعالان این صنعت بر تولید خودروهای قدیمی با قیمت تمام شده گران اصرار دارند و همچنان مردم را از داشتن خودروهای باکیفیت ارزان محروم کردهاند، زیرا این صنعت همچنان سیاسی است و ظاهراً دولتها قسم خوردهاند که مدام به این صنعت پر هزینه پول تزریق کنند و در شرایطی که خودروسازان دنیا به سمت تولید خودروی برقی رفتهاند، ایران همچنان بر تولید پژو و سمند تأکید دارد.
کمک دولت برای رونق صنعت
از زمانی که در روزهای اخیر رئیسجمهور بحث دلار ١٥ هزار تومانی را مطرح کرده، تقاضا برای مسکن و خودرو کاهش یافتهاست، از اینرو مخالف سر سخت صنعت خودرو روز گذشته برای بازدید به ایران خودرو رفت تا این اعتماد را به خودروسازان بدهد که تحت حمایت و تأمین مالی دولت و نظام مالی ایران هستند. خبرهای رسیده حاکی از آن است که در پی رشد نرخ سهام خودروسازان در دوره رونق بازار سهام، سودی برای تولید نداشت و اشخاصی که سهامدار این بنگاهها بودند، سود کردند. از اینرو دولت باید با تزریق پول و تسهیلات مانع از زمین خوردن این صنعت پر طمطراق شود. عبدالناصر همتی در جریان بازدید از خط تولید ایرانخودرو ضمن وعده پرداخت ۱۵ هزار میلیارد تومان کمک مالی به خودروسازان اطمینان داد که واردات خودرویی در کار نیست و بانک مرکزی ارزی بابت واردات خودرو تخصیص نخواهد داد.
ارتقای خودروسازان ایرانی در تحریم
کد مطلب: 430263