تاریخ انتشار
جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : ۴۳۰۲۰۲
گفتگوی ظریف با تلویزیون روسیه؛

رابطه من و بایدن بیشتر حرفه‌ای بود تا دوستانه / تهران از روسیه، چین و هند واکسن کرونا می‌خرد

۱
۰
رابطه من و بایدن بیشتر حرفه‌ای بود تا دوستانه / تهران از روسیه، چین و هند واکسن کرونا می‌خرد
کبنا ؛وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه هرگز با رئیس جمهوری آمریکا روابط نزدیک نداشته، اعلام کرد دولت جو بایدن می‌تواند یخ روابط میان تهران و واشنگتن را آب کند.
به گزارش کبنا به نقل از همشهری آنلاین، محمدجواد ظریف در سفر دوره‌ای خود به کشورهای منطقه در مسکو هم توقف داشت و با همتای روس خود دیدار و گفتگو کرد. وزیر امور خارجه ایران در بخشی از سفر خود میزبان اوکسانا بویکو، مجری برنامه Worlds Apart شبکه RT روسیه بود و با اشاره به ماجرای آشنایی خود با رئیس جمهوری تازه آمریکا گفت: «این اشتباه است که تصور کنیم روابط شخصی من با بایدن می‌تواند به یک دگرگونی بزرگ سیاسی در روابط میان ایران و آمریکا منجر شود.»
وزیر امور خارجه ایران ضمن مرور پیشینه آشنایی‌اش با بایدن در ۲۰ سال گذشته افزود: «حدود دو دهه پیش من نماینده و سفیر ایران در سازمان ملل بودم و با سناتور وقت ایالت دلاور (بایدن) روابط و برخورد کاملا حرفه‌ای داشتم. گرچه هیچ‌وقت صمیمی نبودیم اما می‌توانستیم با هم همکاری کنیم. در جلسه‌های بسیار کارمان به مخالفت کشید و هرگز پا را از دایره ادب بیرون نگذاشتیم. بحث‌هایمان بر اساس درک متقابل بود.»
ظریف در پاسخ به سئوال خانم بویکو درباره قول بایدن برای بازسازی روابط خارجی ایالات متحده و برآوردن خواسته شهروندان آمریکایی گفت: «این یک مسیر سخت است. سیاست امروز واشنگتن علیه ایران در تحریم‌های یکجانبه اساسا یک جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی است. تا وقتی آمریکا به تعهدهای خود در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران پای‌بند بود، برای ایران تفاوت نداشت چه کسی وارد کاخ سفید می‌شود.»
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اینکه خروج یکجانبه آمریکا در دوره دانلد ترامپ از توافق هسته‌ای راه را برای کاهش تعهدهای هسته‌ای ایران باز کرده افزود: «در همین دوران ذخایر اورانیوم غنی‌شده ما از ۳۰۰ کیلو به بیش از ۴۰۰۰ کیلو افزایش یافته است. پس تصمیم واشنگتن برای شانه خالی کردن از زیر بار تعهدهای موجود در توافق هسته‌ای بیش و پیش از همه به زیان واشنگتن تمام شده است.»
گرچه بایدن بارها تاکید کرده بود سیاست آمریکا در دوران او بازگشتن به برجام خواهد بود اما در روزهای اخیر برخی مقام‌های کاخ سفید از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه بایدن خواستار اجرای کامل تعهدها از سوی ایران، راستی‌آزمایی اقدام ایران و سپس بررسی شیوه بازگشت ایران به برجام شدند؛ رویکردی که با پاسخ قطعی مقام‌های تهران مواجه شد و ظریف هم در گفتگو با شبکه RT روسیه بر این نکته تاکید کرد.
وزیر امور خارجه در بخش دیگر گفتگوی خود با خانم بویکو در برنامه Worlds Apart سراغ موضوع واکسن کرونا رفت و گفت: «ما برای واکسیناسیون کرونا از واکسن تولید داخل و واکسن‌های روسی، چینی و هندی استفاده خواهیم کرد. به واکسن آمریکایی هم به دلایل مختلف اعتماد نداریم اما با متحدان خودمان در حال مذاکره هستیم و به زودی از روسیه و چین و هند واکسن وارد می‌کنیم.»
ظریف در تشریح دلایل بی‌اعتمادی به واکسن آمریکایی کرونا افزود: «همکاری‌های پیشین ما با کشورهای غربی در حوزه بهداشت و سلامت برخی پیامدهای بسیار تلخ داشته است. ما سال‌ها پیش از کشوری که نمی‌خواهم نام ببرم، خون وارد کردیم و که آلوده به ویروس بود و حدود ۳۰۰ بیمار را آلوده کرد.» هر چند وزیر امور خارجه ایران به نام این کشور اشاره نکرد اما منظور او خون‌های آلوده به ویروس ایدز در ده‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بود.
ظریف در عین حال از پابرجا ماندن و سخت‌تر شدن تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران در دوران شیوع گسترده کرونا انتقاد کرد و گفت: «با اینکه همکاری برای مبارزه با کووید-۱۹ می‌توانست عامل اتحاد کشورها و ملت‌ها شود اما ایالات متحده از فشارهای خود در این دوران کم نکرد و اجازه نداد ما به تراکنش‌های مالی حتی در حوزه خرید دارو و تجهیزات پزشکی دسترسی داشته باشیم.»
به گفته ظریف، ایران سال گذشته تلاش کرد در سه نوبت و از راه‌های مختلف هزینه پیوستن به برنامه تامین واکسن کرونا در سازمان بهداشت جهانی را پرداخت کند اما تحریم‌های آمریکا اجازه نداد این تلاش‌ها به نتیجه برسد و ایران به کشورهای خریدن واکسن کرونا از کواکس بپیوندد. هر چند همین تحریم‌ها باعث شد دانشمندان ایرانی دز حوره تولید کیت تشخیص کرونا و واکسن کرونا به پیشرفت‌های خیره‌کننده برسند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

کاوه
Iran, Islamic Republic of
دست خوش 8سال با دولت تون جه گلی به سر مردم زدید بس کن دیگه
تغییر شاکله بودجه را نمی‌پذیریم

تغییر شاکله بودجه را نمی‌پذیریم

در سال‌های اخیر درآمدهای ارزی دولت به‌واسطه محدودیت‌های تحریم و همچنین شیوع کرونا افت ...
بازی مجلس با «معیشت» مردم

بازی مجلس با «معیشت» مردم

«معیشت مردم»؛ این اسم رمز اختلافات این روزهای پاستور و بهارستان بر سر لایحه بودجه 1400 ...
(ویدئو) عنابستانی از مردم و سرباز راهور عذرخواهی کرد

(ویدئو) عنابستانی از مردم و سرباز راهور عذرخواهی کرد

نماینده سبزوار در مجلس با انتشار یک ویدئوی دو دقیقه‌ای از سربازی که مانع ورود بدون مجوز ...
1