کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد

ماراتن ششم 1400 یاسوج بزرگ / جدال نفس‌گیر اصلاح‌طلبان و اصولگرایان بر سر انتخابات شورای شهر یاسوج / موضع مهدی روشنفکر چیست؟ / آیا ندای وحدت لیست می‌دهد؟ / شورای وحدت اصولگرایان کهگیلویه و بویراحمد چه می‌کند؟ + اسامی کاندیداهای احتمالی

4 بهمن 1399 ساعت 9:31

روشنفکر از سوی مجلس به عنوان ناظر بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا استان و شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون انتخاب می‌شود و او از این بابت هم باید روزهای پر اضطرابی را بگذراند. به طور کلی ندای وحدت می‌تواند در این انتخابات بیش از گذشته تقویت شود و یا این احتمال وجود دارد با اشتباه کوچکی از سوی روشنفکر و نزدیکان او ندای وحدت به سراشیبی افول بیفتد.


بر اساس مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد زین پس باید «یاسوج بزرگ» را وارد ادبیات سیاسی و تقسیمات کشوری و استانی کرد، با الحاق شهر مادوان، اکبرآباد، سرآبتاوه  و روستاهای حومه به یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، یاسوج بزرگ تشکیل می‌شود و یقیناً مردم از بلاتکلیفی در می‌آیند و از بزرخ روستا و شهر خارج می‌شوند. در طرح جامع تفصیلی شهر یاسوج این موضوع مدنظر قرار گرفته است و باید ببینیم که آیا وزارت کشور، استانداری کهگیلویه و بویراحمد این الحاق را ابلاغ می‌کند یا خیر، در صورتی که یاسوج بزرگ تشکیل شود، ششمین پارلمان محلی مرکز استان برای یاسوج بزرگ تشکیل می‌شود و مردم باید 9 نفر را برای این دوره از شورای اسلامی شهر یاسوج انتخاب کنند. در هر صورت همه چیز بستگی به وزارت کشور و پیگیری‌های استانداری کهگیلویه و بویراحمد دارد.
انتخابات ششمین شوراهای اسلامی شهر و روستا از ظرافت و حساسیت‌های زیادی برخوردار است، همزمانی این انتخابات با انتخابات 1400 ریاست جمهوری ایران کار را تاحدودی برای نیروهای تشکیلاتی و حزبی راحت‌تر کرده است. در کلان شهرها نامزد انتخابات‌ها معمولاً بر اساس گرایش‌های سیاسی، تخصص و میزان توانایی آنها انتخاب می‌شوند، در شهرهای همانند؛ شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد، مناسبت‌های قومی، طایفه‌ای و روابط خانوادگی و دوستانه نیز بر انتخابات شوراهای اسلامی و مجلس شورای اسلامی تاثیر بسزایی دارد.
انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر یاسوج همزمان با انتخابات ریاست جمهوری 1400 برگزار می‌شود، نیروهای تشکیلاتی و جریانی (اصولگرا و اصلاح‌طلب) از این فضا بهتر می‌توانند به نفع خودشان بهره ببرند تا نیروهای که بیشتر بر رأی قومی و دوستانه حساب باز کرده‌اند.
   
 به دلیل همزمانی این دو انتخابات؛ کسانی که با نگاه‌های سیاسی و تشکیلاتی پای صندوق رأی حضور پیدا می‌کنند، به احتمال زیاد در انتخابات شوراها ملاحظات حزب و جریان سیاسی خود را داشته باشند. پیش بینی می‌شود که کاندیداهای این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی بیشتر خاستگاه سیاسی و جریانی داشته باشند، تا خاستگاه قومی و طایفه‌ای. بعضی کاندیداها هستند که از هر دو این پارامترها سود می‌برند. حضور افرادی همچون کیان دهراب‌پور، کرم جانی‌پور، سید خلیل عزیزی، محمود آرام (اصلاح‌طلب) و... در بین کاندیداهای احتمالی از همین منظر باشد. رأی قومی و طایفه‌ای یقیناً بر اساس آنچه که سلوک گذشتگان بوده، نقش مهمی دارد. به نظر می‌رسد، برخی طوایف به طور فله‌ای کاندیداهایی را به رقابت 1400 شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌فرستند. پراکندگی آرا چالش و آسیب جدی کاندیداهای است که خروجی طوایف هستند. همانطوری که در بالا هم به آن اشاره شد، رأی حزبی در این دوره متمایز کننده خواهد بود.
شورای وحدت اصولگرایان استان کهگیلویه و بویراحمد در این دوره نسبت به انتخابات شوراهای اسلامی شهرها بی‌تفاوت نیستند. شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان هنوز برنامه مشخصی در این خصوص ندارند، اما نشانه‌های مبنی بر حمایت از نیروهای اصلاح‌طلب وجود دارد. حضور برخی چهره‌های سیاسی اصلاح طلب در لیست کاندیداهای احتمالی شورای شهر یاسوج بدون چراغ سبز بزرگان این جریان نبوده، همانطوری که چهره‌های اصولگرا حتماً به اذن سران خود به میدان آمده اند. 
مهدی روشنفکر نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در انتخابات شورای اسلامی شهر یاسوج روزهای پرفشاری را سپری می‌کند، جمع زیادی از هواداران، نزدیکان و هم طایفه‌ای او برای کسب کرسی شورای شهر اسب خود را برای تاختن آماده کرده‌اند. سکوت روشنفکر به نظر می‌اید بیشتر به مصلحت او است، تا اینکه حتی در پشت پرده بخواهد از کسی حمایت کند.
روشنفکر احتمالاً از سوی مجلس به عنوان ناظر بر انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون انتخاب می‌شود و او از این بابت هم باید روزهای پر اضطرابی را بگذراند. به طور کلی ندای وحدت می‌تواند در این انتخابات بیش از گذشته تقویت شود و یا این احتمال وجود دارد با اشتباه کوچکی از سوی روشنفکر و نزدیکان او ندای وحدت به سراشیبی افول بیفتد.
اسامی کاندیداهای احتمالی شورای شهر یاسوج؛
١-سید مسعود موسوی(موسویان)سادات امامزاده علی
٢-مسعودخوبانی
٣-نگین تاجی
۴-روح الله چتر آذر
۵-سید هدایت اکبری
۶- حاتم پیام
٧-کیوان آشنا 
٨-علی اکبری تبار
٩-محسن تیربند
١٠- سید حسین رازیان
١١-علی اصغر فضیلتفر
١٢-حمید کرمی
١٣-محمدرضا مصلحی
١۴-کیان دهرابپور
١۵-قاسم مجیدی 
١۶-حسین راستا
١٧-سالم جانی پور
١٨-ایمان شکیب خواه
١٩-سيدخلیل عزیزی
٢٠-محمد دانشی نسب
٢١-شجاعت بهره مند
٢٢-هدایت امیری
۲٣-سیدعباس رضایی
٢۴-محمود آرام
٢۵-ایت ارجمند 
۲۶-محسن دهرابپور
۲٧-خدابخش امیری
۲٨-حجت الاسلام افتخاری
۲٩-رحمان فاضلی
٣٠-سعیدنظری
۳١-
۳٢-رضا جلالی
۳٣-ایمان جاودانه
۳۴-سجاد عباسیان
۳۵-داوود پویان صفت
۳۶-
۳٧-محمدرحیم دهرابپور
۳٨-بهنام عباس نژاد
۳٩-علمدار معارفی نژاد
۴٠-حمیدرضا فرخان
۴١-احمد جاودانه
۴٢-غلام رضا پردل
۴٣-محمدرضا شریعتی راد
۴۴-عنایت بهرام مقدم
۴۵-علی اراوند
۴۶-موسی جاوید
۴٧-محمدرضا(عوض الله) یزدانپناه
 ۴٨-فریبرز بهادر
۴٩-عادل اردشیری
۵٠-بشیر وظیفه شناس
۵١-احمدرضا کلانی
۵٢-مجید حریری
۵٣-نورالله یوسفی
۵۴-عبدالحسین دهش
۵۵-مهدی دلبند
۵۶-سید ناصر معصومی اصل
۵٧-سرافراز دارا
۵٨-سیدفیض الله جهان بین
۵٩-رضا داور
۶٠-یزدان تبریک
۶١-بابک درست
۶٢-رحیم همت پور
۶٣-علی کاظم شفیعی
۶۴-مرتضی بهشتی
۶۵-الهه شیروانی اردکانی
۶۶-محمدرضا موحدی راد
۶٧-مراد دیودوست
۶٨-سرخاب بیننده
۶٩-محمدباقر رهامی
٧٠-ابوذر صالح نسب
۷١-رحیم بهمنی
۷٢-رحمان یزدانپناه
۷٣-سید قباد ولایتی نسب
۷۴-مریم برهمن
۷۵-محمد پژوهش
٧۶-احمد آیار
٧٧-فرزاد پور ابراهیم
٧٨-اسماعیل مدبر مقدم
۷۸-شاپورعنبری
۷۹-ثارالله یزدانپناه                        
۸۰-خسرو غریب‌پور جهان آباد
۸۲-فروغ فرد
۸۳-فتاح تامرادی
84-آرش محمودی
85 - حجت الاسلام جمالسیرت


کد مطلب: 429889

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/429889/ماراتن-ششم-1400-یاسوج-بزرگ-جدال-نفس-گیر-اصلاح-طلبان-اصولگرایان-سر-انتخابات-شورای-شهر-موضع-مهدی-روشنفکر-چیست-آیا-ندای-وحدت-لیست-می-دهد-کهگیلویه-بویراحمد-می-کند-اسامی-کاندیداهای-احتمالی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1