کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آمریکا در بحران؛

پنس زیر بار برکنار کردن ترامپ نرفت / دورخیز کنگره برای استیضاح دوم با حمایت جمهوریخواهان / آماده‌باش در 50 ایالت آمریکا برای مقابله با شورش مسلحانه

24 دی 1399 ساعت 9:54

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا در نامه‌ای به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ایده اجرایی کردن متمم ۲۵ قانون اساسی را برای کنار زدن دانلد ترامپ رد کرد و از او خواست به جای استیضاح رئیس جمهوری، روی انتقال آرام قدرت به جو بایدن تمرکز کند.


مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا در نامه‌ای به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ایده اجرایی کردن متمم ۲۵ قانون اساسی را برای کنار زدن دانلد ترامپ رد کرد و از او خواست به جای استیضاح رئیس جمهوری، روی انتقال آرام قدرت به جو بایدن تمرکز کند.
به گزارش کبنا، در شرایطی که فقط حدود یک هفته تا برگزار شدن مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید آمریکا مانده، پافشاری مجلس نمایندگان بر کنار گذاشتن ترامپ از قدرت و خروج زودهنگام او از کاخ سفید ایالات متحده را به سمت یک بحران تمام‌عیار پیش می‌برد. اگر اسنیضاح امروز در مجلس نمایندگان و سنا کلید بخورد، نخستین بار در تاریخ آمریکا خواهد بود که یک رئیس جمهوری دو بار زیر تیغ استیضاح می‌رود. ترامپ از مورد اول جان سالم در برده بود.
خانم پلوسی که به معاون رئیس جمهوری آمریکا ۲۴ ساعت مهلت داده بود ترامپ را با همکاری اعضای کابینه برکنار کند، حالا باید خودش در مجلس نمایندگان دست به کار شود و با استیضاح کار را پیش ببرد. پنس دیروز پس از مدت‌ها با رئیس خود دیدار کرد و سپس به درخواست رئیس مجلس نمایندگان پاسخ منفی داد. او اجرایی کردن متمم ۲۵ قانون اساسی را برای کنار گذاشتن رئیس جمهوری آمریکا از قدرت اقدامی خطرناک توصیف و استیضاح را هم نفی کرد.
معاون رئیس جمهوری آمریکا در نامه خود به پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان نوشت: «اعتقاد ندارم استفاده از این راهکارها بهترین سود را به این ملت می‌رساند یا در راستای یکپارچگی ساختار آمریکاست. هشدار می‌دهم هر گونه تلاش برای کنار گذاشتن رئیس جمهوری از قدرت خطر چنددسته شدن مردم را افزایش می‌دهد و بر آتش شورش‌ها در این لحظه‌های حساس می‌دمد.» این نامه راه را برای استیضاح شدن ترامپ در مجلس هموار کرد.


لحظاتی پس از رسیدن نامه به پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از گروه مدیریت استیضاح به رهبری جیمی راسکین، نماینده کنگره از مریلند خواست زمینه را برای شروع کارزار استیضاح ترامپ در سنا هموار کند. این در حالی است که برخی جمهوریخواهان از جمله لیز چنی هم با دموکرات‌ها برای به نتیجه رساندن استیضاح همراه شده‌اند. خانم چنی سومین فرد قدرتمند جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان است و اعتقاد دارد ترامپ بزرگ‌ترین خیانت را در تاریخ آمریکا مرتکب شده است.
میچ مکانل، رهبر اکثریت سنا هم پیش‌تر گفته بود اقدام ترامپ در تحریک کردن اوباش به رفتن سوی ساختمان کنگره سزاوار استیضاح است. هر چند او هرگز آشکارا با کنار زدن رئیس جمهوری آمریکا از قدرت موافقت نکرده است.
ترامپ هم که برای بازدید از دیوار مرزی با مکزیک به آلامو در تگزاس رفته بود، به دموکرات‌ها تاخت و گفت: «متمم ۲۵ قانون اساسی هیچ خطری برای من ندارد. بلکه دامی است که جو بایدن و دولت او را گرفتار می‌کند.»
آماده‌باش در 50 ایالت آمریکا برای مقابله با شورش مسلحانه
یک هفته بیشتر تا مراسم تحلیف «جو بایدن» باقی نمانده اما دموکرات‌ها با قدرت دنبال برکناری «دونالد ترامپ» هستند تا وی را به قول نانسی پلوسی، به «درس عبرتی برای سایرین» تبدیل کرده و امکان مشارکتش در انتخابات ریاست جمهوری 2024 را بگیرند. امروز (چهارشنبه) قرار است طرح استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا به رای گذاشته شود. در صورت رأی آوردن استیضاح در این مجلس، طرح استیضاح او به سنا ارسال خواهد شد؛ جایی که برای برکناری ترامپ از قدرت باید دست‌کم دو‌سوم سناتورها با طرح استیضاح موافقت کنند.
همزمان خبر رسیده، هواداران متعصب و مسلح ترامپ نیز هشدار داده‌اند، اگر ترامپ برکنار شود، قیام می‌کنند. رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند پلیس فدرال آمریکا به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد هواداران مسلح رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارند در تمامی ایالت‌های آمریکا تظاهرات کنند و در این میان یک گروه مسلح نیز هشدار داده در صورت برکناری ترامپ، «قیام عظیمی» رخ خواهد داد.
شبکه خبری «ای بی‌سی» دوشنبه شب به وقت تهران با استناد به اطلاعاتی که از طریق «یک بولتن اطلاعاتی پلیس فدرال آمریکا» به دستش رسیده اعلام کرد هواداران مسلح ترامپ در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری تظاهرات مسلحانه در 50 ایالت آمریکا در فاصله روزهای 16 تا 20 ژانویه (شنبه تا چهارشنبه هفته آینده) هستند. آنها همچنین قصد دارند در این فاصله در «واشنگتن دی‌سی» نیز تظاهرات کنند. رویترز هم گزارش داده این گروه مسلح قصد دارد دست به «اعتراضاتی عظیم و مسلحانه» در شهر واشنگتن بزند. اف‌بی‌آی همچنین اطلاعاتی دریافت کرده که هواداران ترامپ خواهان «یورش» به ساختمان‌های فدرال، ایالتی و محلی و بناهای دادگستری شده‌اند.
ترامپ همچنان مقاومت می‌کند
 از سوی دیگر گفته می‌شود تلاش‌ها برای واداشتن ترامپ به استعفا نیز به بن‌بست خورده است. روز جمعه شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از مشاوران کاخ سفید گزارش داد او «به‌ هیچ وجه قصد استعفا ندارد و خود را در قضیه حمله هوادارانش به کنگره مقصر نمی‌داند».

نوامبر داغ / ماراتن دادگاه‌ها / ترامپ رفتنی شد

آماده‌باش در ایالت‌ها
نیروهای «اف بی‌آی» و «گارد ملی» آمریکا نیز برای مقابله با شورش مسلحانه طرفداران ترامپ در واشنگتن و 50 ایالت آمریکا به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. برای تامین امنیت پایتخت آمریکا، گارد ملی این کشور برای اعزام ۱۵ هزار نیرو به واشنگتن مجوز گرفته است. «دانیل هوکانسون»، رئیس‌دفتر گارد ملی آمریکا به خبرنگاران گفته، انتظار دارد حدود ۱۰ هزار نیرو تا روز شنبه در واشنگتن مستقر شوند و به تامین امنیت، لجستیک و ارتباطات کمک کنند. او این را هم گفته که در صورتی که مقام‌های محلی درخواست کنند، ممکن است این تعداد به ۱۵ هزار تن افزایش یابد. دست‌کم یک قانونگذار آمریکایی از پنتاگون خواسته است تا تعداد نیروی بیشتری مستقر کند. سناتور «کریس مورفی» که دوشنبه نامه‌ای به رئیس‌موقت پنتاگون ارسال کرده بود، گفته مشخص نیست که آیا گارد ملی برای حفاظت از پایتخت این کشور کافی خواهد بود یا خیر و شاید به نیروهای تمام وقت هم نیاز باشد.
مردم در خانه بمانند
در مرکز ایالت‌ها هم فرمانداران در آستانه تحلیف وضعیت هشدار اعلام کرده‌اند. در ویسکانسین، ایالت سرنوشت‌‌سازی که ترامپ مدعی وقوع تقلب در آنجاست، فرماندار «تونی اورز» به گارد ملی ویسکانسین دستور داده تا از پلیس کنگره این ایالت حمایت کند. در میشیگان، دیگر ایالت مهمی که ترامپ پیروزی بایدن را در آنجا به چالش کشید، کمیسیون کنگره این ایالت که بر قانونگذاران نظارت دارد، با صدور دستوری حمل سلاح در داخل ساختمان کنگره در لنسینگ را ممنوع اعلام کرده است. یک مسئول گارد ملی گفت که شهر واشنگتن در روز تحلیف، در حالت تعطیلی کامل و منع آمد ‌و شد به سر می‌برد.


در آستانه جنگیم!
اوضاع آمریکا به قدری بحرانی شده که عضو سابق شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز بر این باور است، اقدامات ترامپ موجب شده تا آمریکا در آستانه جنگ داخلی قرار بگیرد. بر اساس پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره، «فیونا هیل» عضو سابق شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه در اظهاراتی گفت: «اقدامات ترامپ ما را در آستانه جنگ داخلی قرار‌داده است». «فیونا هیل» با انتشار مطلبی در پلیتیکو افزود: «حمله به ساختمان کنگره یک کودتا بوده است و یک کودتا لزوما نباید یک اشغال و تصرف خشن و ناگهانی قدرت و اقدام نظامی باشد... تلاش‌های ترامپ برای باقی ماندن در قدرت یک کودتای خودساخته است که در نهایت با شکست رو‌به‌رو شد».
استعفای یک مقام دیگر
 از سوی دیگر در ادامه سونامی استعفای مقامات دولت ترامپ، «چاد وولف» سرپرست وزارت امنیت داخلی این کشور  بامداد سه‌شنبه از سمت خود استعفا داد. خبرنگار شبکه «فاکس‌نیوز» با انتشار نامه‌ای از وولف به همکارانش در صفحه توئیتر، به نقل از وی نوشت: «از برداشتن این گام ناراحت هستم زیرا تمایل داشتم تا پایان این دولت در خدمت وزارتخانه باشم».
 دختر ترامپ، علیه ترامپ!
دیروز حتی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه، «ایوانکا ترامپ» گفته، بر خلاف میل پدرش، در مراسم تحلیف جوبایدن، شرکت می‌کند!
 


کد مطلب: 429651

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/429651/پنس-زیر-بار-برکنار-کردن-ترامپ-نرفت-دورخیز-کنگره-استیضاح-دوم-حمایت-جمهوریخواهان-آماده-باش-50-ایالت-آمریکا-مقابله-شورش-مسلحانه

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1