کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ایران غنی سازی ۲۰درصد را در فردو آغاز کرد؛

پاسخ به بدعهدی برجامی

16 دی 1399 ساعت 15:28

 علی ربیعی نیز در سخنانی به دستور رییس جمهوری برای تأمین اعتبار قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها خبر داد و گفت: هفته گذشته رییس جمهوری در نامه‌ای به معاون اول خود در خصوص تأمین بودجه بخشی از این قانون در سال ۱۳۹۹ دستورات لازم را داده است. سخنگوی دولت اضافه کرد: همچنین رییس جمهور در روزهای گذشته دستور اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را صادر و از ساعاتی پیش فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده UF۶ به دست خواهد آمد.


 با اعلام  سخنگوی دولت از ساعات ابتدایی صبح دوشنبه، فرایند تزریق گاز UF6 به سانتریفیوژهای سایت هسته ای فردو با هدف غنی سازی 20درصدی اورانیوم آغاز شد و به نظر می رسد تا ساعاتی دیگر باید منتظر اولین محصول شامل UF6 با غنای 20درصد در فردو باشیم. اتفاقی که بعد از هفت سال و در پی خروج آمریکا از برجام و نقض مکرر توافق وین از سوی کشورهای اروپایی صورت می گیرد و بر اساس بندهای 26 و 36 برجام جزو حقوق ایران طبق این توافق است. به گزارش خراسان،  به تازگی مجلس شورای اسلامی در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای و نامه رئیس جمهور ایران به کشورهای اروپایی، در پاسخ به روند اقدامات خصمانه آمریکا علیه  ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب نهایی رساند که بر اساس بند یک این قانون دولت موظف شده تا غنی سازی 20درصد را با هدف تولید 120کیلوگرم اورانیوم با این غنا در سال و برای مصارف صلح آمیز داخلی شروع کند. بیشترین مصرف اورانیوم غنی شده 20درصد برای راکتور تحقیقاتی تهران است که کار تولید رادیوداروهای حساس بیماران خاص کشورمان را که حدود یک میلیون نفر می شوند، برعهده دارد. اقدام ایران که پس از اعلام اولیه علی اکبر صالحی در روزهای گذشته صورت گرفت با واکنش هایی در حوزه بین المللی نیز همراه بود. اتحادیه اروپا مدعی شده این اقدام ایران انحراف قابل ملاحظه‌ای از توافق هسته‌ای است، همچنین «رویترز» به نقل از یکی از سخنگویان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش کرد بازرسان آژانس بر فعالیت‌ها در تأسیسات غنی‌سازی سوخت فردو نظارت داشته‌اند و طبق اطلاعات، رافائل ماریانو گروسی مدیرکل آژانس قرار است گزارشی را به کشورهای عضو آژانس ارائه دهد. از سوی دیگر میخاییل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین در واکنش به این خبر در صفحه توییترش نوشت: این یک خبر فوری نیست. این اقدام با توجه به قانون تصویب شده در پارلمان ایران،  قابل پیش بینی بود.  نکته اصلی این است که این اقدام در چارچوب عادی سازی وضعیت برجام، بازگشت پذیر است.
جزئیات فنی اقدام ایران 
ایران از دی 1390 تا دی 1392 در سایت هسته ای فردو اقدام به غنی سازی 20درصدی می کرد و توانسته بود در این مدت 416کیلوگرم اورانیوم را با این غنا تولید کند. با اجرای توافق ژنو، کشورمان به صورت موقت و از دی 94 با اجرای برجام به صورت دایمی غنی سازی 20درصدی را در فردو متوقف کرد. از آن زمان تا روز 16تیرماه 1398 ایران سقف 3.67درصد غنی سازی را رعایت   و از آن پس اعلام کرد دیگر سقفی برای غنی سازی خود ندارد اما در عمل نیز در این مدت بیش از 4.5درصد غنی سازی را در دستور کار نداشت ضمن این که تاسیسات فردو نیز همچنان تعطیل بود. از 15دی 98 با اجرای گام چهارم کاهش تعهدات کشورمان، این محدودیت نیز کنار گذاشته شد و فردو بار دیگر شاهد غنی سازی البته با غنای کمتر از 5 درصد بود. از دیروز و با اجرای بند یک قانون هسته ای مجلس، ایران بار دیگر بعد از هفت سال وارد فضای تولید اورانیوم با غنای 20درصد شد. بر اساس نظر کارشناسان با توجه به تزریق گاز از روز دوشنبه، به نظر می رسد ظرف امشب یا بامداد فردا اولین محصول اورانیوم با غنای 20درصد را دریافت کنیم و عملا این روند فعال شود.یک کارشناس غنی سازی در سازمان انرژی اتمی برای خراسان توضیح داد که به منظور تولید اورانیوم غنی شده با غنای 20 درصد دو آبشار 174‌تایی  زوج و فرد از ماشین‌های سانتریفیوژ در فردو درگیر می شوند. ابتدا خوراک UF6 غنی شده 3.5 درصد به آبشار فرد تزریق می‌شود که محصول آبشار اول حدود‌20درصد غنی شده و یک تا 2 درصد تهی شده است. از سوی دیگر در آبشار زوج که به آبشار فرد وصل است‌(کوپل شده‌)، تهی شده یک تا 2 درصد را وارد می‌کنیم که غنی شده 8 درصد حاصل می شود و این دوباره خوراک آبشار فرد می‌شود تا باز اورانیوم غنی شده‌20 درصدی به ما بدهد در انتهای این فرایند مواد با غنای‌20درصدی به عنوان محصول و مواد با غنای 0.7 درصد به   عنوان تهی شده  حاصل می شود. با توافق ژنو تنها کاری که انجام دادیم، این بود که راه ارتباطی میان آبشار فرد و زوج را قطع کردیم‌(کوپل را بر هم زدیم‌) و این راه ارتباطی که یک شیر هسته‌ای بود، توسط آژانس پلمب شد. هرچند با اراده و تصمیم جمعی نظام، پلمب‌ها شکسته و کار تولید اورانیوم 20درصد غنی شده از سر گرفته شده است اما جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده مجموعه اقداماتی که در قالب گام‌های پنج‌گانه کاهش تعهدات هسته‌ای و همین قانون اخیر انجام داده، برگشت‌پذیر است اما شرط آن لغو کامل همه تحریم‌ها اعم از هسته‌ای و غیر هسته‌ای و ایجاد وضعیتی متناسب با روح برجام است.

اورانیوم ۲۰ درصد در کاسه اروپا

هم کاخ سفید دارد درد خروجش از برجام را در روز‌های آخر ترامپ می‌چشد، هم اروپاییان کم‌کم درک می‌کنند که عمل نکردن به توافقات «چند من اورانیوم غنی شده» روی دست‌شان خواهد گذاشت. روس‌ها در واکنش به شروع غنی‌سازی ۲۰ درصدی در فردو گفته‌اند این کار ایران قابل پیش‌بینی بود. ظاهراً این کار برای اروپایی‌ها هم چندان غیر قابل پیش‌بینی نبود، به‌خصوص که آن‌ها انگار بیانیه‌های‌شان را از قبل نوشته، در میز کارشان آماده کرده بودند: «این اقدام ایران عزیمت قابل ملاحظه‌ای از توافق هسته‌ای است.»
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در واکنش به شروع غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران در سایت فردو گفت: «بازرسان آژانس بر فعالیت‌های غنی‌سازی در تأسیسات غنی‌سازی سوخت فردو نظارت داشته‌اند» تا تلویحاً شروع غنی‌سازی ایران را تأیید کرده باشد. البته چند ساعت بعد، کاظم غریب آبادی نماینده ایران در وین هم تأیید کرد که آژانس آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد را تأیید کرده است. غریب‌آبادی گفت که آژانس گزارش کرده بازرسان آژانس مهر و موم یک سیلندر ۲/ ۱۳۷ کیلوگرمی اورانیوم ۱/ ۴ درصد را برداشته و این سیلندر به خط تولید وصل و تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد از سوی ایران شروع شد. اولین واکنش به شروع غنی‌سازی فردو را اروپاییان ابراز کردند. اتحادیه اروپایی در بیانیه خود گفته که این اقدام ایران «عزیمت قابل‌ملاحظه‌ای» از توافق هسته‌ای است. به گزارش «جوان» به نقل از خبرگزاری فرانسه، پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا البته تا زمان تنظیم این خبر به همین میزان بسنده کرد. استانو گفته است: «اگر این اعلام (ایران) اجرایی شود، شامل عزیمت قابل ملاحظه‌ای از تعهدات ایران بر اساس برجام است.» او تأکید کرده که این کار ایران «اثر اشاعه هسته‌ای جدی» خواهد داشت.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، دومین نفری بود که به غنی‌سازی ایران واکنش نشان داد و گفت که افزایش غنی‌سازی اورانیوم در ایران نقض پایبندی‌های قبلی و نشان‌دهنده نیت این کشور برای تولید سلاح هسته‌ای است. او در ادامه گفت: اسرائیل به ایران اجازه نخواهد داد که به سلاح هسته‌ای دست یابد. روس‌ها در این بین واکنشی متفاوت نشان دادند. «میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در نهاد‌های بین‌المللی در وین، رساندن غنی‌سازی اورانیوم به ۲۰ درصد را قابل پیش‌بینی توصیف کرد و «اینکه ایران اعلام کرد به غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد ادامه می‌دهد، خبر فوری نیست. این گام با توجه به قوانین تصویب شده در مجلس ایران قابل پیش‌بینی بود.» اولیانوف افزود: «نکته اصلی اینجا است که با توجه به احتمال عادی شدن اوضاع پیرامون برجام، این اقدام قابل برگشت است.»

عاقبت ترامپ
ایران شروع غنی‌سازی ۲۰ درصدی را به فاصله دو هفته مانده به خروج ترامپ از کاخ سفید و همزمان با تشدید تنش‌ها در منطقه اعلام کرده است؛ تحولی که باعث شد سی‌ان‌ان دیروز بنویسد: «ساز‌وکار فشار حداکثری هیچ یک از خواسته‌های ایالات متحده را برآورده نکرد و توانایی هسته‌ای ایران افزایش یافته و مجلس این کشور دستور غنی‌سازی ۲۰ درصدی را داده که بسیار بیشتر از سقف غنی‌سازی ۶۷/ ۳ درصدی توافق هسته‌ای است.»
‌سی‌ان‌ان گزارش کرد: «راهبرد ترامپ در مورد ایران یک شکست بود. در سالگرد ترور (سردار) قاسم سلیمانی، ایالات متحده بمب‌افکن‌هایی را به منطقه اعزام کرد.» مقامات دفاعی امریکا به سی‌ان‌ان گفتند: «اطلاعات نشان می‌دهد که ایران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد را به عراق منتقل کرده است. ترور (سردار) سلیمانی و عوامل خطر همراه با آن نشان می‌دهد که راهبرد ترامپ در برابر ایران چقدر بد عمل کرده است. در حالی که این ترور یک بازیگر را از صحنه خارج کرد، اما جلوی پیشروی ایران را نگرفت.»
 
پیامی به بایدن
گسترش فعالیت‌های هسته‌ای، پیامی هم برای جو بایدن دارد که تا دو هفته دیگر، کلید کاخ سفید را از ترامپ تحویل می‌گیرد و هنوز هم رویکردی مبهم درباره نحوه بازگشت به برجام، روی میز گذاشته است. «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی دولت بایدن ۷ دسامبر ۲۰۲۰ (۱۷ آذر ۹۹) وعده کرده بود که امریکا به مفاد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ احترام خواهد گذاشت. «ما فکر می‌کنیم این، عملی و دست‌یافتنی است.» در حالی که مشاور امنیت ملی بایدن گفته بود که بازگشت به توافق که به معنای لغو تحریم‌های میلیارد دلاری برای تهران است، زمینه را برای مذاکرات بعدی درباره مسائل گسترده‌تر فراهم خواهد کرد، ولی حالا او می‌گوید که در راستای بازگشت به توافق هسته‌ای با تهران، باید درباره برنامه موشک‌های بالستیک ایران گفتگو انجام شود.
سالیوان که دیروز در گفتگو با «سی‌ان‌ان» صحبت می‌کرد، هرچند گفته که «ایران موشک‌های خود را به چشم دفاع موجودیتی می‌بینند»، ولی قبول کرده که «گنجاندن موضوع موشک‌های بالستیک ایران در مذاکرات احتمالی آینده، سخت‌ترین کار است»، زیرا به گفته او «ایرانی‌ها آن را به چشم دفاع موجودیتی خود می‌بینند و خاطرات جنگ عراق را به خوبی به یاد دارند.» او گفته که «ترور ژنرال سلیمانی منافع امریکا را تأمین نکرد.» مشاور امنیت ملی بایدن گفته که امریکا به سمت فاجعه‌ای می‌رود که خود ایجاد کرده است: «ایران بار دیگر آماده است تا محصول این کار را درو و از دست دادن (شهید) سلیمانی را به دستاورد درازمدت تبدیل کند.»‌سالیوان گفت: معتقدیم می‌توان مذاکراتی فراتر از پنج عضو دائم شورای امنیت، گروه ۱+۵ انجام داد و این مذاکرات می‌تواند با مشارکت بازیگران منطقه‌ای هم باشد!
سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به سخنان سالیوان درباره برنامه موشکی دیروز گفت: «در خصوص توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران، نه هیچ وقت مذاکره شده و نه می‌شود و نه خواهد شد. توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران براساس نیاز‌های ملی ایران تعریف می‌شود و مستقل این‌ها را پیگیری می‌کنیم.»
وی افزود: «در مورد موضوع موشک یک بار در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ موضوع خاتمه یافته است. امریکایی‌ها می‌دانند موضوع موشک که موضوع ثانویه است از حیز انتفاع ساقط می‌شود و طرح آن فاقد وجاحت است و بر این اساس ۱۶ژانویه ۲۰۱۶ تمامی قطعنامه‌ها از جمله قطعنامه ۱۹۲۹ ملغی شد و برخی محدودیت‌هایی که باقی مانده در ژانویه ۲۰۲۳ ملغی می‌شود.» خطیب‌زاده تصریح کرد: «ما یک بار درباره برجام مذاکره کردیم و هیچ قسمتی از برجام را دوباره مذاکره نمی‌کنیم و امریکایی‌ها بهتر می‌دانند که این‌ها اظهارنظرات داخلی است و برای ایران ارزشی ندارد و جواب ما اجرای کامل برجام بدون شرط، کامل و جبران مافات است.»


عراقچی: غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم به معنای مرگ برجام نیست
معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه بر اساس مصوبات مجلس شورای اسلامی غنی سازی ۲۰ درصدی انجام شده است، گفت: کاهش تعهدات ایران بر اساس برجام اتفاق افتاده و این مهم به معنای مرگ برجام نیست.
 "عباس عراقچی" در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما عنوان کرد: آنچه امروز در سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و چهلمین سالگرد شهید فخری زاده انجام می‌شود، پیام و وجه نمادین دارد و با حذف فیزیکی افراد، دستاورد آنان متوقف نمی‌شود و این مسیر ادامه خواهد داشت.
 وی ادامه داد: غنی سازی ۲۰ درصدی از مهمترین مباحث برنامه هسته‌ای ایران بود. کاربرد غنی سازی ۲۰ درصدی برای تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران است که سوختش از خارج کشور وارد می‌شد. حدود سال ۸۸ سوخت این راکتور به اتمام رسید و درخواست ما را برای تأمین این سوخت انجام ندادند و در آن زمان با تلاش دانشمندان ایرانی به غنی سازی ۲۰ درصدی رسیدیم.
 معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: راکتور تهران مصارف تحقیقاتی دارد و رادیو داروها را انجام می‌دهد. بیش از یک میلیون نفر نیازمند این رادیو داروها هستند و این نیاز ضروری تعطیل شدنی نیست. سال ۸۹ این سوخت را تولید کردیم و تا قبل از نهایی شدن برجام، ۴۰۰ کیلوگرم مواد غنی شده ۲۰ درصد داشتیم و برای سال‌ها این سوخت را داشتیم.
 عراقچی ادامه داد: در برجام تولید را متوقف کردیم و نیازی هم به تولید نداشتیم. در برجام غنی سازی ۲۰ درصدی را متوقف کردیم و نیاز فوری به آن نداشتیم. طبق برجام ما ۲ سال قبل از پایان سوخت، اعلام می‌کردیم و با تولید و یا خریداری، سوخت موردنظر تأمین می‌شد. با خارج شدن آمریکا از برجام و وضع تحریم‌ها منافع ما به صفر رسید و ما تعهدات خود را در پنج گام کاهش دادیم. در گام دوم اعلام کردیم که به درصد غنی سازی ۳.۶۷ درصد قانع نیستیم و درصد غنی سازی را بالا می‌بریم.
 وی توضیح داد: از یک سال پیش درصد غنی سازی را زیر ۵ درصد نگه داشته بودیم. مجلس شورای اسلامی در قانون راهبردی، دولت را مکلف به غنی سازی ۲۰ درصدی کرد و فارغ از اختلاف نظرها، ما این قانون الزام آور را اجرا کردیم و تردیدی در این امر وجود ندارد. روال حقوقی و اطلاع رسانی به آژانس بین المللی انرژی اتمی طی شده و ما طبق اختیاراتی که معاهدات ام پی تی به ما می‌دهد کار خود را انجام می‌دهیم. ما تعهدات خود را جزیی و مرحله به مرحله متوقف کردیم و غنی سازی ۲۰ درصدی براساس برجام است. ما اسنپبک را اجرا کردیم و کماکان برجام سر جای خود باقی است.
 معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران گفت: غنی سازی ۲۰ درصدی برای نیاز راکتور اتمی تهران بوده و براساس قانون مصوب مجلس، ما آن را انجام دادیم. اگر طرفین ما به تعهدات خود برگردند ما نیز امکان بازگشت به تعهدات خود در برجام را داریم. ما در عرض ۱۲ ساعت غنی سازی ۲۰ درصدی را اجرا کردیم.
 عراقچی افزود: در مصوبه مجلس شورای اسلامی اشاره شده است به لحاظ فنی و فناوری، توانایی غنی سازی بالای ۲۰ درصدی در کشور وجود دارد اما براساس نیاز غنی سازی می‌کنیم و اعتقادی به سلاح هسته‌ای نداریم و این سلاح‌ها در مناسبات دفاعی و امنیتی ما جایی ندارند. برنامه ما براساس نیازهای میدانی است و نیازی به غنی سازی بیش از ۲۰ درصد نداریم.
 
اروپایی‌ها از ایران تشکر کنند
 معاون سیاسی وزیر امور خارجه یادآور شد: طرفین ما در برجام بارها اعلام کرده‌اند که رفع تحریم‌ها یک پایه اجتناب ناپذیر برجام است و اروپایی‌ها باید از ایران تشکر کنند و به اجرای قانون مجلس شورای اسلامی ایراد نگیرند و بهتر است انحرافات خود را در مسیر برجام اصلاح کنند. راه حفظ برجام این نیست که به ایران فشار بیاورند بلکه باید طرفین غربی به تعهدات خود بازگردند.
 عراقچی توضیح داد: اروپایی‌ها ناتوانی خود را در تعهد به برجام نشان دادند و به هر حال کشورهای اروپایی نتوانستند تضمین کنند که ایران از منافع برجام استفاده کند. ۲۰ درصد غنی سازی به معنای مرگ برجام نیست بلکه عکس العمل ما به عدم تعهدات طرف مقابل در برجام است.
 وی عنوان کرد: ما ۴ هزار کیلوگرم مواد غنی سازی شده زیر ۵ درصد داریم و غنی سازی ۲۰ درصدی هم داریم. ما مرزهای برجام را در بعد عدم اشاعه جابجا کردیم. اما امروز برجام اثر عدم اشاعه را ندارد اما اگر آنان به تعهدات خود بازگردند ما نیز به تعهدات بازمی گردیم.
 
اتهام بی اساس رژیم صهیونیستی
 معاون سیاسی وزیر امور خارجه در ادامه درباره اتهام صهیونیست‌ها درباره فعالیت‌های نظامی - هسته‌ای ایران تاکید کرد: این ادعاها همیشه بی پایه و اساس بوده و این رژیم خود در این زمینه فعالیت می‌کند. اگر ایران حسن نیت نداشت در این راه قدم نمی‌گذاشت و ایران تعهد خود را به عدم ساخت سلاح هسته‌ای ثابت کرده و با حسن نیت تعهدات خود را اجرا کرد و از این رو کسی در دنیا نمی‌تواند ایران را به سوءنیت در برجام متهم کند. امروز وقت آن است که دیگران برای حفظ برجام، به سمتی بروند که ایران از رفع تحریم‌ها استفاده کند.
 عراقچی ادامه داد: ما میز مذاکره و برجام را ترک نکردیم. امریکا از روز اول اجرای برجام کاستی‌های زیادی داشت و با روی کار آمدن دونالد ترامپ، امریکا میز مذاکرات را ترک کرد و طبیعی است آمریکا باید به برجام برگردد و تحریم‌های پیش بینی شده در برجام را بردارند و در عین حال باید تحریم‌های ۴ سال اخیر را که جدید وضع شده بردارند. اگر این اتفاق رخ دهد جمهوری اسلامی ایران تصمیم مقتضی را اتخاذ می‌کند.

 هیچ شرطی نمی‌پذیریم
 وی تصریح کرد: غربی‌ها دچار توهم شدند و فکر می‌کنند به دلیل فشارهای مجدد آمریکا، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به برجام است و آن‌ها می‌توانند برای این امر شرط بگذارند. جمهوری اسلامی ایران تصمیم خود را برای زندگی بدون برجام و اقتصاد بدون برجام اتخاذ کرده است. دو سال است بودجه دولت بدون نفت بسته شده و این امر فشار زیادی را به مردم ما آورده اما هر کشوری که استقلال را تجربه کرده مراحل دشواری را طی کرده است.
 به گفته معاون سیاسی وزیر امور خارجه، آمریکای بایدن از سر خود این نکته را بیرون کند که جمهوری اسلامی ایران آغوش خود را برای بازگشت به برجام باز کرده است. ایران هیچ شرطی را برای بازگشت به برجام نمی‌پذیرد و هیچ بندی را به برجام اضافه نمی‌کند و هیچ موضوعی نیز برای مذاکره وجود ندارد به خصوص بحث‌های موشکی.
 عراقچی افزود: حتی مواردی از جمله اسنپبک وجود دارد که ایران درباره آن حرف دارد و آمریکا از این مکانیزم سوءاستفاده کرد و باید جلوی سوءاستفاده مجدد از این سازوکار گرفته شود. به خاطر دارم کشورهایی به امریکا می‌گفتند مذاکرات باید معطوف به برنامه هسته‌ای باشد و نه مسائل منطقه ولی امروز می گویند باید درباره مسائل منطقه نیز گفت وگو شود. برجام قابل مذاکره نیست و درباره هیچ موضوع دیگری نیز مجدداً مذاکره نخواهد شد. تا زمانی که برجام به توافق موفقی تبدیل نشود نمی‌توان توقع داشت که حتی درباره موضوعات دیگر گفت وگو کرد.
 
به رخ کشیدن قدرت نظامی ایران
 وی در ادامه گفت: اتفاقاتی در حوزه پیرامونی ما از سوی آمریکا صورت گرفته که بیشتر یک نوع نمایش نظامی بود. تحلیل‌هایی بود که آیا آنان نگران بودند در سالگرد شهادت سردار سلیمانی ایران کاری کند و یا آنکه ترامپ درگیر مسئله جدیدی شود.
 در مقابل تحرکات آمریکا، نیروهای مسلح ما آمادگی بالایی را به رخ کشیدند و به دلیل همین اقتدار در منطقه خلیج فارس و با اقتدار موشکی خیال ما از امنیت کشور راحت است و هیچ قدرتی تصور حمله به ایران را نخواهد کرد.
 معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد: نیروهای مسلح ما آمادگی کامل را دارند و تحرکات آمریکا را زیر نظر داریم و تمام پایگاه‌های آمریکا در منطقه زیر چشم نیروهای مسلح است و لحظه‌ای تحرکات هواپیماهای جنگی و شناسایی و ناوها و زیردریایی‌های آمریکایی رصد می‌شود و ما از شرایط درگیری عبور کردیم و آنچه شاهد بودیم یک نمایش نظامی آمریکایی بود که با نمایش دفاعی ایران خنثی شد.
 
فتنه انگیزی برخی‌ها در منطقه
 وی عنوان کرد: باید مراقب فتنه انگیزی برخی در منطقه باشیم. کسانی هستند علاقمند هستند درگیری در منطقه ایجاد کنند و حیاتشان در تنش و اشغالگری است. رژیم صهیونیستی حیاتش در ادامه درگیری است. حادثه سفارت آمریکا در بغداد کاملاً مشکوک بود تا فتنه‌ای در منطقه ایجاد شود که این مسئله کنترل شد. رژیم صهیونیستی با آتش در منطقه بازی می‌کند و نمی‌تواند بازی را به خلیج فارس بیاورد. رژیم صهیونیستی از همه کشورهای منطقه آسیب پذیرتر است و واکنش ما شامل همه کسانی است که اقدام به فتنه انگیزی کنند. توانمندی ما البته خود عامل بازدارنده است.
 
پیامی به بایدن ندادیم
 معاون سیاسی وزیر امور خارجه در ادامه تاکید کرد: ما هیچ پیغامی با تیم بایدن رد و بدل نکردیم. در جریان قضایای اخیر و شدت گرفتن تحرکات منطقه پیام‌های خود را به آمریکا دادیم که واکنش ما بدون هشدار قبلی شدید خواهد بود.
 کشورهای منطقه اگر تماس داشتند درباره تحرکات اخیر بوده و آنها نیز به سهم خود برای کاهش تنش اقدام کردند.
 وی همچنین درباره خرید واکسن کرونا و کارشکنی آمریکایی‌ها نیز عنوان کرد: مسیرهایی برای خرید واکسن باز شده که البته مشکلاتی نیز دارد. جزییات را در این باره بانک مرکزی اعلام خواهد کرد و ما در این راه دست بسته نیستیم.
 عراقچی یادآور شد: حذف فیزیکی نشان از ضعف دشمنان ما است. در بحث هسته‌ای، ما دانشمندان بسیاری را از دست دادیم اما تجربه به آنها ثابت کرده هیچ خللی در برنامه هسته‌ای ما پیش نیامد و هر دانشمندی که از صحنه کنار برود دانشمندان دیگری جای آنان را پر می‌کنند.
 شهید فخری زاده را ۴۰ روز پیش از دست دادیم و امروز طی ۱۲ ساعت با تکنیک‌های فنی جدید به غنی سازی ۲۰ درصدی رسیدیم و توقفی در کار نخواهد بود. اروپایی‌ها سابقه بدی در همه زمینه‌ها از خود برجای گذاشتند و شاهد محکومیت جهانی در این زمینه بودیم اما اروپایی‌ها ضعیف‌تر بودند و چهره آنها برای ما شناخته شده است. ما غنی سازی ۲۰ درصدی را شفاف انجام می‌دهیم و مساله پنهانی نداریم و این ۲۰ درصدی درصورت خواسته‌های ما براساس برجام برگشت پذیر است.
 
ظریف: غنی‌سازی ۲۰ درصد را از سر گرفتیم
ظریف: غنی‌سازی ۲۰ درصد را از سر گرفتیم
وزیر امور خارجه درباره غنی سازی ۲۰ درصد گفت: ما بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی غنی‌سازی ۲۰ درصدی را از سر گرفتیم.
 به گزارش کبنا از اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، محمد جواد ظریف روز دوشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ما بر اساس مصوبه پارلمانمان، غنی‌سازی ۲۰ درصدی را از سر گرفتیم و به نحو مقتضی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع‌رسانی شده است.
 ظریف افزود: اقدامات جبرانی ما در انطباق کامل با بند ۳۶ برجام است و بعد از سال‌ها عدم پایبندی چند عضو دیگر برجام اجرا شده است. 
وی تاکید کرد: تدابیر ما در صورت پایبندی همه به تعهداتشان به طور کامل بازگشت‌پذیر است.
 سخنگوی دولت نیز امروز از دستور رییس جمهوری برای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها خبر داد و گفت: از ساعاتی پیش فرآیند تزریق گاز شروع شده و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده UF۶ به دست خواهد آمد.
 


کد مطلب: 429332

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/429332/پاسخ-بدعهدی-برجامی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1