تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب : ۴۲۹۲۹۰
رسانه‌ها خبر می‌دهند

سعید جلیلی آماده ورود به مجلس می‌شود؟ 

۰
جلیلی در راه پاستوریا بهارستان؟
کبنا ؛«نامه نیوز» مدعی است که حامیان سعید جلیلی درحال فراهم کردن مقدمات حضور او در انتخابات میان دوره ای مجلس هستند.
به گزارش کبنا، یکی از گزینه هایی که به عنوان شانس اول کرسی ریاست مجلس شناخته می شد سعید جلیلی بود و بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند که چهره شاخص دیپلماسی دولت احمدی نژاد، مسیر سیاسی خود را در بهارستان دنبال خواهد کرد. اتفاقی که در اسفندماه 98 نیفتاد و او نیز همانند علی لاریجانی با ورود نکردن خود به انتخابات مجلس، در فهرست نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری 1400 قرار گرفت. حالا اما کمتر از 6 ماه دیگر به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است. انتخاباتی که سه هفته بعد از انتخابات میان دوره ای  مجلس برگزار خواهد شد و همین موضوع باعث شده که تحلیلگران و فعالان سیاسی احتمالات متفاوتی را برای ترکیب انتخابات ریاست جمهوری  مطرح کنند؛ از جمله ورود 1400 سعید جلیلی به بهارستان!
در همین باره « نامه نیوز» در گزارشی مسئله حضور جلیلی در خانه ملت را قوت بخشیده و  براساس اخبار غیر رسمی مدعی شد: « برخی حامیان سعید جلیلی در تلاش هستند تا مسیر ورود وی به انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس را هموار کنند. این اقدام جلیلی قطعا تاثیر بسزایی در هر دو انتخابات پیش‌رو خواهد داشت. ورود وی به  مجلس، آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بدون شک برای نشستن بر یک کرسی عادی پارلمان و واگذاری پاستور به دیگری نیست.» اگرچه این ادعا در صورت تحقق شاید باعث انسجام جریان اصولگرایی شود  اما  برخی نیز معتقدند بسیار بعید به نظر می‌رسد که جلیلی به هوای ریاست بر بهارستان شانس خود را در پاستور امتحان نکند.

  
جلیلی حتی با تشکیل دولت سایه پس از ناکامی اش در سال 92 نشان داده که بیش از هر زمانی خود را آماده رقابت 1400 کرده است.
فردا نیوز نیز با اشاره به فعالیت های اخیر دولت سایه و ورود علنی تیم جلیلی به مسائل شهری از جمله  ارائه چند پیشنهاد در خصوص ماده 100 قانون شهرداری آن را پالس های جدی جلیلی  برای ریاست جمهوی بیان می کند: «تشکیلات سعید جلیلی با نام «دولت سایه» تقریبا هر ماه و ماهی دو جلسه دارد، اما چندان رسانه‌ای نمی‌شود. بنابراین برگزاری یک جلسه بعد از یک ماه و نیم و توجه رسانه‌ها به آن، مسئله قابل تاملی است. با توجه به آن که نزدیک انتخابات ریاست جمهوری هستیم و جلیلی نیز از سوی برخی رسانه‌ها به عنوان یکی از نامزد‌های احتمالی معرفی شده است.» 
سعید جلیلی آماده ورود به مجلس می‌شود؟ 
درست است که هنوز در مرحله گمانه‌زنی قرار داریم و به غیر از معدود چهره‌های سیاسی کسی رسماً اعلام کاندیداتوری نکرده است، اما نزدیک شدن به موسوم انتخابات لیست‌های احتمالی را غربال کرده و نام‌هایی که این روزها به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری مطرح می‌شوند، نه تنها عزم جدی برای این کار دارند، بلکه بعضاً فعالیت‌های انتخاباتی خود را نیز کلید زده‌اند.
بدیهی است که ورود جلیلی به مجلس معانی مهمی دارد؛ اول از همه اینکه آیا سعید جلیلی این ریسک را می‌پذیرد که به مجلس بیاید و رئیس هم نشود؟ به هرحال با توجه به سوابق کاندیداتوری آقای قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری ادوار قبل این گمانه محتمل است که وی کاندیدا شده و رئیس جمهور هم نشود. در این صورت تکلیف جلیلی که به امید گرفتن جای او به مجلس رفته و خود را از حضور در رقابت‌های انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ محروم کرده است؛ چه خواهد بود؟ نکته دوم اینکه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ چه تاثیری بر رئیس شدن و نشدن قالیباف در انتخابات هیئت رئیسه هفتم خرداد دارد؟ به هرحال سؤال جدی این است که وکلای ملت چرا باید سکان این نهاد قانون‌گذار را به دست کسی بدهند که در حال رقابت در عرصه دیگری است و احتمال دارد ظرف بیست روز آینده به آرزوی دیرین خود یعنی رئیس جمهور شدن برسد؟ حال اگر وکلای ملت این مسئله را در نظر گرفته به قالیباف رأی ندهند – جدای از اینکه چه کسی رئیس مجلس بشود – و او در انتخابات ریاست جمهوری نیز رأی نیاورد؛ جایگاه سیاسی او چقدر تنزل خواهد یافت؟ و آیا محمدباقر قالیباف خود را برای چنین وضعیتی نیز آماده ساخته است؟
نکته سوم اینکه، فرض کنیم سعید جلیلی در انتخابات
میان دوره‌ای وارد مجلس شده و قالیباف نیز تصمیم بگیرد به هوای رئیس جمهور شدن، کاندیدای ریاست مجلس نباشد. رقابت جلیلی در انتخابات سال سوم با چهره‌هایی مثل زاکانی و میرسلیم که از مدعیان کرسی ریاست بوده و پیش‌تر نیز در این رابطه با قالیباف رقابت کرده‌اند؛ چطور پیش خواهد رفت؟ آیا ممکن است که جلیلی به خاطر رئیس مجلس شدن از خیر انتخابات ریاست جمهوری بگذرد و در بهارستان نیز از زاکانی یا دیگری شکست بخورد؟
به این ترتیب ورود جلیلی به انتخابات میان‌دوره‌ای و بعد هم انتخابات هیئت رئیس مجلس گزاره پرریسکی است که نه تنها آینده سیاسی او بلکه، آینده قالیباف را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. حال باید منتظر ماند و دید که تصمیم‌سازان چه تصمیمی می‌گیرند. آیا آنقدر خوشبین هستند که تصور کنند قالیباف رئیس جمهور و جلیلی هم رئیس مجلس می‌شود؟ یا اینکه سناریوهای بدبینانه را در نظر گرفته و ریسک نشاندن دو گزینه انتخاباتی خود روی صندلی‌های معمولی مجلس و واگذاری کرسی ریاست جمهوری و ریاست مجلس را می‌پذیرند؟
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ارتباط سردار با بزرگان اصلاح‌طلب

ارتباط سردار با بزرگان اصلاح‌طلب

جهانگیری در این گفت‌وگو همچنین درباره رابطه سردار با آیت‌الله هاشمی گفت: «ایشان با آقای ...
خانواده‌ای که اثر انگشت ندارند! + تصاویر

خانواده‌ای که اثر انگشت ندارند! + تصاویر

در منطقه راج شاهی بنگلادش اعضای یک خانواده دارای یک تفاوت ژنتیکی نادر هستند و آن نداشتن ...
همه چيز درباره واكسن كرونا

همه چيز درباره واكسن كرونا

  سخنگوي دولت : در حال حاضر واكسن ساخت ستاد اجرايي به تست انساني رسيده است. موسسه رازي ...
1