کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت ارسالی؛

کنترل وزن دانش‌آموزان در ایام کرونا یک ضرورت است

حمیدرضا غیجی

11 دی 1399 ساعت 23:06

آمارهای مختلف نشان می‌دهد که اضافه وزن و چاقی دانش آموزان به عنوان عامل خطر و زمینه ساز بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲، فشارخون بالا و مشکلات قلبی -عروقی است و این وضعیت در بسیاری از کشورها نیز به مرز هشدار رسیده است


 با گسترش بیماری کرونا در سطح کشور و به تبع آن انجام فعالیت‌های آموزشی در خانه، فعالیت بدنی دانش آموزان به حداقل رسیده است و این زنگ خطر اضافه وزن و چاقی در دانش آموزان را به صدا درآورده است. هر چند پدیده چاقی در بین دانش آموزان پیش از این هم یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها بود، ولی با تعطیلی مدارس، باشگاه‌ها، پارک‌ها، مکان‌های عمومی و … دانش آموزان از حداقل فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی هم محروم شده‌اند.
در همین راستا و به منظور کنترل وزن دانش آموزان، اجرای طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان (کوچ)  از ابتدای سال تحصیلی جاری و همزمان با هفته تربیت بدنی در مدارس سراسر کشور آغاز شد.
 پروژه کنترل وزن و چاقی دانش آموزان با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم و با هدف ارتقاء سطح آگاهی و دانش معلمان، دانش آموزان، خانواده‌ها، کارکنان و.. در پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی دانش آموزان، اصلاح الگوهای غذایی و زمینه تحول اساسی و مبنایی در توسعه سلامت جسمانی و روانی طراحی و اجرا شده است.
 غیجی کارشناس تربیت بدنی آموزشگاه‌های شهرستان علی آباد کتول در رابطه با اجرای طرح کوچ در سطح دانش آموزان شهرستان علی آباد کتول گفت: از ابتدای سال تحصیلی جاری و همزمان با تربیت بدنی، بخشنامه طرح کوچ به مدارس ارسال شد و اندازه گیری وزن و قد دانش آموزان و تعیین توده بدنی آنان آغاز شد. پس از این مرحله دبیران تربیت بدنی با تجزیه و تحلیل اطلاعات مندرج، اقدام به شناسایی دانش آموزان دارای وزن اضافی نمودند و با اقدامات مشاوره‌ای و تغذیه‌ای نسبت به کنترل وزن و کاهش اضافه وزن دانش آموزان اقدام نمودند.

حمیدرضا غیجی کارشناس تربیت بدنی آموزشگاه‌های شهرستان علی آباد کتول

در گام بعدی پوشه کار به دانش آموزان دارای اضافه وزن داده شد و فایل آن هم از طریق سامانه شاد در اختیار همه قرار گرفت تا دانش آموزان با اصلاح الگوی غذایی، پرهیز از مصرف غذاهای ناسالم و انجام حرکات ورزشی به وزن مطلوب و یاده آل برسند.
 البته وبینارهای متعددی نیز در خصوص آگاهی رسانی به خانواده‌ها و دانش آموزان برگزار شد و اطلاعات تکمیلی در این خصوص ارائه شد.
 ایشان همچنین به همکاری مراکز بهداشت شهر و خانه‌های بهداشت روستایی اشاره کرد و گفت: همکاری نهادهای بهداشتی و درمانی باعث دلگرمی ما در اجرای این طرح می‌شود و امیدواریم با همراهی و همکاری نهادهای مختلف و خانواده‌ها، زمینه تحول اساسی در توسعه سلامت جسمانی و روانی دانش آموزان و در مجموع شهروندان فراهم شود.
 غیجی در پایان گفت: با توجه به توسعه زندگی شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع به ویژه در سال‌های اخیر و الکترونیک شدن بیشتر فعالیت‌های بشری و رسیدن تحرک بدنی به کمترین مقدارو تغییرات گسترده در الگوی غذایی و سبک زندگی جوامع بشری اضافه وزن و چاقی در حال تبدیل شدن به یک بحران است و آمارهای مختلف نشان می‌دهد که اضافه وزن و چاقی دانش آموزان به عنوان عامل خطر و زمینه ساز بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲، فشارخون بالا و مشکلات قلبی -عروقی است و این وضعیت در بسیاری از کشورها نیز به مرز هشدار رسیده است. متاسفانه در کشور ما چاقی روند رو به رشد دارد و اطلاعات مرتبط به این مسئله نشان می‌دهد حدود ۲۱ درصد کودکان و نوجوانان ایران دچار اضافه وزن یا چاقی هستند.
 فلذا توصیه می‌شود خانواده‌ها در تغییر رژیم غذایی خود بکوشند و با انجام فعالیت‌های بدنی روزانه و منظم، علاوه بر داشتن زندگی سالم، خود را در برابر انواع بیماری‌ها بیمه کنند.
 


کد مطلب: 429169

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/429169/کنترل-وزن-دانش-آموزان-ایام-کرونا-یک-ضرورت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1