کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شب يلدای مجازی

27 آذر 1399 ساعت 8:21


در اين بين وزارت بهداشت فهرست بلندبالايي از شعار و پيام‌هاي كوتاه بهداشتي منتشر كرده است از جمله «يلدايي كه طولاني‌ترين شب سال است را به بزرگ‌ترين اندوه سال تبديل نكنيم.»، «مي‌خواهيم پدر و مادرمان را سرسفره هفت‌سين سال 1400 ببينيم، پس شب يلدا دور هم جمع نمي‌شويم.»، «شادي بلندتر شدن روزهاي پس از شب يلدا را با دورهمي‌هاي كوچك از بين نبريم.» اما سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا درباره تصميمات ايجاد شده براي محدوديت‌هاي يلدايي گفته است: «موضوع محدوديت‌ها در ايام شب يلدا در ستاد کرونا مطرح شد و تصميم بر آن شد که روزهاي شنبه و يکشنبه 29 و 30 آذر ساعت فعاليت اصناف تا ساعت 18 باشد و پس از اين ساعت اصناف تعطيل باشند.» عليرضا رئيسي افزود: «البته اين محدوديت‌ها شامل مشاغل گروه يک نخواهد بود. محدوديت‌هاي تردد درون شهري از ساعت 19 اعمال خواهد شد و از اين ساعت منع تردد درون شهري خواهيم داشت اين موضوع امروز (پنجشنبه) در ستاد مطرح مي‌شود و به تصويب خواهد رسيد.»
اين گفته‌ها در شرايطي مطرح مي‌شود که آمار ابتلا و مرگ و مير روزانه کاهش چشمگيري داشته و بر اساس اعلام سخنگوي وزارت بهداشت، از سه‌شنبه (25 آذر) تا چهارشنبه (26 آذر) 7 هزار و 603 بيمار جديد در کشور شناسايي شد که يک هزار و 157 نفر از آنها بستري شدند. بنا بر اعلام سيما سادات لاري، 213 بيمار کوويد19 جان خود را از دست دادند و 5678 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند.
تقاضا براي عدم برگزاري مراسم يلدا
در آخرين آمار ارائه شده وزارت بهداشت، 12 شهرستان در وضعيت قرمز، 288 شهرستان نارنجي و 148 شهرستان در وضعيت زرد قرار دارند. مسئولان بهداشت و درمان، استان به استان و شهرستان به شهرستان تلاش دارند تا به خانواده‌ها در نقطه به نقطه كشور هشدار دهند. رئيس دانشكده علوم پزشكي آبادان مي‌گويد كه موج بعدي كرونا پس از يلدا مي‌آيد. شكرا... سلمان‌زاده گفته است: «از ديرباز در ايران سنت اين بوده كه اقوام در شب يلدا دور هم و به ويژه در خانه بزرگان اقوام جمع مي‌شوند اما بايد امسال اين سنت شب يلدا را كنار بگذارند و از طريق فضاي مجازي، ديد و بازديد كنند. حضور در خانه افراد مسن مي‌تواند بسيار خطرناك باشد؛ با توجه به اينكه افراد جوان معمولا بدون علامت يا با علايم خفيف به كرونا مبتلا مي‌‌شوند، مي‌توانند بيماري را به سالمندان منتقل كنند و افراد سالمند مستعد ابتلا به نوع شديد بيماري هستند بنابراين در صورت انتقال بيماري به اين افراد، احتمال مرگ و مير آنها نيز وجود دارد پس بايد دورهمي‌هاي شب يلدا لغو شوند.» در روزهاي اخير وضعيت كنترل بيماري در اصفهان رو به بهبود گذاشته است. رئيس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان مي‌گويد كه اوضاع استان با «مراقبت و همراهي بيشتر مردم و رعايت محدوديت‌هاي وضع‌شده» نسبت به اول آذر بهتر شده است. با اين حال طاهره چنگيز، روز گذشته و در جمع خبرنگاران هشدار داد: «اين روند كاهشي نشان‌دهنده اين است كه بيماري با همكاري مردم و رعايت محدوديت‌ها تحت كنترل در آمده، اما هشدار داد كه اين شرايط كاملا شكننده است و اگر مساله را تمام شده فرض كنيم و فكر كنيم ديگر خطري ما را تهديد نمي‌كند، احتمال برگشت به شرايط قبلي بسيار بالا است.» او ماجراي ما و ويروس را مسابقه طناب‌كشي توصيف كرد؛ مسابقه‌اي كه هنوز در جريان است و دست‌ها هنوز بايد با قدرت طناب‌ را بكشند: «در حال حاضر بيشتر ابتلاها از جمع‌هاي خانوادگي است و بايد بدانيم كه تلاش چند هفته‌اي ما براي كنترل بيماري ممكن است در شب يلدا و جمع‌هاي خانوادگي با شيوع مجدد بيماري نقش بر آب شود. پس از مردم مي‌خواهيم همچنان به همكاري خود در مهار ويروس كمك كنند و با پرهيز از حضور در جمع‌هاي خانوادگي اين زمينه را فراهم آورند. ما و ويروس همچون مسابقه طناب‌كشي باهم درگير هستيم و هر زمان فكر كنيم، ويروس را شكست داده‌ايم و رعايت نكنيم، موجبات غلبه ويروس را مجدد فراهم مي‌آوريم.» او از اهالي اصفهان خواست كه تا حد امكان از جمع‌هاي خانوادگي غيرضرور خودداري كنند.
خواهش مي‌كنم ما را درك كنيد
مهرداد بابايي، سخنگوي ستاد كروناي دانشگاه علوم پزشكي البرز مي‌گويد اين يلدا ديگر آن يلدايي نيست كه بتوان با الگوي سال‌هاي قبل آن را جشن گرفت: «اگر الگوي استقبال از اولين شبِ زمستان به روال سنوات قبل باشد، شاهد موج شديد شيوع كرونا خواهيم بود و متاسفانه براي بسياري از افراد خانواده به ويژه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها آخرين شب يلدا رقم مي‌خورد.» البرز هم در روزهاي گذشته اميدوارانه به انتظار شيب نزولي مرگ و ابتلا نشسته است و البته اين اميدواري در البرز هم شكننده است. بابايي به ايلنا گفته است: «با توجه به جهش‌هاي بيماري كوويد 19، ويروس به شكل انفرادي و فرد به فرد، منتقل مي‌شود به خصوص در جمع اقوام و خانواده‌ها و در محيط‌هاي در بسته و بدون تهويه منازل، انتقال كرونا خيلي سريع خواهد بود. چنانچه يكي از اقوام ناقل باشد، استفاده از ماسك بعد از حدود يك ساعت، بي‌تاثير است و ويروس به راحتي منتقل مي‌شود و متاسفانه ممكن است براي بسياري از افراد خانواده به ويژه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها آخرين شب يلدا رقم بخورد لذا بايد هوشيار بود كه شرايط بروز بيماري را براي خود و خانواده فراهم نكنيم.» پرستار كرمانشاهي روبه‌روي دوربين ايستاد و شب يلدا را به همكارانش در تمام بيمارستان‌ها و مراكز بهداشتي تبريك گفت، بعد خطابش به مردم بود. از آنها خواست كه در اين شب دور هم جمع نشوند: «خواهش مي‌كنم فشار را از روي پرسنل و كادر درمان ‌برداريد. ما را درك كنيد. اكثر همكاران ما خودشان مبتلا شده‌اند يا خانواده‌هاي‌شان از طريق پرسنل درگير شده‌اند. خواهش مي‌كنم اين را درك كنيد. سعي كنيد شب يلداي امسال را استثنائا جوري با تلفن و از راه دور برگزار كنيد كه بتوانيم سال ديگر شب يلدا دور هم باشيم.»

آرمان ملی


کد مطلب: 428616

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/428616/شب-يلدای-مجازی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1