تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۰۲
کد مطلب : ۴۲۸۵۹۵
بایدن رسما چهل و ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده شد

پایان وهم آقای پوپولیست

۰
پایان وهم آقای پوپولیست
کبنا ؛نمایندگان کالج انتخاباتی۵۰ ایالت آمریکا که روز دوشنبه برای انتخاب رئیس جمهوری این کشور در ایالت‌های خود به پای صندوق‌های رای رفته بودند، رسما جو بایدن را به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده برگزیدند.
به گزارش کبنا، ایسنا نوشت، مردم آمریکا بیش از یک ماه پیش به رئیس جمهوری مورد نظر‌شان رای دادند اما نتیجه نهایی و رسمی انتخابات شامگاه دوشنبه به وقت آمریکا توسط ۵۳۸ رای کالج الکترال تعیین شد.
در رای گیری دوشنبه جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب با عبور از حدنصاب ۲۷۰ رای الکترال، به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شد.
جو بایدن مطابق پیش‌بینی‌ها، درمجموع ۳۰۶ رای از آرای الکترال را ازآن خود کرد و دونالد ترامپ نیز با کسب ۲۳۲ رای الکترال، باید ۲۰ ژانویه کاخ سفید را ترک کند. به این ترتیب عملا هیچ یک از نمایندگان کالج انتخاباتی بر خلاف آرای مردمی رای ندادند.
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز ۳ نوامبر برگزار شد و سه روز بعد رسانه‌های آمریکا اعلام کردند که جو بایدن حد نصاب ۲۷۰ رای کالج انتخاباتی را، که برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری لازم است، کسب کرده است.
دونالد ترامپ تاکنون از پذیرش شکست خودداری کرده و در چند ایالت روند چالش حقوقی نتایج انتخابات را دنبال کرده است. البته او وعده داده بود در صورت پیروزی بایدن در کالج انتخاباتی، آن را می‌پذیرد.
مجمع گزینندگان یا کالج الکترال دقیقا چیست؟
بنیانگذاران آمریکا در زمان تدوین قانون اساسی به این می‌اندیشیدند که چگونه کشور جدیدشان باید رهبر خود را انتخاب کند و در نهایت سیستم کالج الکترال را مطرح کردند. این ترکیبی میان انتخاب یک رئیس جمهوری با آرای مردمی و ورود کنگره برای انتخاب رئیس جمهوری است.
براساس قانون اساسی، ایالت‌ها تعداد برگزینندگانی برابر با شمار کلی کرسی‌هایشان در کنگره دارند؛ دو سناتور به علاوه تعداد قانونگذاران آنها در مجلس نمایندگان آمریکا. به جز دو مورد استثنا که در مین و نبراسکاست، مابقی ایالت‌ها تمامی آرای کالج الکترال خودشان را به برنده آرای مردمی در ایالت خودشان اختصاص می‌دهند.
کالج الکترال بیش از دو قرن است که هدف انتقاد قرار دارد. ممکن است شخصی برنده آرای مردمی ‌شود، اما در انتخابات ببازد. این اتفاق دو مرتبه در دو دهه گذشته رخ داده است؛ سال ۲۰۰۰ با انتخاب جورج بوش و سال ۲۰۱۶ زمانی که دونالد ترامپ در آرای مردمی با اختلاف حدود سه میلیون رای مقابل هیلاری کلینتون باخت.
پس از اخذ آرای الکترال این آرا به کنگره ارسال می‌شوند، جایی که دو مجلس در ششم ژانویه برای نشستی به ریاست مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا تشکیل جلسه می‌دهند. پاکت ‌نامه‌های هر ایالت و واشنگتن دی.سی در آنجا باز و آراء شمارش خواهند شد. بعد از طی این مراحل تشریفاتی، در تاریخ ۲۰ ژانویه جو بایدن مراسم سوگند و تحلیف را به عنوان رئیس جمهوری آمریکا به جا می‌آورد.
بایدن: دموکراسی پیروز شد
جو بایدن در سخنانی‌ بعد از تایید به عنوان رئیس جمهوری منتخب آمریکا گفت: در این نبرد برای روح آمریکا، دموکراسی پیروز شد. اکنون زمان آن است که ورق را برگردانیم، همانطور که در طول تاریخ انجام داده‌ایم؛ متحد شویم، مرهم شویم.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن ساعاتی پس از آنکه آرای الکترال ایالت به ایالت رسما او را به عنوان رئیس جمهوری آتی آمریکا مشخص کرد، از حملات دونالد ترامپ که مشروعیت پیروزی او را زیر سوال می‌برد، انتقاد کرد.
رای‌گیری روز دوشنبه که تشریفاتی بود، با توجه به تلاش‌های ترامپ برای تغییر نتایج و طرح اتهاماتی درباره تقلب انتخاباتی در سوم نوامبر، اهمیت دوچندانی یافت. گام بعدی، مراسم تحلیف بایدن است که ۲۰ ژانویه انجام می‌شود.
بایدن شامگاه دوشنبه به وقت آمریکا در سخنرانی ۱۳ دقیقه‌ای خود خواستار اتحاد شد و گفت که نهادهای دموکراتیک کشورش مقابل تلاش‌های ترامپ برای تغییر نتیجه این انتخابات ایستادند.
او گفت: شعله دموکراسی مدت‌ها پیش در این کشور روشن شده است. اکنون می‌دانیم که حتی یک همه‌گیری یا سوءاستفاده از قدرت نمی‌تواند آن شعله را خاموش کند.
جو بایدن دموکرات تاکید کرد که ترامپ و متحدانش ده‌ها و ده‌ها چالش حقوقی به جریان انداختند که همگی ناکام ماند، از جمله شکایت تگزاس که از دیوان عالی می‌خواست تا نتایج در چهار ایالت را باطل اعلام کند. این دیوان که سه تن از قضات آن به دست ترامپ منصوب شده‌اند، این شکایت را رد کرد.
رئیس جمهوری منتخب آمریکا همچنین گفت ۳۰۶ رای الکترال او مقابل ۲۳۲ رای ترامپ، مشابه پیروزی ۲۰۱۶ ترامپ است که جمهوریخواهان آن را “چشمگیر” توصیف می‌کردند.
در همین حال چندین سناتور ارشد جمهوریخواه دوشنبه پس از آنکه کالج الکترال پیروزی بایدن را تایید کرد، به پیروزی او اذعان کرده و ایده تغییر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در کنگره را رد کردند.
سناتور جان تون، جمهوریخواه شماره دو سنای آمریکا گفت، قانونگذاران حق دارند که آرای الکترال را به چالش بکشند. او اما همچنین گفت که زمان حرکت رو به جلو است و به محض اینکه بایدن از آستانه ۲۷۰ رای لازم در کالج الکترال بگذرد، رئیس جمهوری منتخب است.
از دیگر سناتورهای ‌جمهوریخواهی که دوشنبه بایدن را به عنوان رئیس جمهوری منتخب به رسمیت شناختند می‌توان به لیندسی گراهام، از نیروهای وفادار به ترامپ از کارولینای جنوبی، راب پورتمن از اوهایو، روی بلانت از میسوری که جمهوریخواه شماره چهار سناست و شلی مور کاپیتو از ویرجینیای جنوبی اشاره کرد.
سناتور جان تون همچنین گفت، هرگونه تلاش برای تغییر این نتایج در زمانی که کنگره آرای کالج الکترال را در ششم ژانویه شمارش می‌کند، با حمایت اندکی مواجه خواهد شد. او به خبرنگاران گفت: این راه به جایی نمی‌برد.
سناتور جان کورنین، از دیگر جمهوریخواهان کارکشته گفت به اعتقاد او چنین تلاشی اشتباه خواهد بود. او به خبرنگاران در کنگره گفت: زمانی می‌رسد که شما باید به این درک برسید که با همه تلاش‌های شما، ناموفق بوده‌اید، این به نوعی ماهیت اینگونه انتخابات‌هاست. باید برنده‌ای باشد. باید بازنده‌ای باشد.
او همچنین ابراز امیدواری کرد که یک گذار قدرت مسالمت‌آمیز از جانب ترامپ انجام شود؛ مقامی که تاکنون از پذیرش شکست مقابل بایدن امتناع کرده و ده‌ها شکایت حقوقی ناموفق برای تغییر باخت خودش مقابل بایدن به جریان انداخته است.
وتین بالاخره پیروزی بایدن را تبریک گفت
پس از اعلام پیروزی جو بایدن توسط کالج الکترال، ولادیمیر پوتین سرانجام پیروزی او را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبریک گفت.
 به نقل از رویترز، کاخ کرملین پیش از این اعلام کرده بود منتظر نتایج رسمی انتخابات برای هرگونه واکنشی خواهد بود.
کرملین روز سه‌شنبه به نقل از رئیس جمهوری روسیه در بیانیه‌ای خطاب به جو بایدن اعلام کرده است: از طرف خودم برای هرگونه تماس و تعامل با شما آماده‌ام.
در ادامه بیانیه کرملین آمده است: رئیس جمهوری روسیه برای رئیس جمهوری منتخب آمریکا آرزوی موفقیت و ابراز اطمینان کرده که روسیه و آمریکا که مسئولیت ویژه‌ای برای برقراری ثبات و امنیت جهانی دارند بتوانند به رغم اختلافات کمک واقعی برای حل مشکلات و چالش‌های متعدد پیش روی جهان باشند.
آکسیوس: اعلام کاندیداتوری برای ۲۰۲۴ از سوی ترامپ یعنی اقرار به پایان کار دو منبع آگاه به پایگاه آکسیوس گفتند، دونالد ترامپ تا همین زمان برگزاری رای‌گیری کالج الکترال برای انتخاب رئیس جمهوری جدید آمریکا این امید غلط را داشت که مجالس ایالتی تحت کنترل جمهوریخواهان اقدام به جایگزین کردن الکترال‌ها با همپیمانانی که پیروزی انتخاباتی جو بایدن را لغو کنند.
به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه آکسیوس، این منابع گفتند طی هفته گذشته، رئیس جمهوری آمریکا به قانونگذاران جمهوریخواه در چند ایالت نهیب زده، انتقادهای تند علیه داگ دوسی، فرماندار جمهوریخواه ایالت آریزونا و برایان کمپ، فرماندار جمهوریخواه ایالت جورجیا مطرح کرده، قول وادار کردن فاکس نیوز به هزینه دادن به خاطر اعلام درست برنده رقابت را داده و به امتحان کردن روشهایی برای گفتن اینکه برنده نشده بدون اذعان به شکست در انتخابات پرداخته است.
یک منبع که با ترامپ در روزهای گذشته صحبت داشته، گفت، این رئیس جمهوری آمریکا همچنان اصرار بر وقوع تقلب چشمگیر در چند ایالت دارد و از او نقل قول کرد که گفته است: آیا فکر می‌کنید اگر مجالس قانونگذاری که از درست بودن کل این مساله اطلاع دارند، برای لغو آن اقدام خواهند کرد؟
این شخص همچون معتمدان دیگر تلاش کرد به سادگی توضیح دهد که حتی قانونگذاران همپیمان هم احتمالا بدون یک حکم دادگاه به لغو انتخابات ریاست جمهوری نخواهند پرداخت.
منبع دومی نیز گفت، ترامپ اظهار خشم کرده از این که دوسی چقدر به جان مک کین سناتور فوت کرده جمهوریخواه آمریکایی و از منتقدان ترامپ نزدیک بوده و این که کمپ به نظر خود ترامپ بسیار به خاطر انتخاب شدن در سمتش به او مدیون است اما در ازایش هیچ کاری برای او نکرد.
ترامپ در عین حال به معتمدینش گفته افراد در عالی ترین سطوح شبکه فاکس نیوز به سراغ افراد نزدیک به او آمده‌اند تا برای ترمیم روابط تلاش کنند اما او هیچ میلی به این کار ندارد.
یک منبع که با ترامپ در روزهای اخیر درباره فاکس نیوز صحبت کرده گفت: او می خواهد کاری کند که آنها هزینه بدهند. او به طور خاص روی کریس والاس، برت بایر و مارتا مک کالوم تمرکز کرده است.
منابعی که در روزهای گذشته با ترامپ صحبت کرده اند می گویند که او میل چندانی به صحبت درباره کاندیداتوری برای انتخابات سال ۲۰۲۴ ندارد.
یک منبع که با ترامپ در روزهای اخیر مفصلا حرف زده گفت: دلیل این مساله این است که این کار اذعان به پایان کار است. او خواهد گفت، بله من احتمالا این کار را خواهم کرد. من ممکن است چنین کاری کنم.
منبع دیگری هم گفت: به نظر می رسد ترامپ از پی بردن به اینکه حامیانش در سال ۲۰۲۰ او را رها کردند افسرده است.
به گفته یک منبع، نزدیک‌ترین چیزی که ترامپ به صورت خصوصی درباره اذعان به شکست گفته این بوده است: اگر ما پیروز نشویم، من نمیگویم که می‌بازم. می گویم پیروز نمی‌شوم.
پایان ترامپ
به گزارش «نیویورک تایمز»، شاید نخستین بار بود که به لطف اتهام زنی های ترامپ، کالج الکترال در پروسه انتخابات تا این حد در مرکز توجهات کشور قرار گرفته بود و نمایندگان برگزیده امریکا فارغ از محدودیت های پیشگیرانه کرونایی، در هراس از تهدیدهای هواداران ترامپ تحت تدابیر شدید امنیتی، مراسم رأی گیری را برگزار کردند. رأی گیری در ایالت های مختلف از ساعت 10 صبح روز دوشنبه به وقت محلی آغاز شد و در حالی که آرای ایالات کلیدی آریزونا، جورجیا و پنسیلوانیا به سود بایدن شده بود، 55 رأی کالیفرنیا کار را تمام کرد و آرای «بایدن» را از 270 رأی گذراند تا کفه ترازوی رقابت به سود بایدن سنگین شود و پیروزی او را قطعی کند. این نتیجه اوایل ژانویه در کنگره امریکا برای تأیید نهایی به رأی گذاشته خواهد شد.
«جو بایدن» که در هفته های گذشته با اتهامات  تقلب از سوی «دونالد ترامپ» تحت فشار بسیاری قرار داشت ساعاتی پس از اعلام پیروزی اش در کالج الکترال از ولمینگتون ایالت «دلاور» پیام اتحاد برای مردم کشورش فرستاد: «زمان آن رسیده که ورق را برگردانیم و مقامات انتخاباتی را به خاطر حفظ اعتبار سیستم، مورد تحسین قرار دهیم. این انتخابات صادقانه، آزاد و عادلانه بود و مسئولان این را به چشم خود دیدند و حاضر نشدند در برابر تهدیدها عقب نشینی کنند.»
او در حالی که به تلاش های بی فرجام تیم قضایی ترامپ برای برگرداندن نتیجه انتخابات اشاره ای داشت به طعنه گفت: «تیم ترامپ نتوانست در دادگاه کاری انجام دهد. اما  درنهایت قاضی‌ای که خود ترامپ در دیوان عالی تعیین کرده بود شکایت تیم قضایی و هوادارانش برای رد نتایج انتخابات را مختومه اعلام کرد. از طرفی بسیاری از جمهوریخواهان نیز نتوانستند در برابر اقدامات او سکوت کرده و از حمایت او اجتناب کردند. شعله دموکراسی مدت ها است در کشور روشن شده و نه بحران شیوع کرونا و نه سوءاستفاده از قدرت نمی تواند شعله های آن را خاموش کند. در امریکا سیاستمداران قدرت نمی گیرند بلکه مردم آن را به آنها اعطا می کنند و در این نبرد هویتی امریکا، دموکراسی پیروز شد.»
تیرهای بی هدف ترامپ به سمت کنگره
با وجودی که منابع نزدیک به کاخ سفید از قول «دونالد ترامپ» اعلام کرده بودند که رئیس جمهوری امریکا مدعی شده که در صورت شکست در آرای الکترال در کاخ سفید نمی ماند اما به نظر می رسد رئیس جمهوری فعلی امریکا در آخرین لحظه تغییر عقیده داده است. چراکه به نوشته «سی ان ان» او در جریان برگزاری انتخابات الکترال در رشته توئیت های جنجالی اش در حالی که استعفای «ویلیام بار» دادستان امریکا را اعلام کرد، همچنان بر جعلی بودن نتایج انتخابات تأکید کرد. از سوی دیگر هواداران و مشاوران او پس از ناامیدی از کالج الکترال، این بار تورشان را برای شکار رأی کنگره به عنوان آخرین مرجع قانونی تأیید انتخابات پهن کردند به طوری که خبرها از کاخ سفید حاکی از آن است که تیم ترامپ قصد مهندسی آرای کنگره به سود ترامپ را دارند.
اما روز دوشنبه پس از اعلام آرای الکترال بسیاری از جمهوریخواهان نیز یا به پیروزی بایدن اعتراف کردند و یا مانند امثال «میچ مک کانل» رئیس اکثریت جمهوریخواهان سنا سکوت اختیار کردند. همچنین به گزارش «سی ان ان»، سه منبع نزدیک به کاخ سفید اعلام کرده اند که «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه منتخب بایدن برای نخستین بار پس از اعلام نتایج انتخابات روز پنجشنبه با «مایک پمپئو» دیدار و گفت و گو خواهد داشت.
حمله هیلاری کلینتون به کالج الکترال
هیلاری و بیل کلینتون در کنار «اندرو کومو» فرماندار نیویورک چهره های سرشناس مجلس الکترال نیویورک بودند که همه به سود «بایدن» رأی دادند. اما در عین حال به نوشته «ایندیپندنت»، «هیلاری کلینتون» گفت: «من فکر می کنم الکترال باید برداشته شود و رئیس جمهوری هم مانند مقامات دیگر امریکا با رأی مردم انتخاب شود.»
تبریک دیرهنگام پوتین
ساعاتی پس از اینکه کالج الکترال پیروزی بایدن را اعلام کرد، «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه سرانجام به «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهوری منتخب امریکا تبریک گفت و در حالی که برای او آرزوی موفقیت داشت، نسبت به روابط آتی دو کشور به عنوان دو ستون ثبات و امنیت جهان ابراز امیدواری کرد.
پوتین در شرایطی پس از انتخابات 2020 در فهرست آخرین رهبرانی قرار گرفته که به «بایدن» تبریک گفتند که در نوامبر سال 2016 او حتی پیش از اعلام آرای کالج الکترال و رسمیت یافتن نتیجه انتخابات، به «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهوری امریکا تبریک گفت.
نام شما

آدرس ايميل شما

پایان وهم آقای پوپولیست

پایان وهم آقای پوپولیست

 پس از 6 هفته تلاش بی وقفه و نافرجام «دونالد ترامپ» برای بی اعتبار کردن پیروزی رقیب دموکراتش،...
واشنگتن در بحران ( + تصاویر )

واشنگتن در بحران ( + تصاویر )

همزمان با اردوکشی خیابانی هزاران نفری طرفداران ترامپ که به دنبال رد شکایت وی از وقوع ...
پای اقتصاد روی مین تورم!

پای اقتصاد روی مین تورم!

بودجه 1400 مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس است، چراکه این بودجه نمی‌تواند ...
1