کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد؛

مزایده دو بنای تاریخی دهدشت جهت مرمت و احیا

10 آذر 1399 ساعت 18:35

دو بنای تاریخی بلادشاپور (کاروانسرا و حمام کهیار) در شهر دهدشت به مزایده می روند.


دو بنای تاریخی بلادشاپور (کاروانسرا و حمام کهیار) در شهر دهدشت به مزایده می روند.
به گزارش کبنانیوز از یاسوج؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز دوشنبه 10 آذرماه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه مدت هاست این دو بنا در اختیار صندوق حفظ و احیا میراث فرهنگی در تهران بودند با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی این اداره کل روند جذب سرمایه گذار سرعت گرفته و به مزایده رفته است.
مجید صفایی تاکید کرد: این صندوق تعدادی از بنا‌های تاریخی در سراسر کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: با توجه به اینکه متاسفانه در برخی از مناطق، این بنا‌ها در حال تخریب هستند و نیاز اساسی به مرمت دارند.
وی گفت: با رایزنی با آقای میرزایی مدیر کل صندوق حفظ و احیا میراث فرهنگی، خوشبختانه این دو بنا‌های ارزشمند در بافت تاریخی دهدشت در فراخوان جدید این صندوق قرار گرفتند.
صفایی با تاکید بر پیگیری‌های سید محمد موحد نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای محمد موحد با وزیر در تهران دیدار کرد و قرار شد در آینده نزدیک وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استان کهگیلویه بویراحمد سفر و از بافت تاریخی دهدشت بازدید کند.
سید محمد موحد نماینده مردم شریف کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در دو بازدیدی که از شهر تاریخی بلادشاپور داشت خواستار توجه مسئولین امر و سرمایه‌گذران به این بافت شد.
صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در تازه‌ترین دور از مزایده‌های خود بنا‌های تاریخی مجموعه بلاد شاپور (کاروانسرای دهدشت وحمام کهیار) دهدشت استان کهکیلویه و بویر احمد را به همراه ۵۳ مجموعه دیگر به مزایده گذاشته است.
این صندوق از واجدین صلاحیت و درخواست‌کنندگان دعوت کرده است از تاریخ نشر آگهی، اسناد مزایده را از دبیرخانه کمیسیون مزایده صندوق توسعه به نشانی تهران، میدان بهارستان، خیابان اکباتان، عمارت مسعودیه، ساختمان صندوق توسعه دریافت کنند.
همچنین شماره تلفن ۱۷- ۳۳۹۹۲۰۱۶-۰۲۱ و پایگاه اینترنتی صندوق توسعه و پایگاه ملی اطلاع‌رسانی مناقصات از دیگر راه‌هایی است که متقاضیان می‌توانند برای دریافت اسناد اقدام کنند وحداکثر تا ساعت ۱۶ روز ­دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹ مدارک مربوطه را تکمیل و نسبت به تحویل پاکت‌­ها به دبیرخانه اقدام و رسید دریافت کنند.
تاریخ گشایش پاکت الف و ب روز سه‌­شنبه مورخ ۱۸ آذر ۹۹ راس ساعت ۸ صبح در محل دفتر مرکزی صندوق توسعه به نشانی تهران، میدان بهارستان، خیابان اکباتان، عمارت مسعودیه، ساختمان صندوق احیا خواهد بود.
تاریخ گشایش پاکت ج روز چهارشنبه مورخ ۲۶ آذر ۹۹ راس ساعت ۸ صبح در محل دفتر مرکزی صندوق به نشانی مذکور تشکیل و برنده نهایی اعلام می‌شود.
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت www.chre.ir مراجعه کنند.

معرفی بلاد شاپور دهدشت
بلادشاپور نام بافت قدیمی شهر دهدشت در جنوب غربی ایران است. دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه است و در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده‌است. بلادشاپور در ناحیه گرمسیری غرب استان کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه شهر دهدشت واقع است.
بلادشاپور به عنوان یکی از مراکز سکونت در دوره صفوی و بازرگانی با بندرهای جنوبی، نقش مهمی در اقتصاد و بازرگانی زمان خود داشته‌است.
بافت قدیمی بلاد شاپور با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت‌های تاریخی ایران به‌شمار می‌آمد اما این بافت به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شد و هم اینک ۳۷ هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده‌است.
در سندی که از عصر شاه عباس صفوی در سال ۱۰۸۶ هجری قمری به جا مانده نام این شهر قریه‌الدشت بوده که در زمان حکومت سلجوقیان به اوج رونق خود رسیده‌است.
با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی این شهر و اینکه کوتاه‌ترین راه میان بنادر جنوبی و اصفهان مرکز حکومت صفویان بود از اهمیت خاصی برخوردار بوده‌است.
وجود راه‌های سنگفرش شده و پل‌های متعدد و مرکزیت تجاری آن حکایت از این دارد که شاخه‌های فرعی جاده ابریشم از این شهر عبور می‌کرد.
وجود ارگ قدیمی، دو هزار خانه، مسجدها، گرمابه‌ها، کاروانسرا، زیارتگاه‌ها و برج و باروی گرداگرد شهر مجموعه بناهای باقی مانده از این بافت تاریخی است که بخشی از آن بازسازی شده‌است. سنگ لاشه گچ، ساروج، خاک، نی و تنبوشه سفالی عمده‌ترین مصالح ساختمانی به کار رفته در بافت قدیم شهر دهدشت هستند.
بافت تاریخی دهدشت به شماره ۳ /۱۶۸۹ در سال ۱۳۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسیده‌است.


کد مطلب: 428082

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/428082/مزایده-دو-بنای-تاریخی-دهدشت-جهت-مرمت-احیا

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1