تاریخ انتشار
شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۴۲۷۹۹۵
بررسی ابعاد مختلف ترور دانشمند هسته‌ای ایران که با واکنش‌های متعدد مواجه شد

تله تنش

۰
تله تنش
کبنا ؛عصر روز گذشته محسن فخری زاده از دانشمندان موثر و رده بالای حوزه تحقیقات علمی کشور در یک حمله تروریستی در منطقه آبسرد شهرستان دماوند به شهادت رسید. نام فخری زاده تحت عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC)» در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷ میلادی، در فهرست تحریم شدگان ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است.
از روز گذشته تاکنون مقام‌های امنیتی، لشکری و کشوری کشورمان در سطوح مختلف واکنش‌های مختلفی را نسبت به این ترور کور و بزدلانه ابراز داشتند و رسانه‌ها، تحلیلگران و … دیدگاه‌های مختلفی پیرامون آن مطرح کردند.
این دانشمند تمام عیار، دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان و از اساتید نامدار و سرآمد فیزیک دانشگاه امام حسین (ع) بود و در حوزه‌های دانش فیزیک و مهندسی هسته‌ای و فناوری‌های دفاعی مدیریت کارآمد و مجاهدانه در عرصه‌ی اجرایی داشت. جامعه علمی، دانشگاهی و تشکل‌های دانشجویی نیز از شب گذشته واکنش‌های مختلفی به این اقدام ناجوانمردانه داشتند و این حادثه تروریستی را محکوم کردند.
به گزارش کبنا، ناگهان خبر‌هايي ضد و نقيض در برخي خبرگزاري‌هاي جريان اصولگرا منتشر شد. خبري که ساير رسانه‌ها براي بازنشر آن دودل بودند و منتظر گذر زمان براي صحت و سقمش. خبر ترور يکي از دانشمندان هسته‌اي نام محسن فخري‌زاده. نامي آشنا براي بنيامين نتانياهو که چندي پيش از او در سخنراني‌اش نام برده بود و او را يکي از رهبران اصلي برنامه هسته‌اي ايران توصيف کرده بود؛ البته زماني که خيلي‌ها واکنش بهروز کمالوندي را نسبت‌به خبر ترور او ديدند، اين تصور را پيدا کردند که ممکن است اين خبر آنگونه هم که در رسانه‌هاي جريان اصولگرا منتشر شده نباشد، چراکه کمالوندي اطمينان داد که همه دانشمندان هسته‌اي در سلامت کامل به سر مي‌برند. سخنگوي سازمان انرژي اتمي تاکيد کرده بود که براي هيچ‌يک از دانشمندان هسته‌اي کشورمان حادثه‌اي پيش نيامده است. اما ظاهرا موضوع جدي‌تر از اينها بود چراکه اندکي بعد وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در اطلاعيه‌اي از به شهادت رسيدن رئيس سازمان پژوهش و نوآوري وزارت دفاع در جريان عمليات تروريستي خبر داد. روابط عمومي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در اطلاعيه‌اي اعلام کرد: «بعدازظهر جمعه عناصر تروريست مسلح خودروي حامل محسن فخري‌زاده رئيس‌سازمان پژوهش و نوآوري وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. در جريان درگيري، تيم حفاظت ايشان با تروريست‌ها آقاي ‌محسن ‌فخري‌زاده به‌شدت مجروح شد و بيمارستان منتقل شد. متاسفانه تلاش تيم پزشکي براي احياي ايشان موفق نبود و اين مدير خدوم و دانشمند پس از سال‌ها تلاش و مجاهدت به درجه رفيع شهادت نائل آمد. وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح اقدام ناجوانمردانه ترور يکي از مديران متعهد و متخصص خود را به محضر مبارک مقام معظم رهبري و ملت شهيدپرور ايران اسلامي تبريک و تسليت عرض مي‌نمايد.»

غافلگيري؟
ترور فخري‌زاده از سويي و واکنش بهروز کمالوندي از سوي ديگر مي‌تواند يا بيانگر بي‌اطلاعي و غافلگيري داخلي سيستم باشد يا به اين معنا که نقش فخري‌زاده چيزي متفاوت با دانشمند هسته‌اي و در شکل و شمايلي فراتر از آن تلقي شود، اما آنچه در اين وهله مي‌توان ديد، کوتاهي‌هايي است که باعث فراهم شدن شرايط اين ترور شده؛ تروري که در يک روز تعطيل در خلوتي کامل شهر در آبسرد دماوند صورت گرفته است. معمول است که در روزهاي اينچنيني فراهم کردن مسائل امنيتي ساده‌تر و انجام اقدامات تروريستي موفق دشوارتر است، حال آنکه اين ترور و البته بي‌اطلاعي يکي از بالاترين رده‌هاي سازمان انرژي اتمي از آن بيانگر غفلت صورت‌گرفته در امر محافظت دقيق‌تر و جامع‌تر از اين چهره‌هاي علمي و دانشمند کشور است. مي‌گويند يک نيسان پر از مواد منفجره در حين عبور خودروي فخري‌زاده خود را منفجر مي‌کند و سپس عامل بعدي اقدام به تيراندازي مي‌کند. بعد از درگيري با تيم محافظتي وي، فخري‌زاده در پي انفجار و اصابت تير پس از انتقال با بالگرد به بيمارستان به شهادت مي‌رسد. دکتر محسن فخري‌زاده يکي از پنج شخصيت ايراني بود که نامش در فهرست 500نفره قدرتمندترين افراد جهان که از سوي نشريه آمريکايي فارن‌پاليسي منتشر مي‌شود، قيد شده بود. البته در قطعنامه 1747 شوراي امنيت که در تاريخ 24 مارس 2007، عليه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران تصويب شده نام وي جزو افراد تحريم‌شده قرار داده شده است. آمريکايي‌ها، وي را «صندوقچه اسرار» برنامه هسته‌اي ايران قلمداد مي‌کردند. برخي نام پدر برنامه هسته‌اي تهران را بر او گذاشتند يا عده‌اي ادعا مي‌کردند که وي برنامه‌هاي حساس هسته‌اي ايران را مديريت مي‌کند. اما اشاره شخص نتانياهو به دکتر فخري‌زاده در سخنراني‌اش، بي‌ترديد بعد از اين ترور اولين نگاه‌ها را به سمت اسرائيل مي‌برد. به‌خصوص که بعد از اين ترور نتانياهو در ويدئويي که از خود منتشر کرد اعلام داشت: مي‌خواهم ليستي از کارهايي که اين هفته انجام داده‌ام. را با شما در ميان بگذارم يک ليست جزئي چون نمي‌توانم همه چيز را بگويم. خيلي‌ها لااقل بخشي از اين پيام را بي‌ارتباط با موضوع ترور نمي‌دانند و شايد هم خبرهاي ديدارش با بن‌سلمان، اگرچه فعلا پنتاگون و دفتر نتانياهو از اظهارنظر درباره شهيد فخري‌زاده سر باز مي‌زنند. اما وزير امورخارجه کشورمان تاکيد کرد: نشانه‌هاي جدي از نقش اسرائيل در ترور دانشمند برجسته کشورمان ديده مي‌شود. او در توئيتي گفت: «تروريست‌ها امروز يک دانشمند برجسته ايران را ترور ‌کردند. اين بزدلي - که نشانه‌هاي جدي از نقش اسرائيل در آن ديده مي‌شود - نشانگر جنگ‌طلبي از سر استيصال مرتکبان اين اقدام است. ايران جامعه بين‌المللي - خصوصا اتحاديه اروپا - را پايان دادن استانداردهاي دوگانه شرم‌آور خود و محکوم کردن اين عمل تروريستي دولتي فرامي‌خواند.»

مقايسه سردار سليماني و فخري‌زاده
آرمان ملی نوشت: اما از سويي برخي از واکنش‌هاي مقامات نيز کليدواژه انتقام سخت را بر سر زبان‌ها انداخته است. انتقام سختي که يادآور ترور سردار سليماني و حوادث پس از آن است؛ به‌نحوي‌که ترور سردار سليماني به‌عنوان شخص اول نظامي اکنون با ترور فخري‌زاده به عنوان شخص اول دانشمند هسته‌اي ايران مقايسه مي‌شود.
لازم به ذکر است اوايل سال 1397، منابع رژيم‌صهيونيستي اعلام کرده بودند که سازمان جاسوسي اين رژيم «موساد» تلاش کرده يک دانشمند هسته‌اي ايران را ترور کند اما عمليات او موفق نبوده است. در اين‌باره وبگاه «واللا نيوز» گزارش داده بود عوامل موساد پيشتر تلاش کرده‌اند يک دانشمند هسته‌اي ايراني به نام «محسن فخري‌زاده مهابادي» که مسئول راکتور اتمي تهران است را ترور کنند. اين وبگاه اذعان کرده بود تمام دانشمندان هسته‌اي ايراني که پيشتر ترور شدند يا سوءقصدي عليه جان آنها انجام گرفته، عمليات آن توسط عاملان موساد اجرا شده است. مقامات اطلاعاتي خارجي موساد به «واللا» گفته بودند که فخري‌زاده در ليست ترور موساد قرار داشت. نام فخري‌زاده از طريق ليست سازمان ملل در اختيار موساد قرار گرفته بود. وي در اين ليست تحت عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و رئيس پيشين مرکز تحقيقاتي فيزيک (PHRC)» معرفي شده بود. از نکات جالب‌توجه اينکه برخي بار ديگر نام الکاظمي نخست‌وزير عراق نيز مطرح مي‌کنند، کسي که پيشتر در معرض بود که ممکن است در ترور سردار سليماني راهنمايي‌هايي کرده باشد، اکنون شايد با مانع شدن خروج کامل نظاميان آمريکا از عراق زمينه‌هايي را خواسته يا ناخواسته فراهم کرده است. نگاهي به اظهارات برخي از سران کشور کليد واژه انتقام را نشان مي‌دهد و اينکه عده‌اي مسير تقابل را برگزيده‌اند. قاليباف به‌عنوان رئيس مجلس کشورمان در اين‌باره گفته است: «‏وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ... إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ... اين متن بخشي از آيه 227 سوره شعرا (و آنان که ظلم و ستم کردند به‌زودي خواهند دانست که به چه کيفرگاهي و دوزخ انتقامي بازگشت مي‌کنند) و بخشي از آيه 22 سوره سجده است (البته ما از بدکاران انتقام خواهيم کشيد.)» يا سرلشکر پاسدار محمد باقري رئيس ستادکل نيروهاي مسلح که گفته است: بار ديگر تروريست‌هاي کوردل وابسته به استکبار جهاني و رژيم پليد صهيونيستي در اقدامي وحشيانه، يکي از مديران و خدمتگزاران عرصه علمي، پژوهشي و دفاعي کشور را به شهادت رساندند. انتقام سختي در انتظار آمران و عاملان اين اقدام کور خواهد بود. سردار دهقان نيز در اظهاراتي بيان داشته است: صهيونيست‌ها در واپسين روزهاي عمر سياسي متحد قماربازشان در پي تشديد و افزايش فشار بر ايران براي ايجاد يک جنگ تمام‌عيار هستند. شب دراز است و قلندر بيدار! همچون صاعقه بر سر قاتلان اين شهيد مظلوم فرود خواهيم آمد و از کرده خود پشيمان‌شان مي‌کنيم! اظهاراتي که همه شايد از احتمال اقدامات سخت ايران خبر مي‌دهند.

شناسايي عناصر خودفروخته آغاز شده
وزير اطلاعات گفت: سربازان گمنام امام زمان(عج) شناسايي عناصر خودفروخته تروريست جنايت ددمنشانه ترور محسن فخري‌زاده را آغاز کرده و انتقام خون شهيد عزيز را از مسببان و هاديان جنايتکار خواهند گرفت.
محمود علوي در واکنش به ترور محسن فخري‌زاده رئيس سازمان پژوهش و نوآوري، با انتشار پيامي اعلام کرد: شهادت مظلومانه رئيس سازمان پژوهش و نوآوري وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، شهيد والامقام دکتر محسن فخري‌زاده موجب تالم و تاسف فراوان شد. محمود علوي تصريح کرد: به آگاهي مردم عزيز و قدرشناس کشورمان مي‌رساند سربازان گمنام امام زمان(عج)، شناسايي عناصر خودفروخته تروريست اين جنايت ددمنشانه را آغاز کرده و انتقام خون شهيد عزيز را از مسببان و هاديان جنايتکار خواهند گرفت.

اقدام نظامي راه‌حل؟
همه اين اتفاقات اما در حالي رخ مي‌دهد که با پايان دوره رياست‌جمهوري دونالد ترامپ چندي بود که خبرهاي جسته و گريخته‌اي از تلاش‌هاي نظامي آمريکا و حتي احتمال حمله نظامي اين کشور يا هم‌پيمانانش عليه مکان‌هاي تاسيسات هسته‌اي ايران شنيده مي‌شد. خبرهايي که بسياري با توجه به دوماهه باقيمانده رئيس‌جمهور آمريکا و البته شرايط نامعلوم بنيامين نتانياهو در اسرائيل و همينطور بن‌سلمان در عربستان به‌عنوان آخرين تلاش‌هااين مثلت شوم براي اعمال فشار به ايران از آن ياد مي‌کردند. اين در حالي است که اخيرا اخباري از ديدار سه‌گانه نتانياهو و بن‌سلمان و پمپئو وزيرخارجه آمريکا و تصميماتي درخصوص برنامه‌هاي هسته‌اي ايران و آغاز به کار بايدن در آينده شنيده مي‌شد. بسياري از کارشناسان نيز اين نظريه را مطرح مي‌کردند که آمريکا و حاميانشان بدشان نمي‌آيد که در چنين شرايطي با تله‌گذاري، ايران را وارد مقوله تنش‌هاي نظامي کنند، به نحوي که اين تنش‌ها عملا دست بايدن رئيس‌جمهور آينده آمريکا را نيز براي هرگونه مذاکره يا بازگشت به برجام ببندد، چراکه اگر عملا آمريکا يا اسرائيل وارد جنگي با ايران بشود، آن هنگام بايدن موظف به تداوم آن جنگ به نفع اسرائيل و آمريکا خواهد بود، وگرنه اعلام پايان آن جنگ به محض روي کار آمدن بايدن، يعني قبول شکست که مطمئنا اين موضوع چيزي نيست که مردم و سيستم آمريکا بربتابند و چنين چيزي عليه بايدن و حزبش تمام خواهد شد. به عبارتي، در اين روزها «ترامپ»، نتانياهو و بن‌سلمان بيکار ننشسته و قصد دارند، راه رئيس‌جمهور دموکرات آمريکا و ايران را در آينده ناهموار سازند و تنها کافي است تا در چنين شرايطي ايران در زمين بازي ساخته شده اين سه نفر وارد شده تا همه چيز با تحريک کشورمان وارد تنش‌هاي شديد و حتي نظامي بشود. در اين ميان رفتارها و همکاري‌هاي منطقه‌اي کشورهاي عربي نيز با آمريکا بايد مورد توجه قرار گيرد. به نظر مي‌آيد که ايران در چنين شرايطي بايد بيش از هميشه هوشيارانه وارد عمل شود و با دقت و درايت اقدامات خود را عملياتي کند تا در تله رفتارهاي پرتنش گرفتار نشوم.

موساد و تروریسم سازمان‌یافته
حسن هانی‌زاده تحلیلگر مسائل بین‌الملل در آرمان ملی نوشت: ترور دردناک شهيد محسن فخري‌زاده يکي از دانشمندان برجسته ايران در نتيجه همکاري مشترک سازمان‌هاي اطلاعاتي تروريستي موساد اسرائيل، CIA آمريکا و استخبارات برخي رژيم‌هاي مرتجع عرب صورت گرفته است. از آنجايي که رژيم‌صهيونيستي سابقه طولاني در ترور دانشمندان هسته‌اي کشورهاي اسلامي دارد، لذا از سال گذشته که بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم‌صهيونيستي در يک شوي طنزآميز ايران را به تلاش براي دستيابي به سلاح هسته‌اي متهم کرد، برخي از دانشمندان هسته‌اي ايران در ليست ترور موساد و CIA قرار گرفتند. نخست‌وزير رژيم‌صهيونيستي در طول دو سال اخير بارها از شهيد محسن فخري‌زاده با عنوان يکي از برجسته‌ترين دانشمندان هسته‌اي ايران نام برد و اين به مفهوم اجازه بنيامين نتانياهو براي ترور اين شهيد بود. متاسفانه سازمان‌هاي تروريستي اسرائيل و آمريکا با استفاده از فضاي جهاني و حاکميت قانون جنگل بر روابط بين‌الملل درصدد حذف فيزيکي شخصيت‌هاي تاثيرگذار ايران برآمده‌اند. ترور دو سردار بزرگ شهيد سپهبد قاسم سليماني، فرمانده سابق سپاه قدس و شهيد ابومهدي المهندس، نايب‌رئيس الحشدالشعبي عراق نتيجه همکاري تروريستي مشترک آمريکا، اسرائيل، عربستان و امارات بود. به همين دليل به نظر مي‌رسد که اسرائيل با ترور اين دانشمند هسته‌اي در تلاش است تا در يکماه باقيمانده از دوره رياست‌جمهوري دونالد ترامپ، ايران را به يک عکس‌العمل شتاب‌زده وادار سازد تا از اين رهگذر شرايط منطقه با يک بحران جديد مواجه شود. همچنين به نظر مي‌رسد اين ترور که از مدت‌ها پيش برنامه‌ريزي شده در چارچوب رايزني‌هاي اخير بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم‌صهيونيستي، محمد بن‌سلمان وليعهد عربستان و مايک پمپئو، وزير خارجه آمريکا که در عربستان صورت گرفته، به‌وجود آمد. در اين نشست بنيامين نتانياهو، برخي از شخصيت‌هاي تاثيرگذار محور مقاومت را در ليست ترور موساد قرار داده و مجوز لازم را از دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا براي ترور اين شخصيت‌ها، دريافت کرد. ترور شهيد محسن فخري‌زاده آخرين ترور نخواهد بود بلکه در طول يکماه آينده ترورهاي ديگري در سطح لبنان، سوريه و عراق و حتي ايران صورت خواهد گرفت. حملات اخير هواپيماهاي رژيم‌صهيونيستي به پايگاه مدافعان حرم در سوريه نيز بخشي از پروسه تروريسم سازمان‌يافته اسرائيل و آمريکا قرار دارد. به‌هرحال بنيامين نتانياهو به‌خوبي مي‌داند که با خروج دونالد ترامپ از کاخ سفيد چتر حمايتي خود را از دست خواهد داد و براي هميشه از چرخه قدرت در رژيم‌صهيونيستي خارج خواهد شد. لذا تصور نتانياهو اين است که براي برهم زدن آرامش منطقه و درگير کردن کشورهاي محور مقاومت و از جمله ايران و انجام يک حمله مشترک عليه محور مقاومت مي‌تواند فضاي جديدي براي باقي ماندن او در قدرت ايجاد کند. همچنين محمد بن‌سلمان اعتقاد دارد که اگر جو بايدن وارد کاخ سفيد بشود، محمد بن‌نايف به‌عنوان وليعهد عربستان جايگزين او خواهد شد. از اين رو بحران‌سازي يکي از سياست‌هاي مشترک آمريکا، اسرائيل و برخي رژيم‌هاي مرتجع عرب است. هرچند ممکن است که اين بحران مانند جنگ 33 روزه 2006 لبنان نتيجه معکوس براي رژيم صهيونيستي داشته باشد.

تشریح جزئیات شهادت فخری‌زاده/او عنصر موثر در نوآوری‌های دفاعی بود

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: شهید فخری‌زاده معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی و دارای یک وجهه علمی و سابقه طولانی در نوآوری‌های دفاعی بود.
به گزارش کبنا، امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بخش خبری ۲۰:۳۰ با تشریح جزئیات نحوه شهادت محسن فخری زاده اظهار کرد: شهادت بزرگمرد و دانشمند دفاعی کشور، دکتر محسن فخری‌زاده را به فرماندهی معظم کل قوا و ملت ایران تسلیت می‌گویم. این شهید امروز در سفر به اطراف تهران مورد یک عملیات تروریستی قرار گرفت و تیم حفاظت او در این عملیات درگیر شدند و متاسفانه آقای فخری‌زاده زخم برداشتند و با شدت جراحات به بیمارستان منتقل شدند و البته دو نفر از همراهان ایشان هم مجروح شدند.
حاتمی گفت: در این حادثه متاسفانه کار تیم پزشکی به نتیجه نرسید و ایشان به شهادت رسیدند.
وی تاکید کرد: گزارشات که از تیم همراه ایشان و صحنه داریم، ابتدا خودروی حامل ایشان مورد تیراندازی قرار می‌گیرد و بعد از لحظاتی یک خودروی نیسان حامل مواد منفجره در فاصله ۱۵، ۲۰ متری خودروی آقای فخری زاده منفجر می‌شود و جمع این مواد جراحاتی را به ایشان وارد می‌کند و باعث شهادتشان می‌شود.
وزیر دفاع گفت: شهید فخری‌زاده معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی و دارای یک وجهه علمی و سابقه طولانی در نوآوری‌های دفاعی بود و شاگردان زیادی را هم تربیت کرد.
حاتمی با بیان اینکه کارهای ایشان در حوزه دفاعی بسیار بزرگ و پرثمر است، گفت: این شهید در صحنه مبارزه با کرونا یکی از پیشگامان بود. صنعت دفاعی در این موضوع کمک کرد. کیت تشخیص کرونا در مجموعه تحت مدیریت ایشان طراحی و ساخته شد. او یک عنصر موثر در نوآوری‌های دفاعی بود.
وی ادامه داد: اقدام امروز دشمن روشن است. دشمن، هرجایی که برای ملت ایران یک گام موثر و بلند برداشته شود را هدف قرار خواهد داد و حوزه دفاع به عنوان یک حوزه کاملاً موثر همواره مورد نظر و تهاجم دشمن بوده است.
جزئیات بیشتر از حادثه ترور فخری‌زاده را مسئولین امنیتی می‌گویند
وزیر دفاع همچنین در بخش خبری ۲۱ گفت: حوزه دفاع در خط مقدم امنیت آفرینی برای مردم ماست و همواره مورد بغض و کینه دشمنان است. کسانی که در این عرصه نقش موثرتری را ایفا می‌کنند، طبیعتاً نسبت به آنها بغض و کینه بیشتری وجود دارد.
حاتمی تاکید کرد: شهید محسن فخری‌زاده منشا خدمات بسیار بزرگی برای ملت ایران هم در عرصه‌های دفاعی و هم از سرریز آن در عرصه‌های غیردفاعی بودند. در عرصه‌های دفاعی نوآوری‌های ویژه ای داشتند که به دلیل نوع کارها، کمتر درباره آن صحبت کردیم.
وی گفت: در موضوع لیزر در پدافند هوایی یا کشف و شناسایی هواپیماهایی از طرقی غیر از رادار، از آثار شهید فخری‌زاده است.
وزیر دفاع گفت: در مجموعه تحت مدیریت این شهید قدم‌های مهمی برای ساخت واکسن برداشتند که خبرهای آن اعلام خواهد شد. فاز یک آزمایشات انسانی در حوزه واکسن کرونا پیش رفته است.
حاتمی با بیان اینکه دشمنان، ترور را همیشه به عنوان یک ابزار علیه ملت ایران بکار گرفته است، گفت: رژیم صهیونیستی و حامی آن آمریکای جنایتکار و خائنین داخلی بخصوص منافقین کورد دل همواره از این ابزار علیه ملت ایران استفاده کرده‌اند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا یکی از عوامل ترور دستگیر شده است؟، گفت: با توجه به اینکه این حادثه تحت پیگیری مسئولین امنیتی کشور قرار دارد، اجازه بدهید جزئیات در زمان مقتضی بیان شود.
وزیر دفاع تصریح کرد: برای ما روشن و محرز است که این نوع خباثت‌ها و دشمنی‌ها و این حجم و عمق کینه از مردم ایران و خادمین آنها همواره از سوی رژیم صهیونیستی و عوامل داخلی آنها انجام گرفته است و می‌توان دست آنها را در این اقدام جنایتکارانه مشاهده کرد.
روایتی از آخرین دیدار با شهید فخری‌زاده
وزیر دفاع با اشاره به ارتباط نزدیک خود با شهید فخری زاده گفت: ما مرتباً با ایشان در ارتباط بودیم و چند روز قبل برای پروژه‌ای که مجموعه تحت مسئولیت ایشان برای مقابله با کرونا با او صحبت کردم، او و همکارانش با تمام تلاش کار خود را پیش می‌بردند و عاشقانه برای خدمت مردم تلاش می‌کردند.
امیر حاتمی در خصوص سکوت مجامع بین‌المللی به این اقدام تروریستی گفت: ما از دولت‌های تروریستی و تروریسم پرور توقعی نمی‌توانیم داشته باشیم اما از ملت‌های آزاده و دولت‌های مستقل و همچنین مجامع بین‌المللی این توقع از سوی ایران و همه آزادی‌خواهان وجود دارد که این معیار دوگانه و رفتار دوگانه را برملا کنند و بگویند که چرا اینها تروریسم را به خوب و بد تقسیم می‌کنند.
وی ادامه داد: آنها نسبت به کسی که یک دانشمند برجسته را در کنار خانواده اش مورد حمله قرار می‌دهد سکوت می‌کنند اما اگر خودشان مورد هجمه قرار بگیرند به شکل دیگری برخورد می‌کنند آنها می‌گویند هر کسی به ما حمله کند تروریسم است و اگر کسی به ما حمله نکند ولو اینکه کودکان و زنان و بچه‌ها را بکشد تروریسم نیست.
وزیر دفاع تاکید کرد: به مردم شریف ایران قول می‌دهم که راه این شهید را با قدرت ادامه می‌دهیم و عاملان این جنایت بدانند که مورد پیگرد قرار خواهند گرفت و این حق برای ایران محفوظ خواهد بود.
امیر حاتمی درباره جایگاه علمی شهید فخری زاده گفت: او یک شخصیت دانشگاهی بود و مدت‌ها در دانشگاه مالک اشتر مسئولیت داشت و در ابعاد پژوهشی و علمی فعالیت می‌کرد. او یک شخصیت علمی است که به عنوان یک فرد پرکار، مبتکر همواره موضوعات متنوعی را برای مطرح کردن داشت و همواره به دنبال راه حل های جدید برای مسائل بود. او با جدیت دنبال مسائل و موضوعات مهم بود. او با تمام توان موضوعات و وظایف محوله را پیگیری می‌کرد و حقیقتاً یک چهره بی‌ادعا و دانشمند و مبتکر بودد که جایش خالی است.
وزیر دفاع در خصوص اینکه چرا دشمنان گزینه حذف دانشمندان ایران را پیش می‌گیرند گفت: این اقدام حداکثر استیصال آنها را نشان می‌دهد. آنها وقتی نمی‌توانند با روش‌های دیگری مانند توسل به شورای امنیت، تحریم و محدودیت‌های مختلف جلوی پیشرفت ملت ایران را در حوزه دفاعی بگیرند همواره به شیوه‌های ناجوانمردانه متوسل می‌شوند و با ترور دانشمندان تصور می‌کنند که می‌توان در این مسیر خللی ایجاد کنند اما ما با قدرت این مسیر را ادامه خواهیم داد.
 
واکنش‌های بین‌المللی به ترور دانشمند هسته‌ای ایران
 
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران عصر روز جمعه با صدور اطلاعیه‌ای ترور و شهادت محسن فخری‌زاده معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) در یک عملیات تروریستی را تائید کرد.
در این اطلاعیه آمده است: بعدازظهر روز جمعه عناصر تروریستی مسلح خودرو حامل محسن فخری زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. ترور بزدلانه «محسن فخری زاده» دانشمند هسته‌ای ایران واکنش‌های بین‌المللی زیادی را به همراه داشت.
حزب الدعوه عراق: ترور فخری زاده میزان ترس و نگرانی عاملان این جنایت را نشان داد
حزب الدعوه عراق به دبیرکلی «نوری المالکی»، با صدور بیانیه ای به ترور شهید محسن فخری زاده یکی از دانشمندان هسته ای ایران طی عملیات تروریستی روز گذشته واکنش نشان داد.
در این بیانیه آمده است: ترور شهید فخری زاده خسارتی بزرگ به شمار می رود و ما این جنایت را محکوم می کنیم.
به نوشته این بیانیه، جنایتکاران، خطر واقعی ایران علیه خود را قشر تحصیل کرده و دانشمند این کشور می‌دانند نه سلاح هسته‌ای. در این بیانیه تاکید شده است: ترور شهید فخری زاده با همین هدف رذل به وقوع پیوسته و ممکن است حتی بر تحولات منطقه تاثیر بگذارد.
در ادامه این بیانیه نوشته شده است: جنایت صورت گرفته در حق شهید فخری زاده، میزان ترس و نگرانی که عاملان این ترور، دچار آن شده اند را نشان داد.
رئیس جمعیت علمای اهل سنت عراق: عاملان ترور شهید فخری زاده از نقش مهم ایران در منطقه هراس دارند
«خالد الملا» رئیس جمعیت علمای اهل سنت عراق به ترور محسن فخری زاده یکی از دانشمندان هسته‌ای ایران در جریان عملیات تروریستی روز گذشته واکنش نشان داد.
الملا اعلام کرد که سازمان تروریستی موساد و همدستان منطقه‌ای این سازمان مسؤول این ترور هستند. وی در ادامه افزود: آن‌ها از نقش مهم ایران در منطقه هراس دارند و از بی تأثیر بودن تحریم‌ها علیه ملت ایران و در عین حال از افزایش نقش علما و دانشمندان در پیشبرد اهداف ملی ایران کاملاً ترسیده اند.
الملا بیان کرد: به همین دلیل، آنها دست به این اقدام جنایتکارانه زدند تا شاید بتوانند در پیشرفت ایران مانع تراشی کنند.
جنبش حماس: به قدرت ایران برای جبران از دست دادن یک دانشمند هسته‌ای ایمان داریم
جنبش حماس با صدور بیانیه ای، ترور شهید محسن فخری زاده را به شدت محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: ما ترور دکتر فخری زاده دانشمند هسته‌ای ایران را محکوم می‌کنیم. این ترور همزمان با تهدیدهای پی در پی و مداوم آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف محروم کردن این کشور و امت اسلامی از دست‌یابی به ابزارهای پیشرفت علمی و قدرت صورت گرفته است.
در ادامه این بیانیه تاکید شده است: هدف از این گونه ترورها این است که هرگونه پیشرفتی تنها در انحصار رژیم اشغالگر صهیونیستی و پروژه توسعه‌طلبانه آن باشد که کل امت را هدف قرار داده است.
جنبش حماس اعلام کرد: ما به قدرت ایران و امت اسلامی برای جبران این خسارت با کار و پیشرفت بیشتر ایمان داریم تا اینگونه ابزارهای قدرت و پیشرفت علمی در منطقه از انحصار جریان استکبار خارج شود.
مفتی جعفری لبنان: شهادت بزرگان همواره نقطه عطفی در تاریخ پیروزی‌های ایران است
«احمد قبلان» مفتی جعفری لبنان در واکنش به ترور یکی از دانشمندان هسته‌ای ایران اعلام کرد: شهادت برادر عزیز محسن فخری زاده را نه تنها به ملت شریف ایران به ویژه امام خامنه ای و تمامی دولتمردان این کشور و محافل علمی، بلکه به ملت‌ها و فرماندهان محور مقاومت تسلیت می گویم.
وی در ادامه بیان کرد: این جنایت کینه توزانه از سوی طغیانگران محور شرارت انجام شده است.
شیخ قبلان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با شهدا زیسته و شهادت بزرگان همواره نقطه عطفی در تاریخ پیروزی‌های این کشور بوده است.
جبهه خلق برای آزادی فلسطین: ترور دانشمند هسته‌ای توانمندی‌های ایران را تضعیف نخواهد کرد
جبهه خلق برای آزادی فلسطین به ترور شهید محسن فخری زاده یکی از دانشمندان هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.
این گروه فلسطینی اعلام کرد که ترور فخری زاده دانشمند ایرانی، توانمندی‌های این کشور را آن گونه که سران تروریست رژیم صهیونیستی خیال می‌کنند، تضعیف نخواهد کرد.
کتائب حزب الله عراق: واشنگتن، ریاض و تل آویو در ترور شهید فخری زاده دست داشته اند
جنبش «کتائب حزب الله» عراق بیانیه‌ای را در خصوص جنایت ترور شهید «محسن فخری زاده» از دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، صادر کرد.
بر اساس این گزارش، کتائب حزب الله عراق در بیانیه مذکور ضمن محکومیت شدید جنایت ترور شهید «محسن فخری زاده»، تأکید کرد: عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی در این جنایت دست داشته‌اند.
در این بیانیه همچنین آمده است: از آنجایی که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها تاکنون جنایات زیادی را علیه دانشمندان و رهبران مقاومت انجام داده‌اند، بهای اقدامات و جنایت‌هایشان باید گزاف باشد.
روزنامه نگار مصری: انگشت اتهام درخصوص ترور دانشمند ایرانی به سوی تل آویو است
«مصطفی بکری» روزنامه نگار مصری، به ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.
وی در جریان یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که انگشت اتهام در خصوص این ترور به سمت رژیم صهیونیستی نشانه رفته است.
بکری ادامه داد: دلیل این اتهام این است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نام این دانشمند ایرانی را پیش‌تر به عنوان یکی از دانشمندان ارشد برنامه هسته‌ای ایران ذکر کرده بود.
وی گفت: رسانه‌های اسرائیلی هم از ناکامی نقشه‌های قبلی برای ترور او گفته بودند.
وزیر خارجه یمن: ترور فخری زاده شدت ترس دشمنان ملت ایران را نشان می‌دهد
وزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن ترور دانشمند هسته‌ای ایران را محکوم کرد و این اقدام تروریستی را نشانگر عمق و میزان ترس دشمنان ملت ایران برشمرد.
«هشام شرف» در پیام تسلیتی به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ترور محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای ایران را محکوم کرد.
وزیر خارجه یمن گفت: هدف از دامن زدن به اقدامات تروریستی جلوگیری از پیشرفت توانمندی‌های علمی و صنایع دفاعی ایران است و عمق وحشت و هراس دشمنان ملت ایران را نشان می‌دهد.
وی همچنین افزود که با این حال این اقدامات هرگز قادر به توقف پیشرفت ایران در زمینه‌های مختلف نخواهد بود.
جهاد اسلامی ترور دانشمند هسته‌ای ایران را محکوم کرد
جنبش جهاد اسلامی فلسطین با صدور بیانیه‌ای ترور «محسن فخری زاده» دانشمند هسته‌ای ایران را به شدت محکوم کرد.
جهاد اسلامی از این اقدام تروریستی بزدلانه به عنوان هدف قرار دادن مبانی پیشرفت علمی در جهان اسلام به صورت عام و جمهوری اسلامی به شکل خاص یاد کرد.
این بیانیه می‌افزاید که ترور محسن فخری زاده تلاش مذبوحانه برای انتقام گیری از ایران بخاطر حمایت از موضوعات برحق و عادلانه مستضعفان در جهان علی الخصوص موضوع فلسطین است.
جهاد اسلامی با بیان اینکه این اقدام ننگین موجب صرف نظر کردن ایران از مواضع خود نمی‌شود، افزود: این اقدام تروریستی گواه آشکاری برای میزان کینه توزی ایادی تروریستی آمریکا و رژیم صهیونیستی و متحدان آنها است.
در این بیانیه آمده است: ما به رهبران و دولت و ملت جمهوری اسلامی تسلیت می‌گوئیم و اطمینان داریم که ایران به تلاش برای پیشرفت در تمام زمینه‌ها ادامه می‌دهد و برای مواجهه با چالش‌ها و محاصره ظالمانه آمریکا و مقابله با تجاوز کینه توزانه صهیونیستی-آمریکایی از اراده‌ای پولادین برخوردار است.
جهاد اسلامی همچنین افزود که جمهوری اسلامی ایران بهای دفاع از موضوع فلسطین و پافشاری بر حمایت از ملت فلسطین و حق آنها در مقاومت و بازپس گیری حقوق و آزادی سرزمین و مقدساتشان را می‌پردازد.
دیپلمات روس: دانشمند ایرانی با چراغ سبز آمریکا ترور شد
یک دیپلمات روس گزارش روزنامه نیویورک تایمز درباره ترور «محسن فخری زاده» دانشمند هسته‌ای ایران را نشانگر انجام این اقدام تروریستی با چراغ سبز آمریکا عنوان کرد.
«دیمیتری پولیانسکی» معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در صفحه توئیتر خود نوشت: گزارش روزنامه نیویورک تایمز نشانگر بازتابی از آمادگی آمریکا برای دادن چراغ‌سبز به ترورهای سیاسی برون مرزی است.
این دیپلمات روس با کنایه به آمریکایی‌ها افزود: این چیزی نیست که یک کشور دموکراتیک بتواند به آن افتخار کند.
رئیس سابق سیا: ترور دانشمند ایرانی نقض آشکار قوانین بین المللی است
رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در پیامی توئیتری به ترور روز جمعه «محسن فخری زاده» دانشمند هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.
«جان برنان» در صفحه توئیتر خود نوشت: این اقدامی بسیار بی پروایانه و جنایتکارانه بود که ممکن است به دور جدیدی از درگیری‌های منطقه‌ای مرگبار بینجامد. برای رهبران ایران عاقلانه است که منتظر بازگشت رهبری معقولانه آمریکا در صحنه جهانی باشند و در برابر پافشاری برای پاسخ به کسانی که آنها را مقصر این واقعه می‌دانند، مقاومت کنند.
وی افزود: من نمی‌دانم که آیا یک کشور خارجی دستور ترور فخری زاده را داده یا آن را انجام داده است. چنین اقدامی از طریق تروریسم دولتی نقض آشکار قوانین بین‌المللی و تشویق دولت‌ها برای انجام حملات مرگبار علیه مقامات خارجی است.
برنان ادامه داد: این ترورها با حمله به رهبران تروریست‌ها و عوامل گروه‌هایی مانند القاعده و داعش که حاکمان یک کشور نیستند و می‌توان آنها را جهت جلوگیری از حملات تروریستی مرگبار به عنوان مبارزان نامشروع تحت قوانین بین المللی، هدف قرار داد بسیار متفاوت است.
واکنش سازمان ملل به ترور دانشمند هسته‌ای ایران
دبیرکل سازمان ملل متحد به ترور «محسن فخری زاده» واکنش نشان داده و به درخواست از تمام طرف‌ها برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها بسنده کرد!
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد به ترور روز جمعه محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای ایران واکنش نشان داده و خواستار خویشتنداری تمام طرف‌ها شد.
بر اساس این گزارش، «فرحان حق» سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: ما گزارشاتی درباره ترور یک دانشمند هسته‌ای ایران در اطراف تهران دریافت کردیم، ما خواستار خویشتنداری تمام طرف‌ها و جلوگیری از هرگونه اقدامی هستیم که موجب تشدید تنشها در منطقه می‌شود.
حزب الله: شهادت عین شرافت ماست / از ترورها هراسی نداریم
معاون دبیرکل حزب الله لبنان شهادت «محسن فخری زاده» دانشمند هسته‌ای ایران را تسلیت گفت و افزود که ایران به این اقدام تروریستی پاسخ خواهد داد.
«شیخ نعیم قاسم» ترور این دانشمند هسته‌ای توسط ایادی آمریکا و اسرائیل را به رهبر معظم انقلاب، وزارت دفاع، سپاه پاسداران و ملت ایران تسلیت گفت.
معاون دبیرکل حزب الله لبنان این اقدام تروریستی را بخشی از جنگ علیه ایران، منطقه آزاد و فلسطین برشمرد و گفت: ما این تجاوز ننگین را محکوم می‌کنیم و پاسخ آن را به مراجع ذیربط در ایران مربوط می‌دانیم. اما در هر صورت شهادت شرافت ماست و ترورها ما را نمی‌لرزاند.
النجباء: ترور دانشمند ایرانی بزدلانه بود
سخنگوی جنبش النجباء عراق از ترور «محسن فخری زاده» دانشمند هسته‌ای ایران به عنوان اقدامی بزدلانه یاد کرد و شهادت وی را به رهبر معظم انقلاب و دولت و ملت ایران تسلیت گفت.
بر اساس این گزارش، «نصر الشمری» در پیامی توئیتری شهادت این دانشمند ایرانی را به رهبر معظم انقلاب و دولت و ملت ایران تسلیت گفت.
وی افزود: باور داریم که ایران اسلامی با ادامه ایستادگی، مقتدرانه پیروز خواهد شد و به واسطه عقیده محمدی و حسینی که بر پایه الهام از شهادت استوار است، ظالمان و مستکبران را شکست خواهد داد.
واکنش رسانه‌های صهیونیست به ترور شهید فخری زاده
شبکه خبری المیادین گزارش داد: رسانه‌های رژیم صهیونیستی نوشتند که از توئیت ترامپ چنین به نظر می‌رسد که فرآیند ترور دانشمندان یک اقدام مشترک آمریکایی اسرائیلی است.
در ادامه اخبار رسانه‌های رژیم صهیونیستی آمده است که در برنامه‌های هسته‌ای ایران هزاران مهندس تکنولوژی که تمام آنها شاگردان فخری زاده هستند فعالیت می‌کنند و مسیر پیشرفت آنها از پیش تعیین شده است.
نیویورک تایمز: اسرائیل پشت ترور دانشمند ایرانی است
یک روزنامه آمریکایی به نقل از سه مقام اطلاعاتی از دست داشتن رژیم صهیونیستی در ترور روز جمعه دانشمند ایرانی خبر داد.
بر اساس این گزارش، نیویورک تایمز به نقل از این مقامات اطلاعاتی نوشت که رژیم صهیونیستی پشت ترور «محسن فخری زاده» دانشمند ایرانی بوده است.
این روزنامه آمریکایی ادامه داد: اینکه آمریکا تا چه میزان قبل از انجام این عملیات از آن اطلاع داشته، مشخص نیست اما آمریکا و اسرائیل دو هم پیمان نزدیک هستند و سابقه طولانی در به اشتراک گذاشتن اطلاعات درباره ایران دارند.
تأکید جنبش أنصارالله بر حق تهران در پاسخ به ترور شهید فخری‌زاده
جنبش «أنصارالله» یمن با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید ترور شهید فخری زاده، تأکید کرد: ما بر حق تهران در پاسخ به جنایت ترور شهید فخری زاده تأکید داریم.
 به نقل از المسیره، جنبش «أنصارالله» یمن بیانیه‌ای را در خصوص شهادت «محسن فخری زاده» دانشمند ایرانی توسط تروریست‌ها، منتشر کرد. این جنبش یمنی در بیانیه خود شهادت این دانشمند ایرانی را تسلیت گفت.
بر اساس این گزارش، در بیانیه جنبش أنصارالله یمن آمده است: اقدام تروریستی را که منجر به شهادت دانشمند ایرانی شد به شدت محکوم می‌کنیم. ما بر حق تهران در پاسخ به عاملان این جنایت تأکید داریم.
این جنبش یمنی در ادامه بیانیه خود آورده است: ترور دانشمند ارشد ایرانی تلاشی از سوی دشمنان است تا بدین طریق تجربه‌های علمی امت را هدف قرار دهند. آنها به دنبال آن هستند تا تجربیات علمی و تخصصی تنها در انحصار خودشان باشد و یقیناً در این مسیر ناکام خواهند ماند.
واکنش ترامپ به دست داشتن موساد در ترور شهید «فخری زاده»
رئیس جمهور آمریکا با بازنشر پیام یک خبرنگار رژیم صهیونیستی در توئیتر، به طور ضمنی دست داشتن این رژیم در ترور دانشمند هسته‌ای ایران را تائید کرد.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اقدام به بازنشر پیام یک خبرنگار اسرائیلی در توئیتر کرده که در این پیام آمده شهید فخری زاده سال‌ها تحت تعقیب موساد بوده است.
به گزارش مهر، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح عصر روز جمعه با صدور اطلاعیه‌ای ترور و شهادت محسن فخری‌زاده معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) در یک عملیات تروریستی را تائید کرد.
در این اطلاعیه آمده است: بعدازظهر امروز جمعه عناصر تروریست مسلح خودرو حامل محسن فخری زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریست‌ها آقای محسن فخری زاده به شدت مجروح شد و به بیمارستان منتقل گردید.
متأسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیا ایشان موفق نبود و دقایقی قبل این مدیر خدوم و دانشمند پس از سال‌ها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
 
واکنش جامعه علمی و دانشگاهی به ترور دانشمند ایرانی
شب گذشته جمعی از دانشجویان و طلاب با تجمع مقابل شورای عالی عالی امنیت ملی ضمن محکوم کردن این ترور، با شعار هیات منا الذله خواستار اخراج جاسوسان آژانس انرژی اتمی شدند. در بخشی از بیانیه دانشجویان آمده است؛ انتقام خون دانشمند شهیدمان مستلزم اراده‌ای برای اخراج بازرسان آژانس از مراکز هسته‌ای است و مع الاسف تا وقتی که در برابر این اقدامات، به جای پاسخ قاطعانه، از جانب مسئولان دولت جمهوری اسلامی پالس مذاکره برای تروریست‌ها ارسال می‌کنیم، انتظاری جز وقیح‌تر شدن دشمن نباید داشت.
در ادامه این بیانیه آمده است؛ برای اعاده‌ی حیثیت جمهوری اسلامی از تمام مسئولین دولتی و نظامی انتظار پاسخی درخور داریم تا انتقام این ضربه‌ی استراتژیک را با کوتاه کردن دست تروریست‌ها از تاسیسات هسته‌ای بگیرد.
بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در بیانیه خود این سوال را مطرح کردند که چند شهید دیگر بسان این شهید بزرگوار و سید الشهداء مدافعان حرم، حاج قاسم سلیمانی توسط دشمن تروریست و بی‌رحمی چون آمریکا و ایادی صهیونیستی آن در خون بغلتند تا دستگاه‌های تصمیم‌گیر نظام از ملاحظات محافظه‌کارانه برخلاف منافع ملّی دست ببردارند؟
در این میان برخی تشکل‌های دانشجویی اقدام به برگزاری مراسم سوگواری شهادت بزرگ مرد هسته‌ای ایران به صورت مجازی کرده‌اند. بر همین اساس قرار است امروز شنبه ساعت ۲۱ در محیط مجازی اسکای روم به آدرس https://daneh.ir/demo۲/mod/newmodule/view.php?id=۵۲۴۸ مراسم سوگواری این شهید برگزار شود.
علی اکبر ولایتی رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد نیز ضمن هشدار درباره اینکه مسببان پیدا و پنهان ترور شهید فخری‌زاده در انتظار انتقام ملت ایران باشند، تاکید کرد: چنین اقداماتی هرگز نمی‌تواند استواری ملت ایران را در راه مقاومت و شکست توطئه‌های دشمن جنایتکار و دستیابی به توسعه و پیشرفت علمی متوقف کند و ملت ایران انتقام خون این شهید والامقام را از عوامل تروریست و حامیان آنان خواهد گرفت.
وحشت دشمن از دستیابی ایران به علوم و فناوری‌های پیشرفته
منصور غلامی وزیر علوم در پی شهادت مظلومانه دانشمند هسته‌ای با صدور پیامی گفت: جنایت صورت گرفته در به شهادت رساندن یکی دیگر از دانشمندان نخبه و برجسته این سرزمین که نشان بارز وحشت دشمن از دستیابی ایران به علوم و فناوری‌های پیشرفته است، بار دیگر چهره واقعی تروریسم را به نمایش گذاشت.
سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در واکنش به این اقدام تروریستی گفت: ترور با منشأ و حمایت نظام صهیونیزم و به طور مشخص دولت جعلی اسرائیل و حامیان آن مغایر با تمام موازین حقوق بشر است که سال‌ها توسط دشمنان انقلاب مورد استفاده قرار گرفته است و نهادهای به‌ظاهر حقوق بشری بین‌المللی با سکوت و عدم توانایی خود برای محکومیت عاملان تشدید فضای جنگ و ترور، زمینه گسترش دامنه ناامنی را فراهم می‌کنند.
به طور حتم بدون باز مهندسی نظام حقوق بین الملل و اصلاح ساختارها و نهادهای جنگ طلب و خشونت آفرین شاهد نا امنی‌های گسترده‌تر برای مردم و به طور خاص دانشمندان جهان خواهیم بود. از نهادهای قضائی کشور، پیگرد حقوقی و از نهادهای نظامی و امنیتی اقدام متقابل و صیانت و حفاظت از دانشمندان راهبردی کشور را خواستارم.
شهید فخری زاده نماد درخشان پیشرفت‌های چشمگیر ایران در علم و فناوری بود
همچنین در بخشی از پیام محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد آمده است؛ بی شک این ترور بزدلانه، در سالگرد شهادت شهید دکتر مجید شهریاری جامعه دانشگاهی کشور را متحمل یک خسارت جبران ناپذیر نمود و کشور را از خدمات ارزنده و توأم با اخلاص و معنویت او محروم کرد. اما تردیدی نیست که راه او، منش او و عشق وافر او به خدمت و جانفشانی به کشورش را جوانان برومند این سرزمین دنبال خواهند کرد.
بار دیگر دست‌های کثیف و نامیمون استکبار جهانی، یکی از دانشمندان تراز اول کشورمان را آماج حمله مملو از حقد و کین خود نموده و این عالم دانشمند و فرزانه را به شهادت رساندند.
این شهید بزرگوار که عمری را با اخلاص و ایثار کم نظیر برای سربلندی و سرافرازی کشور و مردم در حوزه‌های علم و دانش و پژوهش سپری کرد و میراثی گرانقدر از دستاوردهای عظیم علمی و پژوهشی از خود به یادگار گذاشت، نماد درخشان پیشرفت‌های چشمگیر ایران اسلامی در ساحت علم و فناوری و پژوهش بوده و اخلاق و منش او و فعالیت‌های علمی اش، به منزله چراغ راه نسل‌های متوالی از دانشمندان جوان و توانمند ایران اسلامی خواهد بود.
در پیام تبریک و تسلیت جهادگران جهاددانشگاهی نیز تاکید شد که این‌گونه اقدامات بی‌شک خللی در عزم ملت بزرگ ایران برای پیشرفت ایجاد نخواهد کرد و رویش‌های پر امید انقلاب اسلامی راه شهیدان را ادامه خواهند داد. اگرچه اقدامات امنیتی و حفاظتی در پیشگیری از این حوادث تلخ مؤثر است اما آنچه به دشمن جرأت و جسارت اقدامات تروریستی از این قبیل را می‌دهد هر سخن و عملی است که به تضعیف وحدت ملی، ایجاد دودستگی در جبهه مقاومت داخلی و عدم توجه به هشدارهای رهبر معظم انقلاب اسلامی بیانجامد.
معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علم وصنعت ایران به نمایندگی از جامعه دانشگاهیان این دانشگاه اعلام کرد؛ گرچه عروج این شهید والامقام، غمی بزرگ و اندوهی سهمگین برای سالکان طریق حق و راهیان جبهه مقاومت و استکبارستیزی است، اما مستکبران، منافقان و خناسان بدانند و باور کنند که این شهادت‌ها، باب حق طلبی آزادگان جهان را گشوده‌تر خواهد ساخت و بر عده و عُده آنها خواهد افزود. این شهادت‌ها تک سواران جبهه عشق و ایثار را محکم‌تر و قوی‌تر از گذشته، آماده مبارزه و انتقامی سخت و طوفانی می‌سازد.
تاریخ گواهی خواهد داد که راه عزت و آزادگی هرگز متوقف نشد
دانشگاه شهید بهشتی در واکنش به این اقدام تروریستی اعلام کرد؛ دشمن جنایتکار می‌پندارد با ریختن خون پاک فرزندان غیور و شجاع این سرزمین به حرکت و جهاد علمی کشور ضربه خواهد زد اما تاریخ گواهی خواهد داد که راه عزت و آزادگی هرگز متوقف نشد.
بسیج اساتید دانشگاه آزاد در بیانیه‌ای تاکید کرد که شهادت دانشمند مظلوم ما اتمام حجتی برای تمام کسانی است که یا در خوابند یا خود را بخواب زده‌اند و می‌خواهند با چهره بزک کرده یک "بایدن گوگولو" امریکای جهانخوار را تطهیر کنند و نظام را به مسلخ امضای برجام های ۲ و۳ و ۴ ببرند. امت حزب اله بیدارتر از همیشه در صحنه خواهد ماند و اجازه تکرار قراردادهای ننگین به کسی نخواهد داد.
ترور دانشمندان خط مقدم مسئولیت‌ها را سنگین‌تر می‌کند
ترور دانشمندان خط مقدم پیشرفت کشور بار دیگر مسئولیت برخی مسئولین خواب زده، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه‌ها و اساتید انقلابی را سنگین‌تر کرد تا دریابند که دانشگاه‌های امروز باید به دانشگاه‌های حل مساله و پرورش دهنده مجیدشهریاری ها، علی محمدی‌ها، رضایی نژادها، احمدی روشن‌ها و فخری زاده تبدیل شوند.
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با صدور پیامی شهادت سردار محسن فخری‌زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را تسلیت گفت. در بخشی از پیام ستاری آمده است؛ سرودند که کجایند مردان بی ادعا؛ سردار فخری زاده یکی از هزاران جواب این مثنوی است. مردی که عملش از حرفش بیش بود. شهید دانشمندی که فقدانش در خدمت برای مام میهن بسیار سنگین و دردناک است. اما چراغ راه او، چلچراغ مسیر نخستین گام‌های گام دوم انقلابمان در تحقق زیست بوم نوآوری و فناوری خواهد بود.
هراس دشمنان از گام‌های استوار دانشمندان در مسیر دستیابی به قله‌های دانش
مرتضی براری، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی ایران نیز به همین مناسبت در پیامی گفت: ترور ناجوانمردانه رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع که از مفاخر علمی و پژوهشی کشور بود، بار دیگر نیات پلید و دشمنی بدخواهان ایران اسلامی را افشا کرد؛ دشمنانی که از گام‌های استوار دانشمندان و متخصصان این مرز و بوم در مسیر دستیابی به قله‌های دانش و افتخارآفرینی علمی می‌هراسند و با چنین اقدامات بزدلانه و کوردلانه‌ای سعی دارند سدی باشند در راه پیشرفت، توسعه و اعتلای ایران اسلامی.
بدون شک دانشمندان و جوانان متعهد و متخصص کشور همچون گذشته مسیر پیشرفت و شکوفایی علمی را ادامه خواهند داد و برای کشور افتخارآفرینی خواهند کرد.
موساد بارها پس از شناسایی وی از طریق سازمان‌های بین المللی، نقشه ترور او را کشیده و ناکام مانده بود و با دستیابی به امور هسته‌ای ایران، موقعیت فکری و مدیریتی حاج محسن برای صهیونیست‌ها آشکارتر شد و در نهایت امروز او را به شهادت رساندند.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد نیز گفت: این مسکین، سال‌ها توفیق همنشینی با این شهید بزرگوار را داشت و مباحثه‌هایی درباره فلسفه فیزیک در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع برگزار گردید. وی با تبیین مباحث فلسفه فیزیک از دیدگاه متفکران غربی و اسلامی و وجوه اشتراک و افتراق ماده فلسفی و ماده فیزیکی روشنگری می‌کرد.
دردمندانه می گویم چرا موساد در این سال‌ها توانست تک تک مجاهدان علمی کشور را ترور کنند و سپس متولیان به عرض تسلیت بسنده کنند. هنوز داغ شهادت حاج قاسم در دلمان هست که خبر شهادت حاج محسن را شنیدیم. امیدوارم هر چه زودتر انتقام سختی در قبال شهادت این شهید بزرگوار گرفته شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

واکنش فرمانده کل سپاه به ترور دانشمند هسته‌ای ایران

واکنش فرمانده کل سپاه به ترور دانشمند هسته‌ای ایران

فرمانده کل سپاه گفت: ترور دانشمندان هسته‌ای آشکارترین تقابل خشن نظام سلطه برای جلوگیری ...
از واکسن کرونا چه خبر؟

از واکسن کرونا چه خبر؟

مراحل تست واکسن شامل مرحله آزمایش پیش بالینی است که دانشمندان واکسن جدید را بر روی سلول ...
برای رفع تحریم‌ها چندین سال مذاکره کردیم، اما به نتیجه نرسید

برای رفع تحریم‌ها چندین سال مذاکره کردیم، اما به نتیجه نرسید

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مسیر غلبه بر تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آنها گفتند: این مسیر ...
1