کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بررسی ماجرای تبریز و یک ویدئوی جعل؛

(ویدئو) شایعه قاچاق و صادرات اعضای بدن بیماران مبتلا به کرونا از کجا شروع شد؟

5 آذر 1399 ساعت 18:19

در هفته‌های اخیر چند باری شایعاتی پیرامون قاچاق و صادرات اعضای بدن جانباختگان کرونا در شبکه های اجتماعی و رسانه‌های خارج از کشور منتشر شد. حتی کار به جایی رسید تعدادی از شایعه پردازان در تبریز دستگیر شدند، حالا ویدویی تازه درباره ادعای صادرات اعضای بدن بیماران کرونایی به خارج از کشور منتشر شده است.


در هفته‌های اخیر چند باری شایعاتی پیرامون قاچاق اعضای بدن جانباختگان کرونا در شبکه های اجتماعی و رسانه‌های خارج از کشور منتشر شد. حتی کار به جایی رسید تعدادی از شایعه پردازان در تبریز دستگیر شدند، حالا ویدویی تازه منتشر شده و ادعایی مشابه مطرح می کند. 
به گزارش کبنا و به نقل از فرارو، روز گذشته فیلمی‌ با عنوان خیانت جمهوری اسلامی به بیماران کرونایی منتشر شد. این فیلم راهروی مکانی شبیه به بیمارستان پر از جنازه را نشان می‌دهد و فردی ادعا می‌کند «در ایران به اسم کرونا مردم را می‌کشند و اعضای بدنشان را به کشورهای غربی و عربی قاچاق می‌کنند».
اما اصل ماجرا این است که این فیلم چند روز پیش در شبکه‌های اجتماعی خارجی منتشر شده و مراجعه به فیلم اصلی نشان می‌دهد ویدئویی که در ایران دست به دست می‌شود، صداگذاری شده و اصلا مربوط به ایران نیست.

    
ویدئو جعلی منتشر شده درباره قاچاق اعضای بدن بیماران مبتلا به کرونا

شایعه در تبریز
بحث فروش اعضای بدن بیماران مبتلا به کرونا از اوایل پاییز در فضای مجازی مطرح بود. شایعاتی پیرامون این اتفاق در تبریز به گوش می‌رسید تا این که محبوب علیلو دادستان تبریز دستور بازداشت منتشر کنندگان محتوای «تجارت اعضای بدن، پشت پرده بیماری مرموز کرونا در تبریز» را صادر کرد. 
او آبان ماه در این باره گفت: "با افرادی که با نشر مطالب کذب که باعث تشویش اذهان عمومی شوند، تعارف نداریم و برابر با عنوان جرم کیفری، تحت تعقیب قرار خواهند گرفت."
علیلو با اشاره به اینکه در بخشی از این مطلب غیر واقع به یک پرونده در یکی از شعب دادسرای شهرستان تبریز استناد شده بود، این موضوع را تکذیب کرد و گفت: «در سطح حوزه های قضاییه استان چنین پرونده ای تشکیل نشده است.»
سرهنگ محمودی رئیس پلیس فتای استان اذربایجان شرقی نیز گفت: «تاکنون ۳ نفر در ارتباط با این پرونده دستگیر شده اند و پرونده روند قانونی خود را طی می کند و شاید دست های زیادی در تهیه و انتشار این محتوا رو شود.»
در همان مقطع دکتر حسینی مسوول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در واکنش به این خبر گفت: "محتوا به اندازه ای غیر علمی و غیر کارشناسی بود که، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، لزومی به ارائه تکذیبیه نمی بیند."
واکنش وزارت بهداشت
در همین رابطه آبان ماه رئیس مرکز پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مطالبی که در سایت‌های ضد انقلاب درباره خرید و فروش و تجارت اعضای بدن بیماران کرونا مطرح شده، به هیچ وجه صحت ندارد.
مهدی شادنوش افزود: وزارت بهداشت به دقت شایعاتی که در زمینه تجارت و خرید و فروش اعضای بدن در فضای مجازی منتشر می شود را رصد می کند، حراست وزارت بهداشت نیز به دقت این شایعات و افرادی را که با بازنشر این مطالب به گسترش آن دامن می زنند، زیر نظر دارد.
او گفت: بررسی های انجام شده نشان می دهد که این مطالب کذب از خارج از کشور فرستاده شده و هدف این شایعه سازان ایجاد التهاب، تشویش اذهان عمومی و ایجاد نارضایتی در جامعه است.
رئیس مرکز پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت افزود: هر گونه پیوند عضو در ایران در شبکه قانونی و تعریف شده رسمی در بیمارستان ها امکانپذیر است و خارج از آن اساسا انجام هیچ عمل پیوند عضوی امکانپذیر و عملیاتی نیست.
شادنوش ادامه داد: بعضی ها از آرامش ایجاد شده در کشور در حوزه پیوند عضو رضایت ندارد و به پخش و انتشار این شایعات اقدام می کنند، از طرفی هم، چون موضوع ترحم انگیزی است بدخواهانی تمایل دارند از این طریق عواطف مردم را تحریک و ایجاد نارضایتی کنند.
چندی پیش شایعه ای در فضای مجازی مبنی بر تجارت اعضای بدن بیماران کرونا در تبریز منتشر شد که با دستور دادستان عمومی و انقلاب تبریز، این شایعه پراکنان دستگیر شدند.
چگونه از خود در برابر کرونا محافظت کنیم و چگونه علائم بیماری را کنترل کنیم؟  | Euronews

چرا ادعای قاچاق اعضای بدن بیماران کرونا درست نیست؟
در همین حال دکتر کتایون نجفی‌زاده مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی درباره اهدای عضو و قاچاق آن گفت: «پیوند اعضا از افراد مرگ مغزی، پدیده‌ای است که بستگی بسیار بسیار زیادی به باور، اعتماد و اعتقاد مردم دارد. باید توجه کرد که مرگ مغزی که یک درصد مرگ‌ها را به خود اختصاص می‌دهد، فرآیندی است که طی آن قلب یک فرد فوت شده، برای چند روز به واسطه دستگاه‌ها و داروها، قبل از اینکه سموم مغز سلول‌های دیگر بدنش را از کار بیندازد، تپش دارد و در این چند روز اعضای بدن فرد مرگ مغزی فاسد نمی‌شوند.»
او با بیان اینکه سیستم اهدای عضو ایران نسبت به سایر کشورها بسیار سفت و سخت‌تر است، اظهار کرد: "به طوری که اگر تایید مرگ مغزی در کشورهای غربی از سوی یک متخصص و حداکثر دو متخصص انجام می‌شود، اما در ایران توسط چهار متخصص انجام می‌شود. یک نفر متخصص مغز و اعصاب، یک نفر متخصص جراحی مغز و اعصاب یک نفر متخصص داخلی و یک نفر متخصص بیهوشی. بعد از اینکه این چهار نفر مرگ مغزی را تایید کردند، یک متخصص پزشک قانونی هم باید کار این چهار نفر را تایید کرده و چک کند که هیچ کار غیرقانونی وجود نداشته باشد."
او افزود: "در برخی کشورهای غربی خود پزشک بیمار می‌تواند مرگ مغزی را تایید کند، اما در ایران پزشک خود بیمار اجازه این کار را ندارد، بلکه باید تیمی که صلاحیت‌ و دانش‌شان در مورد تشخیص مرگ مغزی از سوی وزارت بهداشت تایید شده و حکم‌شان از سوی وزیر بهداشت ابلاغ شده است، این موضوع را تایید کنند. در هر دستگاه اجرایی و اداری احکام هر فرد از سوی رده بالاتر خود صادر و ابلاغ می‌شود، اما اهدای عضو در کشور آنقدر حائز اهمیت است که حکم پزشکان تاییدکننده مرگ مغزی را شخص وزیر بهداشت صادر می‌کند. بنابراین تایید مرگ مغزی که مهمترین بخش اهدای عضو است و اطمینان از این است که فرد دیگر برنمی‌گردد، در ایران بسیار سفت و سخت است."
نجفی‌زاده در ادامه صحبت‌هایش با انتقاد و اشاره به اظهار نظر اشتباه و غیر کارشناسی فردی در تبریز مبنی بر برداشت اعضای بیماران کرونایی برای اهدای عضو، گفت: «این فرد آنقدر اطلاعات و سواد ندارد که تحقیق کند و متوجه شود که در حال حاضر معضل پیوند عضو در دنیا و کشور ما، کاهش این عمل است. زیرا اگر حتی نسبت به وجود کرونا در گیرنده یا اهداکننده شک کنند، دیگر نمی‌توانند پیوند را انجام دهند. زیرا ایمنی بدن گیرنده عضو بسیار پایین است و حتی اگر یک ویروس کرونا در بدن گیرنده وارد شده باشد، او را از بین می‌برد.»
او افزود: "کدام عقل سلیمی می‌گوید که اعضای بیمار کرونایی را برای بیمار نیازمند پیوند بردارند. این اظهارات فقط حرف یک فرد بیمار است. زیرا به عاقبت کار خودش فکر نمی‌کند. فکر نمی‌کند که این حرف چه تبعاتی دارد و فکر نمی‌کند که اگر اعتماد جامعه به اهدای عضو از بین برود، چه اتفاقی می‌افتد."

ماجرای فیلم شایعه قاچاق اعضای بدن بیماران کرونایی چه بود؟ + فیلم و عکس

انتظار برای پیوند عضو و ادعاها پوچ
در حالیکه پخش شایعات پیرامون پیوند عضو بیماران مبتلا به کرونا برای کسب درآمد، یک معضل است، معضل مهمتر آنجاست که برخلاف ادعاهای اینچنین نیاز به پیوند عضو در کشور بسیار زیادی است و متخصصان و فعالان این حوزه از وضعیت موجود شکایت دارند. 
چند روز پیش دکتر مهدوی - فوق‌تخصص قلب کودکان و مسئول بخش پیوند قلب اطفال بیمارستان قلب شهید رجایی در گفت و گویی از کرونا به عنوان یک معضل اصلی پیوند اشاره کرده بود.
مهدوی گفت: "در حال حاضر یکی از مشکلاتی که در حوزه اهدای عضو و پیوند با آن مواجهیم، کروناست؛ چرا که به دلیل عدم رعایت مردم، عدم سیاست‌گذاری درست و عدم کنترل کرونا، بسیاری از بیماران را در لیست انتظار از دست می‌دهیم. لود بالای کرونا باعث شده که تمامی مراکزی که به عنوان مراکز اهدای قلب هستند، به کرونا آلوده شوند و امکان پیوند با هزار گرفتاری وجود داشته باشد."
او افزود: مساله دیگری که اخیرا مشکل‌ساز شده است، اظهارنظرهای غیرمسئولانه و غیر کارشناسانه‌ای است که حتی گاهی می‌بینیم برخی مسئولان مطرح می‌کنند یا یکسری برنامه‌های تلویزیونی بدون انجام کارشناسی درباره اهدای عضو ساخته می‌شوند. این‌ها باعث می‌شود که تمام زحمات انجمن اهدای عضو و تمام افرادی که در این زمینه دخلی هستند، از بین رود.»
مهدوی با اشاره به وضعیت کودکان در انتظار پیوند قلب در بیمارستان شهید رجایی، ادامه داد: «اخیرا دو کودک نیازمند پیوند را از دست دادیم که هر دو آنها دو ماه و نیم در آی سی یو بستری بودند و هیچ ارگان پیوندی مناسبی برایشان پیدا نشد. اگر همین الان به بخش پیوند اطفال بیمارستان رجایی سر بزنید، می‌بینید که سه کودک سه ماه است که منتظر پیوند هستند. فکر کنید که نه تنها از نظر جسمی، بلکه از نظر روحی روان این بچه‌ها نابود می‌شوند. خواهش می‌کنم افرادی که در این حوزه کارشناس نیستند، در تریبون‌ها این اظهرات را مطرح نکنند تا هر چه را رشته کردیم، پنبه کنند. وقتی یک فردی ادعا می‌کند که اعضا به فروش می‌روند، اصلا این فرد هیچ آشنایی با فرایند اهدای عضو ندارد و از الفبای اهدای عضو اطلاعی ندارد و به اشتباه شروع به صحبت می‌کند.»


کد مطلب: 427918

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/427918/ویدئو-شایعه-قاچاق-صادرات-اعضای-بدن-بیماران-مبتلا-کرونا-کجا-شروع

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1