کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد

سامانه بارشی در راه کهگیلویه و بویراحمد + هشدار به کشاورزان

4 آذر 1399 ساعت 18:43

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از روز پنجشنبه ششم آذرماه تا روز دوشنبه دهم آذر ماه، سامانه بارشی جدیدی وارد استان می‌شود.


کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از روز پنجشنبه ششم آذرماه تا روز دوشنبه دهم آذر ماه، سامانه بارشی جدیدی وارد استان می‌شود.
 ولی بهره مند اظهار داشت: بدنبال ورود این سامانه، بارش قابل ملاحظه باران در ارتفاعات و گردنه‌ها بارش برف، گاهی رعد و برق، تند باد لحظه‌ای و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش بینی می‌شود.
 وی افزود: سامانه بارشی تمامی مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد را در بر می‌گیرد و زمان پایان این سامانه دوشنبه دهم آذر ماه است.
 بهره مند ابراز داشت: آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها، رودخانه‌ها و رواناب‌های سطحی، اصابت صاعقه، کاهش دید افقی، اختلال در تردد جاده‌ای و احتمال آسیب به تاسیسات و محصولات باغی و زراعی در پی بارندگی ناشی از این سامانه پیش بینی می‌شود.
 وی به مردم توصیه کرد که از اسکان و تردد در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند و از تردد غیر ضرور بپرهیزند و همچنین برای حفاظت از محصولات کشاورزی تمهیدات لازم اندیشیده شود.
 کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته دهدشت با ۲۰ و سی سخت با ۱ درجه سانتی گراد به ترتیب گرمترین و سردترین نقاط استان بودند.
        https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000427/nf00427881-2.jpg

ورود سامانه بارشی جدید به کهگیلویه و بویراحمد از روز پنج‌شنبه
مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد از ورود سامانه جدید بارشی به جو از روز پنج‌شنبه خبر داد.
 رضا کاکاوند در خصوص وضعیت جوی استان گفت: با تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی وضعیت جوی استان طی امروز و فردا صاف تا قسمتی ابری در برخی نقاط با مه صبحگاهی پیش‌بینی می‌شود.
 مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: به دنبال این وضعیت، سامانه بارشی بتدریج از پنج‌شنبه شب تا اواسط هفته آینده، جو استان را تحت تأثیر قرار داده و سبب بارش باران، گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید و همچنین بارش برف در ارتفاعات و گردنه‌های کوهستانی و ریزش تگرگ در مناطق مستعد خواهد بود.
احتمال سیل در مناطق سیل‌خیز استان
 وی عنوان کرد: شایان ذکر است شرایط ناپایدار طی روزهای جمعه تا یکشنبه از شدت بیشتری برخوردار بوده به طوری که بارش در برخی مناطق استان سبب ابگرفتگی معابر عمومی و روآناب و سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها می‌شود.
 اما با توجه به آخرین وضعیت جوی استان اداره‌کل هواشناسی هشداری صادر کرد. در هشدار شماره ۱۰ هواشناسی آمده؛ سامانه جدید بارشی از پنج‌شنبه شب ۶ آذر تا دوشنبه ۱۰ آذر جو استان را تحت تأثیر قرار خواهد داد، بنابراین بارش قابل ملاحظه باران (ارتفاعات و گردنه‌ها بارش برف) گاهی رعد و برق شدید تندباد لحظه‌ای و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.
 این سامانه بارشی پنج‌شنبه ۶ آذر وارد استان می‌شود و همه مناطق استان را دربرمی‌گیرد. از مخاطرات این سامانه بارشی می‌توان به ابگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها و رواناب‌های سطحی (در مناطق سیل‌خیز استان این هشدار به رنگ قرمز است) اصابت صاعقه و اختلال در تردد جاده‌ای، کاهش دید افقی (طی روزهای جمعه تا یکشنبه) و احتمال آسیب به تاسیسات و محصولات زراعی و باغی است.
هواشناسی به مردم توصیه کرده از اسکان و تردد در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند و ضمن اینکه لغزندگی سطح جاده‌ها، اجتناب از تردد غیر ضروری به ویژه در محورهای استان، ممانعت از صعود به کوهستان، مراقبت از محصولات کشاورزی (جهت حفظ محصولات باغی و کشاورزی و گلخانه‌ای و استخرهای ماهی) تمهیدات لازم اتخاذ شود.

 بر اساس آخرین آمار، میانگین میزان بارش باران از مهر امسال تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد ۸۲.۱ میلی متر بوده در و در مدت مشابه پارسال ۸۰.۵ میلی متر بارش باران گزارش شده بود.
 میزان بارش باران سال زراعی جاری در ایستگاه‌های یاسوج ۹۸.۹، سی سخت ۱۰۴.۲، دوگنبدان ۵۹.۷، دهدشت ۸۰.۵، لیکک ۵۹.۱ و امامزاده جعفر ۹۰.۴ گزارش شده است.
میزان بارش باران سال زراعی گذشته در ایستگاه‌های یاسوج ۱۰۸.۱، سی سخت ۱۱۴.۵، دوگنبدان ۵۲.۱، دهدشت ۷۴.۲، لیکک ۶۴ و امامزاده جعفر ۷۰.۲ میلی متر گزارش شده است.
 میانگین بارندگی بلندمدت سالانه در ایستگاه‌های یاسوج ۸۰۲.۳، سی سخت ۶۷۷.۸، دوگنبدان ۴۲۴.۳، دهدشت ۵۰۱.۲، لیکک ۴۰۱ و امامزاده جعفر ۴۱۳ میلی متر ثبت شده است.
دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران کهگیلویه و بویراحمد را در سال زراعی ۹۷ و ۹۸ از نظر میانگین بارندگی استان‌ها در رتبه دوم پربارش ترین ها اعلام کرده است.
 
 


کد مطلب: 427881

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/427881/سامانه-بارشی-راه-کهگیلویه-بویراحمد-هشدار-کشاورزان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1