کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سناريوي دنباله‌دار توهين‌های دولتمردان؛

ذوالنوری به روحانی: فریاد ننه من غریبم سر ندهید!

2 آذر 1399 ساعت 14:59

نماینده مردم قم در مجلس گفت: به حضرت عباس به کسی که شما قبول دارید هیچ کس در این مجلس مخالف برداشتن تحریم نیست، ولی از موضع اقتدار و عزت ورود کنید که حق مردم را تضییع نکنید؛ از همین اول از موضع عجز شروع نکنید.


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که هیچ کس در این مجلس مخالف برداشتن تحریم‌ها نیست بر ضرورت حفظ موضع عزت و قدرت در مقابل آمریکا و تمرکز در امتیازگیری از طرف مقابل تاکید کرد.
به گزارش کبنا به نقل از ایسنا، مجتبی ذورالنوری در تذکری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با متهم کردن دولت به پهن کردن فرش قرمز برای دشمن و امنیتی و سیاسی‌ترین کابینه بعد از انقلاب خواندن این دولت، اظهار کرد: این را می‌دانید که اگر از موضع ضعف و سستی برخورد کنید میدان امتیازگیری را از دست دادید و پیشاپیش زمینه امتیازگیری را برای دشمن فراهم کردید. شاعر درست گفته که «اظهار عجز پیش ستمگر ابلهی است/ اشک کباب باعث طغیان آتش است».
وی افزود: به حضرت عباس به کسی که شما قبول دارید هیچ کس در این مجلس مخالف برداشتن تحریم نیست، ولی از موضع اقتدار و عزت ورود کنید که حق مردم را تضییع نکنید؛ از همین اول از موضع عجز شروع نکنید که برجام بدبختی بود و ادامه‌اش بدبختی بیشتری برای مردم فراهم می‌کند. از موضع عزت و قدرت ورود کنید و از اصول و ارزش‌ها و حقوق ملت عقب نشینی نکنید و محکم بایستید.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خطاب به رییس جمهور مدعی شد: یعنی چه که دوروبری‌های شما هر کدام در تمجید آمریکا و در حل این موضوع که می‌خواهیم تحریم‌ها را برداریم تمام حملات‌شان به نیرو‌های منتقد داخلی است؟ شما در امتیازگیری از طرف مقابل متمرکز شوید نه این که مرتب فریاد ننه من غریب سر بدهید.
نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که اداره جلسه را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: تحریم‌های ظالمانه علیه ملت بزرگ و مقاوم ایران که ایالات متحده به ناحق انجام داده چیزی است که دموکرات‌ها خیلی بیشتر از جمهوری‌خواه‌ها آن ار تصویب کردند امیدی به هیچ کدام نیست مگر این که ملت بزرگ ایران و دولت به حرف حضرت آقا گوش دهند و مقاوم باشند.

بازهم توهين‌هاي بي پروا
محمدهادي عليمرداني در گزارشی در آرمان ملی نوشت: تضارب آرا مزيتي ارزشمند براي يک کشور است. گفت‌وگو و مواجهه جريانات گوناگون سياسي و اجتماعي، وجود بن‌بست را غيرممکن مي‌کند. در نقطه مقابل تضارب آرا، انتقادات غيرمنصفانه براي کسب منافع فردي و جناحي است. يکدست شدن مجلس يازدهم و حملات مکرر آن به دولت را مي‌توان به عنوان يکي از مصاديق انتقادات غيرمنصفانه دانست. اين هجمه‌ها در روزهاي اخير، عريان‌تر از هميشه رنگ و بوي انتخاباتي به خود گرفته‌اند.
سناريوي دنباله‌دار توهين‌ها به دولت
تعامل ميان قواي سه‌گانه، لازمه قدرت گرفتن کشور است. بروز اختلافاتي که علت آنها اقدام براي اصلاح کشور نباشد، تنها سبب تضعيف عملکرد دستگاه‌هاي اجرائي و نظارتي خواهد بود. زماني که مردم در اوج مشکلات معيشتي به سر مي‌برند، تمامي دستگاه‌ها بايد براي بهبود کارکرد حکومت تلاش کنند. شعار‌هاي انتخاباتي آن هم از سوي نمايندگان مجلسي که تازه بر سر کار آمده‌اند، چيزي جز تعليق برآورده کردن نيازهاي اساسي کشور و مردم نخواهد بود. بيش از 7 ماه تا انتخابات رياست‌جمهوري باقي‌مانده و اظهارنظرهاي انتخاباتي از هميشه پررنگ‌تر شده‌اند. روز گذشته (شنبه يکم آذر) سيد محمود نبويان نايب‌رئيس کميسيون اصل 90 مجلس در گفت‌وگويي انتقادات شديدي را به دولت وارد کرد و با ديکتاتور خواندن رئيس‌جمهور گفت: «ما همواره شاهد توهين‌هاي شما آقاي روحاني، به منتقدان بوديم که الفاظي مثل ترسوها، بزدل‌ها، ‌عصر حجري‌ها، بي‌شناسنامه‌ها را در مورد منتقدان به کار برديد. آيا اينها ربطي به تحريم دارد؟ از طرف ديگر ما شاهد ديکتاتوري‌هاي آقاي‌روحاني در موارد مختلف هستيم. به عنوان نمونه، در شوراي عالي فضاي مجازي رئيس پدافند غيرعامل کشور قانونا در اين شورا عضو است، اما آقاي روحاني او را به جلسات شورا راه نمي‌دهد يا در شوراي عالي انقلاب فرهنگي آقاي روحاني چند نفر از اعضا را به جلسات شورا راه نمي‌دهد.» اين الفاظ در حالي براي توصيف منتخب مردم در پاستور به کار مي‌رود که رهبر معظم انقلاب در ابتداي آبان گفته بودند: «هتک حرمت در ميان مردم حرام است و نسبت به مسئولان بيشتر، به‌خصوص در ميان مسئولان بالاي کشور. ممکن است انتقاد درستي داشته باشيد، انتقاد کنيد اشکالي ندارد اما انتقاد با اهانت و هتک حرمت متفاوت است. اين‌گونه رفتارها و هتک حرمت، روش آمريکايي‌هاست که در مناظره‌ها و کارهاي مطبوعاتي، خود را در دنيا رسوا کرده‌اند، تا جايي که يک شخصيت برجسته سياسي آنها مي‌گويد، دنيا با هراس و تحقير به ما نگاه مي‌کند. روش ما اسلامي و قرآني است، يعني انتقاد بيان مي‌شود اما هتک حرمت انجام نمي‌گيرد. بايد حرمت روساي سه قوه و مسئولان کشور که در عرصه خدمت‌رساني به مردم هستند، حفظ شود.»
مجلس نردبان پاستور نيست
بخشي از صحبت‌هاي نبويان در گفت‌وگوي نام‌برده، بيشتر شبيه نطق‌هاي انتخاباتي بود تا انتقادي که در راستاي اصلاح شيوه اداره کشور باشد. نايب‌رئيس کميسيون اصل 90 با اشاره به کمبود دارايي‌هاي مالي کشور تصريح کرد: «مملکت را آقايان با سياست‌بازي، جناح‌بازي اداره مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و به دنبال اين هستند که مردمي که از دست اين مديريت خسته شده‌اند فريب بدهند و در انتخابات 1400 به هر صورت ممکن از مردم رأي بگيرند و مجدد در قدرت باقي بمانند. مردم! به هوش باشيد، مديريت فعلي هر چند سالي که روي کار بيايد، وضع زندگي‌تان هزاران برابر بدتر از اين خواهد شد، چون اين مديريت اعتقادي به مردم ندارد. دنبال مسائل سياسي است.» هر روز که از عمر مجلس جديد مي‌گذرد، حواشي بيشتري در کارنامه مجلس اصولگرا به ثبت رسيده و آسيب‌هاي بيشتري متوجه قوه‌مجريه مي‌شود. با اين حال به‌نظر مي‌رسد، برخي نمايندگان اشتياق فراواني براي رسيدن به پاستور از طريق مجلس و حذف همه جريانات رقيب از صفحه سياست ايران دارند. در همين راستا حسين‌کنعاني‌مقدم، دبيرکل حزب سبز، گفت‌وگويي با «آرمان ملي» انجام داد که مي‌خوانيد.
تقابل دولت و مجلس چه آسيبي براي کشور به همراه خواهد داشت؟
مجلس از نگاه نظارتي خود، اين حق را دارد که سوال، نظارت و استيضاح کند. با اين حال با توجه به مشکلات کشور و شرايط فعلي اعم از کرونا و تحريم‌ها و توصيه‌هاي مقام معظم رهبري ما نبايد به سمت تقابل قوا حرکت کنيم، بلکه بايد به سمت تعامل قوا حرکت کنيم. تقابل قوا سبب خواهد شد، همين تواني که در کشور وجود دارد نيز از ميان رفته و کشور تضعيف شود.
آيا نمايندگان مجلس با تذکر رهبري رويکرد خود را تغيير داده‌اند؟
مجلس بايد نگاه نظارتي خود را از جنبه اصلاح‌ امور و همکاري با دولت پيگيري کرده و به‌دنبال مچ‌گيري و تضعيف دولت نباشد. بخشي از مجلس، توصيه‌هاي رهبري مبني بر لزوم تعامل دولت و مجلس را گوش کرده و به آن عمل کرده‌اند و با طرح مسائلي که بتواند مشکلات معيشتي مردم را حل کند، به اين موضوع رسيدگي کرده‌اند.
دليل چالش‌هاي مداوم ميان دولت و مجلس چيست؟
به اين دليل که نظام رقابت سياسي ما در قوا، همچنان بعد از انتخابات‌ها نيز وجود دارد، اين موضوع عملا امکان‌پذير نشده و شاهد بوده‌ايم که حتي پس از انتخابات‌ها نيز مسائلي از اين دست به قوت خود باقي‌مانده و قوا با يکديگر رقابت مي‌کنند.


کد مطلب: 427807

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/427807/ذوالنوری-روحانی-فریاد-ننه-غریبم-سر-ندهید

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1