تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۲۴
کد مطلب : ۴۲۷۳۷۶

ساخت واکسن کرونا و واکنش‌ها به آن

۰
ساخت واکسن کرونا و واکنش‌ها به آن
کبنا ؛شرکت‌های داروسازی «فایزر» و «بایانتک» اعلام کردند که کارایی واکسن تولیدی آن‌ها برای بیماری «کووید ۱۹» در تحقیقات اولیه ۹۰ درصد بوده است.
به گزارش کبنا، بنا به اعلام این دو شرکت داروسازی میزان کارایی این واکسن با مقایسه تعداد مبتلایان در گروه کنترل با شمار افرادی که پس از تزریق واکسن به ویروس کرونا مبتلا شده اند به دست آمده است.
تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که ایمنی در برابر ویروس کرونا هفت روز پس از دومین تزریق و ۲۸ روز پس از اولین تزریق ایجاد می‌شود.
در بیانیه مدیرعامل شرکت فایزر درباره واکسن تولیدی آمده است: «ما بر این باور هستیم که با گذشت بیش از هشت ماه از آغاز بدترین همه گیری جهانی در بیش از یک قرن اخیر اکنون گامی مهم برای جهان در راستای مبارزه با بیماری "کووید ۱۹" برداشته شده است.»
شرکت‌های «فایزر» و «بایانتک» اعلام کرده اند که ۵۰ میلیون نمونه از واکسن تولیدی خود را طی سال جاری میلادی در جهان عرضه خواهند کرد. به گفته این دو شرکت داروسازی در سال ۲۰۲۱ تا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نمونه از واکسن تولیدی آن‌ها در سطح جهان عرضه خواهد شد.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به انتشار خبر تولید واکسنی با کارایی «۹۰ درصدی» در برابر بیماری همه گیر «کووید ۱۹» در صفحه توئیتر خود نوشت: «ارزش سهام خیلی بالا رفته است. واکسن به زودی عرضه می‌شود. کارایی آن ۹۰ درصد گزارش شده است. خیلی خبر خوبی است.»
واکنش سازمان بهداشت جهانی
سازمان جهانی بهداشت به گزارش‌ها درباره موفقیت شرکت «فایرز» در تولید واکسن موثر در مبارزه با کرونا واکنش نشان داد.
 یک مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه گفت این واکسن تا مارس ۲۰۲۱ وضعیت همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ را تغییر خواهد داد.
«بروس آیل‌وارد» نتایج اعلام‌شده از سوی شرکت فایزر را «بسیار مثبت» ارزیابی کرد و گفته استفاده از این واکسن برای درمان آسیب‌پذیرترین بیماران تا مارس ۲۰۲۱، می‌تواند در روند همه‌گیری این بیماری تغییرات «بنیادی» ایجاد کند.
واکنش مثبت بازارهای مالی جهان
خبر موفقیت آمیز بودن آزمایش واکسن کرونا مورد توجه رسانه های جهان قرار گرفت. شرکت آمریکایی «فایزر» و شریک تحقیقاتی آلمانی اش «بایون‌تک» با اعلام روزی عالی برای علم و انسانیت خبر دادند که واکسن این دو شرکت روی ۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر در ۶ کشور آزمایش شده و هیچ گونه نگرانی در زمینه سلامت و ایمنی مرتبط با آن مشاهده نشده است.
تارنمای شبکه اول تلویزیون آلمان (ARD) نوشت: این پیام مانند رستگاری امیدبخشی برای بازارهای مالی بود. این واقعیت که واکسن کرونا ساخته شده توسط شرکت بایون تک، مستقر در ماینتس آلمان و شریک آمریکایی آن فایزر، بیش از ۹۰ درصد موثر است موجب جهش بازار بورس اوراق بهادار شد.
بر این اساس شاخص داکس آلمان بلافاصله پس از اعلام خبر در بعد از ظهر امروز جهش کرد و در عرض چند دقیقه به گسترش سود خود ادامه داد. فشار سنج بازار سهام بیش از ۷۵۰ واحد بالاتر از روز گذشته ثابت ماند که حدود ۶ درصد افزایش داشت.
بدین ترتیب داکس برای اولین بار از اواسط ماه گذشته میلادی قله ۱۳۰۰۰ واحدی را فتح کرد. همچنین یورو استاکس ۵۰ شاخص منطقه یورو ، بیش از پنج درصد رشد کرد و بازارهای مالی در پاریس ، لندن ، میلان و مادرید نیز رشد چشمگیری نشان دادند.
در همین حال سرمایه گذاران از اعلان خبر موفقیت شرکت های بایون تک و فایزر در مورد اثربخشی واکسن کرونا بسیار امیدوار شده اند. انتظار می رود که این دو شرکت از هفته آینده برای تایید واکسن تولیدی خود در سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) آمریکا دست به کار شوند. علاوه بر این ، هر دو شرکت در اطلاعیه خود اعلام کردند که طی چند ماه آینده ۵۰ میلیون دوز واکسن جدید را در دسترس قرار می دهند و این رقم در سال آینده میلادی به ۱.۳ میلیارد دوز می رسد.
این در حالی است که پس از اعلام این خر سهام شرکت های مذکور نیز رشد چشمگیری داشته به طوری که سهام شرکت داروسازی فایزر ایالات متحده بیش از ۱۴ درصد و سهام شرکت بیوتکنولوژی (بایون‌تک) آلمان حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است.
پیش بینی می شود سهام صنایعی که به ویژه تحت تأثیر همه گیری کرونا قرار دارند نیز به شدت افزایش یابد، به عنوان مثال ، سهام شرکت های هواپیمایی لوفت هانزا و ایرباس دو رقمی می شوند.
تا کنون بیش از ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا آلوده شده و بیش از یک میلیون و ۲۶۰ هزار نفر هم از «کووید-۱۹» بیماری ناشی از این ویروس جان‌باخته‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما

( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن /  پیام بایدن پس از پیروزی

( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن / پیام بایدن پس از پیروزی

نامزد حزب دموکرات که اغلب رسانه‌های آمریکایی پیروزی وی در انتخابات روز سه‌شنبه را اعلام ...
چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

در نظم نوین جهانی سلسله معاهدات قوانینی به شکل دوطرفه، اقلیم جغرافیایی و منطقه‌ای و اجماع ...
تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

خطبه‌های نماز جمعه در برخی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، انتخابات ریاست ...
1