کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تهیه طرح استیضاح رئیس جمهور با ۶۰ امضاء در مجلس + اسامی نمایندگان موافق

سایت الف , 30 مهر 1399 ساعت 1:24

جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه طرح استیضاح و عدم کفایت سیاسی حسن روحانی رئیس جمهور دیروز یکشنبه در مجلس به جریان افتاد، گفت: استقبال نمایندگان از استیضاح روحانی خوب بوده بطوریکه در همان ساعت اولیه تهیه طرح، 60 نماینده آنرا امضاء کردند.


نماینده اصلاح طلب مجلس از تهیه طرح استیضاح حسن روحانی رئیس جمهور با ۶۰ امضاء در مجلس خبر داد.
جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه طرح استیضاح و عدم کفایت سیاسی حسن روحانی رئیس جمهور دیروز یکشنبه در مجلس به جریان افتاد، گفت: استقبال نمایندگان از استیضاح روحانی خوب بوده بطوریکه در همان ساعت اولیه تهیه طرح، 60 نماینده آنرا امضاء کردند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر مجلس 286 نماینده دارد، افزود: برای استیضاح روحانی حداقل به امضای یک چهارم نمایندگان یعنی 72 نماینده نیاز است که پیش بینی می شود، تعداد نمایندگان امضا کننده به بیش از این برسد.
این نماینده اصلاح طلب مجلس گفت: طرح مذکور به امضای همه طیف های سیاسی نمایندگان مجلس رسیده و علاوه بر نمایندگان فراکسیون انقلاب اسلامی، تعدادی از نمایندگان مستقل و اصلاح طلب هم آنرا امضا کردند.
محمودزاده اضافه کرد: جمع آوری امضاء از نمایندگان برای این طرح ادامه دارد و پس از تکمیل امضاها، تحویل هیئت رئیسه مجلس خواهد شد.
وی با اشاره به محورهای استیضاح رئیس جمهور و با بیان اینکه این استیضاح 20 محور دارد، گفت: سستی و ناتوانی در اداره قوه مجریه، سوء مدیریت در بازار ارزی کشور و عدم کنترل قیمت ها، عدم موفقیت در برخورد با مقوله بیکاری، عدم کنترل قاچاق، قانونگریزی، اجرا نکردن اصول بیست و چهارگانه اقتصاد مقاومتی، عدم موفقیت در دیپلماسی داخلی و خارجی و برجام، نداشتن صداقت و امانت داری، عدم رعایت شایسته سالاری انتخاب مدیران، ایجاد دلهره ناامنی اقتصادی و سوء مدیریت در بازار بورس از جمله محورهای این استیضاح است.
نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به سیستمی شدن امضاهای طرح در مجلس، دیگر مثل گذشته متن طرح با تهیه کاغذ نیست بلکه در سیستم اداری، نمایندگان موافقت و مخالفت خود را با یک طرح اعلام می کنند که در آن تاریخ و ساعت موافقت نمایندگان مشخص است.
در چند روز گذشته بحث استیضاح رئیس جمهور بار دیگر در رسانه ها مطرح شده است. در راس فعالیت در این زمینه مجتبی ذوالنوری، نماینده قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس مشاهده می شود. جماعت دیگری هم برای مطالبه استیضاح رئیس جمهور در قم همایش برگزار کردند که چهره حمید رسایی و کریمی قدوسی در پوستر این همایش به چشم می خورد.
استیضاح روحانی و آزمون ولایتمداری

خبرها هم از امضای طرح استیضاح رئیس جمهور توسط ۶۰ نماینده حکایت دارد.
از ابتدای مجلس یازدهم تاکنون که حدود پنج ماه از آن می گذرد برای دومین بار است که موضوع استیضاح رئیس جمهور توسط عده ای مطرح می شود. در نوبت قبلی در همان ماه ابتدایی شروع به کار مجلس عده ای از نمایندگان این موضوع را مطرح کردند اما سریعا از آن دست کشیدند. 
علت عقب نشینی ایشان در آن زمان مخالفت صریح رهبری با استیضاح رئیس جمهور بود. رهبری در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس یازدهم در تاریخ 22 تیرماه بیان کردند: «بنده اعتقاد راسخ دارم که دولتها بایستی تا آخرین روز مسئولیّتشان تلاش کنند و کار کنند و وظایف خودشان را انجام بدهند، بعد امانت را به دولت بعدی تسلیم کنند، البتّه عقیده‌ام این است که با صورت‌وضعیّت؛ مثل مهندسی که  وسط کار، بنا را به یک مهندس دیگری تحویل میدهد و صورت‌وضعیّت میدهد؛ این کاری است که انجام گرفته، این وضعی است که الان موجود است. بایست تا روز آخر مشغول کار باشند.»
سخنان رهبری در آن زمان باعث شد نمایندگان مجلس انقلابی سریعا بحث استیضاح رئیس جمهور را از دستور خارج کنند. اما پس از گذشت سه ماه دوباره شاهدیم که این موضوع توسط برخی از نمایندگان پیگیری می شود. به نظر می رسد این نمایندگان و بقیه فعالان سیاسی طرفدار استیضاح روحانی اکنون با یک تناقض جدی رو به رو هستند.
از یک طرف ایشان مدعی ولایتمداری و پیروی از رهبری هستند و از طرف دیگر برخلاف نظر صریح رهبری فعالیت می کنند. ممکن است ایشان مدعی شوند از سه ماه پیش تاکنون شرایط تغییر کرده و قیمت دلار سر به فلک کشیده است پس ممکن است نظر رهبری تغییر کرده باشد. در جواب ایشان باید گفت اولا از آن تاریخ تاکنون سه ماه به پایان دولت نزدیک شده ایم و طبیعتا هرچه زمان قانونی دولت کمتر شود صرفه تغییر دولت کم و کمتر می شود. نکته ای که یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس هم به آن اشاره کرده است.
ثانیا همانگونه که رهبری در همان سخنان گفته اند اعتقاد ایشان مبنی بر ادامه کار دولت تا آخرین روز اعتقادی راسخ است و تجربه سالیان گذشته نیز نشان داده است ایشان درباره همه دولت ها همین نظر را داشته اند.
رهبری درباره دولت احمدی نژاد و وزرای خاتمی هم همین نظر را داشته اند. چه اینکه این روزها نامه رهبری به رئیس مجلس هفتم در نهی از استیضاح وزرا دست به دست می شود. بعید است این نمایندگان انقلابی ندانند که نظر رهبری در این زمینه به راحتی تغییر نمی کند. آیا این نمایندگان نمی توانستند پیش از اقدام رسانه ای و امضای طرح در مجلس از دفتر رهبری درباره نظر ایشان بپرسند؟

آیا نمایندگان می‌توانند رئیس‌جمهور را استیضاح کنند؟

اگر نگاهی معقول به ماجرا داشته باشیم باید بگوییم این حق نمایندگان است که نظرشان با رهبری متفاوت باشد و مطابق نظر خویش عمل کنند اما طبیعتا در موضوع بسیار خطیری مثل استیضاح رئیس جمهور حتما باید نظر رهبری پرسیده شود و اگر نمایندگان همچنان بر نظر خویش راسخ هستند از طرق مختلف می توانند نظرات خویش را به رهبری برسانند و ایشان را در جریان استدلال های خود قرار دهند.
این موضوع به طور خاص از جانب کسانی سر زده است که در زمانی نه چندان دور مدعی بودند نه تنها امر رهبری باید اطاعت شود بلکه نظر رهبری هم باید اطاعت شود و مطابق همان ایده برچسب ضد ولایت فقیه بر پیشانی سیاستمداران می زدند. 

اسامی نمایندگان موافق این طرح بدین شرح است؛





 


کد مطلب: 426746

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/426746/تهیه-طرح-استیضاح-رئیس-جمهور-۶۰-امضاء-مجلس-اسامی-نمایندگان-موافق

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1