کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در هفته وقف کهگیلویه و بویراحمد چه می‌گذرد:

چشمه جاری که بعد از مرگ ادامه دارد

29 مهر 1399 ساعت 23:45

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد بر انجام وقف به صورت مشارکتی و طایفه‌ای در استان تاکید کرد.


«آنچه نزد شماست همه نابود خواهد شد و آنچه نزد خداست تا ابد باقی خواهد بود و البته اجری که به صابران بدهیم اجری است بسیار بهتر از عملی که به جا آورند.» این آیه 96 سوره نحل است، هر کاری که برای خداوند منان انجام گرفت، احسان ماندگاری خواهد بود که نتیجه آن سعادتمندی فرد است.
 

یاوران وقف در یاسوج تجلیل شدند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد بر انجام وقف به صورت مشارکتی و طایفه‌ای در استان تاکید کرد.
در برنامه‌ای که به صورت ویدئوکنفرانس با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد از یاوران وقف در کهگیلویه و بویراحمد تجلیل شد.
در این همایش حجت‌الاسلام سید نورالله جنتی‌پور گفت: مردم استان با توجه به بضاعتی که دارند نسبت به فرهنگ وقف اهتمام دارند.

 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد بر توجه به وقف مشارکتی تاکید کرد و گفت: صنوف مختلف، بازاریان، کشاورزان، فرهنگیان، دانشگاه‌هیان و دیگر اقشار جامعه می‌توانند به صورت مشارکتی وقف انجام دهند.
وی عنوان کرد: برای مثال دانشگاه‌هیان می‌توانند وقف مشارکتی در مسائل علمی، فناوری و مسائلی از این قبیل داشته باشند که انتظار داریم اصحاب رسانه در این خصوص فرهنگ‌سازی کنند.
این مسئول ضمن تشکر از همکاری رسانه‌های استان افزود: طوایف مختلف استان هم می‌توانند با مشخص کردن جهت وقف، در این زمینه مشارکت داشته باشند.

 
گفتنی است در این همایش از یاوران وقف حاج عبدالله اسماعیلی به جهت وقف ۲ هزار مترمربع زمین برای ساخت مجتمع فرهنگی حضرت علی‌اصغر(ع)، سرهنگ بدخشان به جهت وقف چند اصله درخت گردو برای زائران اباعبدالله(ع) و سید جبار رضوی به جهت احداث مسجدی فاطمه الزهرای در منطقه محمودآباد تجلیل شد.
همچنین آقایان سید مسلم حسینیان از هیات امنای امامزاده قاسم(ع) سید داریوش عدالتخواه مدیر مرکز افق امامزاده مختار(ع) و سید عبدالخالق افتخاری از پیشکسوتان هیات امناء امامزاده مختار تقدیر شد.


 
هادی خورشیدیان رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بویراحمد می‌گوید: وقف به عنوان چشمه جاری و احسان ماندگاری باقیات و صالحاتی برای واقف است.
خورشیدیان اظهار کرد: وقف به عنوان یک عمل صالح و باقی و عاری از منت است که مثل یک چشمه همیشه جاری بوده و از ثمرات آن در طول سالیان می‌توان بهره‌مند شد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بویراحمد گفت: وقف به دسته وقف عام و وقف خاص تقسیم می شود که وقف عام به موقوفه های اطلاق می شود که مصرف عمومی دارد و به تعبیر دیگر، ابعاد مختلفی از امور اجتماعی را مد نظر قرار می دهد نظیر آنچه که در رابطه با ازدواج جوانان، اشتغال، ساخت مسجد و حسینیه، حوزه سلامت و درمان، قرآن و کمک به مستمندان و... هزینه می شود و «وقف خاص» که مال یا ملک به افراد خاصی وقف می‌شود.
وی گفت: واقف کسی است که عمل وقف را با توجه به شرایط آن انجام می دهد.
این مسئول گفت: در توصیف وقف می توان گفت عملی است صالح و باقی و مصداق روشنی است از تعاون و تعاضد، اتفاقی است عاری از منت و احسانی است خالی از اذیت و به دور از تحقیر شخصیت دیگران، تصدقی است دائمی، مستمر و بی ریا، وامی است بدون اضطراب بازپرداخت، تعدیل ثروتی است با رضا و رغبت که از این طریق با کنز اموال و تکاثر و همچنین بروز اختلافات طبقاتی فاحش مبارزه می شود.
هادی خورشیدیان رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بویراحمد گفت: خداوند متعال در قرآن کریم سوره نحل آیه 96 می‌فرماید:«مَا عِنْدَکُمْ ینْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِینَّ الَّذِینَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یعْمَلُونَ» «آنچه نزد شماست همه نابود خواهد شد و آنچه نزد خداست تا ابد باقی خواهد بود و البته اجری که به صابران بدهیم اجری است بسیار بهتر از عملی که به جا آورند.»
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بویراحمد گفت: وقف مشارکتی یکی از بهترین راه کارها برای حل مشکلات روز جامعه می باشد.که میتوان با آن مشکلات بسیاری را حل کرد. برای مثال با همکاری جمعی از مردم یک دهستان با طایفه یا چند دهستان و طایفه میتوان بیمارستانی ساخت که برای همیشه نیازهای بخش سلامت آن منطقه را حل کند یا ساختمانی ساخت جهت اسکان افراد مستمند بی سرپرست یا بد سرپرست فاقد مسکن  و یا ساختن موقوفه ای جهت اشتغال و یا ازدواج جوانان.
هادی خورشیدیان گفت: امام جعفرصادق علیه السلام می فرمایند: آنچه پس از مرگ برای انسان مفید است سه چیز است، صدقه جاریه ای که در زندگی خویش برقرار سازد و تا پس از مرگ او همچنان ادامه داشته باشد ملکی را وقف کند، رسم و روش خوبی در اجتماع رواج دهد که حتی پس از مرگ وی هم به آن عمل نمائی.»

وقف مشارکتی فرصتی ارزشمند برای ترویج احسان ماندگار وقف در کهگیلویه و بویراحمد
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000426/nf00426743-2.jpg
معاون فرهنگی اداره کل اوقاف وامورخیریه استان کهگیلویه وبویراحمد، ترویج فرهنگ سنت حسنه ایجاد وقف جمعی را حرکتی ارزشمند و بستری مناسب برای مشارکت بیشتر مردم دانست.
حجت‌الاسلام قاسم مومنی‌شاد گفت: وقف در جامعه اسلامی باید به یک فرهنگ فراگیر تبدیل شود و برای این مهم، نیاز به بسیج همگانی تمام اقشار جامعه وجود دارد.
وی با بیان اینکه اماکن وقفی میراثی ماندگار و جزء باقیات وصالحات محسوب می‌شوند افزود: با توسعه و نهادینه شدن فرهنگ وقف و ایجاد نگرش صحیح به این سنت حسنه شاهد کاهش فقر در جامعه خواهیم بود.
معاون فرهنگی اجتناعی اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد افزود: فرهنگ وقف همانند سایر موضوعات فرهنگی، دینی، اجتماعی و اقتصادی برای وارد شدن به قلمرو هنجاری جامعه و تبدیل شدن به فرهنگی فراگیر نیازمند تشریح، تبلیغ، بسترسازی، تمهید مقدمات و شرایط اجرایی مناسب و متناسب با نیازهای روز جامعه است.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد به شرایط جامعه اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی امروز شاید بصورت تکی نشود موقوفه‌ای ایجاد کرد اما اقشار مختلف مردم و طوایف با هم و به صورت گروهی وقفی را در جهت رفع نیازمندی های جامعه یا طایفه خود ایجاد کنند که این نوع وقف در استان قابل اجرا هست.
حجت‌الاسلام مومنی شاد به هزینه‌های سرسام آور ازدواج که بعضا سودی جز به زحمت انداختن عروس و داماد ندارد اشاره کرد و گفت: ایلات، طوایف و اقشار مختلف مردم می‌توانند با ایجاد موقوفه جمعی به ازدواج جوانان طایفه خویش کمک کنند و گامی ارزشمند در جهت کمک به همنوعان خویش بردارند.
وی افزود: متاسفانه در مراسم‌های فاتحه‌خوانی نیز هزینه‌های گزافی صرف می‌شود که سودی برای میت بعضا ندارد که می توان چنین هزینه‌هایی یا اموال میت را درجهت ایجاد وقف برای رفع نیازهای طایفه خود و کارهای عام المنفعه که سودمعنوی مادام العمر به حساب میت مطابق آیات و روایات عائد خواهد شد صرف کرد.
مومنی شاد با بیان اینکه وقف جمعی‌، امتیاز داشتن یک موقوفه را به میان تمام خانواده‌ها می‌برد، گفت: امروز به وسیله وقف جمعی همه می‌توانند واقف باشند و وقف نیز دیگر در خصوص متمکنین نیست و ثواب وقف می‌تواند در اختیار همه قرار گیرد.
معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان بر لزوم همت و اهتمام رسانه‌های جمعی جهت ترویج و گسترش فرهنگ وقف جمعی در جامعه تأکید کرد و گفت: باید همگان دست به دست هم دهند و فرهنگ وقف جمعی و فواید آن را از طریق تریبون‌های نماز جمعه، فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و غیره برای مردم تبیین کنند.


کد مطلب: 426743

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/426743/چشمه-جاری-بعد-مرگ-ادامه

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1