کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیلی بر انتخابات میاندوره گچساران و باشت؛

انتخابات میاندوره گچساران و باشت یک آچمز دارد

27 مهر 1399 ساعت 10:27

اصولگرایان سکوت معناداری را پیشه کرده‌اند، اردلان زینل زاده، علیمراد جعفری، هومان عسکری، احمد خورشیدی آزاد، علی فولادی وندا حرکت خاصی ندارند و علت سکوت آنها مشخص نیست. آیا میدان را برای مانور بهتر سید قدرت حسینی بحرینی خالی کرده‌اند؟ سئوالی که بعید به نظر می‌آید، اینگونه باشد. زینل زاده و عسکری حدود 16 هزار رأی در انتخابات اسفند 98 کسب کردند. تحرکات این دو بر سرنوشت انتخابات میاندوره گچساران و باشت تأثیر خواهد داشت.


 آرایش سیاسی 1400 گچساران و باشت در حال شکل گیری است، کناره گیری محمد قائم تاجگردون فرزند «حاج بهرام» و ساسان تاجگردون از مسئولیت‌هایشان و تصدیر اولین پیام عبدالرحیم رحیمی در پیج اینستایش رفته رفته جبهه گیری‌ها را آشکار می‌کند.
بر شیپور نبرد انتخابات میان دوره گچساران و باشت دمیده شده، کاندیداها آماده رقابت نفس گیر و سخت می‌شوند. غلامرضا تاجگردون موضعش را قبلاً اعلام کرده، «اگر من نباشم، ما تصمیم می‌گیریم که کی نماینده باشد.»
اصولگرایان سکوت معناداری را پیشه کرده‌اند، اردلان زینل زاده، علیمراد جعفری، هومان عسکری، احمد خورشیدی آزاد، علی فولادی وندا حرکت خاصی ندارند و علت سکوت آنها مشخص نیست. آیا میدان را برای مانور بهتر سید قدرت حسینی بحرینی خالی کرده‌اند؟ سئوالی که بعید به نظر می‌آید، اینگونه باشد. زینل زاده و عسکری حدود 16 هزار رأی در انتخابات اسفند 98 کسب کردند. تحرکات این دو بر سرنوشت انتخابات میاندوره گچساران و باشت تأثیر خواهد داشت. عسکری اصلاح طلب و حدود 8 هزار رأی قشقایی‌ها را در سبد خود دارد، او می‌توان تحت فرمان احمد خورشیدی و فولادی وندا این آرا را به سمت «حسینی بحرینی» ببرد و یا هم بر اصل آزادی و دموکراسی صحه بگذارد و طرفدارانش را در انتخابات میاندوره آزاد بگذارد تا هر طور که می‌خواهند تصمیم بگیرد. زینل زاده نیز تاکنون در باره انتخابات میاندوره حرفی نزده، او احتمالاً بر سر حرف‌هایش با اجماع اصولگرایان بماند و یا هم دلخوری‌هایش را داشته باشد و سکوت کند. همه اینها در ابهام قرار دارند و زمستان گرمی در گچساران و باشت رقم خواهد خورد.
77841 رأی در انتخابات اسفند 98، به صندوق‌های رأی حوزه انتخابیه گچساران و باشت ریخته شد که تقریباً این میزان رأی بین تاجگردون و مخالفین تاجگردون نصف می‌شود. به طوریکه غلامرضا تاجگردون از 77841 رأی حدود 38 هزار و 500 رأی کسب می‌کند و سیدقدرت حسینی، اردلان زینل زاده و هومان عسکری نیز 38 هزار رأی می‌آورند. حال اگر انتخابات میاندوره بین «حسینی» و گزینه تاجگردون برگزار شود، چه چارچوب سیاسی شکل می‌گیرد؟ آیا همه آراء زینل زاده و هومان عسکری به سبد سید قدرت حسینی خواهد ریخت یا خیر؟ سید قدرت توانایی جذب آرای دو کاندیدای اجماع اصولگرایان را دارد؟ آیا اصولگرایان این بارهم بر تعدد کاندیداها تاکید می‌کند؟ به نظر می‌رسد، اگر انتخابات گچساران و باشت دو قطبی شود؟ کار برای سید قدرت حسینی سخت باشد.
زینل زاده حیات سیاسی برای خود فرض دارد و بعید به نظر می‌رسد، بعد از اتفاقاتی که بر سر اعتبارنامه تاجگردون آمده، خودش را کنار کسانی قرار بدهد که مردم آنها و همفکرانشان را مقصر نادیده گرفتن رأیشان می‌دانند. چرا که به گفته کارشناسان، انتخابات ۱۴۰۰ گچساران و باشت، آری یا نه به اعتبارنامه منتخب مجلس یازدهم این حوزه انتخابیه است و مردم حق دارند به اعتبارنامه منتخب پیشین خود نه یا آری بگویند و پاسخی به مخالفان و موافقان اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون بدهند. اصولگرایان هنوز سخن قطعی پیرامون شیوه حضورشان در رقابت 1400 ارائه نداده‌اند.
حاج رحیمی در اولین پیام انتخاباتی خود، از مخالفان تأیید اعتبار نامه تاجگردون اعلام انزجار می‌جوید و می‌گوید: «نماینده منتخب مردم در یک رقابت سالم و کسب رأی حداکثری به دلیل غرض ورزی‌های کورکورانه و خودبینی و خودخواهی عددی قلیل که متاسفانه در طول این ۴۰ سال انقلاب اسلامی منافع عموم و حق انتخاب مردم را نادیده گرفته و فدای مطامع شخصی خود نموده‌اند باعث گردید که نماینده خدوم و لایق این مردم از ورود به مجلس شورای اسلامی بازمانده و حقوق رأی دهندگان آشکارا پایمال گردد. که اینجانب این حرکت را محکوم و اعلام انزجار می‌کنم.»
رحیمی در ادامه بیانیه خود خط و نشان انتخاباتی ترسیم و بر احترام به خرد جمعی و نظر معتمدین و متنفذین تاکید می‌کند و می‌گوید: امیدوارم تمام کسانی که قصد حضور در انتخابات را دارند با احترام به خرد جمعی و به دور از خودخواهی و تکروی باعث ایجاد شور و نشاط انقلابی شوند.»
او این پیام خود را به عنوان اولین پیام قلمداد و دوری از خودخواهی و تکروی را به سایر کاندیداهای همسو و همفکر خود توصیه می‌کند. برخی‌ها اینگونه بیان می‌کنند که حاج رحیمی به دلیل اختلافاتی که با غلامرضا تاجگردون پیدا کرد به لرستان رفت، موضوعی که هیچ وقت در مورد آن صحبت نشد. در روزهای اخیر هم تلاش‌های صورت گرفت که بر این اختلافات به هر نحوی دامن زده شود و با بیان حرف‌های از این قبیل که غلامرضا تاجگردون نمی‌گذارد که «حاج رحیمی» کاندیدا شود تا نمایندگی مجلس موروثی بماند، به دنبال افزودن شعله اختلافات هستند. ساسان تاجگردون کاندیدای مجلس شورای اسلامی انتخابات میاندوره گچساران و باشت نیز در پاسخ به این سخنان می‌گوید: «هر کسی می‌تواند کاندیدای انتخابات مجلس شود و کسی هم نمی‌تواند جلوی کسی را بگیرد، بنده هم این حق را برای خودم قائل هستم.» ساسان تاجگردون دست روی این نکته هم می‌گذارد که در نهایت تصمیم عقلایی می‌گیریم و هر چه خرد جمعی بیان کنند، آن را عمل خواهیم کرد.
تاکنون محمد قائم تاجگردون، ساسان تاجگردون و عبدالرحیم رحیمی سه کاندیدای شاخص جریان اصلاح طلب و یا کاندیدای نزدیک به غلامرضا تاجگردون هستند که احتمال دارد، در روزهای آینده بر تعداد این کاندیداها افزوده شود حاج غلام بر سر دو راهی سخت قرار گرفته و مشخص نیست که او بر اساس کدام شاخص‌ها کاندیدای نهایی انتخابات میان دوره را مشخص می‌کند. بدون شک شفافیت در شاخص‌ها انتظار و توقع هواداران تاجگردون است. غلامرضا تاجگردون فکر همه چیز را خواهد کرد، او مراقب تحرکات احمد خورشیدی در جمع قشقایی‌ها هست، تاجگردون ارتباط حسنه‌ای با قشقایی‌ها دارد و حمایت قشقایی‌ها از هر کاندیدایی یک برگ برنده محسوب می‌شود.
انتخابات میاندوره گچساران و باشت یک آچمز دارد. منتظر بمانید.


کد مطلب: 426636

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/426636/انتخابات-میاندوره-گچساران-باشت-یک-آچمز

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1