تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۵۰
کد مطلب : ۴۲۶۲۶۶
گمانه‌زنی ورود سیاست‌مداران در انتخابات ریاست جمهوری؛

پاسخ خاتمی به احتمال حضورش در 1400

۱
۰
پاسخ خاتمی به احتمال حضورش در 1400
کبنا ؛گمانه‌زنی بر سر گزینه‌های احتمالی ریاست‌جمهوری همچنان ادامه دارد و در این بین با اظهارنظر برخی شخصیت‌ها فضا قدری شفاف‌تر شده است. روز گذشته حسین نورانی‌نژاد، عضو حزب اتحاد ملت، دراین‌باره که بسیاری به‌ویژه اصولگرایان، محمدجواد ظریف را به‌عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنند، به خبرگزاری «برنا» گفت: «این گمانه‌زنی‌ها اتفاقی طبیعی است که در آستانه هر انتخاباتی شکل می‌گیرد، بدین گونه که برخی گمانه‌زنی کرده و گمانه‌زنی‌های خود را به عنوان خبر منتشر می‌کنند یا بخشی نیز جنگ روانی یک جریان علیه جریان دیگر در قالب خبرسازی است تا از آن فیدبک دریافت کند یا ممکن است یک جریان برای جریان مقابل کاندیداتراشی کند یا اینکه تلاش می‌کند کاندیدایی را بسوزاند... . این گمانه‌زنی‌ها جزء بحث‌هایی نیست که بتوان به عنوان اخبار قطعی روی آن تکیه کرد بلکه بیشتر از منظر گمانه‌زنی، شایعات و بحث‌های جنگ روانی در آستانه انتخابات باید به آنها نگاه کرد».
خاتمی گفت قصد حضور  در  قدرت را  ندارم
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره کاندیداهای مطرح و اینکه آیا اصلاح‌طلبان در میان خود یک چهره برجسته جدید یا چهره جوان دارند و اینکه تا چه حد دراین‌باره شخصیت‌سازی صورت گرفته است، بیان کرد: «بنده با این بحث که شخصیت‌سازی در حوزه جوانان در میان اصلاح‌طلبان صورت نگرفته، موافقم؛ چراکه یکی از کم‌کاری‌های آنها، این است که نتوانستند یا تلاش نکردند تا از نسل دوم و سوم خودشان، نیروهای برجسته‌ای را تربیت کنند». نورانی‌نژاد درباره گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه با خاتمی درباره حضور در انتخابات ۱۴۰۰ مذاکره‌ای شده یا خیر، اشاره کرد: «دراین‌باره چیزی نشنیده‌ام؛ شخص آقای خاتمی پاسخ این گمانه‌زنی‌ها را قبلا داده‌اند و در قالب ویدئویی گفته‌اند که قصد بازگشت به قدرت را ندارند».
ظریف: نمی‌آیم اما برای اجماع ملی تلاش می‌کنم
اخیرا محمدجواد ظریف هم در گفت‌وگویی با روزنامه «کار و کارگر» احتمال حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کرد و گفت: «علت شرکت‌نکردنم در انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌۱۴۰۰ از سر عافیت‌طلبی نیست... من تجربه‌ای در عرصه مدیریت سیاست‌گذاری‌های کلان یک دولت ندارم. تخصص لازم را هم ندارم اما در مورد وزارت خارجه هیچ‌گاه نگفتم که تخصص ندارم... معتقدم که ما باید یک اجماع ملی برای سال آینده و سال‌های پیش‌رو در راستای زدودن این ناامیدی و یأس فعلی از جامعه ایجاد کنیم و من نیز با تمام توان در شکل‌گیری چنین اجماع ملی ایفای نقش خواهم کرد تا فردی که مورد وثوق تمام ملت و گروه‌های تأثیرگذار سیاسی است، وارد میدان شود تا از شرایط خطیر فعلی عبور کنیم و با شکل‌گیری چنین اجماعی من هم خواهم توانست وظایف خودم در وزارت خارجه را بهتر انجام دهم».
عارف: می‌آیم
اما محمدرضا عارف فعلا تنها کسی است که گفته است اگر لازم باشد در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کند. او اخیرا گفت: «می‌گویند بی‌عرضه است یا اهل انصراف و استعفاست، اما رویکرد من این است که اگر فرد مناسب‌تر از خود پیدا کردم، کنار می‌روم. راهبرد من برای انتخابات ۱۴۰۰ افزایش مشارکت و حضور جدی و تمام‌قد اصلاح‌طلبان است. برای تحقق این راهبرد، اگر نیاز باشد، راحت می‌آیم و اگر به فرد دیگری نیاز باشد، نمی‌آیم؛ زیرا اهل تک‌روی نبوده و مبنای من خرد جمعی است».
ضدونقیض‌هایی درباره شروط لاریجانی
حال باید دید که موضع دیگر گزینه‌های احتمالی اصلاح‌طلبان در قبال شرکت یا عدم شرکت در انتخابات چگونه خواهد بود. در چندوقت اخیر صحبت‌هایی درباره چهره‌هایی مانند اسحاق جهانگیری، محمدرضا خاتمی و مصطفی معین مطرح بوده است و از سوی دیگر برخی چنین گمانه‌زنی‌ای را مطرح می‌کنند که اگر اصلاح‌طلبان مانند سال 92 به نتیجه ائتلاف با یک نیروی غیراصلاح‌طلب برسند، ممکن است علی لاریجانی هم گزینه نهایی اصلاح‌طلبان باشد. این گمانه‌زنی تا حدی قوت گرفت که چندی پیش برخی رسانه‌ها خبر از شروط علی لاریجانی برای شرکت در انتخابات 1400 دادند و گفته شد که شرط اصلی او علاوه بر حمایت اصلاح‌طلبان، نامزدی او از جانب راست سنتی است؛ به نحوی که فقط نامزد اصلاح‌طلبان نباشد و مانند حسن روحانی از حمایت برخی راست‌گرایان هم برخوردار باشد و او از اینکه فقط از جانب اصلاح‌طلبان حمایت شود راضی نیست و معتقد است اجماع بر سر او به عنوان گزینه ائتلافی شامل میانه‌روهای جناح راست و چپ به نفع آینده سیاسی اوست و به نوعی شرط حضور او در انتخابات است؛ هرچند بعد از انتشار این خبر برخی از نزدیکان علی لاریجانی گفتند این مسائل شایعه است و او هنوز تصمیمی برای شرکت در انتخابات ندارد.
 
مرجع : روزنامه شرق
نام شما

آدرس ايميل شما

احمد واثق
Iran, Islamic Republic of
به نظر من آقای لاریجانی با حمایت خود از برجام روحانی در مجلس کشور رابه وضع کنونی رساند.
محمد رضا خاتمی هم اجرای قوی نداشته است سودای دوستی.را دارد
اما عارف مدیریت قوی باسواد و کاربلد است اما در سیاست ضعیف است
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1