کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت ارسالی:

کالبدشکافی اولین نطق مهدی روشنفکر

3 مهر 1399 ساعت 16:35

نوع نگاه مهدی روشنفکر به مسائل سیاسی، اجتماعی، تاریخی و مسائل روز قابل تحسین بوده و ضمن ارزوی موفقیت و سربلندی برای ایشان، امیدواریم مردم و به ویژه فعالان سیاسی _اجتماعی و نخبگان علمی با وحدت و همدلی در کنار نقدهای شجاعانه و منصفانه، جهت جامه عمل پوشاندن به این تفکرات و پیشرفت و توسعه استان، با جناب روشنفکر نماینده محترم مجلس شورای اسلامی همکاری لازم داشته باشند.


مهدی روشنفکر نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون، بعد از چهار ماه از شروع به کار مجلس، به قید قرعه برای اولین مرتبه فرصت پیدا کرد تا پشت تریبون مجلس قرار گرفته و مشخص گردد ایا مصمم است تا به وعده‌های خویش، از جمله شعار بازگشت به مردم، جامه عمل بپوشاند و حرف دل مردم را بر زبان آورد.
  بعد از اولین سخنان دکتر مهدی روشنفکر در مجلس، قریب به اتفاق فعالان سیاسی و اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد، به ویژه در حوزه انتخابیه ایشان در ساعت‌های گذشته، محتوای سخنان ایشان را نه تنها منطبق بر شعار بازگشت به مردم و قابل تحسین دانسته‌اند بلکه پذیرفته‌اند در شرایط امروزی، لزوم چنین تفکری متفاوت با گذشته به نام اصول گرایی و انقلابی در مجلس برای جلوگیری از هیجان‌زدگی، مرزبندهای اشتباه و گاها مصادره کردن انقلاب احساس می‌شود.
 با دقت وکالبدشکافی سخنان مهدی روشنفکر، موضوعات قابل تأمل زیر را می‌توان از مطالب ایشان بیرون کشید.
 روشنفکر با تکرار نام استان به جای حوزه انتخابیه خود و اشاره به جغرافیا استان وتمرکز بر سه حوزه انتخابیه، نشان داد کوچکترین نگاه مرزبندی و منطقه‌ای در اندیشه و رفتار ایشان وجود ندارد و نگاهش نگاه همدلی و برادری در جهت رشد و توسعه استان است.
ایشان با اشاره به اسامی دو تن از شهدای شجاع و کم‌نظیر استان و کشور و یکی از روحانیون و عالمان شجاع و برجسته تاریخ جنوب کشور، و اشاره به رشادت فرزندان استان در قرن‌های گذشته قبل از انقلاب نشان دادند برای عزت این سرزمین باید علم و تفنگ، دین‌گرایی و ملی گرایی در کنار یکدیگر باشند. و به نحو احسن از وفاداری و درصد بالای استعدادهای شکوفا شده علمی و نظامی استان با وجود مظلومیت و محرومیت بالای این منطقه، و نبود کوچکترین امکانات و خدماتی در گذشته، سخن گفتند.
 روشنفکر به درستی عدم اولویت بندی درست در مسائل را یکی از دلایل اساسی مشکلات موجود دانستند و از سطحی‌نگری برخی از سیاستمداران گفتند؛ زمانی که، دلیل کم لطفی این سیاستمداران به استان را سطحی نگری، کَمی‌نگری و نگاه به جمعیت به جای کیفی‌نگری دانست و در مجلس نیز خود و دیگر نمایندگان خانه ملت را به اولویت قرار دادن کیفیت در تصمیمات، به جای کمیت توصیه کرد و در یک جمله کاملاً هوشمندانه در انتهای سخنان خود سوءمدیریت ها را دلیل نابسامانی‌ها خواند نه تحریم‌ها و دست اندازی دیگر کشورها را و دیگر بهانه تراشی‌ها!
 مهدی روشنفکر با تشبیه استان کهگیلویه و بویراحمد به بهشت گمشده خاورمیانه به نحو احسن در یک جمله کوتاه، از پتانسیل بالای این منطقه در زمینه سرمایه گذاری برای گردشگری و توریست در سال‌های آینده سخن گفتند.
  مهدی روشنفکر با بکر و اصیل دانستن خلق و خوی مردم استان کهگیلویه و بویراحمد و شبیه سازی خصوصیات ان‌ها به درختان بلوط و روخانه‌های زلال و پر ابی که بدون هیچ چشم داشتی می‌بخشند اباد می‌کنند و می‌روند سخاوت، مردانگی، استقامت، وفاداری، صداقت، شجاعت و کم توقعی مردمان استان کهگیلویه‌وبویراحمد در طول تاریخ نسبت به عزت این آب و خاک را، به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیدند.
 مهدی روشنفکر ادعای مظلومیت و محرومیت مردم استان کهگیلویه و بویراحمد را که در ابتدای سخنان خود، به آن اشاره کرده بود در میانه نطق پیش از دستور خود، به بهترین شکل ممکن به اثبات رساند انجا که نه تنها از بی بهره بودن اقتصادی مردم از پتانسیل بالی طبعیت بکر و پایتخت طبیعت ایران بودن گفت بلکه ادعا کرد ما با وجودی در معضلات و اسیب‌های اجتماعی به دلیل بی مهری و سوءمدیریت دست پا می‌زنیم و در رده‌های نخست قرار گرفته‌ایم که یکه‌تاز نسبت‌های مشارکتی و وفاداری به نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم و با توجه به جمعیت و وسعت اندک، در تولید سرمایه از جمله نفت و گاز و معادن زیر زمینی، این استان را نیز می‌توان پایتخت تولید سرمایه کشور به صورت نسبی دانست.
 و اما مهم‌ترین و ماندگارترین سخنان ایشان را می‌توان در نگاه و تعریف ایشان از واژه انقلابی و انقلابی گری دانست انجا که، انقلابی بودن را به برابری، وحدت و برادری گره زدند و در حقیقت هر عملی که به این سه آسیب بزند را مضر و آفت انقلابی‌گری دانستند.
 مهدی روشنفکر ثمره و عملکرد مجلس و تواضع نمایندگان در مقابل مردم و کنار گذاشتن توقعات نابه‌جا از نظام را مبنای قضاوت مردم دانستند نه میزان غلظت شعارها، هیجان زدگی و یکه تازی شور انقلابی‌گری عاری از شعور انقلابی! و به راحتی تقسیم مردم به انقلابی و غیر انقلابی و جبهه حق خواندن و دیگری را ناحق خواندن را آفت خطرناک انقلابی‌گری دانستند.
 مهدی روشنفکر به زیبایی هر چه تمام‌تر و آگاهانه، آسیب‌شناسی کرده و توجه به دو قشر نخبگان و محرومین را اولویت مجلس انقلابی برشمردند.
 مهدی روشنفکر در قسمت دیگری از سخنان خود، به برداشت اشتباه از جوان‌گرایی و توجه به سن پایین در جامعه به عنوان جوانگرایی پرداختند و بیان‌کردند تخصص محوری، تعهد و تولید را از نشانه‌های یک جوان در جامعه دانستند حتی اگر فرد کهن‌سالی چنین تفکراتی داشته باشد.
 مهدی روشنفکر در بخشی از سخنان خود از یک ترس و دلهره بزرگ گفتند و ان فراموش کردن اندیشه و اهداف شهدا و مفاخر چند هزار ساله این مرزوبوم بود زیرا به درستی تشخیص دادند سهم بزرگی از هویت و خودباوری مردم این سرزمین متمدن، به زنده نگه داشتن نام و اندیشه شهدا و دیگر مفاخر دینی و ملی تاریخ سرزمین متمدنی همچون ایران بستگی خواهد داشت و بدون شناخت از این دو، مردم و به ویژه جوانان دچار سردرگمی، بحران هویت و عدم‌خودباوری خواهند شد و ممکن است در تاریخ دیگر ممالک و سرزمین‌ها دربه در به دنبال پیدا کردن قهرمان برای الگوبرداری از انان باشند.
و در پایان، با پرداختن به مسائل روز همچون نوسانات و بی‌ثباتی بورس، عدم‌کنترل بازار، و موانع بزرگ سد راه ازدواج و تشکیل زندگی جوانان و به کارگیری افراد متعهد و متخصص، صحبت خود را به زیبایی و ظرافت خاص به اتمام رساندند.
 نوع نگاه مهدی روشنفکر به مسائل سیاسی، اجتماعی، تاریخی و مسائل روز قابل تحسین بوده و ضمن ارزوی موفقیت و سربلندی برای ایشان، امیدواریم مردم و به ویژه فعالان سیاسی _اجتماعی و نخبگان علمی با وحدت و همدلی در کنار نقدهای شجاعانه و منصفانه، جهت جامه عمل پوشاندن به این تفکرات و پیشرفت و توسعه استان، با جناب روشنفکر نماینده محترم مجلس شورای اسلامی همکاری لازم داشته باشند.
 ------------------------------------------
سید طهماسب سجادی خواه
 


کد مطلب: 425905

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/425905/کالبدشکافی-اولین-نطق-مهدی-روشنفکر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1