کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انتقاد فرشاد نگین تاجی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر یاسوج از افتتاح المان‌های شهرداری یاسوج:

آقای شهردار با شعور و فهم مردم بازی نکنید / نتیجه این تفکر، نصب لاک‌پشت، کفش‌دوزک و به سخره گرفتن شهر است / به شدت از شهردار یاسوج گلایه دارم

9 مرداد 1399 ساعت 13:54

این افرادی که برای افتتاحیه رفته اند، از سال اول مخالف شکل گیری کمیسیون معماری و شهرسازی بوده اند، و اصلا این موضوع برایشان معنا و مفهومی ندارد. بارها فشار آوردیم که چرا ما همچون شهرهای بزرگ دیگر کمیسیون معماری و شهرسازی نداریم؟ نتیجه این تفکری که موافق تشکیل کمیسیون معماری و شهرسازی نیست نصب لاک پشت و کفش دوزک است، و به نوعی این به سخره گرفتن شهر است، ما نباید شعور و درک مردم را به بازی بگیریم، چون معماری بر روح و روان و فهم و درک جامعه اثرگذار است.


فرشاد نگین تاجی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر یاسوج و مشاور معماری و شهرسازی معاونت عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در انتقاد از رونمایی از 13 المان شهری در پارک ولایت یاسوج با حضور شهردار و برخی از اعضای شورا، این اقدام را غیر کارشناسی و دون شأن دانست.
نگین تاجی در گفت و گو با خبرنگار کبنا اظهار کرد: متاسفانه برخی اتفاقات در یاسوج افتاده که نه تنها ارتقاء کیفی مناظر شهری را ایجاد نکرده، بلکه مناظر را دچار چالش کرده است، بنده به عنوان رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر یاسوج و مشاور معماری و شهرسازی معاونت عمرانی استاندار نسبت به این موضوع نگران هستم و اگر قرار است در یاسوج مسائل با نگاه کارشناسی انجام نشود باید منتظر اتفاقات بدتری باشیم.
نگین تاجی اظهار کرد: اشکال هندسی و مجسمه کفش دوزک و لاک پشت و ... که استفاده شده‌اند چه جایگاهی در فرهنگ مردم ما دارند؟ از نظر بنده این یک نوع بزک کاری است، و بنده به عنوان عضو شورای شهر بخاطر این عمل از مردم عذرخواهی می‌کنم.
وی در خصوص لزوم هماهنگی‌ها و انجام کار کارشناسی در این خصوص اظهار کرد: کوچک‌ترین هماهنگی با بنده که مشاور معماری و معاونت عمرانی شهرسازی هستم صورت نگرفته است، متاسفم که با نگاه افتخارآمیز برای این چند مجسمه افتتاحیه برگزار می‌کنند، آنقدر در سطح پایینی هستیم که برای مجسمه‌های بزک کاری افتتاحیه قرار می‌دهیم، اگر نگاه ما این باشد روز به روز عقب گرد می‌کنیم.
وی در ادامه‌ی ابراز گلایه‌ی خود افزود: بنده به شدت از شهردار گلایه دارم چون هیچ هماهنگی با بنده نداشته‌اند. باید کسی که این ایده را داده است معرفی شود، مردم باید بدانند که چه کسی این ایده را داده است و باید دلیل خود برای این کار را توضیح دهد.

                    
                                                  فرشاد نگین تاجی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر یاسوج
 
وی در خصوص اهمیت تشکیل کمیسیون معماری و شهرسازی بیان کرد: این افرادی که برای افتتاحیه رفته‌اند، از سال اول مخالف شکل گیری کمیسیون معماری و شهرسازی بوده‌اند، و اصلاً این موضوع برایشان معنا و مفهومی ندارد. بارها فشار آوردیم که چرا ما همچون شهرهای بزرگ دیگر کمیسیون معماری و شهرسازی نداریم؟ نتیجه این تفکری که موافق تشکیل کمیسیون معماری و شهرسازی نیست نصب لاک پشت و کفش دوزک است، و به نوعی این به سخره گرفتن شهر است، ما نباید شعور و درک مردم را به بازی بگیریم، چون معماری بر روح و روان و فهم و درک جامعه اثرگذار است.
وی گفت: هر گونه طراحی فضای شهری باید بر اساس مدل‌های استاندارد، و زمینه‌ها و فرهنگ جامعه طراحی شود، اگر غیر از این باشد نشاندهنده بینش غیرمتعارف مدیریت شهری است.
نگین تاجی گفت: وقتی کسی فرق المان، تندیس و اثر و دیگر واژه‌های تخصصی را نمی‌داند چطور می‌تواند بصورت محتوایی اثری منطبق با فضای شهری خلق کند یا معرفی کند؟ المان یعنی یکسری فرم‌ها متشکل  از خط، حجم، شکل و نقطه که در ترکیب با هم فرمی را تشکیل می‌دهند. و ما باید در ایجاد فضای شهری مطابق با فرهنگ و تاریخ و جغرافیایی منطقه عمل کنیم.
عضو شورای شهر یاسوج تصریح کرد: متاسفانه مدیریت شهری ما بدون آنکه بینش لازم در خصوص این تعاریف داشته باشد، هزینه می‌کنند.
وی در انتها گفت: زمانی که یک گردشگر از شهر یاسوج می‌گذرد باید بازنمود فرهنگ مردم این شهر و استان را در فضای شهری مشاهده کند، زمانی که یک میدان یا یک مجسمه در فضای شهری به دلیل خاصی مکث و درگیری ذهنی ایجاد می‌کند باعث شکل گیری در ذهن افراد می‌شود. مثلاً میدان آزادی تهران به ایجاد مکث و تفکر در این خصوص دامن می زند. اما هنوز به این گونه مسائل در فضای شهری ر یاسوج توجهی نمی‌شود.
 


کد مطلب: 423816

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/423816/آقای-شهردار-شعور-فهم-مردم-بازی-نکنید-نتیجه-این-تفکر-نصب-لاک-پشت-کفش-دوزک-سخره-گرفتن-شهر-شدت-یاسوج-گلایه-دارم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1