تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۴۲۳۴۶۴
کبنا گزارش می‌دهد

سایه خاموشی بر سر کشور / کهگیلویه و بویراحمد در محدوده قرمز مصرف برق / لزوم کاهش ساعات اداری / گرما بهمئی را تعطیل کرد

۰
سایه خاموشی بر سر کشور / کهگیلویه و بویراحمد در محدوده قرمز مصرف برق / لزوم کاهش ساعات اداری / گرما بهمئی را تعطیل کرد
کبنا ؛بنا به گفته کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد، گچساران با 47.1 درجه سانتیگراد به عنوان گرمترین نقطه استان کهگیلویه و بویراحمد معرفی و سی‌سخت هم با حداقل دمای 18.4 درجه سانتیگراد به عنوان خنک ترین نقطه استان شناخته شده است. به طور کلی استان کهگیلویه و بویراحمد در ساعات اخیر و روزهای گذشته با افزایش دما روبرو بوده و مصرف برق در کهگیلویه و بویراحمد رکورد را شکست.
داوود راهزادی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد از افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در استان به‌دلیل گرمای زودرس خبر داد و می‌گوید: «میزان مصرف برق در ساعات اوج بار شب به ۴۴۷ مگاوات ساعت رسیده است.»
 راهزادی گفت: «متاسفانه مصرف برق در شهرستان‌های گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد به‌شدت سیر صعودی داشته و البته در تلاش هستیم این رشد صعودی را در روزهای آینده مدیریت مصرف کنیم.»
راهزادی ادامه داد: براساس تحلیل‌های سازمان هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد دمای هوا در فصل گرم امسال شدت می‌گیرد و با شدت گرفتن دمای هوا به‌طور حتم میزان مصرف برق در بین مشترکین برق نیز رشد نگران کننده‌ای خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در نامه‌ای به معاونت عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و در اجرای مصوبه سیزدهم تیرماه ۱۳۹۷ هیات وزیران و نامه نوزدهم تیرماه ۱۳۹۸ دبیر هیات دولت به وزیر کشور از این معاونت خواسته‌ایم «ساعات اداری در کهگیلویه و بویراحمد» را تغییر دهد، بیان کرد: ما معتقدیم براساس روند افزایشی مصرف برق در این استان، ساعات کار در ادارات، شهرداری‌ها، مؤسسات غیردولتی، دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها به ویژه در مناطق گرمسیری باید تغییر کند.
 مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: براساس درخواست ما، ساعات کار باید از پانزدهم خردادماه تا ۱۵ شهریورماه و به منظور بهینه سازی مصرف انرژی و کنترل مصرف در ساعات پیک بار (اوج مصرف) به ساعات شش و ۳۰ دقیقه تا حداکثر ۱۳ و ۳۰ دقیقه تغییر کند.
راهزادی، میزان مصرف برق در ساعات اوج بار روز استان کهگیلویه و بویراحمد را ۴۳۵ مگاوات عنوان و ادامه داد: میزان مصرف برق در گچساران با ۱۶۷ مگاوات بیشترین میزان مصرف را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: بویراحمد و دنا با ۱۰۹ مگاوات ساعت در ساعات اوج بار مصرف دومین میزان مصرف را در استان به خود اختصاص داده و البته این میزان مصرف در شهرستان کهگیلویه به ۸۱ مگاوات می‌رسد.
«گرما ساعت کاری را تا اول مرداد ماه 99 در شهرستان گچساران تغییر داد»، علی خوان پایه فرماندار گچساران در این باره با بیان اینکه ساعات کاری ادارات طی این ایام از ساعت ۷ بامداد تا ۱۲ ظهر است، افزود: ساعت اداری روز پنج‌شنبه دوم مرداد در این شهرستان نیز از ساعت ۷ بامداد تا ۱۱ است.
وی ادامه داد: کاهش ساعت اداری گچساران با هدف مدیریت مصرف برق است و هفته آینده به روال عادی برمی‌گردد.
  https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000423/nf00423464-2.jpg
اما شدت گرما بهمئی را به تعطیلی کشاند و فرماندار بهمئی در این باره گفت: «ادارات، نهادها و بانک‌های شهرستان بهمئی در روزهای دوشنبه و سه شنبه ۳۰ و ۳۱ تیرماه به دلیل گرمی شدید هوا تعطیل شدند.»
وی افزود: علاوه بر این، روز چهارشنبه یکم و پنج شنبه دوم مردادماه نیز ساعات اداری شهرستان کاهش می‌یابد و زمان پایان کار نیز تا ساعت ۱۲ ظهر است.
 حکمت الله سنایی کاهش مصرف برق، تأمین برق خانوارهایی که با مشکل اُفت ولتاژ مواجه هستند، صرفه جویی در مصرف آب و حفظ سلامت عمومی مردم را از دلایل این تعطیلی اعلام کرد.
 وی ادامه داد: مراکز درمانی، دستگاه‌های امدادی، نهادهای خدمات رسان و مراکز عملیاتی در این تعطیلات به روند کاری خود ادامه خواهند داد و تعطیل نیستند.
 فرماندار بهمئی از مردم خواست به منظور جلوگیری از قطع و اُفت ولتاژ برق و صرفه جویی در مصرف آب و حفظ سلامت شهروندان، استفاده از برق و آب را مدیریت کنند.
 «شهرستان بهمئی از شهرستان‌های گرمسیری استان کهگیلویه وبویراحمد با جمعیتی بالغ بر ۵۰ هزار نفر، در همسایگی استان خوزستان قرار دارد و از آب وهوایی گرم و دارای رطوبت و شرجی بالا برخوردار است.»
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000423/nf00423464-3.jpg
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی نیز در خصوص افزایش دما و افت ولتاژ برق، به ایسنا، گفت: علیرغم افزایش دما و مصرف بالا شرایط نیروگاه ها نرمال است اما از مشترکان تقاضا داریم طی ۱۰ روز آینده به مدیریت مصرف توجه داشته باشند.
محسن طرزطلب با اشاره به آخرین وضعیت نیروگاه های کشور، اظهار کرد: در حال حاضر نیروگاه وضعیت عادی دارند و مشکلی در روند تولید برق وجود ندارد و رکوردشکنی مصرف برق آسیبی به نیروگاه ها وارد نکرده است.
وی با تاکید بر اینکه پیش بینی می شود که نیروگاه ها توان مقابله با افزایش مصرف را داشته باشند، تصریح کرد: نگرانی برای زمانی است که حادثه ای در یک یا چند نیروگاه اتفاق افتد و مشکلاتی را ایجاد کند؛ در غیر این صورت نگرانی خاصی برای تامین برق کشور وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با بیان اینکه نگرانی از این بابت است که متوسط میانگین دمای هوا در کل کشور افزایش یابد، افزود: هر یک درجه میانگین وزنی که افزایش می یابد ۱۸۰۰ مگاوات بر میزان مصرف برق افزوده می شود.

۱۸۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه ها اضافه شد
طرزطلب افزود: وقوع گرمای بیش از حد ممکن است در تولید برق پایدار و مستمر ایجاد مشکل کند. علاوه بر این در حوزه های پست، انتقال و بحث های توزیع نیز ممکن است مشکلاتی به وجود آید که مدیریت مصرف برق و همکاری مشترکان می تواند این موضوع را سامان بخشد.
وی با اشاره به افزایش ظرفیت نیروگاه ها در پیک امسال، اظهار کرد: از پیک سال گذشته تا کنون حدود ۱۸۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه های کشور اضافه شده است.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000423/nf00423464-1.jpg
خاموشی های سال ۹۷ تکرار نمی شود
وی در پاسخ به این سوال که وقوع خاموشی های برنامه ریزی شده همچون سال ۱۳۹۷ چقدر است؟ گفت: با همکاری مردم و شرایط موجود به نظر نمی رسد که شاهد خاموشی های برنامه ریزی شده باشیم. در آن سال بحث این بود که به دلیل کمبود بارش ها نمی توانستیم از حداکثر نیروگاه های برق آبی استفاده کنیم.
به گفته وی کسری منابع آب موجب شد تا در سال ۱۳۹۷ تنها  نیمی از ظرفیت برق آبی ها استفاده شود که اکنون این شرایط وجود ندارد و اگر مردم همکاری داشته باشند تا ۱۰ روز آینده که دمای هوا افت پیدا می کند می توانیم این شرایط را پشت سر بگذاریم؛ چراکه معمولا از ۱۵ مرداد به بعد دمای هوا کاهش می یابد.

سایه خاموشی بر سر کشور
گرم شدن هوا و افزایش مصرف، احتمال وقوع خاموشی در کشور را افزایش داده است، هم اکنون شش استان و یک کلانشهر در محدوده قرمز و ۱۳ استان و ۵ کلانشهر در محدوده زرد قرار دارند که اگر مدیریت مصرف صورت نگیرد وقوع خاموشی جندان بعید به نظر نمی رسد.
رکورد پیک مصرف برق روز گذشته با وجود اجرای همه برنامه‌های مدیریت بار، دوباره شکست و به ۵۸ هزار و ۲۵۲ مگاوات رسید. در حالی که بیشترین میزان لحظه‌ای مصرف برق ثبت شده در سال گذشته ۵۷ هزار و ۶۸۱ مگاوات بود، روز گذشته (۲۹ تیرماه) به ۵۸ هزار و ۲۵۲ مگاوات رسید که تاکنون نسبت به پیک سال گذشته نزدیک به یک درصد (۵۷۱ مگاوات) افزایش نشان می‌دهد.
سال ۹۸ نیز پیک مصرف برق درتاریخ ۳۱ تیرماه به ثبت رسید و با توجه به پیش‌بینی‌ها درخصوص گرم‌تر شدن هوا در هفته جاری، احتمال آنکه بیشترین میزان مصرف برق در همین روزها دوباره به ثبت برسد، بسیار است. با این حال در صورتی که مشترکان با به‌کار بستن راهکارهای ساده و بی‌هزینه مدیریت مصرف، با صنعت برق همکاری کنند، می‌توان شرایط پیش رو را مدیریت  و از آن با موفقیت عبور کرد.

شش استان و یک کلانشهر در محدوده قرمز
علاوه بر این انتشار نقشه مصرف برق کشور نشان داد که هم اکنون شش استان و یک کلانشهر در محدوده قرمز و ۱۳ استان و ۵ کلانشهر در محدوده زرد قرار دارند. بررسی نقشه مصرف برق امروز ۳۰ تیر حاکی از آن است که در حال حاضر استان‌های مازندران، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد و کلانشهر مشهد در محدوده قرمز مصرف برق قرار دارند.
هموطنان ساکن در مناطق یاد شده می‌توانند با کاهش تنها ۱۰ درصدی مصرف برق خود، به وضعیت سبز مصرف بازگشته و امکان بهره‌مندی همه مردم به‌ویژه هم‌وطنان ساکن در مناطق جنوبی از برق را که در حال حاضر با گرمای شدیدی روبه رو هستند و نیاز به استفاده از وسایل خنک کننده دارند، فراهم کنند.
همچنین استان‌های خراسان رضوی، سمنان، تهران، گیلان، قزوین، زنجان، قم، آذربایجان غربی، یزد، لرستان، ایلام، منطقه جنوبی کرمان و سیستان و بلوچستان و کلانشهرهای تهران، شیراز، اهواز، اصفهان و تبریز نیز در محدوده زرد مصرفی قرار دارند.
 هم‌وطنان ساکن در این مناطق  نیز می‌توانند تنها با کاهش ۵ درصدی مصرف برق خود، در بازگشت به وضعیت سبز تاثیری فوری داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1