روابط عمومی دانشگاه یاسوج گزارش میدهد
دانشگاه یاسوج؛ دومین دانشگاه برتر ایرانی در جمع دانشگاههای جوان دنیا شد
7 تير 1399 ساعت 1:56
دانشگاه یاسوج توانست مقام دومین دانشگاه جامع برتر ایرانی را در بین دانشگاههای جوان دنیا به دست آورد.
دانشگاه یاسوج توانست مقام دومین دانشگاه جامع برتر ایرانی را در بین دانشگاههای جوان دنیا به دست آورد.
به گزارش کبنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه یاسوج، در جدیدترین رتبه بندی تایمز از بین دانشگاههای جوان دنیا، دانشگاه یاسوج با کسب رتبه 150 – 101 پس از دانشگاه کاشان در رده دوم برترین دانشگاههای جوان ایران (دانشگاههای جامع) و سومین دانشگاه ایرانی قرار گرفت.
در این رتبه بندی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل از بین دانشگاههای ایرانی رتبه نخست را بدست آورد.
نظام رتبهبندی آموزش عالی تایمز برای رتبهبندی دانشگاه جوان ۲۰۲۰ از همان روشی که دانشگاههای جهان را ارزیابی میکند، استفاده میکند و مأموریتهای اصلی دانشگاهها «تدریس، تحقیق، انتقال دانش و چشم انداز بینالمللی» را مورد ارزیابی قرار میدهد. اما در این رتبهبندی خاص، دانشگاههایی با قدمت کمتر از ۵۰ سال مدنظر هستند. دانشگاههای ایرانی نیز در این رتبهبندی حضور دارند.
در سال ۲۰۱۹ تعداد ۱۳ دانشگاه ایرانی در میان ۳۵۱ دانشگاه برتر جوان دنیا حضور داشتند که اکنون در رتبهبندی ۲۰۲۰ تایمز، تعداد ۲۰ دانشگاه ایرانی در جمع ۴۱۴ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند، که در میان دانشگاههای جامع کشور، دانشگاه کاشان و دانشگاه یاسوج رتبه اول و دوم را به خود اختصاص دادند.
شاخصهای عملکرد به پنج حوزه تقسیم میشوند: آموزش (محیط یادگیری)، تحقیق (میزان تحقیقات، درآمد و شهرت)؛ استنادها (تأثیر تحقیقات)؛ چشم انداز بین المللی (کارکنان، دانشجویان و تحقیقات)، درآمد صنعت (انتقال دانش)
تدریس و آموزش ۳۰ درصد وزن این رتبه بندی را به خود اختصاص میدهد که از این میان ۱۰ درصد مربوط به اعتبار دانشگاه، ۶ درصد نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو، ۳ درصد نسبت دانشجویان دکتری به دانشجویان لیسانس، ۸ درصد نسبت اعضای هیات علمی دارای درجه دکتری و ۳ درصد درآمد سازمانی دانشگاه است.
این رتبه بندی امسال بین نوامبر ۲۰۱۸ و مارس ۲۰۱۹ انجام شده است و تلاش شده است که از توزیع متوازن پاسخ دانشگاهها در رشتهها و کشورهای مختلف اطمینان حاصل شود. دادههای سال ۲۰۱۹ با نتایج نظرسنجی سال ۲۰۱۸ ترکیب شده و بیش از ۲۱ هزار مورد پاسخ جمع آوری شدهاند.
تحقیقات نیز ۳۰ درصد وزن دیگر این رتبه بندی را به خود اختصاص میدهد که از این میان بررسی اعتبار تحقیقات ۱۲ درصد، درآمد دانشگاه از تحقیقات ۹ درصد و بهره وری تحقیق نیز ۹ درصد در این شاخص سهم دارند. برجستهترین شاخص در این رده، شهرت یک دانشگاه برای برتری تحقیقات در میان همسالان خود است.
برای سنجش میزان بهره وری، تعداد مقالات چاپ شده در ژورنالهای دانشگاهی نمایه شده از پایگاههای اسکوپوس (Scopus) و الزویر (Elsevier) را برای هر محقق، از نظر اندازه سازمانی مقیاس بندی و ارزیابی شده است. در واقع توان تحقیقاتی دانشگاه برای انتشار مقالات در مجلات با کیفیت ارزیابی شدهاند.
استنادات یا تأثیر تحقیقات در این رتبه بندی ۳۰ درصد وزن دارند و در این شاخص به نقش دانشگاهها در گسترش دانش و ایدههای جدید پرداخته شده است.
تایمز برای بررسی این موضوع دادههای استنادات و کتابشناختی ۷۷.۴ میلیون استناد به بیش از ۱۲.۸ میلیون مقاله ژورنال، مقالات مروری، مقالات کنفرانسی، کتاب و فصول کتاب که در بیش از پنج سال گذشته منتشر شدهاست، را بررسی کردهاند. این دادهها شامل بیش از ۲۳ هزار و ۴۰۰ نشریه دانشگاهی است که در پایگاههای اسکوپوس (Scopus) و الزویر (Elsevier) و سایر نشریات بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ نمایه شدهاند.
چشم انداز بین المللی نیز ۷.۵ درصد وزن دارد که از این میان نسبت دانشجویان بین المللی ۲.۵ درصد، نسبت اعضای هیات علمی بین المللی ۲.۵ درصد و همکاری بین المللی ۲.۵ درصد در این شاخص وزن دارند. در واقع توانایی دانشگاه برای جذب دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی و اعضای هیات علمی از سراسر دنیا، میزان موفقیت یک دانشگاه در صحنه جهانی محسوب میشود.
در همکاری بین المللی، تایمز تعداد کل نشریات تحقیقاتی دانشگاه با حداقل یک نویسنده بین المللی مدنظر بوده است.
شاخص درآمد صنعت (انتقال دانش) نیز در این رتبه بندی ۲.۵ درصد وزن دارد. در واقع توانایی دانشگاه برای کمک به صنعت با نوآوری و اختراعات به مأموریت اصلی دانشگاههای دنیا تبدیل شده است. تایمز برای وزن دهی به دانشگاهها به میزان درآمد دانشگاهها از صنعت و اعضای هیات علمی موثر در صنعت و میزان فعالیتهای انتقال دانش نگریسته است.
کد مطلب: 422554