تاریخ انتشار
جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۴۲۲۲۵۷

ترامپ در محاصره افشاگری‌ها

۰
ترامپ در محاصره افشاگری‌ها
کبنا ؛ در حالی که دونالد ترامپ هنوز درگیر بحران بیماری کرونا و اعتراضات نژادی است، برخی از اطرافیان وی علیه او دست به افشاگری زده اند. این افشاگری‌ها در شرایطی اتفاق می‌افتند که موقعیت انتخاباتی ترامپ به خاطر شرایط بحرانی آمریکا متزلزل شده است.
به گزارش کبنا، پس از مدتی حاشیه نشینی، جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، سکوت خود را شکست و اطلاعات مهمی درباره ترامپ افشا کرد. امری که بولتون را رو در روی ترامپ و هوادارانش قرار داد. اختلافات بولتون با ترامپ بلافاصله بعد از خروج وی از دولت بروز پیدا کرد. ترامپ گفته است که او بولتون را اخراج کرده، اما بولتون اصرار کرد که او خودش استعفا کرده بود.
بولتون بعد از خروج از دولت برای مدتی حاشیه نشین شد. او حالا با یک کتاب جنجالی به صدر اخبار بازگشته است. کتاب جدید بولتون که قرار است چند روز دیگر منتشر شود، «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» نام دارد که شامل خاطرات بولتون در زمان تصدی ریاست شورای امنیت ملی است.
بولتون در این کتاب سلسله‌ای از افشاگری‌ها علیه ترامپ کرده که به شدت در رسانه‌های آمریکایی و جهانی مورد توجه قرار گرفته اند. مهمترین افشاگری بولتون به روابط ترامپ با چین مربوط می‌شود. به ادعای بولتون، در نشست ژوئن ۲۰۱۹ گروه بیست در ژاپن، ترامپ از شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، خواسته است که با افزایش خرید محصولات کشاورزی از آمریکا شانس پیروزی وی در انتخابات سوم نوامبر را بیشتر کند. ترامپ به همتای چینی اش گفته است که کشاورزان ایالت‌های غرب میانه آمریکا در انتخاب مجدد وی اهمیت کلیدی دارند.
علاوه بر این درخوست، خاطرات بولتون شامل افشاگری‌های دیگری است که عبارتند از: حمایت ترامپ از سرکوب اقلیت مسلمان چین، بدگویی مایک پمپئو از ترامپ، وعده کمک ترامپ به رجب طیب اردوغان برای جلوگیری از تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا درباره یک بانک ترکیه‌ای متهم به نقض تحریم‌های ایران، تعجب بنیامین نتانیاهو از انتصاب جارد کوشنر به عنوان مسئول طرح صلح در خاورمیانه، آشفتگی در جلسات تصمیم گیری در کاخ سفید، مخالفت ترامپ با تحریم‌ها علیه روسیه، ضعف اطلاعات عمومی ترامپ درباره موقعیت جغرافیایی فنلاند و تسلیحات هسته‌ای بریتانیا، حمایت ترامپ از حمله نظامی به ونزوئلا و تمایل به بازداشت خبرنگاران سی ان ان.
کاخ سفید به شدت از افشاگری‌های بولتون هراسناک شده و تلاش می‌کند جلوی انتشار این کتاب را بگیرد. کتاب بولتون روز ۲۳ ژوئن منتشر خواهد شد. وزارت دادگستری آمریکا برای جلوگیری از انتشار کتاب، خواستار گرفتن یک حکم اضطراری از یک قاضی برای توقیف کتاب بولتون شد. اما کارشناسان مسائل حقوقی معتقدند که توقیف کتاب بعید است.
 
ترامپ در محاصره افشاگری‌ها
بولتون، سیاست خارجی ترامپ را زیر سوال برده و او را فرد نامناسبی برای ریاست جمهوری آمریکا دانسته است.
موج افشاگری از مشاور سابق امنیت ملی تا برادرزاده رئیس جمهور
از سوی دیگر، ترامپ در توئیتر به شدت به جان بولتون تاخته است. ترامپ در توئیتی نوشت: «کتاب "به شدت خسته کننده" (طبق تعبیر نیویورک تایمز) جان بولتنن دیوانه با داستان‌های جعلی و دروغ نوشته شده است. در مطبوعات مدام درباره من چیز‌های خوب می‌گفت تا اینکه اخراجش کردم. یک احمق خسته کننده و ناراضی که فقط دنبال جنگ افروزی بود. هرگز چیزی نمی‌دانست، مطرود بود و با خرسندی اخراج شد. چه احمقی!»
ترامپ در توئیت دیگر نوشت: «کتاب بولتون، که به شدت مرور شده، ترکیبی از دروغ و داستان‌های ساختگی است که هدف همه آن‌ها بدنام کردن من است. بسیاری از اظهارات مضحکی که او به من نسبت داده، هرگز بیان نشده اند و تخیل محض هستند. فقط تلاش می‌کند اخراج خود مانند یک توله سگ بیمار را تلافی کند.»
افشاگری‌ها علیه ترامپ به بولتون محدود نیست. بلکه یکی از خویشاوندان نزدیک ترامپ نیز کتابی نوشته که بزودی منتشر می‌شود و در آن جزئیات ناخوشایندی درباره زندگی شخصی ترامپ و فعالیت‌های اقتصادی وی افشا شده است. مری ترامپ، برادرزاده ترامپ و نویسنده کتاب، ادعا می‌کند که رئیس جمهور آمریکا در چند طرح تقلب مالیاتی نقش داشته است. همچنین، در کتاب مری ترامپ آمده است که رئیس جمهور آمریکا در پی ابتلای پدرش به بیماری آلزایمر، او را مسخره و تحقیر کرده است.
افشاگری بولتون و مری ترامپ در شرایطی صورت گرفت که میزان رضایت از دونالد ترامپ در نظرسنجی‌ها به شدت کاهش یافته است. یک نظرسنجی جدید رویترز-ایپسوس نشان داد که برتری جو بایدن، نامزد حزب دمکرات، در مقابل ترامپ به ۱۳ درصد افزایش یافته است. در این نظرسنجی که بین ۱۰ تا ۱۶ ژوئن انجام شد، ۵۵ درصد پاسخ دهندگان گفته اند که از عملکرد ترامپ در مقابله با بحران کرونا رضایت ندارند. محبوبیت ترامپ در ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافته است. نحوه برخورد او با بحران کرونا و واکنش دولتش به اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا به عنوان دلایل کاهش محبوبیت وی قلمداد می‌شوند. (فرارو)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1