تاریخ انتشار
جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۳۲
کد مطلب : ۴۲۱۴۱۹

موحد: در دوره یازدهم باید مجلس را به مجلس نظارت تبدیل کنیم

۱
۰
موحد: در دوره یازدهم باید مجلس را به مجلس نظارت تبدیل کنیم
کبنا ؛حجت‌الاسلام سید محمد موحد، منتخب مجلس یازدهم حوزه انتخابیه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده گفت: یکی از آسیب‌های جدی در مجموعه عملکرد نهاد مجلس طی ادوار اخیر خارج شدن اقدامات آن از محور تعادل است، به این شکل که تمرکز بسیار زیاد بر حوزه قانونگذاری نه تنها ما را با تورم قوانین در تمام حوزه‌ها مواجه کرده بلکه از سوی دیگری باعث شده تا وظیفه نظارت مجلس به حاشیه برود.
وی اضافه کرد: مساله تورم قوانین در کشور ما به شکلی است که هم اکنون طبق آمار با حدود 13 هزار قانون مواجه هستیم که نسبت به متوسط حجم قوانین در دیگر نظام‌های حقوقی دنیا بسیار بیشتر است.
موحد توضیح داد: وقتی در آسیب‌شناسی قوانین ایران قدری بیشتر به جزئیات نگاه کنیم متوجه مسایل دیگری هم می‌شویم. از آن جمله غیرکارشناسی بودن بسیاری از قوانین که باعث تعارض در بسیاری از حوزه‌ها شده است و ما موارد زیادی قوانینی داریم که ناقض همدیگر هستند و این وضعیت باعث ایجاد گره‌های حقوقی بسیاری در حوزه‌های مختلف و خصوصا حوزه کسب و کار شده است.
این منتخب مردم گفت: مجلس یازدهم اگر بخواهد مجلسی کارآمد برای حل مشکلات کشور باشد لازم دارد تا قبل از هر چیز دست از تصویب پر حجم و زیاد قوانین بردارد و به جای آن بر روی دو کار مهمتر یعنی تنقیح قوانین و افزایش کیفیت نظارت تمرکز کند.
سید محمد موحد تاکید کرد: وجود حدود 13 هزار قانون که در موارد زیادی دارای تعارض با هم هستند و یا اساسا منسوخ شده‌اند به خودی خود باعث تضعیف حاکمیت قانون در کشور می‌شود چون امکان دستیابی آسان و مطمئن به احکام قانونی را برای شهروندان و قضات و مجریان کشور از بین می‌برد. ضمن اینکه ما با حجم زیادی از قوانین غیر ضروری و دست و پا گیر هم مواجه هستیم که در راس همه امور کشور، فضای کسب و کار را تهدید می‌کنند.
وی افزود: در کنار این مساله اتفاقی که در مجلس یازدهم باید بیفتد تقویت نظارت، آن هم به صورت غیر سیاسی و در چارچوب‌های فنی و کارشناسی است که متاسفانه در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.
منتخب مردم حوزه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی گفت: عمده نقدی که به ادوار اخیر مجلس و خصوصا مجلس دهم می‌شود متوجه حوزه نظارت و کاهش کیفیت عملکرد در آن است نه حوزه قانونگذاری. بنابراین در دوره یازدهم باید مجلس را به مجلس نظارت تبدیل کنیم تا شاهد احیاء شان قوه مقننه باشیم.
تسنیم نوشت: موحد در پایان تاکید کرد: یکی از مسایل مهم این است که هم اکنون بازوهای نظارتی مجلس مانند کمیسیون اصل نود یا بحث تحقیق و تفحص‌ها و استیضاح‌ها به دلیل بی توجهی و یا آلوده شدن به سیاسی کاری، قدرت موثر خود را از دست داده‌اند و احیاء این قدرت است که می‌تواند مجلس را به همان نهادی تبدیل کند که ما انتظار داریم در راس امور باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

😁😁😁
Iran, Islamic Republic of
از ریاست مجلس چه خبر🤣
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1