تاریخ انتشار
دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۳۶
کد مطلب : ۴۱۷۰۵۴
وزیر خارجه ایران به روزنامه اشپیگل چه گفت؟

بررسی جدال توئیتری ظریف و ترامپ

۲
۰
بررسی جدال توئیتری ظریف و ترامپ
کبنا ؛گذشته از امیدواری کاخ سفید به تاثیرگذاری بیشتر تحریم‌ها، مواردی مانند مشغول شدن ترامپ به استیضاح، زمینه سازی برای «معامله قرن»، استمرار مذاکرات تجاری با چین، نزدیکی فزاینده اروپا به آمریکا در موضوع برجام و کمبود وقت تا زمان برگزاری انتخابات بعدی ریاست جمهوری، ممکن است دولت ترامپ را از پیگیری مذاکره با ایران منصرف کنند.
 مجادله توئیتری رئیس دستگاه دیپلماسی ایران و رئیس جمهور آمریکا درباره از سرگیری مذاکرات، بار دیگر نشان داد که احتمال از سرگیری گفتگو‌ها میان ایران و آمریکا بعید است.



 محمدجواد ظریف و دونالد ترامپ وارد مجادله توئیتری شدند. ماجرا از یک گفتگوی وزیر خارجه ایران با مجله آلمانی اشپیگل شروع شد. ظریف در این گفتگو به ابعاد و تاثیرات ترور سردار قاسم سلیمانی پرداخت و در پاسخ به سوال پایانی اشپیگل، اظهاراتی بیان کرد که هم در ایران و هم در آمریکا بازتاب گسترده و البته جنجال برانگیزی داشت.
خبرنگار اشپیگل از ظریف پرسد که آیا بعد از ترور سردار سلیمانی، شما امکان مذاکره با آمریکا را منتفی می‌دانید؟ وزیر خارجه ایران پاسخ داد: «خیر، من هرگز منتفی نمی‌دانم امکان اینکه مردم رویکردشان را تغییر دهند و واقعیت‌ها را بشناسند. از نظر ما، مهم نیست که چه کسی در کاخ سفید نشسته است. مهم، طرز رفتار آنهاست. دولت ترامپ می‌تواند گذشته خود را تغییر دهد، تحریم‌ها را بردارد و به میز مذاکره بازگردد. ما هنوز سر میز مذاکره نشسته‌ایم. آن‌ها بودند که {میز مذاکره را} ترک کردند. آمریکا، ضرر بزرگی به مردم ایران زد. روزی خواهد آمد که آن‌ها مجبور خواهند شد این را جبران کنند. ما صبر زیادی داریم.»
به رغم اینکه این بخش از اظهارات ظریف، به هیچ وجه جدید نبود، اما این بار جنجال به پا کرد. پیش از این نیز دولت ایران به طور مکرر گفته بود اگر آمریکا تحریم‌ها را بردارد، مذاکرات فورا شروع خواهد شد. حسن روحانی در ۱۳ آذر امسال گفت: «تحریم‌ها را رئیس‌جمهور آمریکا بردارد ساعت بعد من ملاقات می‌کنم. در آن صورت ۵+۱ همه در نیویورک جمع می‌شویم و بحث می‌کنیم.»
با این حال، شرایط بوجود آمده بعد از ترور سردار سلیمانی و همچنین توئیت رئیس جمهور آمریکا، موجب شد که این بار اظهارات ظریف درباره مذاکره مورد توجه بیشتری قرار گیرد. هم اکنون پرسش اصلی این است که ورای هیاهوی رسانه‌ای، آیا واقعا امکان از سرگیری مذاکره میان ایران و آمریکا وجود دارد. شواهد و قراین نشان می‌دهد که حداقل در کوتاه مدت، امکان از سرگیری مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا وجود ندارد مگر آنکه اتفاق خارق العاده‌ای بیافتد. برای درک بهتر این امر باید شرایط طرفین این مذاکره را بررسی کرد.
درباره دستور کار مذاکره اجماعی وجود ندارد
در ایران، فعلا اجماعی بر سر مذاکره با آمریکا دیده نمی‌شود. با وجود اینکه اظهارات ظریف در گفتگو با اشپیگل، تکرار مواضع پیشین است، اما برخی محافل محافظه کار از مطرح شدن مذاکره در شرایط فعلی انتقاد کردند. از دیدگاه این محافل، مطرح شدن ایده مذاکره با آمریکا در شرایطی که این کشور به صراحت مسئولیت ترور سردار سلیمانی را به عهده گرفته، درست نیست. به عنوان نمونه، حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، طی یادداشتی در همین روزنامه نوشت: «ترامپ با صراحت اعلام کرده است که شخصاً دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرده است. آقای ظریف از مذاکره با قاتل سردار سلیمانی شهید چه هدفی را دنبال می‌کنند؟! و آیا اظهارات ایشان نادیده گرفتن خون پاک سردار سلیمانی و یاران شهیدش نیست؟!»
گذشته از این، شروع مذاکرات مستلزم تفاهم بر سر موضوعات آن است. امری که به هیچ وجه در داخل ایران تفاهمی درباره آن وجود ندارد. آمریکایی‌‎ها بار‌ها بر موضوعات اصلی مذاکره (آینده برجام، برنامه موشک‌های بالستیک و نفوذ منطقه‌ای ایران) تاکید کرده اند. این در حالی است که هنوز اجماعی در زمینه مذاکرات موشکی و منطقه‌ای در ایران شکل نگرفته است.
 
شریعتمداری خطاب به ظریف نوشت: «آقای ظریف! برفرض محال، آقای ترامپ نصیحت شما را بپذیرد و توبه کند! و تحریم‌ها را بردارد! در آن صورت قرار است با آمریکا درباره چه موضوع و مسئله‌ای مذاکره کنید؟! موضوع مذاکره را آمریکا با صد زبان و بار‌ها اعلام کرده است، توقف صنایع موشکی ایران و دست‌کشیدن از حمایت جبهه مقاومت! جناب ظریف! اگر صنایع موشکی کشورمان نبود یک شبه ایران را با خاک یکسان کرده بودند؛ و اگر حمایتمان از جبهه مقاومت که سردار سلیمانی سرآمد آن بوده و هست در میان نبود، امروز باید شاهد قتل‌عام مردم مظلوم کشورمان و به برده گرفته شدن نوامیس ملت توسط تروریست‌های تکفیری داعش بودیم! آیا غیر از این است؟!»
 
جدال توئیتری ظریف و ترامپ؛ چرا مذاکره بعید است؟
وضعیت «نه جنگ نه مذاکره» بین ایران و آمریکا همچنان ادامه دارد.
آمریکا فعلا تمایلی به مذاکره ندارد
اما حتی اگر در ایران اجماعی درباره اصل مذاکره و موضوعات آن شکل بگیرد، معلوم نیست که مذاکرات شروع شود. چون به هر حال، طرف مقابل نیز باید به مذاکره تمایل داشته باشد. ترامپ در واکنش به اظهارات ظریف، به فارسی توئیت کرد: «وزیر امور خارجه ایران می‌گوید ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است، اما می‌خواهد که تحریم‌ها برداشته شود. نه مرسی!»
بحث مذاکره مشروط به رفع تحریم‌ها، حداقل از بهار گذشته مطرح بود و اتفاقا همین مسئله موجب شد که تلاش فرانسوی‌ها برای تدارک دیداری میان حسن روحانی و دونالد ترامپ در نیویورک به جایی نرسد. در جریان نشست سالانه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل، اروپایی‌ها به روحانی فشار آوردند که برای حل مشکلات ایران با ترامپ دیدار کند. اما روحانی این دیدار را به رفع تحریم‌ها مشروط کرد. روحانی درباره سفرش به نیویورک گفت: «وقتی در نیویورک بودم وقت نکردم از هتل خارج شوم. روسای کشور‌ها پشت درب اتاق من بودند و همه پیام‌ها این بود که شما با ترامپ ملاقات کنید تا مشکلتان حل شود. این‌ها یک چیز در نیویورک در ذهن سران جا انداخته بودند که همه چیز درست می‌شود و اشکال با ایران است. این را نه یک نفر از سران بلکه تمام رهبران جهان می‌خواستند با ترامپ ملاقات کنیم تا کل مشکلات حل شود... . آمریکایی‌ها می‌گفتند اول ملاقات کنیم و بعد تحریم‌ها را حذف کنیم، اما ما حاضر نیستیم کلاه سرمان رود.»
 ولی همان زمان آمریکایی‌ها گفتند رفع تحریم‌ها منوط به امضای توافق جامع با ایران است. اکنون نیز همین را می‌گویند. اساسا آمریکایی‌ها، تحریم و فشار اقتصادی را اهرمی برای وادار کردن ایران به پذیرش خواسته‌‎های خود می‌دانند. از همین رو، دولت ترامپ نه تنها قصدی برای رفع یا کاهش تحریم‌ها ندارد، بلکه برای افزایش آن‌ها تلاش می‌کند. ریچاد گولبدرگ، که تا همین اواخر مسئول بخش ایران در شورای امنیت ملی کاخ سفید بود، طی یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز، استراتژی دولت آمریکا در مقابل ایران را اینگونه خلاصه کرد: «درک و فهم استراتژی پرزیدنت ترامپ برای مقابله با ایران ساده است: فشار حداکثری اعمال کنید تا پیش از (شروع) مذاکرات برای برچیدن برنامه هسته‌ای ایران و حل و فصل فعالیت‌های شرورانه آن، اهرم حداکثری به دست بیاورید و در عین حال از درگیری نظامی یا پیگیری سیاست تغییر رژیم اجتناب کنید.»
به گفته گولدبرگ، استراتژی ترامپ در عین اجتناب از جنگ، می‌تواند فشار اقتصادی علیه ایران را بیشتر کند و این کشور را به مذاکره با آمریکا مجبور کند. طبق ادعای این مقام سابق کاخ سفید، برخی نقاط اعمال فشار علیه (مانند بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل، تحریم کل بخش مالی وتحریم صنعت کشتیرانی) ایران باقی مانده اند که هنوز از آن‌ها استفاده نشده است. بر همین اساس، گولدبرگ معتقد است که افزایش فشار‌ها بر ایران می‌تواند این کشور را به مذاکره با آمریکا ترغیب کند. این مقام سابق در پایان یادداشت خود، با بیان اینکه این احتمال وجود دارد که ایران هرگز مجوز مذاکره مستقیم با آمریکا را صادر نکند، نوشت: «اما اگر ترامپ در دستیابی به فشار حداکثری واقعی و بازگرداندن محدودیت‌های بین المللی علیه ایران موفق شود، احتمالا تهران برای مذاکرات بدون پیش شرط تماس خواهد گرفت.»
گذشته از امیدواری کاخ سفید به تاثیرگذاری بیشتر تحریم‌ها، مواردی مانند مشغول شدن ترامپ به استیضاح، زمینه سازی برای «معامله قرن»، استمرار مذاکرات تجاری با چین، نزدیکی فزاینده اروپا به آمریکا در موضوع برجام و کمبود وقت تا زمان برگزاری انتخابات بعدی ریاست جمهوری، ممکن است دولت ترامپ را از پیگیری مذاکره با ایران منصرف کنند.(منبع: فرارو)
واکنش ترامپ به اظهارات ظریف: نه، مرسی! / ظریف: بهتر است بر اساس واقعیت‌ها تصمیم بگیرید
ونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توییتی که شنبه شب به زبان فارسی منتشر کرد پیشنهاد برداشتن تحریم های ایران پیش از شروع مذاکره با این کشور را رد کرده است.
پیشتر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، در مصاحبه ای با نشریه آلمانی اشپیگل گفته بود که ایران حتی پس از ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله پهپاد آمریکایی در بغداد، مذاکره با این کشور را مردود نمی داند.
ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا مذاکره با آمریکا را پس از ترور سردار سلیمانی غیرمحتمل می‌دانید؟»، گفت: خیر. من هرگز چنین امکانی را رد نمی‌کنم؛ به شرط آنکه آن‌ها رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیات را به رسمیت بشناسند. از نظر ما مهم نیست که چه کسی در کاخ سفید می‌نشیند. چیزی که اهمیت دارد، نحوه رفتار آنهاست. دولت ترامپ می‌تواند گذشته‌اش را جبران کند، تحریم‌ها را بردارد و پای میز مذاکره بازگردد. ما کماکان پای میز مذاکره هستیم و آن‌ها میز را ترک کردند. آمریکا آسیب بزرگی به مردم ایران زده است. روزی که آن‌ها برای جبران کاری بکنند، خواهد آمد. ما صبر زیادی داریم.
ترامپ در واکنش نوشت "وزیر امور خارجه ایران می گوید ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است اما می خواهد که تحریم ها برداشته شود. نه، مرسی!"
پس از توییت رئیس جمهور آمریکا، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به آن واکنش نشان داد و به دونالد ترامپ توصیه کرد که "بهتر است که نظرات و تصمیمات سیاست خارجی را بر اساس واقعیت‌ها پایه گذاری کند".
ظریف نوشت که ترامپ بهتر است "براساس عناوین خبرهای فاکس نیوز یا مترجمان فارسی‌" دست به تصمیم‌گیری نزند.
در پایان ظریف از رئیس جمهور آمریکا خواسته تا به مصاحبه‌اش با نشریه اشپیگل جهت اطلاع از صحبت‌هایش مراجعه کند و عکس بخشی از مصاحبه را آورده و توصیه کرده که حداقل این بخش را مطالعه کند اگر مصاحبه طولانی است.
ظریف در میانه چرخ دنده جهل و خصومت
محسن بهاروند دستیار وزیر و مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه در ایرنا نوشت: « ظریف وزیر خارجه کشور متمدن و دیرپایی چون ایران است. هر شغلی زبانی دارد. او نمی‌تواند با زبان کوچه و خیابان حرف بزند. اگر چنین کند چهره دیرینه تمدنی و فرهنگی ایران را مخدوش و مشوش می‌کند اگر ما سخن او را درک نمی‌کنیم اشکال از ما است که با ادبیات آن آشنا نیستیم.
ولله ولله این مطلبی که می‌نویسم نه برای مداهنه است نه برای تعصب است نه انتفاع خاصی در نوشتن آن دارم. بلکه به عنوان فردی که از نزدیک از وقایع مطلع است و فردی که کمی از حقوق اطلاع دارد و فردی که با وجدان خود عهد بسته است همواره طرف حق و حقیقت باشد اگر چه به زیان او باشد یا مورد قضاوت نابجای افرادی قرارگیرد، قصد کردم مطلب کوتاهی بنویسم.  
به واسطه شغلی من در ارتباط نزدیک با دکتر ظریف هستم. ما به عنوان همکار او بسیار سخن گفته‌ایم که باب میلش نبوده است ولی با حلم و بردباری صبر کرده و لبخند زده است. هم او بارها به ما گفته است که در اظهارنظر مجتهد باشید و در اجرا مقلد. و این شیوه را می‌دانم که مقام معظم رهبری هم بکار می‌برند و به همه سخنان موافق و مخالف گوش فرامی‌دهند سپس تصمیم می‌گیرند.  
در سلسله مراتب اداری از بالاترین نقطه تا پایین‌ترین آن تصمیم که گرفته شد همه توان خود را بکار می‌بندند تا تصمیم نظام و دولت اجرا شود هر چند مخالف آن باشند. من در مذاکرات زیادی با دکتر ظریف همراهی کرده‌ام. خدای بزرگ را شاهد می‌گیرم که دکتر ظریف در بدخورد با خارجی‌ها چنان تند از مواضع و منافع این نظام و این کشور دفاع کرده است که ما تکنوکرات‌های امروز و رزمندگان و جانبازان دیروز از وی بارها انتقاد کرده‌ایم که خیلی تند سخن می‌گوید. من مطمئنم هیچ یک از برادرانی که دکتر ظریف متهم به مماشات با شرق و غرب می‌کنند نه از توان فکری و نه ابزار زبانی و استدلالی دکتر ظریف برخوردارند که چنین از مواضع و منافع کشور و نظام ما دفاع کنند. و اکنون جنجال مقاله اشپیگل و موج جدید هجمه‌ها علیه ظریف حتی در درون نظام. قرآن چه خوب فرمود به آنچه که علم ندارید اصرار نورزید. عجیب نگرانم. نگرانم از اینکه یک توییت ترامپ یا یک سر خط بی بی سی فارسی چگونه می‌تواند اعصاب همه ما را به هم بیندازد و چنین آتش تفرقه‌ای در میان یاران نظام برفروزد. من نمی‌دانم چرا ما اینقدر به حرف و فعل دشمنان نظام توجه می‌کنیم و زحمت به خودمان نمی‌دهیم حداقل وقتی این ادعاها را از طرف دشمنان می‌بینیم، ده دقیقه فقط ده دقیقه تمرکز کنیم و منبع اصلی را ببینیم.  
اگر نمی‌توانیم منبع اصلی را ببینیم که واویلا. اگر نمی‌خواهیم ببینیم و حرف ترامپ و بی بی سی حجت ما است که امان و صد امان از نفوذ و خیانت.  اما خود را بجای ظریف بگذاریم. او مثل همه ما یک انسان است. آنچه همه انسان‌ها را آزار می‌دهد موجب آزار او هم هست و برعکس آنچه ما را خوشحال می‌کند او را نیز. حال او را تصور کنیم.
روزی نیست که ظریف هدف هجمه بی‌ادبانه دشمنان خارجی اعم از آمریکا و صهیونیست‌ها نباشد. پمپئو او را دروغگو و ماله‌کش نظام می‌داند.  مقامات آمریکا هر روز و هر ساعت به او توهین و تحقیر روا می‌دارند. ظریف بال دوم نظام در کنار شهید عزیز قاسم سلیمانی بود و مطمئن هستم اگر آمریکا و اسراییل فرصت پیدا می‌کردند یا میتوانستند هزینه آن را تحمل می‌کردند او را هم به سرنوشت دوست شهیدش دچار می‌کردند. در کنار اینها نظرات ضد انقلاب را هم علیه او ببینید. به عنوان یک دیپلمات توهین و تحقیر و خصومت دشمنان را می‌توان تحمل کرد اگر نظام و فعالان سیاسی و نظامی کشورت پشتیبانت باشند. ولی ظریف چطور تحمل کند که خنجر از پشت در شانه او فرو رفته است. عده‌ای که خود را نزدیک و دلسوز نظام می‌بینند همان کاری را با او می‌کنند که دشمنان قسم خورده ایران و نظام.  
ز دشمنان برند شکایت به دوستان 
چون دوست دشمن است شکایت کجا برم
او وزیر خارجه کشور متمدن و دیرپایی چون ایران است. او یک دیپلمات، یک استاد روابط بین‌الملل و یک فرد تحصیل‌کرده است. هر شغلی زبانی دارد. او نمی‌تواند با زبان کوچه و خیابان حرف بزند. اگر چنین کند چهره دیرینه تمدنی و فرهنگی ایران را مخدوش و مشوش می‌کند اگر ما سخن او را درک نمی‌کنیم اشکال از ما است که در این شغل نیستیم و با ادبیات آن آشنا نیستیم نه از او که مواضع غیرمعمول و گاهی عجیب ما را سعی می‌کند با ادبیات بین‌المللی و جهانی به دنیا معرفی کند. از او نخواهید مثل مردم کوچه و بازار باشد تا بتوانید تحملش کنید.  
دیپلمات‌ها تصمیم‌گیر نیستند بلکه صدای نظام هستند و نماینده او هستند. حق ندارند از خود چیزی بگویند صدای نظام را خفه نکنید. هموطنان، برادران و خواهران عزیز. هیچ چیز قوی‌تر و محکم‌تر از اتحاد ما نیست. تفرقه سهم مهلک نظام و کشور ما است. انقلاب اسلامی را به سرنوشت انقلاب مشروطه دچار نکنید. بگذارید هر کس وظیفه خود را انجام دهد. بگذارید خادم و خائن معلوم شوند و همه را با یک چوب نرانیم و با یک چوب نزنیم وگرنه این چوب که امروز به سر و تن خادمان نظام می‌خورد روزی به تن انقلاب و تمامیت ایران خواهد خورد که آن روز پشیمانی را دیگر سودی نیست که نه از تاک نشان خواهد ماند نه از تاک نشان.  

تحریف ظریف
ایران نوشت: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران وقتی با برداشت اشتباه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا از گفت‌و‌گوی او با یک نشریه آلمانی مواجه شد، فقط به یک جمله بسنده کرد و گفت: «ترامپ بهتر است به‌جای استناد به رسانه‌های مورد علاقه یا مترجمان فارسی‌اش اصل صحبت‌های او را بخواند و واقعیت‌ها را ببیند.» این پاسخ ظریف فقط محدود به‌حوزه دیپلماسی و مواجهه او با شخص ترامپ نیست، بلکه پاسخ به شمار زیادی از منتقدانی است که در ماه‌ها و روزهای اخیر با دست گشاده، اظهارات همه مقام‌ها و مسئولان دولت را به تحریف کشانده‌اند و گویی برای آنها تفاوتی نمی‌کند که حقایق یک قرارداد را به قیچی تحریف بسپارند یا یک موضعگیری هدفمند و مبتنی بر منافع ملی کشور را دستمایه رقابت‌های جناحی قرار دهند.

ظریف چه گفت
ماجرا از این قرار است، وزیر خارجه ایران در گفت‌و‌گو با مجله«اشپیگل» آلمان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه پس از ترور سردار قاسم سلیمانی شما مذاکره با امریکا را منتفی می‌دانید، پاسخ داد: «خیر.من هرگز این احتمال را منتفی نمی‌دانم که افراد رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیات را بپذیرند. برای ما فرقی نمی‌کند که چه کسی در کاخ سفید حضور دارد. آنچه اهمیت دارد، چگونگی رفتار آنهاست. دولت ترامپ می‌تواند، گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را بردارد و به میز مذاکره برگردد. ما هنوز در میز مذاکره مانده‌ایم. آنها طرفی هستند که میز مذاکره را ترک کرده است. ایالات متحده، آسیب بزرگی به مردم ایران وارد کرده است. روزی خواهد رسید که آنها باید این آسیب را جبران کنند. ما شکیبایی زیادی داریم».
این سخنان وزیر امور خارجه ایران و انتقال ناقص آن به رئیس جمهوری امریکا بود که باعث شد ترامپ با اشاره به تیتری که «فاکس نیوز» از سخنان ظریف انتخاب کرده بود، در پستی توئیتری این گونه بنویسد: «وزیر خارجه ایران گفته است ایران می‌خواهد با ایالات متحده مذاکره کند، اگر تحریم‌ها را بردارد، نه مرسی».
وزیر خارجه ایران در واکنش به این موضعگیری مدعی جویانه ترامپ در پیام دیگری که در توئیتر منتشر کرد، به او یادآور شد، بهتر است به جای استناد به رسانه‌های مورد علاقه یا مترجمان فارسی‌اش، اصل صحبت‌های او را بخواند؛ آنجا که در پاسخ به سؤال مربوط به امکان مذاکره با امریکا، احتمال چنین رویدادی را منوط به تغییر رویکرد دولت امریکا در پیگیری سیاست فشار علیه ایران می‌داند.
موضع وزیر خارجه یا موضع نظام؟
در واقع آنچه ظریف، ترامپ را متوجه آن کرد، این اصل ثابت در موضعگیری همه مقام‌های ایرانی از رهبر معظم انقلاب گرفته تا تصمیم گیران مرتبط با سیاست خارجی جمهوری اسلامی بود مبنی بر اینکه کنار گذاشتن سیاست فشار و تحریم علیه ایران، اصلی‌ترین مؤلفه حفظ توافق هسته‌ای و شرط بازگشت امریکا به برجام است. رویدادی که می‌تواند امکان مذاکرات ایران و امریکا را در قالب یک گفت‌و‌گوی چندجانبه در قالب برجام فراهم کند. در واقع از منظر وزیر خارجه ایران، محتمل بودن مذاکره با امریکا به دو شرط اصلی اصلاح مشی ضد ایرانی دولت امریکا و جبران خسارات این کشور در برابر ایران گره خورده است.  این همان شروطی است که بارها به انحای مختلف از زبان مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی تکرار شده است. رهبر معظم انقلاب در 26 شهریورماه در درس خارج فقه در رابطه با مذاکره با امریکا گفتند:«چنانچه امریکا حرف خود را پس گرفت و توبه کرد و به معاهده هسته‌ای که آن را نقض کرده است، بازگشت، آن‌وقت در جمع کشورهای عضو معاهده که شرکت و با ایران صحبت می‌کنند، امریکا هم می‌تواند شرکت کند، اما در غیر این‌صورت هیچ مذاکره‌ای در هیچ سطحی بین مسئولان جمهوری اسلامی و امریکایی‌ها اتفاق نخواهد افتاد نه در نیویورک و نه غیر آن».  محمد جمالی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  در همین باره به ایرنا گفته است: مذاکره در قالب ۱+۵ و مسائل هسته ای، نه فقط حرف ظریف که موضع حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بوده است.  هرچند ترامپ در نشست اخیر سازمان ملل در نیویورک برای رسیدن به اشتیاق پایان‌ناپذیر خود جهت مذاکره دوجانبه با تهران تا آستانه پذیرش آنها پیش رفته بود اما آنچه این مذاکره را ناممکن کرد فقدان اعتماد مقام‌های ایرانی به او برای اجرایی کردن شرط برداشتن تحریم‌ها بود.
این در حالی بود که کمی بعد اقدام تروریستی دولت امریکا علیه فرمانده سپاه قدس ایران، امکان مذاکره میان طرفین را با این پیش فرض که امریکا در پیگیری سیاست تخاصمی خود همچنان پافشاری می‌کند تضعیف کرد. چنانکه رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های دو هفته پیش نماز جمعه تهران و در انتقاد از اقدام تروریستی امریکا علیه سردار سلیمانی اعلام کردند که «از مذاکره ابایی نداریم اما نه با امریکا». ناگفته پیداست مذاکره با امریکا در شرایطی که این کشور همچنان بر رویکرد تحریم ایران، اصرار می‌ورزد ناممکن خواهد بود. این همان واقعیتی است که وزیر خارجه ایران نیز در گفت‌و‌گوی اخیرش با رسانه آلمانی بر آن تأکید داشت و دلواپسان داخلی همچون رئیس جمهوری امریکا یا برداشت نادرستی از آن کردند یا آگاهانه شرایط را برای فضا‌سازی علیه ظریف مهیا دیدند.
فرصت طلبی برخی
اما سخنان وزیر خارجه ایران و تکرار مواضع ثابت جمهوری اسلامی در مواجهه با امریکا از منظر داخلی فرصتی را برای کسانی فراهم کرد که چشم و گوش خود را به روی واقعیات سیاست خارجی بستند و ظریف را آماج حملات تند خود قرار دادند. برخی مدعی شدند رهبری انقلاب، مذاکره با امریکا را نهی کرده است و وزیر امور خارجه هم نباید حتی مشروط به شروطی درباره آن صحبت می‌کرد. عده‌ای هم گفتند، هنوز چهلم شهادت حاج قاسم سلیمانی ـ که به دستور مستقیم ترامپ به شهادت رسید ـ فرا نرسیده است که وزیر امور خارجه از مذاکره با امریکا ولو مشروط به شروطی، صحبت کند. حسین شریعتمداری، در روزنامه کیهان با طرح این ادعا خطاب به ظریف که «جنابعالی که نظرتان با خواست و نظر تمامی مردم ایران مغایر و متضاد است، وزیر خارجه کدام ایران هستید؟»، نوشت:«ترامپ با صراحت اعلام کرده است که شخصاً دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرده است. آقای ظریف از مذاکره با قاتل سردار سلیمانی شهید چه هدفی را دنبال می‌کنند؟ و آیا اظهارات ایشان نادیده گرفتن خون پاک سردار سلیمانی و یاران شهیدش نیست؟»
وحید یامین‌پور، فعال سیاسی اصولگرا هم توئیت ترامپ را دستمایه بی‌اعتبار شدن دستگاه دیپلماسی ایران دانسته و مدعی شده که «ظریف خوب می‌داند که سال‌ها دیپلماسی ما از اعتبار قدرت ما در جبهه مقاومت خرج کرده است. حالا چطور باید ثابت کنیم آن اعتبار همچنان باقی است؟ اصلاً با این دیپلمات‌ها می‌شود؟» امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده اصولگرای مشهد و نزدیک به جبهه پایداری نیز با انتشار توئیتی نوشت: «آقای ظریف وزیر خارجه کدام کشوری؟ کدام ملتی؟ کدام حکومتی؟ این ملت خواستار انتقام از قاتلان حاج قاسمند. مجلس طرح سه فوریتی آورده و آمران و قاتلان حاج قاسم را تروریست و مستوجب پیگرد قضایی معرفی کرده.
امام المسلمین هم که هرگونه گفت‌و‌گو با تروریست‌های امریکایی را ممنوع کرده.حیا نداری؟!» اما علی اکبر رائفی‌پور، فعال سیاسی اصولگرا پا را هم از این فراتر گذشته و با عباراتی توهین‌آمیز زیر هشتگ «دیاثت سیاسی» به ظریف واکنش نشان داد.خبرگزاری فارس نیز کمپینی را در فضای مجازی به راه انداخته که درخواست برکناری فوری محمد جواد ظریف را مطالبه می‌کند.
همپوشانی مخالفان داخلی با ترامپ
به‌نظر می‌رسد برخی رسانه‌های داخلی و فعالان شبکه‌های اجتماعی از سخنان یک دیپلمات که با دقت کلمات خود را انتخاب می‌کند و در یک مصاحبه به‌دنبال پیگیری منافع و خواسته‌های ملی کشور بوده است به‌گونه‌ای برداشت می‌کنند که علیه خود، رئیس جمهوری و همه آن کسانی باشد که از رهبری نظام تا بزرگان کشور به آنها ابراز اعتماد کرده‌اند. کیست که نداند سیاست نظام چگونه و از چه مجرایی اعلام و اعمال می‌شود. وزیر خارجه در مقابل پرسشگر باید پاسخ‌ها را دقیق و حساب شده بدهد و پاسخ در یک مصاحبه، خلاف موضع نظام تلقی نمی‌شود.  در شرایطی که ترامپ هم انگاره‌های ثابت در مواضع وزیر خارجه ایران را نادیده گرفته است، به نظر می‌رسد نوعی همپوشانی محسوس و ملموس میان او و تندروهای داخلی به وجود آمده است. دو طیفی که در موضعگیری، درست در نقطه مقابل هم صف کشی کرده و مصداق بارز تعارض و تضاد متقابل هستند اما مشخص نیست چرا و چگونه همانند دو بال یک قیچی عمل کرده و به نوعی همنوایی در عین تضادهای رویکردی می‌رسند. علیرضا معزی معاون ارتباطات دفتر رئیس جمهوری، شباهت رفتار ترامپ و دلواپسان را شگفت‌آور و نگران‌کننده دانسته است. او نوشته است:«به قول ظریف، اگر عادت به خواندن متن کامل یک مصاحبه ندارند، حداقل می‌توانند همان یک پاراگراف مورد بحث از گفت‌و‌گو با اشپیگل را کمی دقیق‌تر بخوانند». دیاکو حسینی، مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری نیز در واکنش به منتقدانی که مدعی شده‌اند ظریف باید از گذشته عبرت بگیرد، این گونه پاسخ داده است:«آنهایی باید عبرت بگیرند که به توئیت یک روان پریش امریکایی، بیش از پاسخ‌های وزیر خارجه میهن شان- که احترام جهانی را برانگیخته- اعتماد می‌کنند. آنها که کلمات قاتل سردارسلیمانی به وجدشان می‌آورد و تحقیرشان می‌کند تا جایی که ظریف را سرزنش و تحقیر می‌کنند. این است معنای غرب زدگی».
این حملات علیه وزیر خارجه که نه نخستین بار است نه آخرین بار خواهد بود در شرایطی است که انتخابات مجلس در پیش است و برخی جریانهای سیاسی تلاش دارند هویت  خود را در اعلام مخالفت با دولت تعریف کنند. ناظر به این واقعیت «آذرمنصوری» قائم مقام حزب اتحاد ملت در توئیتی نوشت: «به کسانی که بی رحمانه با تحریف سخنان ظریف او را تخریب می کنند و همین را هم بهانه حمله به او قرار دادند، توصیه می‌کنم واقعیت های امروز ایران را ببینید و بدانید که این تاختن برای شما تبدیل به رأی نمی‌شود. دنیا عوض شده است و ‌نمی‌شود با برخی واژه‌ها شوخی کرد. به فردا هم فکر کنید.»
این چنین است که تلاش برای بی‌اعتبار کردن دیپلمات‌هایی که فارغ از چارچوب‌ها و خطوط رسمی نظام سخن نمی‌گویند و مذاکره نمی‌کنند، ادامه دارد و اگر صدای بلند آنها از سوی نهادهای مربوطه پاسخ داده نشود شاید این شائبه پیش آید که دولت و دیپلمات‌هایش در پیگیری راهبردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی آتش به اختیار عمل می‌کنند.

مطالبه ملت انتقام است نه مذاکره با قاتل شهید سلیمانی
کیهان نوشت: خبرنگار ‌اشپیگل از ظریف می‌پرسد: آیا شما امکان مذاکره با آمریکا بعد از ترور سلیمانی را منتفی می‌دانید؟ ظریف پاسخ می‌دهد؛ نه، من هرگز این احتمال را رد نمی‌کنم که مردم رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیت را بشناسند. برای ما مهم نیست که چه کسی در کاخ سفید نشسته است. مهم است که آنها چگونه رفتار می‌کنند. دولت ترامپ می‌تواند گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را برداشته و به میز مذاکره برگردد. ما هنوز در پای میز مذاکره هستیم و این آنها بودند که میز مذاکره را ترک کردند. این قسمتی از مصاحبه چند روز قبل محمدجواد ظریف با نشریه آلمانی ‌اشپیگل است. هنوز ۳ هفته از ترور سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی‌المهندس و همراهانش توسط نیرو‌های تروریست و جنایتکار آمریکا در فرودگاه بغداد به دستور دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا نگذشته است، که ظریف در پاسخ به این سؤال که بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی آیا باز هم درهای مذاکره با آمریکا را باز می‌بیند به صورت کاملا منفعلانه اعلام آمادگی کرد تا با ترامپ پشت میز مذاکره بنشیند. او اعلام کرد برای وی فرقی ندارد که چه کسی در کاخ سفید باشد، در واقع این جمله به معنی این است که رئیس‌جمهور کنونی آمریکا هم که دستش به خون فرمانده سپاه قدس و ابومهدی «المهندس آلوده است برای دولت روحانی قابل مذاکره است!
 نه تشکر؛ پاسخ ترامپ
به موضع ضعیف!
ترامپ اما با تحقیر بیشتر این انفعال ظریف را جواب داد. او در توئیتی دست رد به سینه ظریف زد و نوشت: «وزیر خارجه ایران می‌گوید ایران می‌خواهد با ایالات متحده آمریکا مذاکره کند، اما می‌خواهد که تحریم‌ها لغو شود. نه، تشکر!»
در شرایطی که تشییع میلیونی حاج قاسم و اجتماعات عمومی مردم در سراسر کشور، از مطالبه انتقام سخت به‌عنوان یک مطالبه عمومی از مسئولین حکایت داشته و از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز جمعه تهران صراحتا این تشییع تاریخی و بی‌سابقه را نشانگر طرفداری مردم از مقاومت و ایستادگی و نه مذاکره عنوان کردند، مشخص نیست غرب‌گرایان چطور به خود اجازه می‌دهند با دولت تروریستی آمریکا که برجام را هم زیر پا گذاشته اعلام آمادگی برای مذاکره و دادن امتیازات بیشتر کنند؟ از سوی دیگر این اقدام و اظهارات ظریف حتی باعث شده که ترامپ وجهه خود را هم در داخل آمریکا بازسازی کند. رئیس‌جمهور آمریکا که هنوز پرونده استیضاحش در سنا باز است حالا می‌تواند سر خود را بالا بگیرد و به دروغ به جهان اعلام کند که فشار حداکثری او پاسخ داده است! این در حالی است که انتشار قطره چکانی آمار تلفات نیروهای نظامی آمریکا در عین‌الاسد می‌رود تا بحرانی برای دولت کنونی آمریکا ایجاد کند و پیام شکست هیمنه این کشور و اختلافات داخلی را فراهم کند. اما دولت روحانی همزمان با تظاهرات میلیونی مردم عراق که خواستار خروج آمریکایی‌ها از کشور و منطقه هستند نه تنها قادر نیست (یا نمی‌خواهد) از این رخداد و ضربه بزرگ ایران به آمریکا استفاده کند که حتی پیام ضعف ارسال می‌کند.
پالس مذاکره
به قاتل حاج قاسم؟!
از این روست که ترامپ با پیام ضعف ظریف احساس می‌کند که تحریم‌های علیه ایران جواب داده است و به نظر می‌رسد وی که در آستانه انتخابات آتی ریاست‌جمهوری به شدت نیاز به تبلیغات برای خود دارد، فشار تحریم‌ها را مثبت ارزیابی کرده است و از سوی دیگر آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که می‌توانند تحریم‌ها را بیشتر کنند. به نظر می‌رسد این پالس ضعیف ظریف به آمریکایی‌ها بیشتر از اینکه باعث کمتر شدن تحریم‌ها شده باشد به سبب اینکه ترامپ حس کرده تحریم‌ها و فشار علیه ایران جواب داده است قطعا بیشتر می‌شود و از آن دست‌بردار نیست.
 در حالی‌که کارشناسان مطرح می‌کنند که راهکار مقابله با تحریم‌های آمریکا از کار انداختن ابزار اقتصادی تحریم‌هاست. بنابراین مذاکره با آمریکا هیچگاه باعث رفع تحریم‌ها نمی‌شود و بایستی آمریکایی‌ها حس کنند که نه تنها تحریم‌ها نتوانسته به اقتصاد ایران خللی وارد کند بلکه باعث تقویت و خوداتکایی اقتصاد کشورمان نیز شده است.
جالب اینجاست که ظریف نه تنها در زمان و شرایط نامطلوب پالس ضعف دیپلماسی ایران را به آمریکایی‌ها داد بلکه باید پرسید که چطور وزیر خارجه کشورمان بعد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام مطرح می‌کند که باب مذاکره باز است و چطور ایران قرار است به ترامپ دیوانه و بدعهد اعتماد کند.
 این درحالی است که پیشتر ایران برای هر درخواست مکرر ترامپ برای مذاکره بیان می‌کرد که این کشور بایستی به تعهدات خود در برجام بازگردد و آمریکایی‌ها هم همواره اعلام می‌کردند که بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی حاضر به گفت‌وگو هستند و بازگشت خود به برجام را نمی‌پذیرفتند.
 دور باطل اعتماد بی‌جا
 از اروپا به کدخدا؟!
از سوی دیگر اینطور در فضای سیاسی احساس می‌شود که دیپلماسی ظریف در حالی که با اروپا درخصوص تعهدات برجامی‌اش به مشکل بر خورده است دوباره به سراغ آمریکا رفته است! بعد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام دولتمردان عنوان کردند که اروپا حامی این سند توافق است و درحالی که پیشتر به قاره سبزی‌ها «آقااجازه» گفته می‌شد، دیپلماسی از «کدخدا» (آمریکا) به سمت اروپایی‌ها جهت حفظ برجام گردش کرد. اما حالا که دولت با اروپا در حوزه برجام به جایی نرسیده آیا دوباره قرار است دور باطل اعتماد بیجا به کدخدا تکرار شود؟ به نظر می‌رسد در مجموع سخنان ظریف با‌ اشپیگل در این شرایط زمانی که آمریکا تیغ خود را در برابر ایران از رو بسته است، یک خطای راهبردی محرز بوده است. هرچند که برخی از کارشناسان تاثیر مسائل داخلی ایران و انتخابات پیش رو هم در اتخاذ چنین موضعی از سوی ظریف دور از ذهن نمی‌دانند.
آقای ظریف
از مردم عذرخواهی کنید!
انتشار صحبت‌های محمد جواد ظریف درباره مذاکره با قاتلین حاج قاسم سلیمانی درحالی که هنوز چهلم ایشان و یاران با وفایشان فرا نرسیده است با انتقادهای تند و خشم کاربران فضای مجازی همراه شد. آنها با ‌اشاره به بیانات رهبرمعظم انقلاب که فرمودند: «جنتلمن‌های پشت میز مذاکره، همان تروریست‌های فرودگاه بغداد هستند» به ظریف یادآوری کردند که صحبت از مذاکره با آمریکای جنایتکار که یکی از قهرمانان ایران را در عین ناجوانمردی ترور کرد خیانت به مردم و خون شهدای مقاومت است و مخالفت خود را به اظهارات وزیرامورخارجه در گفت‌وگو با ‌اشپیگل اعلام کردند. در این باره حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان طی یادداشتی با عنوان «‌وزیر خارجهِ کدام ایران؟!» نوشت: ترامپ با صراحت اعلام کرده است که شخصاً دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرده است. آقای ظریف از مذاکره با قاتل سردار سلیمانی شهید چه هدفی را دنبال می‌کنند؟! و آیا اظهارات ایشان نادیده گرفتن خون پاک سردار سلیمانی و یاران شهیدش نیست؟!
همچنین شریعتمداری در یادداشت خود خاطر نشان کرد: آمریکا با همه توان در پی آن است که از ایران اسلامی صدایی متفاوت و مغایر با صدای انقلاب بشنود و متاسفانه آقای ظریف بی‌آنکه بدانند، با اظهارات خویش در مصاحبه با ‌اشپیگل این فرصت را در اختیار دشمن قرار ‌داده‌اند!
طرح مذاکره مجدد با آمریکا
 ذلّت برای شخص ظریف است
احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس نیز به خبرنگار فارس گفت: اصرار و پایبندی دولت به مذاکره با غربی‌ها به حد افراط رسیده است.متاسفانه آقای محمدجواد ظریف در حالی بحث مذاکره مجدد با آمریکا را مطرح می‌کند که خود توسط ایالات متحده تحریم شده و ایالات متحده بارها او را تحقیر کرده است که البته این موضوعات بعد از هزاران بار روی خوش نشان دادن او به آنها بوده است. وقتی عاقبت برجام تحریم وزیر خارجه کشورمان و از دست رفتن زمان و سرمایه‌های جمهوری اسلامی و عقب ماندن از قطار توسعه و پیشرفت بوده چه معنایی دارد که دولتمردان بحث مذاکره مجدد را مطرح کنند؟
طرح مذاکره با آمریکا
فروش عزت و شرف ایران به اجنبی‌هاست
علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی نیز از جمله افرادی بود که نسبت به مصاحبه ظریف با نشریه آلمانی «اشپیگل» موضع گرفت. علی‌اکبر کریمی با‌اشاره به اظهارات اخیر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره مذاکره مجدد با آمریکا گفت: در شرایطی که همه ملت ایران به این باور رسیده‌اند که آمریکا یک رژیم جنایتکار و تروریسم است و در طول 41 سال پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی همواره کینه‌ورزی و دشمنی‌اش را در قبال ملت ایران به اثبات رسانده‌اند مذاکره مجدد با این رژیم و اعتماد به وعده‌های آن عاقلانه نیست.
چرا دولت از موضع ذلت
به دنبال گدایی مذاکره با آمریکا است
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری که ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را برعهده‌دارد نیز در این باره تاکید کرد: منشأ تمام گرفتاری‌های ملت ما آمریکایی‌ها هستند. تحریم‌ها را برخلاف همه تعهدات‌شان در برجام تشدید کردند. وقتی این چنین است چرا دولت باید از موضع ذلت به گدایی مذاکره با آمریکا بپردازد.  رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: دولت خلاف عزت و شأن و اقتدار و عزت ملت حرکت می‌کند. موضع نظام و رهبری معظم در مورد مذاکره مشخص است و در رفتار آمریکایی‌ها نیز به وضوح معلوم است که برخلاف منافع ملی ما رفتار و اقدام می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: این حرکت دولت حرکت بسیار بدی است که به دنبال مذاکره با آمریکاست و امیدواریم که سر عقل بیاید و دست از این حرکت بردارد. این حرکت ناپسند است و مورد قبول ملت ما نیست و نخواهد بود. به نظر من وزیر امور خارجه مجری سیاست‌های آقای رئیس‌جمهور است، لذا این اقدام وی در راستای اجرای سیاست‌های دولت و آقای رئیس‌جمهور بوده است.
مذاکره با آمریکا پس از ترور سردار سلیمانی را
هیچ وطن‌پرستی نمی‌پسندد
حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی آمریکا یکی از بهترین رزمندگان ما را به شهادت می‌رساند و به کوچک‌ترین میثاق‌های بین‌المللی توجهی ندارد، ما بخواهیم با آن مذاکره کنیم چیزی جزء مرعوب شدن نیست. وی افزود: اگر بخواهیم با مسامحه با موضوع برخورد کنیم باید بگوییم که آقای ظریف در برابر آمریکایی‌ها یا مرعوب شده و یا مرتکب بی‌‌تدبیری شده است و این اعلام نظر از سوی وی مبنی بر آمادگی مذاکره با آمریکا از سر سادگی و نشناختن فضای موجود است. عضو فراکسیون روحانیت مجلس اظهار داشت: آقای ظریف نمی‌دانند که از دست دادن شهیدانی همچون سردار سلیمانی یعنی چه؟ سردار سلیمانی و دیگر شهدای ما سرمایه‌های ملی ما هستند و با هیچ منطقی سازگار نیست که با دشمنی که سرمایه‌های ما را به شهادت رسانده بخواهیم مذاکره کنیم. اگر آقای ظریف روزهایی را در جبهه گذرانده بود و اگر جانباز و یا اسیر شده بود این رفتارها از وی سر نمی‌زد.
وی در پایان گفت:‌ استقلال و اقتدار ما در سطح منطقه و جهان ثمره خون صدها هزار شهید است؛ آقای ظریف باید دقت زیادی داشته باشد که دل خانواده‌های شهدا، جانبازان و رزمندگان را نلرزاند. این گونه رفتارها (اعلام آمادگی برای مذاکره با آمریکا)، علاوه‌بر اینکه نشان‌دهنده مرعوب شدن در برابر آمریکاست مورد پسند هیچ میهن‌پرستی هم نیست.
آیا هنوز از سرنوشت برجام درس نگرفته‌اید؟
سید محمد معین میرابراهیمی معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره بیان داشت: این سخنان در حالی که تنها ۲۳ روز از شهادت سردار بین‌المللی مقاومت می‌گذرد، بی‌احترامی به صاحب‌عزای این شهید بزرگوار، یعنی ملت ایران و همه ملت‌های منطقه که برای ریخته شدن خون این شهید به خروش آمدند، می‌باشد.
وی ادامه داد: آقای ظریف دیروز و در مصاحبه با‌اشپیگل آلمان مدعی شده‌: «دولت ترامپ می‌تواند به میز مذاکره برگردد، ما هم‌چنان بر سر این میز نشسته‌ایم... صبر ما زیاد است!» این در حالیست که اولاً رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه ۲۷ دی ماه امسال به صراحت اعلام کردند: «ما از مذاکره هم ابائی نداریم؛ البتّه نه با آمریکا، با دیگران؛ امّا نه از موضع ضعف، از موضع قوّت، از موضع قدرت» و بیان این اظهارات، حتی اگر عنوان شود که صرفاً دارای مصرف خارجی‌ست، صحیح نیست و چه‌بسا برای رسانه‌های خارجی بیانگر تشتت میان مسئولین نظام در این قضیه مهم باشد.
خون حاج قاسم‌گریبان مذاکره‌خواهان
 با ددمنشان خون‌خوار را می‌گیرد
جمعی از اساتید و طلاب حوزه علمیه قم به دنبال اظهار نظر اخیر محمدجواد ظریف با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند : رهبر معظم انقلاب: مذاکره با آمریکا به طور قطع منتفی است و چنین چیزی معنی ندارد. آنها که ظاهرساز بودند آن جوری عمل کردند، اینها که آدم‌های وقیح متهتک پررو صریح و شمشیر از رو بند هستند با این‌ها چه مذاکره‌ای داریم؟ مذاکره معنی ندارد. رئیس‌جمهور که هیچ، وزیر خارجه و عناصر وزارت خارجه همین جور، مذاکره با اینها هیچ معنایی ندارد.
در این بیانیه با‌اشاره به اینکه «وزیر به ظاهر امور خارجه ایران، جواد ظریف بار دیگر در گفت‌وگو با یک رسانه خارجی (نشریه‌اشپیگل) پالس مذاکره به آمریکا داد!» تصریح شده است : آقای ظریف هنوز چند روز از شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی نگذشته است که با دستور مستقیم ترامپ خون آشام‌، پیکرش اربا اربا شد، چرا با این سرعت خون به ناحق ریخته او را لگد مال می‌کنید؟!مگر چشم‌های غبار گرفته خود را باز نکردید و مشاهده نکردید نه تنها ایران، بلکه کشورهای دیگر منطقه و جهان از جمله عراق نیز، خواهان انتقام سخت و خون خواه حاج قاسم و یاران شهیدش هستند؟! مگر گوش خود را باز نکردید و نشنیدید فریاد مرگ بر آمریکا و الموت لآمریکا را از حنجره مردم ایران و منطقه.چقدر و چندین بار رهبر انقلاب تاکید کند و تکرار نماید که مذاکره در هر سطحی با آمریکای تروریست و خون آشام در هر سطحی ممنوع است که شما متوجه شوید؟!
اساتید و طلاب حوزه علمیه قم خطاب به ظریف تاکید کردند : آقای ظریف خون به ناحق ریخته حاج قاسم،‌گریبان هرکسی که به فکر مذاکره با این ددمنشان خون‌خوار باشد خواهد گرفت.شما وزیر خارجه کدام کشور هستید؟! ذلت برجام کافی نبود که حالا خون حاج قاسم را میخواهید با ذلت بیشتر و تحقیر مردم ایران معامله کنید، آن هم با پست‌ترین فرد یعنی ترامپ؟!
در این بیانیه همچنین تاکید شده است :آقای ظریف، بهتر است به دامان انقلاب و مردم ایران برگردید و رسما از ملت شریف ایران بابت این کار بسیار زشت خود معذرت خواهی کنید که دل آنها را آزردید و روح مطهر حاج قاسم سلیمانی ناراحت کردید و به مردم قول دهید دیگر اسمی از مذاکره با قاتلان حاج قاسم یعنی آمریکای خون آشام بر زبان نیاورید تا مردم شما را ببخشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
لفطفا اقای وزیر مملکت را به اشوب نکشید ،صدای مردم ایران نیستید.
Iran, Islamic Republic of
حرف میزنید شما یا جیبت پره اماده .. مردم بیچاره هزار مشکل دارن سردار سلیمانی جانش رو در راه آسایش و آرامش مردم داده.فرصت طلب و کاسبان تحریم دور بعدی رباست جمهوری مال شما رو بدون نرمش قهر مانانه خواهیم دید
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1