تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۳
کد مطلب : ۴۱۶۶۲۶
کبنا بررسی کرد

روحانی: اشتباه سقوط هواپیما در فضای تامین امنیت رخ داد/با یک جناح نمی‌توان کشور را اداره کرد

۰
دعوت روحانی برای احترام به «راه‌های مردم»؛ با یک جناح کشور را نمی‌توان اداره کرد  + پاسخ کدخدایی
کبنا ؛«مشارکت» این سرمایه گرانبها و ضروری برای کشور در هنگامه فشارهای خارجی و تنگناهای موجود، اینک با چالش‌ها و موانعی انکارناپذیر روبرو است.
شورای نگهبان به عنوان نهاد ناظر بر روند انتخابات، روز دوشنبه ۲۳ دی ماه نتایج رسمی بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم شورای اسلامی را اعلام کرد. بر اساس نتایج اعلام شده، صلاحیت حدود ۳۰ درصد از نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از سوی این نهاد ناظر احراز نشده است. همچنین صلاحیت ده‌ها نفر از نمایندگان مجلس کنونی برای نامزدی در انتخابات بعدی هم به تایید شورای نگهبان نرسیده است. این در حالی است که پیش از این صلاحیت حدود ۹۰ درصد از نامزدهای نمایندگی مجلس یازدهم به تایید هیات‌های اجرایی زیر نظر وزارت کشور رسیده بود. 
آنچه به چشم می‌آید اینکه شورای نگهبان به صورت عمده صلاحیت نامزدهای منتسب به یک جریان سیاسی برای نمایندگی مجلس آتی را تایید نکرده‌است. به‌عبارتی بسیاری از چهره‌های سیاسی شاخصِ عمدتا اصلاحاتی و بعضا اعتدالی و اصولگرایان میانه‌رو از گود رقابت‌های انتخاباتی حذف شده‌اند؛ چهره‌هایی که هریک می توانستند بخشی انکارناپذیر از سلایق و خواست جامعه و مردم را در ساختار سیاسی کشور نمایندگی و زمینه‌های حضور بیشتر مردم در عرصه انتخابات را فراهم کنند.
سخنانِ امروز رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت، گویای نگرانی‌های گسترده دلسوزان نظام در این ارتباط است. دکتر روحانی امروز چهارشنبه ۲۵ دی در جلسه هیات دولت خطاب به دست اندرکاران انتخابات گفت: همه آنهایی که در این انتخابات نقش دارید از شما خواهش می‌کنم، آن جایی که روشن است تا صلاحیت فردی رد شود، آن‌را رد کنید اما آن جاهایی که نامشخص است یا احتمالات ضعیف است، مردم را ناراحت نکنید، به مردم نگوییم که در برابر یک صندلی مجلس ۱۷ نفر، ۱۷۰ و یا۱۷۰۰ نفر کاندیدا هستند، ببینیم از چند جناح ۱۷۰۰ نفرکاندیدا هستند؟ ۱۷ نفر از چند جناح، از یک جناح؟ اینکه انتخابات نمی‌شود. مثل اینکه در مغازه‌ای از یک جنس، ۲ هزار عدد وجود داشته باشد.
بدون وجود تکثر و تنوع در ترکیب نامزدهای نمایندگی انتخابات مجلس، افزایش مشارکت در کشوری با ترکیب جمعیتی متنوع، به مطلوبی دست نیافتنی می‌ماند. به حکم منطق، مردم برای رای دادن به کسی پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند که بتواند خواست و نظر آنان را در ساختار حاکمیت نمایندگی کند. نگاه حذفی به جریان‌های فکری و سیاسی که «غیرخودی» تلقی می‌شوند، جز دور شدن مردم از ارکان نظام و فاصله گرفتن جامعه از حاکمیت حاصلی نخواهد داشت؛ این همان مساله‌ای است که رئیس دستگاه اجرایی امروز بر آن تاکید کرد و درباره تبعات آن هشدار داد.
رییس جمهور تصریح کرد: مردم تنوع می‌خواهند. بگذارید در میدان انتخابات همه احزاب و گروه‌ها شرکت کنند، قطعا ضرر نمی‌کنید. با یک جناح نمی‌شود، کشور را اداره کرد. کشور متعلق به همه است. اگر تمام ۸۳ میلیون متحد باشیم و یک نفر مخالف، باید تلاش کنیم آن یک نفر را هم جذب کنیم. یک نفر مخالف هم برای ما زیاد است در حالی که شما یک جناح و جمعیت بزرگ را مخالف می‌کنید. باید حواسمان را جمع کنیم.
به گفته رئیس‌جمهوری، همه صاحبان یک سرزمین و یک نظام هستیم و منافع ما منافع مشترک است. در کشوری زندگی می‌کنیم که در این کشور سبک‌های زندگی و سلیقه‌های مختلف حاکم است ایران دارای یک رنگ، یک نام و یک سلیقه نیست ما باید به سلیقه‌ها و اندیشه‌ها و راه‌های مردم احترام بگذاریم. همه ایرانی هستند و ایران از آن همه است.
شورای نگهبان به رغم توصیه‌های مکرر و دوراندیشانه دلسوزان و صاحبنظران امور سیاست و جامعه، گویا طبق روالی مسبوق با نگاهی مضیق مساله بررسی صلاحیت‌ها را به انجام رسانده است. بر مبنای قانون، دستورکار بررسی صلاحیت باید بر مبنای استعلام از مراجع چهارگانه وزارت اطلاعات، قوه قضائیه، نیروی انتظامی و سازمان ثبت احوال انجام شود. ولی گویا باز هم تلاش برای «احراز صلاحیت» جای خود را به تکاپو و توجیه جهت «اثبات عدم صلاحیت» داده و از نگاه برخی ناظران، برای دست رد زدن بر سینه بسیاری از نامزدهای نمایندگی، این مشی مبنای عمل این نهاد نظارتی قرار گرفته است.
با این حال، هنوز فرصت از دست نرفته است. امروز کشور در شرایطی نیست که بخواهیم با رویکرد حذفی، بخش مهمی از نیروهای داخلی را کنار بگذاریم و از ظرفیت‌های داخلی برای ایجاد وحدت چشم‌پوشی کنیم؛ چنانکه رئیس‌جمهوری در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در ۲۲ مهرماه هم گفته بود: آنچه ما می خواهیم این است که مردم حضور بیشتری داشته باشند و هر گروه و جناح سیاسی که قانون اساسی را قبول دارد و عزت نظام را می خواهد با هر سلیقه و فکری بتواند در انتخابات شرکت کند. شورای نگهبان ناظر است و دخالت کننده نیست. امیدواریم شورای نگهبان این وظیفه را به خوبی انجام دهد. آنچه خواست ما است یک انتخابات پرشور، رقابتی، و آزاد است تا احساس نشاط بیشتر در مردم ایجاد کند.

کدخدایی: پیشگامیِ رئیس جمهور در پروژه جنجال برای تائید فاقد صلاحیت‌ها تأسف‌بار است

سخنگوی شورای نگهبان به سخنان رئیس جمهور پاسخ داد و تصریح کرد: جنجال برای تأیید افراد فاقدصلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رئیس جمهور در این پروژه ضدملی تأسف بار است.

کدخدایی: پیشگامیِ رئیس جمهور در پروژه جنجال برای تائید فاقد صلاحیت‌ها تأسف‌بار است
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در توئیتر به موضوع جنجال و اصرار ردصلاحیت‌شدگان برای تایید اشاره کرد که متن آن به شرح زیر است:
جنجال برای تأیید افراد فاقدصلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رئیس جمهور در این پروژه ضدملی تأسف بار است. البته نمی‌دانستیم عدم تایید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1