تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۴۰
کد مطلب : ۴۱۵۶۷۵

روز تاریخی استیضاح ترامپ

۰
روز تاریخی استیضاح ترامپ
کبنا ؛ دونالد ترامپ در حال تاریخ سازی است، اما نه آنطور که خودش می‌خواهد. قرار است روز چهارشنبه به وقت آمریکا، او سومین رئیس جمهور آمریکا شود که کارش به استیضاح کشیده است.
مجلس نمایندگان آمریکا، که تحت سیطره حزب دمکرات است، روز چهارشنبه در اقدامی تاریخی درباره استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، رأی‌گیری می‌‎کند. دمکرات‌ها قصد دارند ترامپ را به اتهام سوء استفاده از قدرت و کارشکنی در تحقیقات کنگره استیضاح کنند و چنانچه امروز، اکثریت مجلس نمایندگان به استیضاح ترامپ رأی مثبت دهند، ماه آینده فرآیند محاکمه رئیس جمهور در مجلس سنا آغاز خواهد شد. دمکرات‌های مجلس نمایندگان در این محاکمه، نقش دادستان را ایفا خواهند کرد. اما در نهایت مجلس سنا، که اکثریت آن در اختیار هم‌حزبی‌های ترامپ است، باید درباره برکناری ترامپ تصمیم گیری کند. جمهوریخواهان تمایلی به عزب ترامپ ندارند.
استیضاح روسای جمهور در آمریکا، یک امر نادر است. تاکنون فقط دو رئیس جمهور استیضاح شدند، ولی هیچکدام برکنار نشدند. با استیضاح ترامپ، نام وی به عنوان سومین رئیس‌جمهور استیضاح شده در تاریخ آمریکا ثبت خواهد شد. طبق قانون اساسی، رئیس‌جمهور زمانی استیضاح می‌شود که مرتکب «جرایم بزرگی» مرتکب شود.
تحقیقات استیضاح ترامپ زمانی شروع شد که یک افسر ناشناس سازمان سیا، درباره تماس تلفنی رئیس جمهور آمریکا با همتای اوکراینی خود در ماه ژوئیه گذشته، افشاگری کرد. بر اساس این افشاگری، ترامپ از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، خواسته که درباره فساد محتمل در فعالیت‌های تجاری هانتر پس جو بایدن، رقیب انتخاباتی ترامپ، تحقیق کند. به امید اینکه زلنسکی نقطه ضعفی علیه بایدن پیدا کند و جایگاه او را در انتخابات پیش روی آمریکا تضعیف کند. افزون بر این، ترامپ متهم شده است که تحویل کمک‌های امنیتی آمریکا به اوکراین را به انجام تحقیقات علیه بایدن مشروط کرده است. بر اساس همین اتهامات، دمکرات‌ها تحقیقات استیضاح را شروع کردند. وقتی تحقیقات شروع شد، ترامپ از شهادت دادن برخی مقامات دولتش در کنگره خودداری کرد. امری که از سوی دمکرات‌ها به کارشکنی در تحقیقات کنگره تعبیر شد.
 تحقیقات به پایان رسید و روز چهارشنبه مجلس نمایندگان باید در خصوص استیضاح ترامپ رأی گیری کند. ترامپ از این امر نگران شده و از هواداران خود خواسته که «دعا کنند.» وی در توئیتی نوشت: «آیا می‌توانید باور کنید که من، در حالی که هیچ کار اشتباهی انجام نداده‌ام، توسط چپ افراطی و دمکرات‌های بی خاصیت استیضاح شوم، کار وحشتناکی است... این هرگز نباید برای رئیس جمهور دیگری اتفاق بیافتد. دعا کنید.»
رئیس جمهور آمریکا، تمام اتهامات را رد کرده و استیضاح را انتقام گیری دمکرات‌ها از مردم آمریکا به خاطر انتخابات ۲۰۱۶ دانسته است. او یک روز قبل از رأی گیری تاریخی مجلس نمایندگان، نامه بسیار تندی به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان نوشت. در این نامه آمده است: «این استیضاح بیانگر سوء استفاده تاریخی و بی سابقه نمایندگان دمکرات از قدرت است و تقریبا در دو نیم قرن گذشته، در تاریخ قوه مقننه آمریکا سابقه‌ای ندارد.» در همین نامه، ترامپ نانسی پلوسی را به «اعلام جنگ علیه دمکراسی آمریکا» متهم کرد. پلوسی همه نامه شش صفحه‌ای ترامپ را نخواند، اما با بیان اینکه خلاصه مطلب را می‌داند، گفت: نامه ترامپ «مسخره» است.
روز سه شنبه، پلوسی در نامه‌ای به ۲۳۲ عضو دمکرات مجلس نمایندگان، آن‌ها را به استیضاح ترامپ ترغیب کرد و نوشت: «شوربختانه، حقایق آشکار کرد که رئیس جمهور، از قدرت برای منافع شخصی و سیاسی‌اش سوء استفاده کرده و در کار کنگره کارشکنی کرده، چون او خواسته است که فراتر از مسئولیت پذیری، بالاتر از قانون اساسی و بالاتر از مردم آمریکا باشد.»
به رغم تلاش دمکرات‌ها، عده کمی از ناظران معتقدند که ترامپ در نهایت عزل خواهد شد. اغلب این ناظران به اکثریت جمهوریخواه مجلس سنا به عنوان مانعی در راه عزل ترامپ اشاره می‌کنند. برکنار کردن ترامپ مستلزم دو سوم آرای مجلس سناست. اما از آنجا که جمهوریخواهان اکثریت مجلس سنا را در اختیار دارند، احتمال موفقیت دمکرات‌ها در عزل ترامپ اندک است. آن‌ها برای رسیدن به این هدف حداقل ۲۰ نماینده جمهوریخواه سنا را باید با خود همراه کنند. امری که تحقق آن به دلیل دو قطبی سیاسی شدیدی که میان دمکرات‌ها و جمهوریخواهان ایجاد شده، بعید است. (فرارو)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1