تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب : ۴۱۳۰۸۱
محمد جواد ظریف در گفتگو با سی ان ان؛

ایران آغازگر هیچ جنگی نخواهد بود

۰
ایران آغازگر هیچ جنگی نخواهد بود
کبنا ؛وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه " ایران آغازگر هیچ جنگی نخواهد بود " اطمینان داد که چنانچه ایران مورد حمله قرار گیرد ؛ با همه توان از خود دفاع خواهد کرد.
محمد جواد ظریف که برای شرکت در نشست های مجمع عمومی سازمان ملل به همراه رییس جمهوری ایران در نیویورک بسر می برد؛ دوشنبه شب در گفت و گوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت : بارها گفته ایم و حتی در یادداشتی به امریکا اعلام کرده ایم که اگر آنها جنگی را آغاز کنند ؛ قطعا آمریکا خاتمه دهنده آن نخواهد بود.
وی که در پاسخ به پرسشی درباره تهدیدات آمریکا علیه ایران پاسخ می گفت ؛ اظهار داشت : آمریکا ایران را به استفاده از قوه نظامی تهدید می کند، چراکه این عادت آمریکا است که بگوید تمام گزینه های نظامی روی میز است  اما من به شما قول می دهم که چنانچه مورد حمله قرار گیریم از خود دفاع کرده و این جنگی محدود نخواهد بود.
 وزیر امور خارجه کشورمان درعین  حال گفت که اجتناب از جنگ ؛ وظیفه دیپلمات هاست و من نیز همین کار را انجام می دهم .
عربستان به جنگ یمن خاتمه دهد
کریستین امانپور خبرنگار  سی ان ان از وزیر خارجه ایران درباره جنگ یمن که بیش از چهارسال از آن می گذرد ؛ و عقب نشینی امارات از این جنگ  سئوال کرد .
دکتر ظریف درپاسخ  با اشاره به اینکه اماراتی ها در مسیر درستی ( عقب نشینی از جنگ یمن ) قرار گرفتند ؛ اظهار داشت : امیدوارم که عربستان سعودی نیز به همین درک برسد.
خبرنگار سی ان ان در ادامه این مصاحبه به موضوع حمله به نفتکش ها در ماههای ژوئن و جولای و نیز حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی اشاره کرد و نظر وزیر خارجه ایران را دراین باره جویا شد .
دکتر ظریف باردیگر با رد ادعاهای مطرح شده درباره دخالت ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان اظهار داشت : هیچ سند و شواهدی دراین  خصوص وجود ندارد . اگر ما در پس این حمله قرار داشتیم که برای عربستان سعودی یک فاجعه بود.
وی تصریح کرد : یمن مسئولیت این حمله را پذیرفته است . پیشرفته ترین و پیچیده ترین تسلیحات نظامی آمریکا توسط یمنی ها شکست داده شده است .
پهپاد آمریکایی بر فراز ابهای ایران سرنگون شد
وی همچنین درپاسخ به پرسشی درباره سرنگونی پهپاد آمریکایی بر فراز آسمان ایران و برخی ادعاها مبنی بر قرارداشتن این پهپاد بر فرازآبهای بین المللی اظهار داشت : ما در یادداشتی که از طریق سفارت سوییس به آمریکاییها دادیم ، کاملا آشکار  ساختیم که پهپاد ساقط شده بر فراز قلمرو آبی ایران قرار داشته است . ما به هر حمله ای پاسخ می دهیم .
خبرنگار سی ان ان از وزیر خارجه ایران پرسید آیا به نظر شما تیم موسوم به " ب " ( بولتون ، نتانیاهو ؛ بن سلمان و بن زاید ) از هم پاشیده است و اکنون فرصتی برای دیپلماسی بوجود آمده است ؟
ظریف در جواب گفت : من همواره بعنوان یک دیپلمات گفته ام که فرصت تازه ای برای دیپلماسی وجود دارد .
سی ان ان درباره تحریم شخص وزیر خارجه ایران سئوال کرد که ظریف پاسخ داد : این چندان مهم نیست، فکر می کنم آنچه مهم است متوقف ساختن تحریم ها علیه مردم ایران است ، تحریم ها مواد غذایی و دارویی مردم ایران را هدف قرار داده است، بنابراین اگر آمریکا درباره پیشنهاد دیپلماتیک خود جدی است ، نسبت به  گذشته هیچ کاری انجام نداده است.
وزیر خارجه ایران درمورد تحریم دوباره بانک مرکزی ا یران نیز گفت: بانک مرکزی ایران را تحت تحریم های جدید قرار داده اند چراکه همگی می دانیم این بانک حدود یکسال است که مورد تحریم قرار گرفته است.
تحریم کنندگان خواستار بسته شدن باب مذاکرات هستند
دکتر ظریف با انتقاد از اقدام آمریکا در تحریم بانک مرکزی ایران گفت : تحریم خود جنگ است، چراکه در جنگ اهداف نظامی انتخاب می شوند، در تحریم ها غیرنظامیان مورد هدف قرار می گیرند، بنابراین تحریم بیش از یک جنگ است.
وی درادامه گفت: حال آمریکا می گوید که خواهان مذاکره است، مطرح ساختن دوباره (تحریم) بانک مرکزی ایران ، این کار را تقریبا برای آمریکا غیر ممکن ساخته که بانک مرکزی را از اساس کنارگذارد، این بدان معنی است که نه تنها این رئیس جمهوری بلکه رئیس جمهوری بعدی نیز در یک حصار ابدی خصومت ورزی با ایران قرار داده شده اند، پس مذاکره برای چیست ؟
وی افزود : افرادی که این موضوع را به ترامپ ارائه و پیشنهاد کردند خواستار بسته شدن درهای مذاکرات (دیپلماسی) هستند  نه تنها در زمان ریاست جمهوری وی بلکه در دوران پس از وی .
خبرنگار سی ان ان با طرح سئوالی مدعی شد که برخی در ایران نیز خواستار بسته شدن درهای مذاکرات هستند؟ ظریف در جواب گفت که حاکمیت در ایران در دام چنین افرادی نخواهد افتاد.
سی ان ان درادامه از وزیرخارجه ایران درباره نحوه تصمیم گیری درباره سرنگون ساختن پهپاد جاسوسی آمریکا پرسید و این سئوال را مطرح کرد که آیا دولت ایران خود مایل به ساقط شدن این پهپاد بوده است یا خیر؟.
پدافند هوایی ایران هر شی متجاوزی را سرنگون می کنند
ظریف پاسخ داد: دولت نمی تواند مورد به مورد (پایگاه ها) تصمیم گیری کند، چراکه شما فرصت تصمیم گیری ندارید، شما نیازمند یک فرمان کلی برای پرسنل نظامی که در پشت سامانه های موشکی نشسته اند، هستید.
وی گفت: فرماندهان نظامی این اختیار را دارند که هر شی متجاوزی را سرنگون سازند، حتی اگر آمریکایی باشد..
سی ان ان دربخش دیگری از ظریف پرسید: آیا از اینکه تاسیسات نفتی عربستان که به یک معمای اقتصادی نفتی جهان مبدل شده اینگونه بدون حفاظت هوایی رها شده، تعجب نمی کنید؟.
خرید تسلیحات نظامی ؛ امنیت نمی آورد
وزیرخارجه ایران پاسخ داد: تعجب نمی کنم، چراکه معتقدم تنها توانایی و تجهیزات نظامی قادر به ممانعت از یک فاجعه نیست و این چیزی است که ما تلاش داریم به عربستانی ها بگوییم که آنها نمی توانند تنها با خریدن هرچه بیشتر تسلیحات نظامی امنیت به دست آورند، راه ساده تری هم وجود دارد، اگر آنها به سادگی با همسایگان خود آغاز به گفت و گو کنند و بمباران یمن را متوقف سازند.
وی گفت : من بر این با ورم که باید برای صلح و اعتمادسازی و کاهش تنش ها و ایجاد تعامل کار کنیم .
سی ان ان پرسید: آیا شما شاخه زیتون ( نشانه صلح ) را نشان می دهید که ظریف در جواب گفت : شاخه زیتون همواره بر روی میز قرار دارد و باردیگر آن را نشان می دهیم.
وزیرخارجه ایران در پاسخ به پرسشی درباره رزمایش مشترک با روسیه و چین درخلیج فارس  گفت: این برای نخستین بار است که ایران یک رزمایش آبی مشترکی انجام می دهد، این رزمایش علیه هیچ کشوری و به منظور ایجاد ائتلاف  برای جنگ نیست، این رزمایش اقدامی دوستانه با شرکای نزدیک ایران است.
ترامپ نسبت به لغو دائمی تحریم های ایران اقدام کند
رئیس دیپلماسی ایران در پاسخ به پرسشی درخصوص برنامه هسته ای ایران گفت: اگر ترامپ رئیس جمهوری  آمریکا درباره دائمی بودن برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و بازرسی همیشگی از تاسیسات هسته ای ایران ازطریق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل جدی است، به کنگره رفته و لغو دائمی تحریم های ایران را در آنجا مورد تصویب قرار دهد.
ظریف درباره احتمال دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت : این منوط به رییس جمهوری آمریکاست که اقدامات مورد نیاز را انجام دهد.
وی همچنین درباره تاثیرگذاری سیاست فشارحداکثری بر ایران و پیام جمهوری اسلامی به آمریکا که ایران را جدی بگیرید ؛ گفت : ایران کشوری وزین و کهن است و همواره جدی انگاشته می شویم.
 خبرنگار سی ان ان از ظریف پرسید برخی در ایران ترامپ را " ببر کاغذی " توصیف می کنند ؛ نظر شما در این باره چیست ؟
ظریف گفت که من هرگز مقام یک کشور خارجی را اینگونه توصیف نمی کنم .
موضوع خودسوزی اخیر یک دختر ایرانی نیز از دیگر مسائلی بود که خبرنگار سی ان ان نظر دکتر ظریف را درباره آن پرسید ؟
وی در جواب با دردناک خواندن این حادثه گفت که رئیس جمهوری ایران به وزیر ورزش دستور داده است تا حضور بانوان در ورزشگاهها تسهیل شود.(ایرنا)
نام شما

آدرس ايميل شما

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1