کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روزنامه مردم‌سالاری؛

شایعه کاهش تحریم

23 شهريور 1398 ساعت 2:39

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه مدعی شد که رئیس جمهور آمریکا ممکن است کاهش تحریم‌های ایران را به عنوان مقدماتی برای دیدار با رئیس جمهور ایران بررسی کند.


بلومبرگ به نقل از منابع آگاه مدعی شد که رئیس جمهور آمریکا ممکن است کاهش تحریم‌های ایران را به عنوان مقدماتی برای دیدار با رئیس جمهور ایران بررسی کند.
براین اساس سه منبع مطلع مدعی شده‌اند که  دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، حرفی از کاهش تحریم‌های ایران با هدف محقق شدن دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در ماه جاری به میان آورده و جان بولتون، مشاور امنیت ملی برکنار شده آمریکا، سرسختانه با چنین اقدامی مخالف بوده است.
برخی نیز مدعی شدند که پس از نشستی در دفتر ریاست‌جمهوری آمریکا وقتی این ایده مطرح شد، استیون منوچین، وزیر خزانه‎داری آمریکا از این اقدام به عنوان راهی برای شروع دوباره مذاکرات با ایران حمایت کرد و در ادامه آن، ترامپ تصمیم گرفت که بولتون را اخراج کند.
علاوه بر این ادعا می‌شود که کاخ سفید در حال فراهم کردن مقدمات دیدار ترامپ و روحانی در بیست‌وسوم سپتامبر در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل است.
به موازات بلومبرگ، دیلی بیست، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا این تصور را در میان مقامات سیاست خارجی دولتش و سایر کسانی که در جریان مذاکرات ایران هستند به وجود آورده است که اگر تهران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای بازگردد، او به طور جدی طرح فرانسه برای ایجاد خط اعتباری 15 میلیارد دلاری برای ایران را بررسی می‌کند.
چهار منبع مطلع از مذاکرات ترامپ و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه مدعی شدند که ترامپ در هفته‌های اخیر نسبت به پذیرفتن طرح امانوئل مکرون تمایل نشان داده است. دو تن از این افراد گفتند که مقامات وزارت امور خارجه آمریکا از جمله مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا پذیرای بررسی طرح فرانسه است که دولت پاریس از طریق آن می‌تواند به طور موثری اثر تحریم‌های اقتصادی دولت ترامپ بر تهران را کاهش دهد. چهار منبع آگاه از مکالمات دونالد ترامپ درباره توافق [هسته‌ای] مدعی شدند در حالی که ترامپ هنوز با چیزی موافقت نکرده است،‌ چندین بار در ماه گذشته از جمله در نشست جی‌7 در بیاریتز، نشانه‌هایی مبنی بر تمایلش برای همکاری با چنین طرحی را نشان داده است.
چندین منبع آگاه به دیلی بیست گفته‌اند که مقامات سیاست‌خارجی [ آمریکا] منتظر این هستند که ترامپ یا با همکاری در زمینه طرح فرانسوی موافقت کند یا تحریم‌های تهران را کاهش دهد. در این میان، ترامپ خواهان دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در ماه سپتامبر در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل است.
امید ترامپ پشت ادعاهای تکراری
در حالیکه مقامات جمهوری اسلامی ایران مذاکره با آمریکا را در شرایطی که تحریم ها باقی باشد بی معنا می دانند، «دونالد ترامپ» بار دیگر مدعی شد که «ایران خواهان دیدار با آمریکا است.» به گزارش روز جمعه خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهوری آمریکا اندکی قبل از آنکه واشنگتن را به مقصد شهر بالتیمور ترک کند، این مطلب را ابراز داشت.
ترامپ طی ادعای جدید خود گفت: «می توانم بگویم ایران خواهان دیدار با ما است.»
استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه سی ان بی سی با تصریح اینکه تا این لحظه برنامه‌ای برای دیدار میان حسن روحانی و دونالد ترامپ وجود ندارد، گفت: رئیس‌جمهور ترامپ با اینکه اعلام کرده که خواهان مذاکره بدون پیش‌شرط با رئیس‌جمهور ایران است اما تا بدین لحظه برنامه‌ای برای ملاقات با وی چیده نشده است.
وی در ادامه افزود: من، وزیر امور خارجه مایک پمپئو و باقی اعضای تیم امنیت ملی‌مان استراتژی فشار حداکثری علیه ایران را دنبال می‌کنیم. ما درآمدزایی آن‌ها را قطع کردیم. شکی وجود ندارد که کمپین فشار ما موثر واقع شده است. به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته در پاسخ به سوال خبرنگار کاخ سفید که در خصوص دیدار روسای جمهوری ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل سوال می‌کرد، گفت: هر چیزی ممکن است!
کاهش تحریم ها بهانه برای دیدار
خبرگزاری فرانسه با اشاره به این مطلب که «ترامپ اخیرا به طور تلویحی از امکان کاهش مجازات ها علیه ایران به منظور فراهم آوردن زمینه دیدار با حسن روحانی همتای ایرانی خود سخن به میان آورده است» افزود: ترامپ تا کنون بارها آمادگی خود را برای دیدار با همتای ایرانی خود اعلام کرده اما تهران تا کنون به این اعلام آمادگی پاسخ مثبت نداده است.  
به گزارش خبرگزاری فرانسه، تحلیلگران معتقدند، بدنبال برکناری جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا امید دستیابی به حل و فصل مسائل میان تهران و واشنگتن افزایش یافته است.
رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت سال گذشته با خروج رسمی از برجام، با هدف فروپاشی اقتصاد ایران، در چارچوب رویکرد «فشار حداکثری»، تحریم های شدیدی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرد و همچنین وعده به صفر رساندن صادرات نفت ایران را داد.
با گذشت بیش از یکسال از این تحریم ها و ناکامی واشنگتن در دستیابی به اهداف ضد ایرانی، رئیس جمهوری آمریکا بارها مدعی ابراز تمایل مقامات ایرانی برای دیدار با او شده است.
این در حالی است که حسن روحانی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای معرفی دو وزیر کابینه اظهار کرد: ما هیچ تصمیمی برای مذاکره دوجانبه با آمریکا نداشته و نداریم. با وجود پیشنهادات در این سال‌ها پاسخ ما منفی بوده است.
رئیس جمهوری ایران همچنین گفت: بحث دوجانبه با آمریکا به طور اصولی مطرح نیست اما ما گفتیم همان‌طور که آمریکا در ۱+۵ با ما بر سر مسائل هسته‌ای حرف می‌زد اگر همه تحریم‌ها را بردارد، حالا یا برگردد به برجام یا نه، باز هم امکان دارد در جلسات ۱+۵ حضور داشته باشد. این مشروط است که همه تحریم‌ها را بردارد. وقتی می‌گوییم مذاکره یعنی همه تحریم‌ها برداشته شود. حرف ما واضح و روشن است. خارجی‌ها گاهی برداشت‌های اشتباه می‌کنند. مترجمین گاهی حرف را بالا و پایین می‌کنند. اصول سیاست‌های ما را رهبر معظم انقلاب تعیین می‌کنند و همه ما مسیر واحدی را طی می‌کنیم؛ بنابراین آنچه که دشمنان فکر می‌کنند در کشور بین این دسته و آن  دسته تفرقه وجود دارد، این طور نیست و در منافع ملی هیچ اختلافی وجود ندارد.روحانی عصر چهارشنبه 20 شهریور نیز در تماس تلفنی «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه، اظهار کرد: در صورتی که توافقات با اروپا نهایی شود، آماده‌ایم به تعهدات برجامی برگردیم و جلسه ایران و 1+5 نیز تنها زمانی امکان پذیر است که تحریم‌ها برداشته شود.


کد مطلب: 412693

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/412693/شایعه-کاهش-تحریم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1