تاریخ انتشار
دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب : ۴۱۱۴۷۱
تحلیلی از تصویب پروژه های اقتصاد مقاومتی؛

رویکرد جناحی به پروژه‌های اقتصاد مقاومتی! / پتروشیمی دهدشت بلاتکلیف!

۲
۰
رویکرد جناحی به پروژه‌های اقتصاد مقاومتی! / پتروشیمی دهدشت بلاتکلیف!
کبنا ؛حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در نشست کارگروه اقتصاد مقاومتی گفت پروژه‌های اقتصاد مقاومتی باید مولد اشتغال بوده و معیشت اقشار آسیب‌پذیر و محیط کسب و کار را بهبود دهد، با این حال چند طرح به تصویب رسیده در طرح های اقتصاد مقاومتی دیده می شود که پروژه های عمرانی زیرساختی هستند و نه مولد اشتغال هستند و نه به معیشت قشر آسیب پذیر ربطی دارند که از جمله آنها چهار پروژه شامل جاده بابامیدان-یاسوج-سمیرم، پل تنگاری، راه یاسوج-‌سی‌سخت و تعریض جاده گچساران-بی‌بی‌حکیمه می باشد.
از طرف دیگر، طرح هایی مثل پتروشیمی دهدشت از قلم افتاده است در حالی که این طرح با اشتغال جوانان دهدشت ارتباط مستقیم دارد، آیا این رویکردها به طرح ها، ناشی از جانبداری های سیاسی است؟ آیا این اتفاقات به کنش ها و چالش های اخیر بین نمایندگان گچساران و کهگیلویه مرتبط است؟ آیا سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نگاهی فراجناحی به طرح ها دارد یا آنکه جوانبی را درنظر می گیرد؟
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این استان در نشست کارگروه اقتصاد مقاومتی که روز (5 تیرماه 97 گفت: در سال ۹۸ سازمان برنامه و بودجه از طریق مکاتباتی که با استانداران استان‌های مختلف کشور داشت یک سری ویژگی‌ها را برای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی تعیین کرد از جمله اینکه این پروژه‌ها باید به افزایش ظرفیت تولید داخلی منجر شود و به حفظ اشتغال موجود کمک کند.
حسن نوروزی با بیان اینکه پروژه‌های اقتصاد مقاومتی باید مولد اشتغال بوده و معیشت اقشار آسیب‌پذیر و محیط کسب و کار را بهبود دهد، افزود: مقابله با تحریم‌ها و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی از دیگر ویژگی‌های مدنظر سازمان برنامه و بودجه است و بنابراین قرار دادن پروژه‌های عمرانی در زمره پروژه‌های اقتصاد مقاومتی تاثیر چندانی در رتبه استان در این حوزه ندارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: دستگاه‌های اجرایی استان ۴۷ پروژه را جهت قرار گرفتن در لیست پروژه‌های اقتصاد مقاومتی سال ۹۸ به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ارسال کردند که از این تعداد ۲۸ پروژه در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مصوب شد و در نهایت از این ۲۸ پروژه، ۱۷ مورد در سازمان برنامه و بودجه کشور تایید شد.
نوروزی عنوان کرد: از ۱۷ پروژه اقتصاد مقاومتی استان در سال ۹۸، پنج پروژه شامل پمپاژ باباکلان، سد ایلی‌آباد بهمئی، سد کوهبرد، شبکه‌های سه و چهار آبرسانی به اراضی لیشتر و پرورش ماهیان سردابی در حوزه کشاورزی و چهار پروژه شامل جاده بابامیدان-یاسوج-سمیرم، پل تنگاری، راه یاسوج-‌سی‌سخت و تعریض جاده گچساران-بی‌بی‌حکیمه در حوزه راه و شهرسازی هستند.
وی با بیان اینکه سه پروژه مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت استان نیز در لیست پروژه‌های اقتصاد مقاومتی سال ۹۸ قرار گرفتند، عنوان کرد: این پروژه‌ها شامل طرح لوله‌های بدون درز نفت و گاز، اتیلن و پتروشیمی گچساران و آب معدنی دنا هستند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد فناوری‌های نوین گندزدایی، تامین برق موردنیاز فضای اداری و کشت و توسعه گیاهان دارویی را از دیگر پروژه‌های مهم اقتصاد مقاومتی استان در سال ۹۸ عنوان کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست خواهان نظارت بر میزان پیشرفت پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان شد و اظهار داشت: این نظارت‌ها باید مستمر باشد تا اگر جایی پروژه‌ای با مشکل روبرو شد و یا تخصیص‌های ملی به موقع انجام نگرفت، پیگیری شود.
حسین کلانتری از دستگاه‌های اجرایی استان خواست ظرف مدت یک هفته نظرات اصلاحی خود را در رابطه با پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان در سال ۹۸ به دبیرخانه کارگروه ارسال کنند و افزود: طبق تأکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور، پروژه‌های اقتصاد مقاومتی متفاوت از پروژه‌های عادی ما است و باید به صورت کاملا ویژه در دستورکار دستگاه‌های اجرایی قرار گیرند.
پروژه پتروشیمی دهدشت یکی از واحد‌های پتروشیمی‌های خط دنا بود که کلنگ احداث آن با هدف تولید مواد اولیه پلی اتیلن سنگین برای تامین نیاز بازار‌های داخلی و تغذیه صنایع پایین دستی و در مرحله بعد صادرات محصول به بازار‌های جهانی، در ۲۰ فروردین سال ۱۳۸۶ در صحرای کلاچوی کهگیلویه به زمین زده شد، اما این پروژه تاکنون از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نبوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
جناحی دیگه چیه، اطلاع ندارید حرف نزنید!!! پروژه های مورد نظر جناب نوروزی در قانون بودجه هست و پتروشیمی ها اصلا ربطی به دولت و جناب نوروزی نداره چون دولتی نیستند
متالبیس
Iran, Islamic Republic of
پتروشیمی با دلار ۵۰۰ تومانی اجرا نشد با دلار ۱۵۰۰۰ اجرا نخواهد شد.
ولی جای شعار خالی من امده ام.ن مردم عوام را بخوبی اجرا میکند.
۱۸ میلیارد سود خاکبرداری غیر ضروری در دشت مسطح برای پیمانکار خصوصی خصوصی و شریک تجاری اقای خصوصی خصوصی را بخوبی انجام داده است.
نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1