تاریخ انتشار
چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب : ۴۰۹۹۶۰
تحرکات و فعالیت های انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد(بخش چهاردهم)

زارعی برای پنجمین بار می آید

۲۵
۱
زارعی برای پنجمین بار می آید
کبنا ؛گروه سیاسی؛ همان اندازه که مورد علی محمد بزرگواری و کناره گیری‌اش از نمایندگی یک استثنا بود مورد امثال محمد موحد و ستار هدایتخواه و زارعی قاعده‌ای است که مربوط به جریان خاصی نیز نیست.
بنابراین هیچ دلیلی برای نیامدن مجدد غلام محمد زارعی وجود ندارد و وی نه این دوره که دوره‌های بعد هم اگر انتخاب دست خودش باشد نامزد خواهد شد.
رد صلاحیت سه چهره مطرح اصلاح طلب بویراحمد سید باقر موسوی، سید نورالله محمودیان و علی مندنی پور در سال 1382 همزمان با رد صلاحیت گسترده نمایندگان مجلس ششم و سایر فعالین جریان اصلاح طلب میدان و فرصت خوبی برای چهره شدن غلام محمد زارعی کارمند آن زمان استانداری بوجود آورد. عدم حضور اصلاح طلبان نه تنها به چهره شدن زارعی کمک کرد که شرایط خوبی برای پیروزی در اختیار وی نیز نهاد. اما این خلاء در نهایت به نفع ستار هدایتخواه چهره‌ی نوظهور جریان اصولگرای استان تمام شد و هدایتخواه راهی مجلس شورای اسلامی شد.
زارعی که توسط طرفدارنش حاجی و یا زارع خوانده می‌شود  بعد از این شکست عرصه را رها نکرد و در طول 4 سال بعد از 1382 نیز در عرصه انتخاباتی استان فعال بود وی از اندک امکانات قابل دسترسی برای خود یعنی حضور در فاتحه خوانی ها به بهترین شکل استفاده می‌کرد. هر چند این مکانیزم در حال حاضر توسط تمام چهره‌های سیاسی استان دنبال می‌شود ولی زارعی بیش از بقیه در این حوزه مورد کنایه و اشاره قرار می‌گیرد.
در سال 1386 دومین رویارویی زارع و هدایتخواه شکل گرفت. یک رقیب دیگر نیز در این میدان پا به عرصه گذاشت و آنهم کسی نبود جز آسپار که پیشتر سابقه حضور در عرصه انتخابات بویراحمد و دنا را داشت.
آسپار البته دیر وارد این عرصه شد و با تمرکز بر ریشه‌های ایلی در نهایت نیز توانست رأی نسبتاً خوبی بدست بیاورد. با وجود برخی اعتراضات و انتقادات این بار نیز این ستار هدایتخواه بود که نامش در کنار علی محمد بزرگواری و سید قدرت حسینی به عنوان سه نماینده استان توسط مسعود حسینی استاندار وقت اعلام شد.
هدایتخواه اگر چه نماینده مجلس بود و دولت هم همسو با وی بود اما کاملاً مشخص بود یک جبهه جدیدی در میان اصولگرایان در انتقاد به عملکرد هدایتخواه و حول زارعی در حال شکل گیری است.  بخشی از این جبهه متعلق به محمد رحیم دهراب پور رئیس ستاد احمدی نژاد در سال 1384 بود که اختلافات شدیدی با مسعود حسینی و ستار هدایتخواه داشت.
انتقادات این طیف  به عملکرد مسعود حسینی در نهایت صادق محصولی وزیر وقت کشور را قانع کرد که حسینی را از استانداری استان عزل کند و یک چهره مقتدر و تکنوکرات را از چهارمحال بختیاری جانشین وی نماید.
قوام نوذری از استانداری زنجان به کهگیلویه وبویراحمد فرا خوانده شد تا به صورت موقت از اقتدار و نفوذ مطلق هدایتخواه در آن سال‌ها کاسته شود.
کاسته شدن از اقتدار هدایتخواه و برخی دلخوری‌های قبلی سبب دفع برخی چهره‌های مطرح اصولگرا از کانون اصلی اصولگرایی یعنی هدایتخواه و جمع شدن در گرد زارعی شد.
اوج این دفع و جذب در سال  1390 هویدا شد. در ابتدای همین سال در یک اقدام غیر قابل پیش بینی و احتمالاً در زیر فشار از بالا برای حذف نزدیکان رحیم مشایی قوام نوذری از استانداری عزل و جای خود را به اکبر نیکزاد داد. نیکزاد گرایش بیشتری به سمت هدایتخواهی ها داشت.
فعالیت‌های انتخاباتی در بویراحمد در اوج حساسیت به پیش می‌رفت. استعفا محمد بهرامی شهردار یاسوج فضا را به سمت سه قطبی شدن به پیش می‌برد. بهرامی جوهره خود را اصلاح طلبی خود و امیدوار بود که بتواند اصلاح طلبان را با خود همراه کند. اما اصلاح طلبان برنامه  رسمی برای ورود به کارزار انتخابات نداشتند. چندین چهره مطرح اصولگرا از جمله محمد رحیم دهراب پور به کمپین زارع پیوستند و نشانه‌ها هم نشان می‌داد زارع شرایط بهتری نسبت به قبل دارد.
در نهایت در روز 12 اسفند 1390 این بار غلام محمد زارعی به عنوان پیروز انتخابات معرفی شد. وی موفق شد از مجموع بیش از 170 هزار رأی مأخوذه  با 80 هزار رأی به عنوان نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا راهی بهارستان شود. در گچساران هم غلام رضا تاجگردون موفق شد به عنوان نماینده جریان اصلاح طلب در دوران فترت اصلاح طلبان وارد مجلس نهم شود.
هم زارع و هم تاجگردون و حتی بزرگواری در همان ابتدا کارشان به مشکل خورد انها در موضوع انتخاب رئیس مجلس از لاریجانی حمایت کردند و این موضوع به مذاق احمدی نژاد و دولت به حاشیه رفته‌اش خوش نیامد و مشخصاً احمدی نژاد از استاندارانش خواست که با نمایندگان همکاری نداشته باشند و در صورت چنین اتفاقی عواقب آن با استانداران است.
نیکزاد نه تنها تن به تعامل با زارع نداد که کاملاً مشخص بود به هدایتخواه نزدیک‌تر است. انتقال نیکزاد به اردبیل بارقه‌های امیدی را برای زارعی و حتی تاجگردون زنده کرد ولی صابری جانشین نیکزاد به مراتب از نیکزاد سخت گیرتر بود.  راهی جز به انتظار ماندن انتخابات ریاست جمهوری برای زارعی نمانده بود. زارع شانس آخر خود را انتخابات ریاست جمهوری می‌دانست و نمی‌خواست این فرصت طلایی از دستش برود.
تکثر نامزدهای اصولگرا در کارزار انتخابات ریاست جمهوری کار زارع را سخت کرده بود. وی در یک بدعت عجیب برای قالیباف، رضایی و ولایتی در مصلی یاسوج سخنرانی کرد ولی رسماً آن گونه که در ستاد ولایتی اعلام کرد نامزد اصلی‌اش علی اکبر ولایتی بود. اتفاقات غیر قابل پیش بینی بود حمایت اصلاح طلبان و بویژه محمد خاتمی از حسن روحانی باعث پیروزی حسن روحانی شد. از همان ابتدا مشخص بود که زارعی از این اتفاق ناراحت نیست. تیم وی از همان اول هم بر این نکته تاکید داشتند که فقط سعید جلیلی پیروز نشود بقیه گزینه‌ها ایرادی ندارند. اما قبل از انتخابات زارعی یک اشتباه استراتژیک مرتکب شده بود و آنهم امضای یک نامه علیه اکبر هاشمی رفسنجانی بود. نامه تندی که به هواداران رفسنجانی بسیار بر خورده بود و زارع دنبال جبران این اشتباه بزرگ بود. وی زود در پی جبران مافات بر آمد و همراه با تاجگردون و تعداد دیگری از نمایندگان به دیدار آیت الله در مجمع تشخیص مصلحت نظام رفتند و جالب آنکه وی از محدود سخنرانان آن جمع بود.
زارع برای نزدیکی به دولت یک اقدام دیگر نیز انجام داد. وی در ایام رأی مجلس به وزرا برای دفاع از خاص‌ترین وزیر پیشنهادی یعنی محمدعلی نجفی نام نویسی کرد. نفوذ نجفی به همراه اهمیت آموزش و پرورش در ساختار سیاسی استان سبب این تصمیم مهم زارعی شد.
 دست بر قضا نجفی از مجلس رأی اعتماد نگرفت و به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رفت که در آنجا مزد حمایت زارعی را داد و محمود باقری از نزدیکترین نیروها به زارعی به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی استان انتخاب شد. انتخاب یک استاندار بومی و متعامل نیز یک فرصت خوب در اختیار زارعی گذاشت. موسی خادمی روابط نزدیکی با زارعی داشت و زارعی نیز از این فرصت به نحو احسنت استفاده کرد.
اما وی یک مشکل بسیار بزرگ داشت و آنهم نفوذ بیش از حد غلام رضا تاجگردون بود نفوذی که روز به روز بیشتر می‌شد و مرکز استان را به زیر سایه خود می‌برد. همین نفوذ گسترده سبب شد شبه گفتمانی تحت عنوان عزت بویراحمد که معتقد بود عزت بویراحمد بخاطر ضعف زارع بر باد رفته است.
شبه گفتمانی که در انتخابات دهم مجلس تشدید شد و مخالفین زارعی بر روی آن مانور می‌دادند. مخالفین زارعی معتقد بودند در دوران نمایندگی همزمان زارعی و تاجگردون عزت بویراحمد بر باد رفته است؛ نیروی انسانی بویراحمد مورد بی مهری قرار می‌گیرد، گچساران تعیین کننده است، وزرا به گچساران می‌آیند و به مرکز استان نمی‌آیند.
این شبه گفتمان توسط تیم فعال رسانه‌ای زارع نیز جواب داده می‌شد آن‌ها می‌گفتند ابداً این گونه نیست و قدرت و نفوذ تاجگردون ربطی به بویراحمد ندارد و هر کس کار خودش را پیش می‌برد و اتفاقاً در این دوران بویراحمد با عزت تر از دوران هدایتخواه بوده است. آن‌ها در این زمینه به مقایسه عملکرد مدیران می‌پرداختند و مدیران دوران نمایندگی زارعی را بهتر و بومی‌تر از زمان هدایتخواه می‌دانستند.
در دوره دهم فضای انتخاباتی بویراحمد نیز کاملات رقابتی و حساس بود. در این دوره یک چهره جدید به جمع قبلی اضافه شده بود و آن هم کسی نبود به جز مهدی روشنفکر که توانست بخش زیادی از آراء این حوزه را به خود اختصاص دهد. روشنفکر بیش از هر کسی به آراء هدایتخواه ضربه زد و البته در برخی از پایگاه‌های رأی زارعی نیز آراء خوبی به دست آورد.
محمد بهرامی با وجود تبلیغات زیاد و حمایت لیست امید از وی چهارم شد. طرفدارن زارع جشن پیروزی برگزار کردند ولی خیلی زود مشخص شد صحت انتخابات مورد تردید است. زمان در حال سپری شدن بود و بویراحمد در بلاتکلیفی کامل به سر می‌برد. نزدیک دو ماه بعد بود که در نهایت صحت برگزاری انتخابات در این حوزه به تأیید رسید.
تلاش‌های هدایتخواه برای ابطال انتخابات و حضور خود در مجلس جواب نگرفت. این شکست یکی از سنگین‌ترین و تلخ‌ترین شکست‌های جریان اصولگرا در تاریخ بویراحمد بود.
زارع در این دوره موفق به حضور در لیست اصلاح طلبان نشد اما چند گروه اصلاح طلب از وی حمایت کردند و در حالی که تیم بهرامی در پی جذب نظر سید باقر موسوی برای حمایت از بهرامی بودند در نهایت سید باقر موسوی به صورت غیر رسمی از زارعی حمایت کرد و همین حمایت عامل تعیین کننده پیروزی وی دانسته می‌شود.
چهار سال دوم نمایندگی زارعی سختی‌های خود را داشته است. شرایط خاص کشور و به همراه افزایش قدرت رقیبان کار زارع را سخت کرده است. تا کنون هیچ نشانه‌ای از نیامدن زارع به چشم نخورده است و اتفاقاً بر عکس وی کاملاً دنبال جذب آراء مخالفین خود و جذب آرا در پایگاه رقیبان است. زارع در انتخابات ریاست جمهوری رسماً و قویاً از حسن روحانی حمایت کرد حمایتی که ممکن است در نوع تأیید صلاحیت وی برای دور آینده تأثیر گذار باشد.
رفتن موسی خادمی و آمدن علی احمدی به نظر می‌رسد تفاوت چندانی در روند کاری زارعی نداشته است و وی همچنان می‌تواند برخی از نیروهای خود را به کار گیرد که در آخرین مورد گفته می‌شود پرویز یزدان پناه مورد حمایت زارعی بوده است.
هیچ بعید نیست بویراحمد در این دوره هم ترکیبی مشابه دوره قبلی را در انتخابات تجربه کند. هر چند شرایط برای آمدن بهرامی سخت است ولی تحرکات انتخاباتی قوام فروزان که از همان پایگاه قومی و تقریباً سیاسی بهرامی می‌خواهد به انتخابات ورود کند سبب برخی تحرکات از سوی بهرامی شده است. صحبت از حضور محمدعلی وکیلی  در انخابات بویراحمد و دنا نیز می‌شود این اتفاق اگر بیفتد قطعاً بخشی از آسیب آن متوجه زارع خواهد بود و انتخابات را به سمت دو قطبی میان وکیلی و هدایتخواه به پیش می‌برد.
ولی زارع طرفداران مختص به خود دارد که این طرفداران بیشتر از پایگاه قومی و منطقه‌ای از زارع حمایت می‌کنند. هم چنین بخش زیادی از مدیران استانی و اکثر قریب به اتفاق مدیران دو شهرستان بویراحمد و دنا مورد حمایت زارعی هستند و این مدیران برای بقای خود ناگزیر به حمایت از زارعی هستند.
زارعی قصد آمدن دارد و خواهد آمد و اگر مانند چهار دوره قبل به سلامت از خوان نظارت استصوابی بگذرد شرایط سختی در پیش دارد. قرائن حاکی از حضور مجدد ستار هدایتخواه است چرا که به نظر می‌رسد سایر نیروهای این طیف زمینه برای حضورشان مهیا نخواهد شد و اختلافات میان طیفی آنها تنها با حضور هدایتخواه از بین خواهد رفت.
اگر انتخابات به سه گزینه زارعی، هدایتخواه و روشنفکر محدود شود شانس بیشتر در ظاهر از آن زارعی خواهد بود ولی قطعاً ترکیب بیش از این خواهد بود و نیروهایی همچون نیکبخت و یا خرسندیان در این دوره هم می‌توانند حتی در جابجایی اندکی از آرا تأثیر داشته باشند.
هر کسی بیاید و ترکیب هر چه باشد یک نکته روشن است و آنهم نزدیکی آرا رقبا به هم خواهد بود و همین موضوع پیروز نهایی انتخابات را برای پیش بینی سخت خواهد کرد.
زارعی نشان داده است یک سیاستمدار آکادمیک نیست اما در عوض یک فرد متعامل و آگاه به فضای عمومی شهرستان است و قید و بندهای جریانی را چندان پایبند نیست. وی خود را میانه تعریف کرده است و همین میانه بودن  باعث راحتی کار در تصمیم گیری هایش شده است.
زارع می‌داند پیروزی در این دوره بسیار بسیار سخت است و حتی ممکن است وی در رتبه‌های پایین قرار گیرد ولی به نظر راهی جز آمدن و امتحان شانس دوباره شانس ندارد.
زارعی چون در قدرت است بیش از دیگران برای هر اتفاقی مورد نقد و شماتت قرار میگرد. او اگر بیاید برای پنجمین بار نامزد خواهد و اگر هم هدایتخواه بیاید که به نظر هر دو خواهند آمد برای  پنجمین بار رقیب خواهند بود. تا اینجای کار هر کدوم دو «ست» را پیروز شده‌اند و اگر مطابق قوانین والیبال بخواهیم به این بازی نگاه کنیم اگر این دوره آخر رقابت آنها باشد پس هر کدام پیروز انتخابات یازدهم شوند بازی را برده‌اند.
-----------------------------
قسمت پنجم [چهره های جدید انتخابات بویراحمد]
قسمت هفتم[ انتخابات استانی]
قسمت نهم [موحد]
قسمت دهم [عدل هاشمی پور]

قسمت یازدهم[محمدعلی وکیلی]
قسمت دوازدهم [اصلاح طلبان کهگیلویه]
قسمت سیزدهم [تاجگردون]
نام شما

آدرس ايميل شما

بختیار
Iran, Islamic Republic of
وش من چیل نیکنی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
نویسنده از عمد تلاش کرد روی دو قطبی زارعی و هدایت خواه مانور بده . چرا ؟ اول اینکه روشنفکر رو به خیال خودش تضعیف کنه . دوم اینکه حضور همزمان روشنفکر‌، هدایت خواه و زارعی باعث میشه شانس پیروزی زارعی افزایش پیدا کنه .اما زهی خیال باطل .
پیروز نهایی دکتر روشنفکر است .
محمود
Iran, Islamic Republic of
صددرصد به امید خدا دکتر هدایت خواه با اقتدار برنده اتنخابات خواهد بود یقینا بعد از این همه که طی این. متوجه مردم شهرستانهای بویراحمد و دنا شد و این همه خویشاوند سالاری و نژاد پرستی, مرد عدالت و تقوا، استاد سخن و اندیشه، شجاع نستوه دکتر هدایت خواه برنده خواهد شد و عزت و اعتبار از دست رفته ی بویراحمد را احیا خواهند کرد.
Iran, Islamic Republic of
درود بر زارعی
Iran, Islamic Republic of
با تحرکاتی که از جناب بهرامی می بینم اینار یک پنج قطبی در بویر احمد رخ می دهد که خیلی ها را وارد کارزا می کند تا مطالب را به نفع خود مصادر به مطلوب کنند فقط گفتی هدایتخواه وزارع شتر در خواب ..... گذشت این قلم به دستان امروز فرزندان برنو به دستان دیروزند
علی
France
به نظرم آقای زارع ذره که شانسکی جمع کرده بردارش و خداحافظی کنه وگرنه شکستی در انتظارشه که در تاریخ بمونه
Iran, Islamic Republic of
آقای زارعی با نبود گزینه اصلاح طلبی که اجماع حول آن صورت گیرد از یک شانس تاریخی برخوردار شد و دوبار به مجلس رفت.اما فراموش نکنیم این دوره اصلاحات روی گزینه های منفعل و خنثی سرمایه گذاری نخواهند کنید.قطعا با ورود افراد جریانی مثل فروزان وکیلی و غریب پور دیگه پایان ماجرای زارعی رقم خواهد خورد و چاره ای جز همراه شدن نداره والا بعد از دو دور شکست مفتضحانه خواهد خورد یا اینکه مثل بزرگواری عاقلانه از انتخابات کنارگیری خواهد کرد
سلامت
Iran, Islamic Republic of
با وجود تاجگردون بقیه بود و نبودشان فرقی نداره تاج بیاد با زارع و عدل مثل قبل ما کیف میکنیم
ناشناس
Romania
خدا ونمایندیل ترن قوران قلم سرکاغذ نیبرم نیلم وابستیلم هم رای بین . شناسناممونه حروم نیکنیم
ده توبه توبه توبه
علی
Iran, Islamic Republic of
خدایی حق هدایت خواه یا غریب پوره
رضا
Iran, Islamic Republic of
بنده از منطقه بویراحمد سفلی هستم از عملکرد آقای زارع راضی هستم و برایشان فعالیت می کنم و کوتاهی نمی کنم
البته خود ایشان با توجه به اقدامات خوبشان در منطقه و اقدامات توسعه ای و عمرانی برنده نهایی می باشند.
رضا
Iran, Islamic Republic of
بنده از منطقه بویراحمد سفلی هستم از عملکرد آقای زارع راضی هستم و برایشان فعالیت می کنم و کوتاهی نمی کنم
البته خود ایشان با توجه به اقدامات خوبشان در منطقه و اقدامات توسعه ای و عمرانی برنده نهایی می باشند.
جواد
Iran, Islamic Republic of
درود بر امیرکبیر زمان
رضا
Iran, Islamic Republic of
بنده از منطقه بویراحمد سفلی هستم از عملکرد آقای زارع راضی هستم و برایشان فعالیت می کنم و کوتاهی نمی کنم
البته خود ایشان با توجه به اقدامات خوبشان در منطقه و اقدامات توسعه ای و عمرانی برنده نهایی می باشند.
رضا
Iran, Islamic Republic of
بنده از منطقه بویراحمد سفلی هستم از عملکرد آقای زارع راضی هستم و برایشان فعالیت می کنم و کوتاهی نمی کنم
البته خود ایشان با توجه به اقدامات خوبشان در منطقه و اقدامات توسعه ای و عمرانی برنده نهایی می باشند.
محمدعلی
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر آقای زارع و فعالیت و خستگی ناپذیری ایشان
وحیداز مارگون
Iran, Islamic Republic of
جان دوتیمو وش من تربه نیکنی ایدو ، برنده انتخابات دکتر مهدی روشنفکر
بویری
Iran, Islamic Republic of
فک میکردم خود اقای زارعی بعد از هشت سال به این نتیجه رسیده اند که جاشون اونجا نیست.(در بین تمام نماینگان مجلس کشور با اختلاف ضعیفترین نماینده بودند نه یه بار پیشنهاد خاصی به مجلس ارائه کردند نه تونستند از طرح خاصی پشتیبانی کنند یا با ان مخالفت کنند چون اولا سواد سیاسی و علمی بالایی ندارند و دوم قدرت، نفوذ و پشتیبانی نداشتند که ان هم به واسطه عملکرد ضعیف خودشون بود )
امید
Iran, Islamic Republic of
امسال هم با اقتدار پیروز انتخابات حاج زارعیه
سلامت
Romania
درود بر زارع و تاجگردون
Iran, Islamic Republic of
بویراحمد بالا با برد زارعی خیلی راحت ترن تا اینکه بویر احمد پایین در صدر باشه زارعی متعادل بود وخنثی نفعش اگه اندک بود ضررشم اندک ولی پایین پایینا از ریشه خشک میکنن
پیمانکار
Iran, Islamic Republic of
. به چه عمل کردت قسم که ما دوباره به تو رای دهیم.
اون به نیروهایت که جلوی چشمانت وحتما با هماهنگی خودت یرداشتن. (در اداره راه وشهرسازی وغیره)وبیا حالا رای دهیم ما را هم فردا این بلا سرمون میارند .الان فصل کاشتن است و فردا فصل درو.........تو چه کاشتی؟که در صندوق رای درو کنی؟
خدای به اندازه یک پیمانکار مخالفت به درد موافقانت نخوردی.....
تیرتاجی
Iran, Islamic Republic of
هیچکس رای بهت نمیده
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
که جون خوت نیو خوت دونی ۲ دور قبلی چطور رائ اوردی نیخا بیی
اقا
Iran, Islamic Republic of
والا ای دور ۲۰۰۰ رائ نیاری د نیو
خوت نیو ابروته حفظ کو
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1