کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

31 اردیبهشت صورت گرفت

گزارش سفر مدیرکل پایگاهای میراث جهانی به دهدشت / تصاویر

1 خرداد 1398 ساعت 10:53

اسفندیار اباب از کارکنان اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به عنوان رئیس جدید پایگاه بافت تاریخی دهدشت منصوب و جایگزین علیزاده شد.


مدیرکل پایگاهای میراث جهانی در سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور در سفر یکروزه از شهرستان کهگیلویه بازدید کرد.
فرهاد عزیزی به همراه مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان ابتدا در مراسم تکریم و معارفه مدیرپایگاه ملی شهرتاریخی دهدشت شرکت کردند.

در این مراسم اسفندیار اباب به عنوان رئیس جدید پایگاه پژوهشی بافت تاریخی دهدشت منصوب شد.
اسفندیار اباب از کارکنان اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به عنوان رئیس جدید پایگاه بافت تاریخی دهدشت منصوب و جایگزین علیزاده شد.

مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی به همراه برخی از مسولان استانی و شهرستانی سپس از بافت تاریخی دهدشت بازدید کرد.

بافت دهدشت در کهگیلویه وبویراحمد ظرفیت جهانی شدن دارد
مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی  در این بازدید با بیان اینکه 50 اثر تاریخی در لیست موقت ثبت جهانی قرار دارد گفت: شرایط ثبت جهانی بافت تاریخی دهدشت هنوز مهیا نشده است.

فرهاد عزیزی در بازدید از آثار تاریخی بافت دهدشت با بیان اینکه بافت دهدشت یکی از بافت‌های بسیار مهم کشور محسوب می‌شود اظهار داشت: بر حسب ضرورت پایگاه ملی در این بافت راه‌اندازی شده است.
مدیرکل پایگاه‌های میراث جهانی گفت: در این مدت بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که از میراث ارزشمند فاخری از قبیل کاروانسرا، حمام و مجموعه ارزشمند دیگر که بخشی بازسازی و مرمت شده به صورت اصولی حفاظت شود.
وی افزود: با توجه به حمایت‌هایی که در سطح ملی می‌شود و پیش‌بینی نمایندگان و مقامات عالی استان باید طبق برنامه منسجم ادامه حفاظت و مرمت به شکل اصولی انجام شود و در کنار این بتوان زیرساخت‌های لازم برای آماده سازی محوطه برای بازدید گردشگران شهرستانی و استان را فراهم آورد.

عزیزی ادامه داد: در گام بعدی برنامه این است که زمینه بازدید مردم ایران از بافت فراهم شود و پس از آن با مهیا شدن شرایط بافت را برای ثبت جهانی مطرح کنیم.
وی با اشاره به اختصاص 10 میلیارد تومان برای بافت دهدشت گفت: نمایندگان مجلس این مبلغ را در ردیف بودجه پیش‌بینی کردند و در واقع کمکی است که بتوان حفاظت و مرمت‌های مورد نیاز را انجام دهیم و در بخشی نیز زیرساخت‌های گردشگری و امکانات مورد نیاز را فراهم کنیم.
این مسؤول در خصوص وضعیت تملک منازل حریم بافت و مشکلات ناشی از این منازل مسکونی ضمن اظهار بی‌اطلاعی نسبت به وضعیت تملک منازل حریم بافت، گفت: هر کار اصولی برای پرداختن به این مجموعه انجام خواهیم داد.

عزیزی در خصوص ویژگی‌های بافت تاریخی دهدشت، یکی از مؤلفه‌های بافت‌های تاریخی را در جریان بودن زندگی دانست و گفت: تفاوت بافت دهدشت با سایر بافت‌ها در این است که زندگی در آن جریان ندارد.
وی ادامه داد: این بافت شامل محوطه تاریخی و باستان شناسی است با توجه به اینکه حجمی از آثار معماری نمایان است باید بتوانیم آماده سازی کنیم که زندگی را معاصرسازی کنیم و با زندگی جدید پیوند دهیم.
عزیزی از ثبت 85 پایگاه ملی و 23 اثر ثبت جهانی خبر داد و اظهار داشت: تعداد زیادی از این‌ها از جمله شهر تاریخی یزد در قالب بافت است که در لیست آثار جهانی قرار گرفته است.

وی گفت: در حال حاضر 50 اثر در لیست موقت داریم که تعدادی از اینها بافت است.
عزیزی در پاسخ به سؤوالی مبنی بر اینکه بافت تاریخی دهدشت ظرفیت ثبت جهانی دارد یا نه گفت: این بافت معیارهای ثبت جهانی را دارد ولی شرایطش باید فراهم شود تا در لیست ثبت جهانی قرار گیرد.
وی راه‌اندازی پایگاه ملی بافت را در راستای فراهم‌سازی شرایط برای ثبت جهانی دانست و افزود: این شرایط باید از طریق مدیریت و زیرساخت‌های مورد نیاز برای گردشگران مهیا شود.
عزیزی تصریح کرد: در صورتی که شرایط لازم برای ثبت جهانی بافت فراهم نشود شود در سطح ملی هم نمی‌تواند بماند.
وی در خصوص برنامه لازم برای ایجاد شرایط گفت: ابزارهایی وجود دارد که می‌تواند این شرایط را به وجود آورد می‌توانیم اعتبارات ویژه در نظر بگیریم.
این مسؤول با بیان اینکه ثبت جهانی بافت تاریخی دهدشت منوط به فراهم شدن شرایط است، تأکید کرد: رسانه و مدیریت استانی کمک کنند شرایط فراهم شود.
شرایط بهره‌برداری از ابنیه تاریخی دهدشت تعدیل شود
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد نیز در این بازدید گفت: بهره‌برداری از بناهای تاریخی بافت دهدشت نیازمند تعدیل شرایط از سوی صندوق احیاء است.
محمود باقری اظهار داشت: واگذاری بخشی از ابنیه تاریخی بافت دهدشت به بخش خصوصی زمینه احیای این آثار تاریخی را مهیا می‌سازد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: چهار واحد از اماکن تاریخی بافت دهدشت به صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی واگذار شده است که در اختیار بهره‌بردار قرار گیرد.
وی با بیان اینکه صندوق باید شرایط مورد نظر برای واگذاری به بهره‌بردار را تعدیل کند، افزود: در حال حاضر با شرایط موجود کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در این بافت نیست.
باقری با بیان اینکه از محل 10 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته برای مجموعه بافت تاریخی دهدشت اقداماتی انجام خواهد گرفت، افزود: پیشنهادهایی به سازمان دادیم در صورت موافقت و ابلاغ برنامه‌های پیش‌بینی شده اجرا می‌شود.

وی گفت: 80 میلیون تومان برای محصور کردن بافت در نظر گرفته شده و با این کار راه ورود احشام و نیز معتادان به حریم بافت بسته خواهد شد.
باقری با بیان اینکه در حال حاضر بافت توسط 6 نیروی یگان حفاظت  می‌شود، گفت: با راه‌اندازی پایگاه و همکاری نیروی انتظامی ورود معتادان به بافت کمتر شده است.
وی تصریح کرد: 60 درصد بافت محصور شده و 40 درصد باقی مانده هم از اولویت‌هایی است که از محل اعتبار 10 میلیاردی محصور خواهد شد.
در این سفر نیز از فعالان حوزه میراث فرهنگی تجلیل شد.


کد مطلب: 409814

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/409814/گزارش-سفر-مدیرکل-پایگاهای-میراث-جهانی-دهدشت-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1