تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۴۰۹۷۸۸
توئیت تهدیدآمیز ترامپ علیه ایران را در گفت‌وگو با «علی بیگدلی» بررسی شد

تهدید توخالی

۰
تهدید توخالی
کبنا ؛
دونالد ترامپ در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «اگر ایران می‌خواهد بجنگد، این به طور رسمی پایانش خواهد بود. هرگز آمریکا را دوباره تهدید نکنید». این توئیت باعث واکنش‌های بسیاری هم از طرف غربی‌ها هم برخی از مقامات رسمی ایران شد. به باور ناظران آمریکا در پی جنگ نیست پس هدف از ملتهب ساختن فضای عمومی جامعه ایران از سوی این کشور، فشار بیشتر بر مردم و نظام جمهوری اسلامی است. از سوی دیگر ترامپ هیچ مجوز قانونی برای جنگ علیه ایران نه از طرف کنگره و نه از طرف سازمان ملل متحد ندارد و حتی برخی گزارش‌هایی که از ایران ارائه می‌دهند، اغراق شده هستند که مبتنی بر واقعیت نیست، به عبارتی دیگر چیزی است که ترامپ از آن برای توجیه تصمیمات خود استفاده می‌کند. او برای مقابله نظامی با ایران هیچ همراهی ندارد. بنابراین هر اقدام نظامی ایالات متحده آمریکا علیه ایران، تجاوز محسوب خواهد شد و در هرگونه درگیری با ایران، هیچ متحدی به جز اسرائیل و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس از آن حمایت نخواهند کرد. حاشیه‌نشین‎های خلیج فارس از هر تنشی که به تضعیف ایران بینجامد استقبال می‌کنند.
از سوی دیگر رژیم اسرائیل هم ایران را دشمن و مانع سیاست‌های خود می‌داند، بر همین اساس مشتاق هرگونه منازعه جهانی با ایران است. آنچه اما این روزها در میدان اجرا دیده می شود، اجتناب از هرگونه ماجراجویی عملی از سوی طرفین را نشان می دهد که این رویه، سناریوی جنگ روانی علیه ایران را پررنگ تر می‌سازد.
تهدید، همه‌ سیاست نیست
علی بیگدلی کارشناس مسائل بین‌الملل ضمن اشاره به توئیت تهدیدآمیز ترامپ، گفت: « این روزها در ایران بسیاری در مورد احتمال وقوع یک جنگ تمام‌عیار با ایالات متحده صحبت می‌کنند. اما طبق مستندات موجود و توازن فراگیری که آمریکا در منطقه به دنبال آن است این اقدام فرصت وقوع نخواهد یافت».
او در ادامه افزود: «ممکن است رئیس جمهوری ایالات متحده تصمیم بگیرد وارد یک قمار علیه ایران شود، اما بسیار بعید است این قمار نتیجه مورد نظر او را در پی داشته باشد و به همین دلیل قطعا آمریکایی‌ها ترجیح خواهند داد همین جنگ تمام عیار اقتصادی را که علیه ایران شروع کرده‌اند، ادامه دهند».
این کارشناس مسائل سیاسی ضمن انتقاد از برخی تندروهای داخلی، گفت: «به نظر من برخی تندروهای داخلی که افراطی نیز هستند، باید مراقب سخنانشان باشند. منطق سیاست بر پاشنه تهدید نمی‌چرخد، شاید تهدید بخشی از سیاست باشد، اما همه سیاست نیست».
او در ادامه افزود: «چون هر اظهار نظری ممکن است منافع ملی ما را به خطر بیندازد؛ اگر اعتقادی به نظام سیاسی در ایران داریم، دیگر نیازی نیست سخنان غیرکارشناسانه‌ای مطرح کنیم که باعث زحمت دستگاه دیپلماسی ما شود. به هر حال تمام نیروهایی که در خدمت دولت یا نظام هستند از یک سری فیلترها رد شده‌اند و مورد تایید دولت و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی هستند».
او در پایان گفت: « در صورت بروز یک جنگ میان ایران و ایالات متحده بدون شک، رقبای اقتصادی آمریکا تلاش خواهند کرد تا در این درگیری آمریکایی ها را تضعیف کنند تا اقتصاد آمریکا ضربه سنگینی بابت این جنگ متحمل شود».
توئیت «دبستانی» ترامپ
«کریس مورفی»، سناتور دمکرات ایالت کنتیکت با نقل توئیت تهدید آمیز ترامپ در صفحه توئیت خود نوشت: اگر فرزند کلاس چهارم من فرمانده کل قوا بود چنین چیزی می نوشت.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از حمله راکتی به نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد، در پیامی توئیتری تهدید کرد که اگر ایران خواهان جنگ باشد، پایان رسمی این کشور خواهد بود.
ترامپ در این توئیت نوشت: اگر ایران می‌خواهد بجنگد، این پایان رسمی ایران خواهد بود. هرگز دوباره ایالات متحده را تهدید نکنید.
ساعاتی پیش از این توئیت ترامپ، اخباری مبنی بر انفجار یک راکت کاتیوشا در منطقه سبز بغداد که محل استقرار سفارت کشورهای خارجی است، منتشر شد.
مرکز رسانه‌ای ستاد مشترک عراق در اطلاعیه‌ای وقوع انفجار کاتیوشا در منطقه سبز را تایید اما خاطرنشان کرد که این حادثه خسارتی در بر نداشته است.
در همین راستا، «وندی شرمن» مقام سابق وزارت امور خارجه و عضو تیم مذاکرات هسته‌ای آمریکا نیز در توئیتی به پیام تهدید آمیز ترامپ واکنش نشان داد و خطاب به رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد: «هرگز تهدید نکنید» سال قبل تکرار شد. شاید فکر می‌کنی که «آتش و خشم» مربوط به رویکرد (آمریکا) در برابر کره شمالی اینجا و در مورد ایران نیز جواب می‌دهد تا با تو ملاقات کنند. چنین اتفاق نمی‌افتد و قمار کره شمالی هم چندان خوب از آب درنیامد، این‌طور نیست؟
ظریف: ایران را پایان نخواهد بود
محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه نیز با انتشار پیامی به توئیت تهدیدآمیز ترامپ واکنش نشان داد.
وی در این باره در توئیتر خود نوشت: ترامپ و «تیم ب» امیدوارند که به آنچه که اسکندر، چنگیز و دیگر متجاوزان نتوانستند انجام دهند، دست یابند. ایرانیان در طول هزار سال گذشته ایستادگی و مقاومت کردند و پایدار ماندند. در حالی که همه متجاوزان نابود شدند. تروریسم اقتصادی و طعنه‌های تهدیدآمیز و جنایتکارانه، ایران را پایان نخواهند داد.
توافق وحشتناک
این در حالی است که رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر توافق هسته‌ای را توافقی بد دانست و با بیان اینکه ایران نباید به سلاح اتمی دست یابد گفت: من کسی نیستم که بخواهد به سوی جنگ با ایران برود.
دونالد ترامپ در گفت‌وگوی ضبط شده با فاکس نیوز این مطلب را مطرح کرد و بار دیگر به سیاست «باراک اوباما» در توافق هسته ای با ایران تاخت.
وی با بیان اینکه ما به کشور دیگری که سلاح اتمی داشته باشد، نیاز نداریم، افزود: به خصوص اگر این کشور، ویژه باشد.
توافق هسته‌ای یک توافق وحشتناک بود
وی گفت: من به توافق هسته‌ای ایران پایان دادم. من تنها می‌خواهم که آنها سلاح اتمی نداشته باشند تا نتوانند تهدیدی برای ما باشند. جنگ به اقتصاد و مردم آسیب می‌رساند.
ترامپ افزود: من نمی‌توانم اجازه دهم ایران سلاح اتمی داشته باشد. الان نزدیک به 19 سال است که درگیر جنگ هستیم. شما مجتمع‌های صنعتی نظامی دارید که علاقه دارند جنگ باشد. ما 100 درصد مناطق را از سیطره خلافت داعش آزاد کردیم و می‌خواهم که نیروهایمان به خانه بازگردند.
وی ادامه داد: اما شما در اینجا کسانی را دارید که نمی‌خواهند خارج شوند. شما افرادی را دارید که به دنبال جنگ هستند، نه من نمی‌خواهم بجنگم. شما موقعیتی همچون ایران را دارید که نمی‌توانید به آنها اجازه دهید سلاح اتمی داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1