کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش/

چه کسی عادل را حذف کرد؟

5 اسفند 1397 ساعت 14:19

این درحالی است که در ماه‌های اخیر فردوسی‌پور چالش‌ و مناقشه‌های زیادی را در برابر مدیران جدید سازمان صدا وسیما و شبکه سه داشته و به نظر می‌رسد احتمالاً اراده‌ای برای کم رنگ شدن یا حذف او از صدا و سیما به وجود آمده!


بدون اینکه دلیلی از سوی مدیران شبکه سه اعلام شود، نامی از عادل فردوسی پور در میان بخش رأی گیری مردمی مجریان برتر سال 97 دیده نمی‌شود.
با نزدیک شدن به پایان هر سال، صدا و سیما ضمن برگزاری جشنواره تلویزیونی جام‌‌جم، با به رقابت گذاشتن برنامه‌هایی که در همان سال از تلویزیون پخش شده‌اند در بخش‌های مختلف بهترین سریال، مستند، پویا نمایی و مسابقه را انتخاب می‌کنند.
جشنواره تلویزیونی جام‌جم نام فستیوالی است که اولین دوره آن سال 1390 برگزار شد. این جشنواره علاوه بر بخش‌هایی که توسط هیات ژوری صدا و سیما داوری می‌شوند، بخشی به نام انتخاب مردمی دارد، که افراد از طریق رأی مستقیم به برنامه مورد علاقه خود می‌توانند آن را به عنوان برترین در بخش نامزد شده معرفی کنند.
در حالی جشنواره تلویزیونی جام‌جم در جریان است که در بخش آراء مردمی، لیستی متشکل از ۲۵ مجری کاندیدا شده را به رأی گذاشته‌اند اما نامی از مجری پرآوازه صدا‌وسیما یعنی عادل فردوسی پور در میان آن‌ها نیست؛ با اینکه برنامه «نود» جزو برنامه‌های شاخص بخش مردمی و کاندیدای دریافت جایزه در جشنواره تلویزیونی جام‌جم قرار گرفته، اما امسال در پنجمین دوره این جشنواره در میان اسامی معرفی شده برای انتخاب بهترین مجری، نامی از فردوسی‌پور دیده نمی‌شود.
این درحالی است که در ماه‌های اخیر فردوسی‌پور چالش‌ و مناقشه‌های زیادی را در برابر مدیران جدید سازمان صدا وسیما و شبکه سه داشته و به نظر می‌رسد احتمالاً اراده‌ای برای کم رنگ شدن یا حذف او از صدا و سیما به وجود آمده!
 
> پروژه حذف یا فرسایشی عادل
اردیبهشت امسال روزنامه همشهری ورزشی با تیتر "نود در خطر" از احتمال تضعیف عادل فردوسی‌پور و برنامه‌اش در ماه‌های آینده خبر داد.
اما نخستین چالش‌ها کم کم از جام جهانی روسیه و ویژه برنامه‌های عادل فردوسی پور آغاز شد. تیرماه امسال کارلس پویول، مدافع سابق تیم ملی اسپانیا و باشگاه بارسلونا به ایران سفر کرد. او قرار بود در زمان بازی دو تیم ایران و اسپانیا در برنامه زنده تلویزیونی ای که با مجری‌گری فردوسی پور، پوشش جام جهانی روسیه را انجام می‌داد، حاضر شود اما مجوز آن صادر نشد!
این دستور که مورد انتقاد بسیاری از جمله علی مطهری، نایب رییس مجلس روبرو شد، دستوری مستقیم بود از سوی علی فروغی، مدیر تازه وارد شبکه سه!
اما برخوردها با عادل به همین جا ختم نشد و به بهانه‌های مختلف چند هفته از پخش نود جلوگیری به عمل آمد.
این رفتار و برخوردها با فردوسی پور واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی به همراه داشت اما باعث نشد روند تضعیف او متوقف شود بلکه شیوه برخورد با او تغییر پیدا کرد و از برخورد مستقیم به سمت فرسوده کردن وی تغییر پیدا کرد؛ به همین علت در بازی‌های جام ملت‌های آسیا هیچ بازی مهمی به عادل فردوسی پور برای گزارش سپرده نشد.
به نظر می‌رسد که برخورد با این مجری و تهیه کننده قدیمی سازمان صدا و سیما از دید مردم نیز دور نمانده، کاربری نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و نوشته می‌خواهید طبق روال همه این سال‌ها، یکی را خسته کنید تا خودش برود. نود دیگر مربوط به صدا و سیما و حتی فردوسی پور نیست. برنامه ای با این همه طرفدار نباید تعطیل شود! برای این برنامه سال‌ها تلاش شده تا به این سطح برسد با فشار به فردوسی پور فقط وجهه خودتان را خراب می‌کنید»
 
> فرافکنی دبیر جشنواره درباره فردوسی‌پور
بعد از شروع جشنواره تلویزیونی جام جم نیز فشارها به شیوه دیگری ادامه داشت به طوری که فقط برنامه نود در بخش برنامه‌های شاخص، نامزد دریافت جایزه شده و خبری از نام عادل فردوسی پور در میان اسامی کاندیداهای مجریان برتر سال نیست!
«مسعود احمدی افزادی» دبیر این دوره از جشنواره تلویزیونی جام جم در پاسخ به این سؤال که چرا عادل فردوسی پور در بین ۲۵ گزینه معرفی شده برای انتخاب مردمی مجریان قرار ندارد، گفت: «در واقع اعلام برنامه‌ها، نفرات و مجریان توسط هیئت انتخاب هر شبکه صورت می‌گیرد که در این میان سیاست‌های هر شبکه مختص به خود آن شبکه است! مجریان برنامه‌های ورزشی عموماً در دل برنامه‌های خود حضور دارند و به عنوان مثال آقای فردوسی پور هم صاحب اثر و هم مجری برنامه‌های ۹۰ و ۱۲۰ بوده و از این طریق در این رقابت حضور دارد. این اتفاق برای مجریان دیگر شبکه هم احتمالاً رخ داده اما در هر صورت این شبکه‌ها هستند که مجریان، برنامه سازان، برنامه‌های ترکیبی ساده یا نمایشی خود را برای این رقابت‌ها معرفی می‌کنند و شرکت می‌دهند.»
کاربری با واکنش به این موضوع در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: « کم‌رنگ‌ کردن ‎فردوسی‌پور ادامه دارد؟ حذف نام ‎عادل از فهرست مجریان برتر صداوسیما، در خلال پخش زنده مسابقه پرسپولیس و پدیده، اسامی مجریان برتر شبکه ۳ سیما به صورت زیرنویس پخش می‌شد تا مردم به مجری محبوبشان رأی بدهند؛ اما خبری از ‎عادل نبود»
همانطور که از توئیت بالا نیز پیدا است، احتمالاً در صدا وسیما تلاش‌هایی برای حذف عادل شکل گرفته که البته به علت محبوبیت او نمی‌خواهند به صورت مستقیم با او وارد چالش شوند و سعی دارند با کم رنگ کردنش، او را مجبور به ترک خودخواسته از رسانه ملی کنند!
 
> نود نامزد جایزه جشنواره؛
واکنش فردوسی پور
بعد از اینکه نامزد‌های مرحله نهایی بخش مردمی جشنواره جام‌جم مشخص و با بیش از ١۴ میلیون رأی مخاطبان، تکلیف مرحله مقدماتی بخش مردمی روشن شد، اسامی افراد و آثار منتخب راه یافته به مرحله نهایی جشنواره نیز مشخص شدند به همین ترتیب برنامه نود هم جزو برنامه‌های شاخص بخش مردمی و کاندیدای دریافت جایزه در جشنواره شد.
عادل فردوسی پور مجری این برنامه ورزشی پر مخاطب، مهم‌ترین ویژگی ماندگاری برنامه نود را صداقتش دانست و گفت: وابستگی نداشتن به هیچ تیم، گروه و جریان خاص و البته تلاش مستمر برای نور افکن‌انداختن روی فساد‌ها و نقاط تاریک فوتبال در این زمینه بسیار مهم بوده است. همیشه سعی کردیم هیجان و جذابیت ذاتی فوتبال را به خانه‌های مردم بیاوریم و در کنار آن با صحبت درباره کاستی‌ها و فساد‌های موجود در فوتبال، از جایگاه رسانه نسبت به اصلاح وضع موجود وظیفه مان را انجام دهیم.
اگر در تبلیغ جشنواره و برنامه‌ها بهتر و جذاب‌تر عمل شود، مشارکت بیشتری از سوی مخاطب دیده می‌شود و حضور آن‌ها پر رنگ‌تر خواهد بود.
او درباره تأثیر برنامه‌های ترکیبی به ویژه ورزشی در افزایش جذب مخاطب نیز گفت: در کشور ما علاقه بسیار زیادی به ورزش و به خصوص فوتبال وجود دارد. جمعیت چند ده میلیونی علاقه‌مند به فوتبال داریم که به شدت پیگیر این رشته ورزشی و برنامه‌های مرتبط با آن هستند؛ بنابراین هر چه در این حوزه برنامه‌های بهتر و جذاب تری ساخته شود به طور مستقیم به جذب مخاطب کمک می‌کند. در چند سال گذشته به استاندارد‌های جهانی در برنامه سازی ورزشی نزدیک‌تر شدیم، اما هنوز از نظر زیر ساخت‌ها، ایده و اجرا فاصله قابل توجهی وجود دارد و جای کار در این زمینه زیاد است. این اتفاق بسیار مثبت است که بهترین‌ها با نظر مردم که مخاطبان ما هستند، انتخاب می‌شوند.»
 
> ناعدالتی میان برنامه‌ها
برخی از برنامه‌های صدا و سیما، فرای از پرمخاطب بودن یا نبودنشان به واسطه اینکه هر روز پخش می‌شوند، می‌توانند برنامه خودشان را که در جشنواره تلویزیونی نامزد شده هر روز و در طول برنامه بارها تبلیغ کنند. این در حالی است که برنامه‌هایی مثل برنامه نود که یا زمان پخش آن‌ها در ساعات پربیننده قرار ندارد یا تعداد پخش آن‌ها در طول هفته کم است، این توانایی را ندارند؛ حداقل در این مورد هیچ تدبیری از سوی مدیران این جشنواره‌اندیشیده نشده و دیده می‌شود که برنامه‌ای چندین بار و در ساعات مختلف تبلیغ می‌شود اما برنامه‌های دیگر از کمترین میزان تبلیغ برخوردار هستند./ آفتاب یزد


کد مطلب: 407451

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/407451/کسی-عادل-حذف

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1