گزارش
تراژدی غم انگیز در کمربندی یاسوج؛ هر سه کیلومتر یک کشته
2 اسفند 1397 ساعت 11:06
البته جاده مرگ دشتروم - تنگاری معروف به کمربندی یاسوج سالهاست که به قتلگاهی برای مسافران تبدیل شده و طرح چهار خطه کردن این محور که بیش از 12 سال به طول انجامید نیز همواره سوژه رسانهها و دغدغه متولیان امر بوده است.
پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد تعداد فوتیهای ناشی از سوانح رانندگی در 10 ماه گذشته سال جاری در این استان را 150 نفر ذکر کرد که 15 نفر از این تعداد تنها در کمربندی یاسوج حدفاصل دشت روم و تنگاری بوده است.
بر اساس تحلیل آماری پزشکی قانونی در 10 ماه گذشته در هر سه کیلومتر از این کمربندی یک انسان قربانی سوء مدیریتها، ضعفها و کم کاریها در مواجهه با وضع بی سامان این محور شده است.
البته جاده مرگ دشتروم - تنگاری معروف به کمربندی یاسوج سالهاست که به قتلگاهی برای مسافران تبدیل شده و طرح چهار خطه کردن این محور که بیش از 12 سال به طول انجامید نیز همواره سوژه رسانهها و دغدغه متولیان امر بوده است.
این جاده که عرض کمی دارد همواره محل بروز تصادفاتی سنگین و دردناکی بوده و مسئولان امر سعی کردند که با دوبانده کردن این محور تا حدودی به رفع این مشکل کمک کنند.
در حالی که طرح چهارخطه کردن در حدود 20 کیلومتری از این محور پرترافیک در سالهای اخیر تا حدود زیادی از بار تصادفات کم کرده بخشهایی از این محور به فاصله حدود 15 کیلومتر همچنان از نعمت دوبانده شدن محروم است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان تصادفات رخ داده در کمربندی یاسوج در 10 ماه گذشته سال جاری با افزایش 100 درصدی مواجه بوده است.
محمد نصیری راد اظهار داشت: با توجه به شاخصها متوسط رشد تردد در 10 ماه گذشته امسال میزان تردد در این محور رشد 13 درصدی داشته است.
وی تصریح کرد: همچنین 15 تن در این 15 کیلومتری (کمربندی یاسوج- دشت روم) ظرف 10 ماه گذشته قربانی شدهاند.
نصیری راد یادآور شد که میزان تصادفات منجر به فوت این محور در مدت 10 ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 100 درصد افزایش داشته است.
وی کم عرض بودن جاده و راکد ماندن طرح چهار خطه شدن آن، وجود افتادگی و اختلاف سطح در شانه راه به دلیل نیمه کاره رها کردن پروژه چهار خطه توسط پیمانکار، تعدد کاربریهای کنار جاده شامل کارخانههای شن و ماسه، جایگاه سوخت، رستورانها و روستاهای حاشیه کمربندی (جدول غوره، چنارستان، مور دراز) و مشکلات مربوط به رمپهای ورود و خروج این کاربریها و یا تقاطعها را از جمله دلایل افزایش میزان تصادفات و فوتیهای ناشی از سوانح رانندگی در این جاده ذکر کرد.
نصیری راد اضافه کرد: همچنین راه اندازی پل سوم بشار و انتقال بخشی از ترافیک به کمربندی در محل تقاطع پل زردک، مشکل پل سنگی طاقی موجود در مسیر، سرعت و سبقتهای غیرمجاز در محور کمربندی که باعث تصادفات با شدت جراحات و صدمات متعدد از دیگر عوامل دخیل در افزایش میزان تصادفات در این کمربندی است.
** صدمات بدنی علت 77 درصد فوتیها
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد تعداد فوتیهای ناشی از سوانح رانندگی در 10 ماه گذشته سال جاری در این استان را 150 نفر ذکر کرد و گفت: صدمات بدنی متعدد علت 77 درصد این فوتیها بوده است.
کامروز امینی اظهار داشت: 19 درصد فوتیهای ناشی از تصادفات در این مدت بر اثر ضربه مغزی بوده است.
به گفته وی تعداد فوتیهای ناشی از حوادث رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد در 10 ماهه سال گذشته نیز 153 مورد بوده است.
وی یادآور شد که 54 درصد فوتیها در اداره پزشکی قانونی شهرستان بویراحمد معاینه شدهاند.
وی تصریح کرد که 125 مورد با 83 درصد تعداد فوتیها در جادههای برون شهری، 17 مورد در جادههای درون شهری و 8 نفر نیز در جادههای روستایی این استان جان خود را از دست دادهاند.
امینی با اشاره به آمار فوتیهای ناشی از تصادفات در پزشکی قانونی نیز گفت: در شهرستانهای بویراحمد و دنا 81 مورد، گچساران 37، کهگیلویه 30 و بهمئی 2 مورد فوتی در پزشکی قانونی بررسی شده است.
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: از این تعداد 34 نفر زن و 116 نفر مرد بوده که 62 نفر آنها مجرد و 88 نفر (58 درصد متوفیان) متأهل بودهاند.
وی فروردین ماه سال جاری را در صدر ماههای پرحادثه در استان ذکر کرد و گفت: بیشترین آمار فوتیهای ناشی از تصادفات با 22 و 19 مورد به ترتیب در فروردین و خرداد ثبت شده است.
امینی با بیان اینکه از مجموع 150 نفر فوتی در 10 ماه گذشته سال جاری 43 درصد سرنشین خودرو بودند، گفت: 21 درصد عابر و 36 درصد راننده بودهاند.
وی یادآور شد: 51 درصد با تعداد 77 فوتی در روز و 38 درصد با 16 نفر فوتی نیز در شب اتفاق افتاده است و 43 درصد تصادفات با 65 مورد نیز در اثر برخورد 2 وسیله نقلیه با همدیگر بوده است.
وی گفت: 32 مورد برخورد وسیله نقلیه با عابر متوفی، 33 مورد واژگونی،13 مورد برخورد وسیله نقلیه با شی ثابت و 4 مورد سقوط و سایر موارد حریق و نامعلوم بوده است.
امینی یادآور شد که 48 درصد با 72 مورد از تصادفات منجر به فوت در محل حادثه بوده، 70 نفر در بیمارستان و هشت نفر نیز در راه انتقال به مراکز درمانی جان خود را از دست دادهاند.
امینی همچنین تعداد مصدومان ناشی از تصادفات در 10 ماه امسال را چهار هزار و 367 نفر ذکر کرد که از این تعداد 2 هزار و 858 نفر مرد و یکهزار و 509 نفر نیز زن بودهاند.
تصادفات جاده ای در کشور از عمدهترین دلیلهای صدمههای جانی محسوب میشوند به طوری که آمارهای ارائه شده در 1396 نشان میدهد که 16 هزار و 201 تن در حوادث رانندگی ترافیکی کشته شدهاند.
این در حالی است که در دنیا به ازای هر 10 هزار خودرو حدود 9 تن کشته میشوند، اما در ایران به ازای این تعداد خودرو، 37 تن کشته میشوند و این آمار بر ضرورت اصلاح راههای کشور و بالابردن سطح ایمنی خودروها تاکید دارد.
** اولویتی که راه و شهرسازی رعایت نمیکند
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز وضعیت افزایش میزان تصادفات فوتی در استان به ویژه در برخی محورها همچون کمربندی یاسوج را نگران کننده و در عین حال ضعف محسوس متولیان امر در انجام وظایف میداند.
عزیز فیلی گفت: راه و شهرسازی در زمینه اجرای طرحهای چهار بانده اولویتها را رعایت نکرده و همین امر سبب بروز و افزایش میزان تصادفات شده است.
وی یادآور شد: پروژه چهارخطه یاسوج، بابامیدان- سمیرم در حقیقت یک طرح محسوب میشود و راه وشهرسازی نیز باید اولویت اجرای این طرح را در مسیر کمربندی یاسوج تا پلیس راه یاسوج- اصفهان - دارشاهی متمرکز کند،
فیلی گفت: راه و شهرسازی هم اینک تمرکز خود را بر فعال کردن و شتاب بخشی در طرح چهارخطه کردن مسیر یاسوج - اصفهان به بعد از دارشاهی کرده در حالی که اولویت نخست این نهاد باید با توجه به شاخص تصادفات رخ داده از سمت دشت روم و کمربندی یاسوج باشد.
وی همچنین اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان را نیز به افزایش میزان و نصب علائم هشدار دهنده و آشکارسازی نقاط خطرناک به ویژه در سه محور خطرناک استان شامل یاسوج- بابامیدان- یاسوج- اصفهان و گچساران- بابامیدان کرد.
وی بر ضرورت ایمن سازی جادههای ارتباطی استان و آمادگی کامل نیروهای امدادی از جمله اورژانس، هلال احمر و پلیس راه در آستانه سفرهای نوروزی تاکید کرد.
فیلی یادآور شد: بر اساس ارائه آمارهای پزشکی قانونی بیش از 63 درصد فوتیها در محل وقوع حادثه ظرف 10 ماه گذشته اتفاق افتاده که این مساله جای تأمل دارد و متولیان امر به ویژه اورژانس جاده یا باید پاسخگوی چنین وضعیت بغرنج و نگران کننده باشد.
** بزرگراههایی که تنهام نام بزرگراه را یدک میکشند
معاون فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه وبویراحمد نیز میگوید که بزرگ راههای ساخته شده در این استان از تمامی بزرگراههای کشور تفاوت فاحش دارد.
سید انتظام سهمگین افزود: بزرگراه یاسوج - دشت روم تنها نامی از یک بزرگراه را با خود یدک میکشد ولی از نظر استانداردها هیچ سنخیتی با بزرگراه ندارد.
وی تصریح کرد: راننده مجاز است که در بزرگراه با سرعت 110 کیلومتر رانندگی کند اما آنقدر جادههای روستایی و آنتنی به این بزرگراههای اتصال شدهاند که عملاً این حق قانونی از راننده گرفته شده است.
وی تصریح کرد: در برخی بزرگراهها به ویژه ورودی شهرهای استان بیش از 200 تا 300 جاده آنتنی و روستایی به این بزرگراهها اتصال شده که در هیچ جای ایران اینچنین نیست.
این کارشناس فنی و عضو نظام مهندسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حالی که بارها در کارگروه امور زیربنایی و سایر کمیسیونهای مربوطه مصوبات خوبی برای رفع موانع و طرحهای ایمن سازی جادهها مصوب شده اما میزان اجرای این طرحها حتی به 10 درصد هم نمیرسد.
سهمگین ساختهای غیرمجاز در مسیر راههای مواصلاتی استان و وجود انبوه رستورانهای بین جاده ای و افزایش نامعقول تجاری سازی ها در حاشیه راهها را مهمترین عوامل ناامنی در سطح جادههای استان از جمله مسیر یاسوج - بابامیدان- و یاسوج - اصفهان میداند.
** واحدهای خدماتی بین راهی عامل عمده تصادفات
مدیرکل دفتر فنی کهگیلویه و بویراحمد نیز وجود واحدهای پذیرایی و خدماتی بین راهی در سطح جادههای استان را یکی از عاملهای عمده در بروز تصادفات و ناایمن کردن محورهای ارتباطی میداند.
هجیر افشون گفت که هم اینک بیش از 90 درصد این واحدهای خدماتی و پذیرایی بدون مجوز و کمترین نظارت در بخشهای مختلف مشغول فعالیت هستند.
وی یادآور شد: این واحدها و اردوگاههای تفریحی و خدماتی سالها بدون مجوز اقدام به ساختو ساز در حاشیه جادهها کردهاند و کمترین نظارتی برای کنترل، شناسایی و ساماندهی آنان تاکنون انجام نشده است.
افشون اضافه کرد: راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد باید در اسرع وقت وضعیت موجود این واحدها را تبیین و در این راستا اقدامات مورد نظر برای ساماندهی آنها انجام گیرد.
مدیرکل دفتر فنی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: وجود این واحدهای پذیرایی علاوه بر بروز مشکلات و خطراتی در زمینه ایمنی راهها سبب تخریب منابع طبیعی و چالشهای زیست محیطی متعددی در سطح استان شدهاند.
بر اساس آمار پزشکی قانونی کشور سال گذشته 16 هزار و 201 نفر در حوادث رانندگی و ترافیکی کشته شدهاند.
همچنین این میزان تصادفات بیش از 16 هزار میلیارد تومان هزینه برای کشور در بر داشته است.
بر اساس سالنامه آماری سازمان پزشکی قانونی کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 96 رتبه سوم میزان مصدومان ناشی از حوادث رانندگی را بر حسب جمعیت داشته است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود 723 هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، 17 بخش و یکهزار و 670 روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
این استان با داشتن کمتر از 140 کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استانهای خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راههای اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استانهای کویری است.
از مجموع حدود 6 هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راههای روستایی است که بیش از 50 درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.
راکد ماندن طرحهای بزرگ راهسازی از جمله بزرگراهها و 30 کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راهها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.
===============
گزارش از حمید جهان
کد مطلب: 407384