حجت هاشمی در گفتوگو با کبنا مطرح کرد
ابعاد تازهای از اختلافات اصلاحطلبان کهگیلویه / فعالیت تیم «استاندار سابق» برای رقیب کاندیدای اصلاحطلبان کهگیلویه / عملکرد «احمدی» قابل دفاع است
4 مهر 1397 ساعت 0:16
اما متاسفانه تقریباً اکثر دوستان در تیم مدیریتی استان آن زمان، دقیقاً بر خلاف اهداف و نتایج مجمع گام برداشتند و به صورت رسمی در خارج از وقت اداری که وظیفهی هر شهروندی است به حمایت از کاندیدای رقیب پرداختند و اسناد فعالیتهای آن دوستان قابل اثبات است.
سید حجت هاشمی از چهرههای اصلاحطلب، دبیر حزب اعتماد ملی و از مدیران نمونه کشوری در دهه 80 و دوران اصلاحات میباشد که با وی مسائل سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دادیم.
هاشمی در خصوص جریان اصلاحات کهگیلویه و مجموعه استانداری کهگیلویه و بویراحمد حرفهای متفاوتی زده است که از نظر خوانندگان میگذرد؛
کبنا؛ شما چه اندازه، به فعالیت رسانهای باور دارید.
به نام خدا. در ابتدا از این که وقت گذاشتید و برای این مصاحبه و گفتگو به زحمت افتادید هم عذرخواهی میکنم و هم سپاسگزارم. رسانهها، چشم بیدار جامعهاند و در دنیای مدرن و ملل و دول توسعه یافته، طلیعه دار توسعه متوازن و همه جانبه به حساب میآیند. هم جدیت آنها و هم مزاح و مطایبه آنها و گاهی هم شیطنت رسانهای آنها در همه موقع شیرین است و بی تردید، رسانه قوی یکی از اضلاع توسعه به حساب میآیند.
کبنا؛ از عملکرد حزب اعتماد و احیای دوباره آن توضیحی میفرمایید؟
حزب اعتماد ملی در استان همزمان با کشور در سال ۸۵_۸۴ در استان تشکیل گردید و از سال ۸۴ تا سال ۸۸ دبیری حزب را در استان آقای سید محمد نیک نژاد برعهده داشتند، گرچه در تشکیل حزب و توسعه احزاب سیاسی در ابتدای راه بودیم اما در آن سالها گامهای استوار و مثبت خوبی برداشتیم و سنگ زیرین و اولیه حزب در آن سالها در کشور و استان گذاشته شد. مدتی فعالیت حزب به دلیل انتخابات ۸۸ و عواقب آن فعالیت حزب اعتماد ملی به محاق رفت و بنده در زمان تاسیس حزب در سال ۸۴ عضو شورای استانی بودم. پس از فعالیت جدید حزب در تیرماه ۱۳۹۴ بنده دبیری حزب را به عهده گرفتم و این فعالیت حزب دوباره از سرگرفته شد و الحمد الله درحال حاضر در اکثر شهرستانها و مناطق در عرصه سیاسی فعال است.
کبنا؛ شما به عنوان دبیر حزب چه اندازه به کار حزبی و توسعه احزاب باور دارید؟
سوال خوب و بنیادینی را طرح کردید. به این سوال میتوان از دو دیدگاه بحث کرد: یکی؛ تاریخی و دیگری اجتماعی. در بُعد تاریخی همه می دانیم که ملت بزرگ و نجیب ایران در طول یکصد سال اخیر از انقلاب مشروطیت، نهضت ملی شدن صنعت نفت، قیام پانزده خرداد، پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس برای دستیابی به استقلال حاکمیت ملی آزادی انتخاب و فکر و اندیشه و قانونگرایی با استبداد، استعمار و استکبار چه مبارزههایی که نکردند و چه خونهای مطهری که نریختند و این تجربه مبارز گونه گذشته، خیلی سنگین و پرهزینه بوده است.
با تثبیت نظام جمهوری اسلامی و جریان فکری خط امام خمینی (ره) در کوران تنشهای داخلی و تهاجم نظامی خارجی حفظ آن تجربه بزرگ و آن اهداف بلند، میتواند چراغ راه آینده باشد و این پروسه تاریخی با تشکیل احزاب، بی تردید بهتر و سریعتر به بار مینشیند، اما در باره بُعد اجتماعی باید گفت امروزه بسیاری از متفکران اجتماعی، تبدیل مشارکت تودهای به مشارکت فعال و سازمان یافته را در تاسیس احزاب میدانند در راستای آن بُعد تاریخی و تضمین تداوم و تعادل و قوام نظام سیاسی کشور راهی به جز توسعه احزاب نداریم. حال که در دنیای امروز و لزوم توسعهی پایدار و توسعهی سیاسی و اصولاً تقاضای مشارکت سیاسی رو به افزایش است، وجوداحزاب کارامد، سازمان یافته ونهادمند، ضرورتی انکارناشدنی است و از نظر اجتماعی، کشورهای بدون احزاب نهادمند، محکوم به شکست است واصولا یک ضلع توسعه، توسعهی سیاسی است و توسعه سیاسی بدون احزاب به معنای واقعی کلمه معنی پیدا نمیکند. البته تا الان در ایران، متاسفانه تشکیل احزاب بر مدار و محور اشخاص ذی نفوذ و اشخاص کاریزماتیک چرخیدهاند که اشتباه است و باید اصلاح گردد و صرفاً برمبنای فکر و اندیشهی مدون و نهادینه شده، قرارگیرند و گرنه نتیجه مطلوب، حاصل نخواهد شد، گرچه به قول ماکس وبر که اولین بار این اصطلاح را در بحثهای علمی مطرح کردند وجود افراد کاریزماتیک و دارای قدرت جذب وقدرتِ جهت دادن موثر است اما محور و مدار قراردادن افراد با روح کار تشکیلاتی و خردجمعی، سازمند نیست ودر ادامهی کار حزبی این نقیصه بایداصلاح گردد و خوشبختانه اصلاح طلبان در سطح ملی ، این مهم رادریافتند و با تشکیل شورای هماهنگی اصلاح طلبان و...دنبال رفع این ایراد هستند.
کبنا؛ حال که صحبت از شورای هماهنگی اصلاح طلبان کردید، لطفاً بیشتر توضیح دهید؟
در جریان تحولات سال ۸۸، گفتمان اصلاحات با سیر نزولی روبه رو شد. گفتمانی که درانتخابات ۷۶و۸۰ با پیروزی آقای خاتمی به اوج خود رسیده بود پس از فروکش کردن این گفتمان در فاصلهی سالهای۸۴تا۹۲، مجدداً بذر امید، جوانه زد و اصلاح طلبان مصمم شدند برای حفظ وحدت درون تشکیلاتی و نهادمندکردن تفکر اصلاح طلبی و جلوگیری از تشتّت و پراکندگی فعالیتهای سیاسی ومدنی جبههی اصلاحات را هماهنگ کنند. لذا احیای شورای هماهنگی جبههی اصلاحات، شورای عالی اصلاح طلبان، شورای سیاستگذاری اصلاحات و اخیراً پارلمان اصلاحات از جمله سازوکارهای ارائه شده هستند که برای این کار گام خوبی برداشته شد.
به همین منظور، درکشور و استانها شورایی به نام (شورای هماهنگی اصلاح طلبان) متشکل از دبیران احزاب فعال در عرصهی سیاسی_اجتماعی تشکیل گردید و درحال حاضر ادامه دارد که هر حزب هر سه ماه یکبار به صورت دورهای مسئولیت شورای هماهنگی را در استانها به عهده میگیرد. مهمترین نقشی که عملکرد این شورا، تاکنون، داشته عبارت است از؛ ساماندهی احزاب اصلاح طلب، سازماندهی اصلاح طلبان، تشکیل شورای هماهنگی در شهرستانها و شناسایی و معرفی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی از طریق تشکیل مجمع اصلاح طلبان شهرستانها و مناطق بوده.
کبنا؛ نظر شما دربارهی انتخابات سال ۹۴ و فعالیت اصلاح طلبان و انتخاب کاندیدای این مجمع چیست؟
اصلاح طلبان برای اولین بار در انتخابات سال ۹۴ (دهمین دورهی انتخابات مجلس شورای اسلامی) به صورت نهادمند و مبتنی بر اهداف و ساز و کارهای شورای هماهنگی اصلاح طلبان حضور پیدا کردند در راستای این ساز و کارها، در هر حوزهی انتخاباتی یک تشکل به نام (مجمع اصلاح طلبان شهرستان) با هماهنگی دبیران احزاب و اشخاص ذی نفوذ و با سابقهی اصلاحات در کهگیلویه تشکیل گردید و البته این پروسه در طی جلسات مکرر، رای زنیها، مذاکرات مفصّل و طولانی انجام گرفت و به عنوان (اولین گام و اولین بار) مثل هر پدیدهی اجتماعی با کم و کاستیهایی روبرو بود و محل گفت و گو و انتقاد نیز قرار گرفت که در نهایت با (خرد جمعی) تشکیل گردید و از میان کاندیدای مطرح جبههی اصلاحات، آقای دکتر علی کامرانی از میان کاندیداهای مطرح و مباحث و مذاکرات طولانی مجمع انتخاب گردید و مورد تأیید شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان قرار گرفت و به شورای کشوری معرفی گردید و اما متاسفانه عدهای از دوستان تا پایان کار همراه تصمیمات شورا و مجمع نماندند و عدهای سکوت کردند و عدهای همراه و همگام کاندیدای جبههی رقیب قرار گرفتند.
کبنا؛ به نظر شما انتخاب مجمع اصلاح طلبان کهگیلویه درست بود؟
به نظر بنده بله! نگاه کنید! یک جریان سیاسی موثر در کشور به نام (جبههی اصلاحات) پس از فراز و نشیبهای فراوان و شکستهای پیاپی در انتخابات برای اولین بار به صورت هماهنگ شده و با ساز و کار تشکیلاتی و حزبی به عرصهی انتخابات وارد شد و طی یک پروسهی حزبی، شورای استانی و مجمع شهرستانی تشکیل دادند
و این پروسه مورد تأیید شورای هماهنگی و شورای سیاست گذاری کشور قرار گرفت و فردی به نام علی کامرانی که دارای سابقهی اصلاح طلبی بدون هیچ لغزش و انحراف حزبی و تشکیلاتی، جوان مطالبه گر و آرمان خواه از یک منطقهی محروم رفاهی ولی برخوردار فکری و اعتقادی، جسور و صادق انتخاب گردید و این پروسه و این انتخاب، نقطه عطفی در تاریخ اصلاح طلبی شهرستان بوده و خواهد بود و بنده حواشی ایجاد شده در عرصهی رسانه و در موضع گیری برخی دوستان را در عدم حمایت از کاندیدای مجمع را در درجهی دوم و سوم می دانم.
وقتی که راه روشن بود و پروسه بر اساس یک نظام هماهنگ هدفمند در طی یک ساز و کار تشکیلاتی و حزبی شکل گرفت، دیگر جای تردید و شک باقی نماند. به نظر بنده، در کار حزبی و تشکیلاتی، حفظ این پروسهها و این ساز و کارها از هدف و مطلوب انتخاباتی مهمتر بوده است.
کبنا؛ موضع حزب شما و دوستان همفکر شما در تیم مدیریتی استان در سال ۹۴ چگونه بوده است؟
اعضای شورای استانی و شهرستانی حزب اعتماد ملی متفق القول از کاندیدای مجمع کهگیلویه حمایت کردند. چون به تصمیم حزبی و تشکیلاتی باور داشتند، ساز و کار شورای هماهنگی را پذیرفته بودند، در راستا و اهداف جبههی اصلاح طلبان کشور گام بر میداشتند از تشتّت و پراکندگی و شکستهای اصلاح طلبان در کهگیلویه در طول سالهای متمادی، ملول و خسته شده بودند به همین دلیل، دوستان از دکتر علی کامرانی حمایت همه جانبه کردند و در این راه به خود تردید راه ندادند. اما متاسفانه تقریباً اکثر دوستان در تیم مدیریتی استان آن زمان، دقیقاً بر خلاف اهداف و نتایج مجمع گام برداشتند و به صورت رسمی در خارج از وقت اداری که وظیفهی هر شهروندی است به حمایت از کاندیدای رقیب پرداختند و اسناد فعالیتهای آن دوستان قابل اثبات است. البته فعالیتهای مدیران به معنای دخالت در انتخابات نبوده است و چنین توقع و انتظار نیز خلاف مشی اصلاح طلبی بوده است اما در خارج از وقت اداری برای پیروزی رقیبِ کاندیدای مجمع از طریق شهرستانها و مناطق از هیچ فعالیتی دریغ نکردند و البته موفق هم شدند و در شکست کاندیدای اصلاح طلبان سهم زیادی را داشتند. البته برخی احزاب هم سو و کاندیدای مجمع و نیز افراد ذی نفوذ در طول چهارسال مدیریت آقای دکتر خادمی با ایشان جلسات گوناگونی در راستای چینش نیروها و مدیران بر اساس اهداف دولت تدبیر و امید برگزار کردند اما متاسفانه به دلیل حلقهی بستهی مشاورهای و موضع گیری برخی دوستان و عدم دغدغه جریان اصلاح طلبی، تلاشهای آنها نتیجهای در بر نداشت و طیف بزرگی از اصلاح طلبان کهگیلویه در زنجیرهی زنگار بسته، رنجیده خاطر شدند و مصداق بیت زیر شدند:
سلسلهی موی دوست حلقهی دام بلاست
هرکه در این حلقه نیست فارغ از این ماجراست
و ما هم میگفتیم:
هرکه به جور رقیب یا به جفای حبیب
عهد فرامش کند مدعی بی وفاست
البته ما شأن و مقام جریان اصلاح طلبی را رعایت کردیم و اختلاف درون تشکیلاتی را به عرصه رسانهها نکشاندیم و تلاش کردیم از مصاحبههای تفرقه انگیز دوری کنیم و از برگزای میتینگها و سمینارها جلوگیری کردیم، اما در محافل حزبی و تشکیلاتی از نقد سازنده و انتقاد تند و تیز هم کوتاهی نکردیم تا جایی
در مصاحبهی یکی از دوستان، اخیراً (یک بام و دو هوا) به عدم تلاش رسانهای ما در زمان آقای دکتر خادمی نیز اذعان شده است و این خود صحت ادعای ماست که کار تشکیلاتی با غوغا سالاری تفاوت دارد و هم چنان حرمت جریانی را حفظ میکردیم. البته چون اینجا مجال ارزیابی دقیق عملکرد آقای دکتر خادمی نیست و در سوال شما هم نبود و مطلقاً منکر عملکرد مثبت آقای دکتر خادمی نیستیم و منشأ خدمات بوده است و با سیاه نمایی مخالفیم.
کبنا؛ نظر شما درباره عملکرد تیم مدیریتی استاندار آقای دکتر احمدی چیست؟
واقعیت این است که حزب اعتماد ملی و دیگر احزاب همسو که در گذشته بر نحوه برخی از امور مدیریتی آقای دکتر خادمی انتقاد داشتند، پس از طرح موضوع با شخص ایشان به صورت حضوری، گاهی هم به واسطه و در نهایت پس از ناامیدی در اصلاح رفتارها و برخی مولفه ها و شاخصهای سیاسی خواهان و پیگیر تغییر ایشان بودیم تا این که سکان مدیریت در دوره جدید دولت تدبیر و امید به آقای دکتر احمدی رسید. به همراه شورای هماهنگی و اعضای ستار روحانی با ایشان ملاقات کردیم و دغدغه خود را در اصلاح امور و رسیدگی به مشکلات مردم، اولویت بندی طرحهای عمرانی، رسیدگی به امور دست اول اقتصادی، شایسته سالاری، چینش نیروهای مردمی و دلسوز، نفی و طرد قومیت گرایی، شایسته سالاری، گردش نخبگان و استفاده از جوانان و حل مشکل اشتغال آنها مذاکراتی انجام گردید. به نظر بنده عملکرد استاندار و مجموعه مدیریتی ایشان در راستای اهداف و شاخصهای صدر الاشاره قابل دفاع بوده و در ارزیابی و سنجش اولیه ما در راستای توسعه استان بوده است. متاسفانه کشور و دولت در شرایط فشار بین المللی قرار گرفته و مشکلات اقتصادی عرصه را بر مردم شریف تنگ کرده است اما صبوری و شکیبایی مردم و مسولین، چاره ساز مشکلات و مضایق خواهد بود.
کبنا؛ نظر شما در باره مصاحبههای اخیر در عرصه رسانهها علیه کاندیدای مجمع اصلاطلبان و تعامل ایشان با مجموعه مدیریتی استاندار چیست؟
تا جایی که بنده اطلاع دارد آقای دکتر کامرانی در زمان مدیریتی آقای دکتر خادمی نیز اهل تعامل و گفتگو بوده و بارها شاهد بوده که در فضای آرام و دوستانه با ایشان هم کلام و مذاکره میکرده و همین روند نیز در زمان آقای دکتر احمدی ادامه یافته و تلاش دارد مطالبات حق مردم و جوانان را به سمع ایشان برساند. تا حالا حقی برای خود و بستگان و اقارب خود نخواسته است از طرف دیگر نماینده ارشد دولت جناب آقای دکتر احمدی هم فردی تحصیل کرده، توسعه محور، با برنامه است که اهداف دولت را پیگیری میکنند و این تعامل و ارتباط سازنده که هم عاقلانه است و هم مبتنی بر علم مدیریت. تا زمانی که اقای استاندار در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید است مورد حمایت قرار خواهد داشت و این تعامل و این ارتباط را به فال نیک میگیریم. از طرف دیگر بنده، کاری به حواشی انتصابات استاندار محترم در فضای رسانهای و مصاحبهها و بیانیهها ندارم و این انتصابات را بر مبنای "گردش نخبگان " می دانم و بعید می دانم دوستان شورای هماهنگی منکر این اصل مدنی و اجتماعی و تطابق آن با این انتصابات باشند.
اما تقدیم به خوانندگان محترم:
سعدی از اخلاق دوست هر چه برآید نکوست
گو همه دشنام گو کز لب شیرین دعاست
کد مطلب: 403240