تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۴۰۲۶۰۹
روزنامه قانون نوشت

حرف‌هاي سربسته كدهاي آشكار

۰
حرف‌هاي سربسته كدهاي آشكار
کبنا ؛ پیش‌بینی می‌شد که رئیس‌جمهور در جلسه سوال چندان به قول خود مبنی بر بیان حقایق پایدار نماند و بازهم به بیان مسائلی از همان دست که در تلویزیون یا اغلب سخنرانی‌ها می‌گوید اکتفا کند. گرچه خود روحانی در اظهاراتش گفت که در جلسه با مقام معظم رهبری ایشان به وی توصیه‌هایی کرده‌اند. از این جهت نباید از روحانی انتظار افشاگری‌های آنچنانی می‌داشتیم. گرچه اگر توصیه مقام معظم رهبری نیز نبود خود روحانی با روحیه محافظه کاری‌اش به این راحتی‌ها تن به بیان اسرار مگو واقعیت‌ها نمی‌‌داد. بدین جهت است که باید گفت رئیس‌جمهور آرامش و امنیت در کشور را بر اتهام زدایی از دولت ترجیح داد. البته انداختن توپ به زمین آمریکا، اعتراضات دی ماه و سپس مردم تنها کاری بود که روحانی توانست انجام دهد تا از خود سلب مسئولیت کند. این اظهارات روحانی با واکنش‌های تندی از سوی فعالان سیاسی رو‌به‌رو شده به نحوی که اکنون سیاسیون و مردم روحانی را رئیس‌جمهوری منفعل می‌نامند. دیروز با وجود توضیحات روحانی نمایندگان از 5سوال فقط از پاسخ روحانی به یکی از سوال‌ها قانع شدند و بنابراین باید گفت در این جلسه مجلس 4بر یک دولت بر دولت پیروز شد. باید دید آیا نمایندگان سوالات را به قوه قضائیه خواهند فرستاد یا مراتب به گونه دیگری رقم خواهد خورد.
نطق طراحان سوال
نماینده تبریز در طرح سوال از رئیس‌جمهور اظهار کرد: در اصل ‌۱۳۴ گفته شده رئیس‌جمهور در برابر مجلس مسئول پاسخ به کارکرد وزیران است. ایلنا نوشت، محمد حسین فرهنگی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: فقدان مدیریت باعث استمرار این وضعیت شده است. عدم اصلاحات اقتصادی مورد نیاز، تشدید رکود تورمی را در پی داشت، اما نشانه‌ای از اقدام موثر دیده نمی‌شود. حلقه مفقوده ما مدیریت بوده است. نماینده طرقبه و چناران دیگر نماینده سوال کننده بود که خطاب به روحانی گفت: برخی دولتمردان از چه می‌ترسند چرا لیست ارز بگیران دولتی را منتشر نمی‌کنند. محمد دهقان اظهار کرد: حتی یک آدم بازاری هم با پنج کلاس سواد حساب اموال خود را دارد چطور دولت با این همه ژنرال و امکانات این مسائل را تشخیص نداد. نماینده ورامین در مجلس با بیان اینکه پنج میلیون بیکار در کشور وجود دارد، اظهار کرد: آقای رئیس‌جمهور! شما مجری قانون اساسی هستید و قانون اساسی از شما خواسته تا اشتغال مناسب، تامین احتماعی و دستمزد مکفی برای ملت تامین کنید. به نمایندگان بگویید شورای عالی اشتغال در طول پنج سال دولت شما چند بار تشکیل شده است؟ سید حسین نقوی حسینی با تاکید بر اینکه ما آمریکا را له و تحریم‌ها را نابود می‌کنیم، تصریح کرد: آقای رئیس‌جمهور، مجلس در کنار شما است. همه بدانند کور خوانده‌اند کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند در میان مسئولان نظام اختلاف ایجاد کنند. پشت رهبری حرکت کنید، از شما حمایت می‌کنیم. فولادگر نماینده اصفهان در سوال از رئیس‌جمهور اذعان کرد: در آغاز کار دولت اول و در وعده‌های انتخاباتی و در موقع معرفی وزیران در راستای بهبود محیط کسب و کار تاکید داشتید و گزارش‌ها نشان می‌دهد نیمی از وعده‌ها اجرا نشده است. نماینده قم در ادامه طرح سوال از رئیس‌جمهور در مجلس خطاب به روحانی گفت: شما شش سال است رئیس دولت هستید. از ابتدای دولت یازدهم یک جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را با حضور مبارک خود تشکیل ندادید. این مساله یک اهتمام جدی نیاز دارد. حجت‌الاسلام ذوالنور افزود: مشکل این است که در مذاکرات برجام نتوانستید تضمین بدهید و سایه تحریم بر بانک‌های خارجی وجود دارد و اگر صدتا اف‌ای‌تی‌اف را حل کنید این تحریم برطرف نمی‌شود. برجام ماموریت خود را انجام نداد و تحریم بانکی سرجایش است.
پاسخگو بودن؛ نقطه قوت!
رئیس‌جمهور صبح دیروز در صحن علنی مجلس در پاسخ به سوالات نمایندگان اظهارداشت: امیدوارم توصیه‌هایی که رهبری به من فرمودند را بتوانم نکات مورد نظر ایشان را دقیقا مراعات کنم. حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی گفت: هیچ کس فکر نکند، پاسخگو بودن به عنوان یک نقطه ضعف است بلکه به عنوان بالاترین نقطه قوت مسئولان جمهوری اسلامی است که همه مسئولان باید پاسخگو باشند؛ هر کدام در چارچوب وظایف و قانون که برای همه مقرر کرده است. رئیس‌جمهور افزود: هیچ کس از مردم شریف ایران از دوستان ما در جهان یا دشمنان ما، فکر نکنند امروز، آغاز شکاف میان دولت و مجلس است. کاملا این تصور اشتباه است. رئیس‌جمهور ادامه داد: شما ممکن است بفرمایید این شرایط نو از اشتغال و ارز و رکود و قاچاق بود. از سیستم بانکی بود؛ به نظر من اشکال از تصور مردم و ترسیم ملت ایران نسبت به آینده ایران بود. ناگهان تصور مردم نسبت به آینده ایران دچار تغییر شد و این درد بزرگی است.
اتحاد میان قوا
روحانی با بیان اینکه اشتغال بسیار مهم است، بیکاری درد بزرگی است، نابسامانی بانکی مشکل است و من قبول دارم، عنوان کرد: مساله رونق و قیمت ارز هم مهم است، اما همه اینها در برابر اعتماد و امید به مردم ناچیز است. ما باید با زبانی درست و صحیح به گونه‌ای با مردم سخت بگوییم که قانع شوند که مشکلات این چند ماهه زودگذر است. کلید مساله فقط در همین است. ما باید برای مردم توضیح دهیم از این مشکلات به حول و قوه الهی با هدایت رهبری و هماهنگی سه قوه و نیروهای مسلح عبور خواهیم کرد. رئیس‌جمهور اظهار کرد: باید به ملت بگوییم نخواهیم گذاشت توطئه‌های آمریکا پیروز شود. حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی خطاب به ملت گفت: ملت مطمئن باشید؛ ما نمی‌گذاریم یک مشت ضد ایرانی که امروز در کاخ سفید جمع شده‌اند علیه ما توطئه کنند. کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال خواهد بود. بداند از پایان جلسه امروز اندوه‌بار خواهد شد، چون پایان این جلسه اتحاد بالاتر بین مجلس و دولت و بین دو قوه و قوه قضائیه و بین هر سه و نیروهای مسلح و بین هر چهار و نظارت و راهبری مقام رهبری است نه ترسی از آمریکا داریم نه از مشکلات. از مشکلات به خوبی عبور می‌کنیم. روحانی درخصوص اولین سوال در زمینه قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: جنس از بیرون می‌آید کالای ما به بیرون منتقل می‌شود وقتی برای کالاهایی در داخل یارانه می‌دهیم و قیمت متعادل نیست و یارانه‌ای است، خود به خود این کالا تمایل پیدا می‌کند به خارج برود. چون قیمت خارج و داخل نامتعادل است. هرچه قیمت ارز پایین بیاید، واردات قاچاق بیشتر می‌شود؛ هرچه ارز بالا برود واردات کنار و به عکس خروجی بیشتر می‌شود اساس برای جلوگیری از قاچاق، تولید با کیفیت داخلی است همه باید به تولید داخلی کمک کنیم.
اساس مبارزه با قاچاق
رئیس‌جمهور با طرح این سوال که ما چطور توانستیم از ۲۵ میلیارد دلار قاچاق برسیم به 5/12 میلیارد دلار، تصریح کرد: ستاد مبارزه با قاچاق به قوه اجرائیه تنها وصل نیست و نیروهای مسلح و قوه قضائیه هم نیروهایشان در این ستاد است همه با هم داریم تلاش می‌کنیم آمار و ارقام این ستاد که به کمک دانشگاه تهیه شده می‌گفت قاچاق در سال ۹۲، ۲۵ میلیارد دلار است به عدد ۱۲ میلیارد رسید. وی افزود: ما از ۱۰ ماه پیش با شورای عالی امنیت ملی درباره آب‌های جنوب که شامل خلیج فارس و دریای عمان می‌شود، تصمیم گرفتیم مبارزه قاچاق را در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دهیم.
لوایح 4 گانه
رئیس‌جمهور در خصوص باقی ماندن تحریم‌های بانکی و اجرا نشدن کامل برجام گفت: شورای عالی امنیت سازمان ملل به جای اینکه بگوید تحریم، باید بگوید تشویق و همه کشورها را به کمک ایران تشویق کند. روحانی تاکید کرد: امروز تردیدی نداریم حال که شرکت‌ها در حال رفتن از ایران هستند، نشان از این دارد که روزی به ایران آمدند که حالا دارند می‌روند. بنابراین برجام بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی را حل کرده و تحریم بعد از اجرای برجام و اجرایی شدن آنچه مربوط به برنامه هسته‌ای بود لغو شد. وی افزود: می‌دانید تحریم‌های ما هسته‌ای بوده و بخشی از آن مربوط به سیستم بانکی است. روحانی تصریح کرد: ما چهار لایحه ارائه کردیم که این چهار لایحه برای بانک اساسی است. برای حیثیت ایران هم اساسی است. ما کشوری ضدپولشویی و تروریسم هستیم و لوایح شما بسیار می‌تواند به ما در زمینه مسائل بانکی کمک کند. یکی از این لوایح تصویب شده و سه تای آن باقی مانده است. من از ریاست محترم مجلس و نمایندگان درخواست دارم در تصویب این لوایح و تصمیم‌گیری در خصوص آنها تسریعی داشته باشند این لوایح بسیار در زمینه بانکی ما تاثیرگذار است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1