گزارش
چرا «آخوندی» باید برکنار شود؟
10 تير 1397 ساعت 19:17
نگاهی به کارنامه عملکردی عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی بیانگر این است که علیرغم حمایت ویژه دولتیها از او اما وی نتوانست نمره قبولی بگیرد و مردود شد.
هفته گذشته ۱۸۵ نماینده مجلس که روسای کمیسیونها نیز آن را امضا کرده بودند، از حسن روحانی رئیسجمهور خواستند نسبت به تغییر تیم اقتصادی کابینه اقدام فوری انجام دهد.
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص این نامه میگوید: با توجه به بررسیهای مجلس شورای اسلامی و همچنین با استناد به گزارشهای بخشهای مختلف کشور در حوزه اقتصادی، تیم اقتصادی دولت به دلایل مختلف، تیمی چابک، هماهنگ و تخصصی برای حل مشکلات و مسائل اقتصادی کنونی کشور نیست. لذا با توجه به انتقادات رئیسجمهور در برخی مباحث و نشستهایشان نسبت به تیم اقتصادی کابینه، ضرورت تغییر تیم اقتصادی دولت در شرایط کنونی امری کاملاً ضروری است.
بر این اساس به سراغ کارنامه یکی از پرتنشترین و درعینحال پرهزینهترین وزیر کابینه رفتیم تا دلایلی را که موجب میشود نیاز به تغییر فوری او حس شود را بررسی کنیم.
* چرا عباس آخوندی هم باید برکنار شود؟
برای این سؤال آنقدر پاسخ وجود دارد که بررسی تکتک موارد خارج از حوصله یک گزارش است. لذا با توجه به اینکه پیشازاین بارها نسبت به عملکرد ضعیف آخوندی هشدار داده بودیم در این گزارش صرفاً به برخی از مهمترین ایرادات مدیریتی او بهطور خلاصه میپردازیم.
* مسکن
در ۵ سالی که از رویکار آمدن عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی میگذرد، وی بارها با ادبیاتی که خوی اشرافی و کاخنشینی را به همراه داشت به استقبال مردمی رفت که تنها امیدشان خانهدار شدن در طرح مسکن مهر بود.
روزی این طرح را مزخرف نامید و روز دیگری نیز آب پاکی تکمیل نشدن واحدهای مانده را علیرغم دستوری رئیسجمهور روی دست مردمی که پول خود را در این پروژه آورده بودند ریخت و در مقابل برای اینکه از انتقادات به عملکرد خود بکاهد ایده مسکن اجتماعی را مطرح کرد.
اما حال باگذشت بیش از ۴ سال از طرح مسکن اجتماعی نهتنها هیچ خانهای در این طرح ساخته نشد بلکه ساخت و تحویل مسکن مهر نیز متوقف شد تا بیخانمانها در رویای خانهدار شدن بمانند. در مقابل منابع مسکن مهر را برای صندوق مسکن یکم هزینهکرد که حداقلیترین تأثیر آن افزایش قیمت مسکن و مقروضتر کردن مردم بود.
از سوی دیگر طبق وعده خود آخوندی و هم متناسب با نیاز کشور طبق برنامه ششم توسعه باید سالانه ۶۸۰ هزار مسکن شهری در کشور ساخته میشد که گزارشها حاکی از این است که در سال ۹۵، میزان تولید مسکن در کشور کمتر از ۴۰۰ هزار و حدود ۳۸۰ هزار بوده که در مقایسه با دولت قبل به یکسوم کاهشیافته است.
کارشناسان یکی از مهمترین دلایل افزایش بیکاری در کشور را کاهش میزان ساختوساز مسکن میدانند چراکه مسکن میتواند بهعنوان قلب و موتور محرک سایر بخشها عمل کند و رونق آن به معنای رونق سایر قسمتهاست.
در کنار این تعلل در ساخت مسکن برای نیازمندان، آنچه مشخص است کمکاری و ضعف شدید وی در امدادرسانی به زلزلهزدگان است بطوریکه بخش زیادی از مردم سرپل ذهاب همچنان در کانکس زندگی میکنند. بااینحال طبق گزارشات موجود وزارت آخوندی بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران دارد.
عملکرد ضعیف عباس آخوندی در حوزه مسکن تنها در ساخت مسکن خلاصه نمیشود بلکه افزایش قیمت مسکن نیز دیگر ماحصل حضور وی در وزارت خانه بود. طبق آخرین گزارش که بانک مرکزی از وضعیت قیمت مسکن در شهر تهران منتشر کرده است، میانگین قیمت هر مترمربع به بیش از ۶ میلیون و پانصد هزار تومان رسیده است و این در حالی است که سال گذشته قیمت مسکن متری حدود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود که رشد بیش از ۲ میلیون تومانی را تنها در یک سال نشان میدهد.
بازار اجارهبها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و قیمتهای نجومی در آن بازار بسیار عجیبتر است.
از سوی دیگر، تعلل آخوندی در راهاندازی سامانه ملی املاک هم باعث شده بخش زیادی از پولهای راکد وارد بخش مسکن شده بطوریکه طبق آخرین آمار بیش از ۲.۵ میلیون خانه خالی و ۲ میلیون خانه دوم در کشور وجود دارد که همین میزان باعث شده قیمت مسکن رشد شدیدتری را تجربه کند.
بهبیاندیگر عدهای در سودای کسب سود بیشتر پول خود را در بازار مسکن وارد و بلوکه کردند. کافی بود آخوندی به وظیفه قانونی خود برای اخذ مالیات بر ارزشافزوده عمل کند تا سالانه ۹۰۰ میلیارد تومان پول به بیتالمال برگردد.
* حملونقل
هوا، دریا، زمین و ریل فرقی ندارد، در دوران آخوندی در هر ۴ مورد تلفات سنگینی به کشور و مردم واردشده و میشود، اما هنوز هم مقصر معلوم نیست.
۱- در این ۵ ساله مدیریت وی در وزارت راه و شهرسازی، ۲ مورد سانحه هوایی در تاریخ کشور ثبت شد که آخرین آن، سال گذشته اتفاق افتاد که یک فروند هواپیمای شرکت آسمان در مسیر یاسوج با برخورد به کوه، جان سرنشینان را گرفت و مورد دیگر نیز هواپیمای مسافربری تهران-طبس بود که ۱۹ مرداد سال ۹۳ و چند دقیقه پس از بلند شدن از زمین به علت خرابی موتور سمت راست، در محوطه مسکونی نزدیک فرودگاه مهرآباد سقوط کرد.
۲- حادثه قطار تبریز – مشهد هم دیگر دستاورد مدیریت آخوندی بود که در آذرماه سال ۹۵ اتفاق افتاد که طی آن نزدیک به ۵۰ نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر نیز مصدوم شدند. بررسیهای کارشناسی نشان از این داشت که ضعف مدیریتی و نظارتی دلیل اصلی این واقعه بود.
«نگران نباشید مسافران بیمه بودند» جملهای از آخوندی بود که در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره میزان تلفات گفته بود کهموجی از انتقادات علیه او را به همراه داشت.
۳- ۲۴ دیماه سال ۹۶ یک نفتکش باخدمه ایرانی پس از ۶ روز سوختن در آبهای چین و پس از انفجار غرق شد تا همه ۳۰ سرنشین آن همراه کشتی سانچی غرق شوند. در این مورد حداقل انتظار این بود که وزارت راه نیز مسئولیتی در این زمینه به عهده بگیرد اما با سکوت آخوندی همراه شد.
۴- طی سالیان اخیر، همواره یکی از دلایل اصلی مرگومیر ایرانیان، تلفات جادهای است. طبق آمار سالانه بیش از ۱۶ هزار نفر در جادههای کشور جان خود را از دست میدهند که بخش مهمی از آن به دلیل شرایط نامناسب راههای کشور است و بخشی دیگر نیز به دلیل ایرادات فنی وسایل نقلیه که مسئول بخش عمومی آن وزارت راه است.
همه این موارد را زمانی میتوان با دقت بیشتری در نظر گرفت که مشکلات مدیریتی نیز همراه آن شود.
بهعنوان نمونه زمستان سال گذشته براثر بارش برف یکی از مهمترین مسیرهای جادهای کشور مسدود شد و مسافرانی که باید به فرودگاه امام خمینی (ره) میرفتند ساعتها در جادهها سرگردان ماندند. در سمت دیگر نیز همین اتفاق رخداده بود و مردم زیادی در مسیر تهران از سمت شهریار و کرج و... در جاده مانده بودند.
تأخیر پروازها، گرانفروشی بلیتها و کیفیت پایین خدمات فرودگاهی، از دیگر مواردی است که همگی نشان از ضعف مدیریت آخوندی در وزارت راه و شهرسازی دارد. مواردی که باعث شد وی در این ۵ سال نیاز به ۵ بار رأی اعتماد مجدد نمایندگان داشته باشد و هر بار به روشی از سد مجلس بگذرد.
* ژنرال دولت روحانی
۱۱ فروند هواپیما شامل ۸ فروند ایرباس و ۳ فروند ATR همه آن چیزی بود که از ذوقزدگی شدید آخوندی و دستاورد سازی برای برجام نصیب ملت شد. پس از امضای توافق هستهای همواره یکی از موضوعاتی که توسط دولتیها بهعنوان دستاورد مطرح میشد امضای قرارداد تحویل ۲۰۰ فروند هواپیما به ایران بود تا جاییکه حتی گرفتن عکس یادگاری با یک هواپیما نیز برایشان خوشایند بود.
اما در عمل آنچه به مردم گفته نمیشد نحوه تأمین مالی این هواپیماها بود، چراکه ابتدا مطرح شد هزینهای که ایران برای این تعداد پرنده خرج میکند بخش کمی است و عمده آن توسط فاینانسرها تأمینشده و بهصورت اجاره بهشرط تملیک در اختیار ایران قرار میگیرند.
پس از گذشت چندی مشخص شد این ادعا کذب بوده و از منابع صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما استفادهشده و فاینانسی برای آن ثبتنشده است. بهعلاوه اینکه تحویل همین مقدار نیز پس از خروج آمریکا از برجام زیر سؤال رفت تا جاییکه طی نزدیک به ۲ ماه گذشته تمامی شرکتهای هواپیمایی که ایران از آنها درخواست محصول کرده بود اعلام کردند امکان ارائه سفارشات ایران را ندارند و عملاً این دستاورد آخوندی نیز نابود شد.
* منش آخوندی
مواجهه بیادبانه آخوندی با مردم و خبرنگاران طی سالهای وزارت او بارها تکرار شده است. برای نمونه وی در پاسخ به انتقاد ساده یک شهروند از افزایش شدید قیمت پارکینگهای فرودگاهی میگوید کم است و باید بیشتر شود و یا صحنه مشهور پرت کردن میکروفون خبرنگار که در کارنامه رفتار او با مردم ثبت خواهد شد.
مواردی که مطرح شد تنها بخشی از کارنامه ضعیف آخوندی است و میتوان به انتقاد از سایر ضعفهای مدیریت وی در موضوعات دیگر نظیر سیاستهای ریلی و حملونقل با قطار، خرید واگن از کشورهای خارجی علیرغم وجود نمونه داخلی، استفاده از کترینگ اتریشی برای تأمین غذای مسافران قطار و... پرداخت. بااینحال تا زمانی که وی از رانت خانوادگی و حمایت دولتی برخورد باشد بعید است دست از سر مردم بردارد و جای خود را به مدیری بالیاقت بدهد.
کد مطلب: 401177