تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۷
کد مطلب : ۴۰۰۹۲۳
در گفتوگو با کبنانیوز مطرح شد
ماجرای کلاهبرداری میلیونی از یک هماستانی / تذکرات جدی مدیرکل بازرسی به شهروندان
۲
کبنا ؛مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با سایت کبنا نیوز با تاکید به اینکه مسئولین و مردم موضوع کلاهبرداری با شیوه و شگردهای جدید را جدی بگیرند و مواظب فریب کلاهبرداران چربزبان باشند، گفت؛ در فصل بهار جاری فردی با معرفی خود مبنی بر اینکه نماینده فلان بانک است در پوشش کاذب پخش زنده برنامه رادیو جوان، با تلفن همراه احدی از هم استانیها تماس برقرار کرده و بیان نموده شما به فلان مناسبت برنده چند میلیون تومان وجه نقد و نیز کمک هزینه سفر به کربلا شدهاید و از این طریق نقشه خود را در قالب تبریک و ادعای خوشحالی کم نظیر برای استفاده و بهره برداری از طعمه بکار میگیرد.
وی در ادامه افزود: فرد تماس گیرنده با قاطعیت چنین وانمود مینماید که برنامه مذکور در حال پخش است و صحنه برنده شدن شما را به عنوان مشتری خوشانس شنوندگان رادیو میشنود، سعی میکند با حرفهای فریبنده و ظریف ذهن و فکر قربانی خود را به شدت تحت تاثیر این شادی و نشاط برنامه قرار داده و نقشه شوم خود را پای دستگاه عابر بانک عملیاتی نماید.
محمود مومن نسب، با اشاره به اینکه، تماس گیرنده در ادامه از صاحب کارت درخواست میکند برای اینکه وجه نقد و هزینه سفر یکجا به حسابش واریز گردد، لازم است از حساب خود موجودی بگیرید، اظهار داشت؛ کلاهبردار با زبان جذاب و شیرین طوری صاحب حساب را در شرایط مطلوب برنامه قرار میدهد که کمترین تردید و شک به خود راه ندهد.
مدرس پدافند غیرعامل بیان کرد؛ از آنجای که فرد قربانی، اسیر اخلاق و رفتار زیبا و امیدوار کننده کلاهبردار قرار میگیرد به صورت ویژه به توصیههای او گوش فرا میدهد و مطالبی را که تماس گیرنده پشت تلفن میگوید عمل میکند.
این مقام مسئول افزود؛ در همین حین صدای پیامک روی گوشی تلفن صاحب حساب، وی را برای مدتی کوتاه خوشحال و قانع میکند که مبلغ به حسابش واریز شده و با شوق سرگرم پاسخ به ادامه صحبتهای تماس گیرنده میشود، غافل از اینک بیش از دهها میلیون تومان از موجودی وی برداشت کرده است.
مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی، با اضافه کردن این مطلب که کلاهبردار معمولاً دقایقی و بعضاً در حد نیم ساعت فرد قربانی را با گفتوگو و صحبتهای گوناگون سرگرم میکند، گفت؛ در اینگونه کلاهبرداریها که در نتیجه حملات الکترونیکی یا هکهای احتمالی و یا سایر موارد مشابه پیش میآید، احتمالاً سیستم خودپرداز بانکی تا لحظاتی دچار اختلال غیر عادی و نمایش اطلاعات درهم ریخته و غیر مرتبط شود.
مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر ضرورت ارایه و افزایش گستره آگاهی و اطلاع رسانی هرچه بیشتر مراکز ذی ربط به مردم، برخی از راهکاری موثر برای مقابله با این طیف کلاهبرداران را توجه به موارد زیر برشمردند؛
اولاً؛ مدیران و دست اندرکاران رادیوجوان شکایتی را علیه کلاهبرداران در مراجع قضایی مطرح کنند و به جد تا حصول نتیجه پیگیر آن باشند
ثانیاً؛ برخورد قانونی با اهمال احتمالی اپراتور متخلف تلفن همراه در فروش و واگذاری سیم کارتهای بدون هویت یا دارای هویت جعلی و استفاده از اسناد و مدارک دیگران
ثالثاً؛ بانکها در افتتاح حساب دقت بیشتر نمایند که افرادی با مدارک جعلی اقدام به افتتاح حساب نکنند
رابعاً؛ بانکها سیستمهای اعلام هشدار و امنیت ساز بر روی کارتهای بانکی به منظور اعلام هشدار در قبال اعمال شمارههای غیر مرتبط، کپی کارت و در صورت امکان بر روی عابر بانکها و حتی دستگاههای pos پیش بینی و نصب کنند
خامساً؛ خسارت دیده براساس لیست تراکنش و کدهای برداشتی، دستگاههای pos یا کارت خوان خریدهای اینترنتی و حساب فرد یا افراد نزد بانکها تا پیدا نمودن سرنخهای اساسی کلاهبرداری مراتب را از طریق دستگاه قضایی و انتظامی ردیابی و پیگیری نمایند.
وی در ادامه افزود: فرد تماس گیرنده با قاطعیت چنین وانمود مینماید که برنامه مذکور در حال پخش است و صحنه برنده شدن شما را به عنوان مشتری خوشانس شنوندگان رادیو میشنود، سعی میکند با حرفهای فریبنده و ظریف ذهن و فکر قربانی خود را به شدت تحت تاثیر این شادی و نشاط برنامه قرار داده و نقشه شوم خود را پای دستگاه عابر بانک عملیاتی نماید.
محمود مومن نسب، با اشاره به اینکه، تماس گیرنده در ادامه از صاحب کارت درخواست میکند برای اینکه وجه نقد و هزینه سفر یکجا به حسابش واریز گردد، لازم است از حساب خود موجودی بگیرید، اظهار داشت؛ کلاهبردار با زبان جذاب و شیرین طوری صاحب حساب را در شرایط مطلوب برنامه قرار میدهد که کمترین تردید و شک به خود راه ندهد.
مدرس پدافند غیرعامل بیان کرد؛ از آنجای که فرد قربانی، اسیر اخلاق و رفتار زیبا و امیدوار کننده کلاهبردار قرار میگیرد به صورت ویژه به توصیههای او گوش فرا میدهد و مطالبی را که تماس گیرنده پشت تلفن میگوید عمل میکند.
این مقام مسئول افزود؛ در همین حین صدای پیامک روی گوشی تلفن صاحب حساب، وی را برای مدتی کوتاه خوشحال و قانع میکند که مبلغ به حسابش واریز شده و با شوق سرگرم پاسخ به ادامه صحبتهای تماس گیرنده میشود، غافل از اینک بیش از دهها میلیون تومان از موجودی وی برداشت کرده است.
مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی، با اضافه کردن این مطلب که کلاهبردار معمولاً دقایقی و بعضاً در حد نیم ساعت فرد قربانی را با گفتوگو و صحبتهای گوناگون سرگرم میکند، گفت؛ در اینگونه کلاهبرداریها که در نتیجه حملات الکترونیکی یا هکهای احتمالی و یا سایر موارد مشابه پیش میآید، احتمالاً سیستم خودپرداز بانکی تا لحظاتی دچار اختلال غیر عادی و نمایش اطلاعات درهم ریخته و غیر مرتبط شود.
مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر ضرورت ارایه و افزایش گستره آگاهی و اطلاع رسانی هرچه بیشتر مراکز ذی ربط به مردم، برخی از راهکاری موثر برای مقابله با این طیف کلاهبرداران را توجه به موارد زیر برشمردند؛
اولاً؛ مدیران و دست اندرکاران رادیوجوان شکایتی را علیه کلاهبرداران در مراجع قضایی مطرح کنند و به جد تا حصول نتیجه پیگیر آن باشند
ثانیاً؛ برخورد قانونی با اهمال احتمالی اپراتور متخلف تلفن همراه در فروش و واگذاری سیم کارتهای بدون هویت یا دارای هویت جعلی و استفاده از اسناد و مدارک دیگران
ثالثاً؛ بانکها در افتتاح حساب دقت بیشتر نمایند که افرادی با مدارک جعلی اقدام به افتتاح حساب نکنند
رابعاً؛ بانکها سیستمهای اعلام هشدار و امنیت ساز بر روی کارتهای بانکی به منظور اعلام هشدار در قبال اعمال شمارههای غیر مرتبط، کپی کارت و در صورت امکان بر روی عابر بانکها و حتی دستگاههای pos پیش بینی و نصب کنند
خامساً؛ خسارت دیده براساس لیست تراکنش و کدهای برداشتی، دستگاههای pos یا کارت خوان خریدهای اینترنتی و حساب فرد یا افراد نزد بانکها تا پیدا نمودن سرنخهای اساسی کلاهبرداری مراتب را از طریق دستگاه قضایی و انتظامی ردیابی و پیگیری نمایند.